Ing. Tomáš PŘIBYL: blog (nejen) o kosmonautice

E-mail: tp.pribyl@seznam.cz; poštovní kontakt: Teyschlova 23, Brno 63500, Czech Republic; GSM 728769966. Skype status

Pondělí 31. října 2011

Ruská raketa Sojuz úspěšně složila reparát a vynesla včera po startu z kosmodromu Bajkonur na oběžnou dráhu nákladní loď Progress M-13M. Ač od srpnové havárie (viz blog 24. srpna 2011) uskutečnila již dva starty (2. října s družicí Glonass-M a 21. října s párem satelitů Galileo), teprve při tomto byl použit třetí stupeň s motorem RD-0110, který v srpnu vypověděl poslušnost. Loď poletí k ISS tři dny: obvyklá doba cesty je přitom dva dny - zvláštní je, že kdyby se se startem počkalo o jeden den, byla by doba vzhledem k fázovému posunu Progressu a ISS opět jen dva dny. Proč se jeden den nepočkalo, netuším.

Jižní Korea a Rusko se ani po patnáctiměsíčním vyšetřování neshodly na příčině havárie rakety Naro-1 loni 10. června. Zatímco ruská strana tvrdila, že na vině je nevyzrálý druhý stupeň (vyrobený v Jižní Koreji), jihokorejská hovořila o jasné vině stupně prvního (havárie nastala ve 137. sekundě letu, první stupeň pracuje 300 sekund). Společný vyšetřovací výbor se nakonec usnesl na šalamounském doporučení: vzal v potaz obě možné příčiny a doporučil opatření, která by měla do budoucna zabránit havárii v obou případech. – Ono nejde jen o to „kdo za to může“. Jde i o peníze. Dohoda mezi Jižní Koreou a Ruskem (které dodává první stupeň rakety) totiž hovoří o bezplatné dodávce prvního stupně pro třetí raketu v případě, že tento bude viníkem selhání.

Bezpilotní čínská kosmická loď Shenzhou-8 má odstartovat dnes ve 22:58 h středoevropského času. Nosná raketa CZ-2F je již na startovací rampě (viz obrázky) a plně natankovaná. Pokud se startu uskuteční dnes, má se Shenzhou-8 ve čtvrtek 3. listopadu setkat s orbitální stanicí Tiangong-1. K ní zůstane připojena dvanáct dní. Následovat má odlet - a další připojení plus kratší pobyt. S návratem na Zemi se počítá po zhruba třech týdnech letu: někdy v rozmezí 20. až 22. listopadu 2011.

Čtvrtek 27. října 2011

Po pouhých pěti dnech namísto plánovaných třinácti skončil experiment NEEMO 15 (pobyt skupiny astronautů s pomocným personálem v izolované podmořské laboratoři u břehu Floridy). Důvodem se stal blížící se hurikán Rita, který pro akvanauty představoval riziko. Zajímavé je, že kvůli nepříznivému počasí (viz blog 18. října 2011) bylo o tři dny odloženo i zahájení experimentu. NASA experiment ruší bez náhrady (nebude jej tedy dodatečně opakovat), výprava NEEMO 16 pak je plánovaná na léto 2012.

První letový exemplář nové evropské kosmické rakety Vega dorazil na kosmodrom Kourou ve Francouzské Guayaně. Společnost Arianespace zároveň oznámila, že premiérový start se uskuteční 26. ledna 2012.

Zítra má odstartovat historicky poslední raketa Delta-II – z kosmodromu Vandenberg AFB (Kalifornie) vynese meteorologickou družici NPP. Přesto není vyloučeno, že by Delta-II mohla být v příštích letech resuscitována: aktuálně neexistuje v USA zalétaná raketa podobné kapacity, takže NASA oznámila, že se Delta-II bude moci ucházet o budoucí kontrakty na vypuštění družic. Prý existují komponenty na výrobu až pěti exemplářů této rakety – jediným zásadním problémem jsou pomocné motory na tuhá paliva (při startu se v závislosti na konfiguraci používají ve svazku po třech, čtyřech, nebo devíti), které je nutné objednat 24 až 27 měsíců před plánovaným startem. Celkově je údajně možné novou raketu Delta-II připravit na start do 30 až 36 měsíců od uzavření kontraktu. Delta-II dosud startovala 150krát (poprvé v roce 1989), má spolehlivost 98,7 procenta a za sebou sérii 95 úspěšných startů během čtrnácti let. Páteční start bude zároveň jubilejním padesátým pro NASA.

Pěkné, pěkné, moc pěkné! Poštovní služba mi do schránky přinesla opravdu velkou radost: litografii posádky Atlantis STS-135 (historicky poslední start raketoplánu) s vlastnoručními podpisy VŠECH astronautů - a osobním věnováním! (Kromě nové posádky, která se nesmazatelně zapsala do programu raketoplánů, mám radost i z podpisu pilota Douglase Hurleye: ten mi dosud ve sbírce chyběl.) - Z letošních tří posledních startů raketoplánů tak mám podepsané všechny tři posádky Discovery STS-133 (kde mi bohužel chybí velitel Lindsey), Endeavour STS-134 i Atlantis STS-135.

Středa 26. října 2011

Letošní ruský kosmický rozpočet dosáhl 200 mld. rublů (7 mld. dolarů). Dočasný ruský premiér a minulý i budoucí prezident Vladimir Putin zároveň vyzval k rozjezdu třiceti nových kosmických zařízení a projektů, rozsáhlé modernizaci a navrhl i „Cenu Jurije Gagarina“ (s finanční odměnou 10,1 mil. USD) pro nové a inovativní technologie.

NASA zveřejnila jména astronautů, kteří jsou nominováni pro spolupráci s jednotlivými společnostmi, které mají zájem tvořit budoucnost komerčních dopravních systémů do vesmíru. Jsou to: firma Blue Origin – astronaut Tim Kopra (veterán z letu Endeavou STS-127/2009 a pro zranění vyřazený z posádky Discovery STS-133/2011, viz blog 19. ledna 2011), Boeing - Mike Foreman (Endeavour STS-123/2008 a Atlantis STS-129/2009), SpaceX – Tony Antonelli (Discovery STS-119/2009 a Atlantis STS-132/2010), Sierra Nevada – Lee Archambault (Atlantis STS-117/2007 a Discovery STS-119/2009), United Launch Alliance – Stan Love (Atlantis STS-122/2008) a ATK – Scott Tingle (zatím bez letové zkušenosti).

Dvouměsíčník Ekologie 3/2011 přinesl můj článek "Co nám odhalí planeta Merkur?" (o misi MESSENGER).

Úterý 25. října 2011

Kosmos News Party nekončí, Kosmos News Party žije. Aneb navzdory uzavření tradičního místa konání (hotel Technik v Lázních Bohdaneč) bude akce pokračovat: uskuteční se v termínu 27. až 29. dubna 2012.

Čínská kosmická loď Shenzhou-8 (start je zatím plánovaný na 31. října – viz blog 19. října 2011 – ale objevily se neověřené informace, že bude odložený) ponese na své palubě mikročip s textovými i vizuálními vzkazy 42891 lidí. Celkem se přitom o tuto poctu ucházelo dvanáct miliónů Číňanů – ale protože vzkazy musely projít skrze selekci (šanci měly jen „pozitivní a nadšené“), uspěl jen každý zhruba třístý. – Dovedete si představit, že by NASA či ESA v rámci oblíbených projektů „pošli své jméno do vesmíru“ nebo „pošli svoji tvář do vesmíru“ ustanovila komisi a rozhodovala o tom, kdo má vhodné jméno nebo obličej?

Dohánění restů pokračuje: Ekologie 2/2011 (tedy dubnové číslo) a článek "Japonci přivezli asteroid na Zemi" (o misi sondy Hayabusa) z mé dílny.

Pondělí 24. října 2011

Německá družice Rosat se podle plánu neplánovaně zřítila. Stalo se tak nakonec včera ve 3:56 h středoevropského času, plus mínus devět minut (srovnejte s předpověďmi, viz blog 20. října 2011). Ke vstupu do atmosféry došlo v oblasti Indického oceánu pravděpodobně někde nad severem Thajska.

Jak jsem již informoval na blogu 30. června 2011, jednotlivé družice systému Galileo dostanou příležitost pojmenovat děti ze zemí, které se na něm podílejí. První pár satelitů tak nesl jména Natalia (Bulharsko) a Thijs (Belgie). Šanci zapojit se do soutěže a pojmenovat po sobě jednu z družic systému mají i české děti (až do 15. listopadu) ročníků 2000, 2001 a 2002. Podrobnosti viz oficiální stránky výtvarné soutěže Galileo.

Dlužím příčinu odkladu startu premiérové Sojuzu z Jižní Ameriky o jeden den (viz blog 20. a 21. října 2011): během plnění pohonných látek do třetího stupně rakety (kapalný kyslík a kerosen) selhal jeden z ventilů na startovací rampě. To vedlo k přerušení tankování. Následně bylo přijato rozhodnutí pohonné látky vypustit a vadný ventil vyměnit. - Společnost Arianespace zároveň oznámila, že zahájila přípravu startu další rakety Sojuz, s nímž se počítá 16. prosince 2011. Její náklad bude tvořit francouzská družice pro dálkový průzkum Země Pleiades, čtyři taktéž francouzské satelity pro elektronický průzkum Elisa a chilská snímkovací družice (pro civilní i vojenské využití) SSOT.

První letošní číslo obměsíčníku Ekologie (vyšlo již v únoru, ale nějak nebyl čas a prostor referovat o něm dříve) neslo můj článek "Víme, kde končí vliv Slunce" (o projektu sond Voyager s důrazem na jeho aktuální stav).

Pátek 21. října 2011

Nadšenci pro kosmonautiku si o víkendu mohou vybrat, zdali se vydají na Slovak Space Party do slovenského Strečna nebo na seminář Kosmo Klubu do Prahy. No, a pokud by Vám tato nabídka nestačila, pak vězte, že v Johnsonově kosmickém středisku v Houstonu je zítra den otevřených dveří. (Dokonce je tu slíbena i autogramiáda astronautů – ovšem avizováni jsou jen Dottie Metcalf-Lindenburger, Kate Rubins a Scott Tingle. Kde jsou doby, kdy se v Houstonu na dnech otevřených dveří vystřídaly při autogramiádě desítky astronautů?)

O nedělním zániku německé astronomické družice Rosat (viz např. blog 20. října 2011) jsem hovořil dnes na vlnách Radiožurnálu.

Společnost SpaceX s měsíčním zpožděním splnila čtvrtý dílčí díl v rámci kontraktu CCDev (viz blog 13. května 2011), který zahrnuje vývoj záchranného systému pro zvažovanou pilotovanou loď Orion. Jedná se o předběžnou revizi komponent záchranného systému. Dalším významným mezníkem bude dokončení testovacího hardware záchranného systému (plán duben 2012) a začátek jeho testovacího cyklu (plán květen 2012).

"Je spolehlivý, robustní a létá dobře za každého počasí." Takto pochvalně hovořil trojnásobný německý kosmonaut Ulf Merbold (Columbia STS-9/1983, Discovery STS-42/1992 a Sojuz TM-20/1994) o kosmické lodi Sojuz - ovšem dnes tyto superlativy přesně vystihovaly i stejnojmennou raketu. Ta si odbyla svoji premiéru z Guayanského kosmického střediska v Jižní Americe. Startovala přitom v počasí, které lze nazvat jakkoliv jinak, jen ne optimální. Vytrvalý déšť, mraky, silnější vítr... A v tomto marastu se k obloze majestátně zvedá nejpoužívanější kosmická raketa historie (dnes si připsala start číslo 1777). Aneb dnes se začala psát nová kapitola kosmonautiky - bylo zahájeno budování evropského navigačního systému Galileo, do vítězného finále došel další velký mezinárodní kosmický projekt a spolehlivý Sojuz už nestartuje jen z Bajkonuru nebo Plesecku - a krom toho se mu evidentně nechce do výslužby.

Čtvrtek 20. října 2011

Zániky družic jsou skutečná alchymie, jak o tom svědčí i "předpovědi" (ze včerejška) týkající se nejpravděpodobnějšího okamžiku konce německé astronomické družice Rosat. Všechny se ovšem shodují na neděli 23. října:

  • Zkušený pozorovatel družic Ted Molczan očekává zánik ve 12:00 h středoevropského času (plus mínus šestnáct hodin).
  • Jiný pozorovatel Harro Zimmer počítá se zánikem v 10:30 h středoevropského času (plus mínus sedm hodin).
  • Americký systém USSTRATCOM sliboval zánik ve 13:28 h středoevropského času, ovšem s odchylkou plus mínus 72 hodin.
  • Organizace Aerospace Corporation spočítala zánik na 12:33 h (plus mínus 24 hodin).
  • Start ruské meziplanetární sondy Fobos-Grunt byl odložený - o 24 hodin. Aktuálně se s ním počítá 9. listopadu 2011.

    Změnily se termíny startů dvou "kosmických náklaďáků" směřujících na Mezinárodní kosmickou stanici: evropský ATV-3 Edoardo Amaldi poletí již 29. února (dosud plán 7. března 2012) a japonský HTV-3 18. února (dosud se počítalo s květnovým termínem).

    Dnes se bude přepisovat historie (alespoň osobně se domnívám, že případný odklad startu by byl docela velkým překvapením): z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně má poprvé vzlétnout raketa Sojuz. Historicky má jít o 1777. start některé z verzí rakety R-7 (první mezikontinentální raketa světa; na oběžnou dráhu dopravila mj. Sputnik, Lajku či Gagarina): ovšem poprvé vzlétne odjinud, než z kosmodromů Bajkonur či Pleseck. Start je plánovaný na 12:34 h středoevropského času. (AKTUALIZACE: K překvapení došlo, start se odkládá o nejméně jeden den.)

    Středa 19. října 2011

    NASA si u společnosti Virgin Galactic zakoupila tři výzkumné suborbitální lety na palubě SpaceShipTwo: měly by při nich být realizované mikrogravitační experimenty, na které jsou běžné balistické skoky v letadlech (trvají dvacet až čtyřicet sekund) příliš krátké a zároveň které není výhodné posílat třeba na Mezinárodní kosmickou stanici (třeba proto, že zatím nejsou dostatečně „zralé“). Cena za tři lety je 4,5 mil. USD.

    Podle některých zdrojů by mohly být zkoušky (není jasné, zdali pouze statické nebo už rovnou letové) zařízení Grasshopper společnosti SpaceX zahájeny již v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku. Informace plus fotografie o tomto zařízení viz blog 30. září 2011.

    Bezpilotní čínská kosmická loď Shenzhou-8 by měla odstartovat v pondělí 31. října 2011 ve 21:00 h středoevropského (zimního) času.

    Během krátké doby se mi do sbírky ze dvou směrů dostal podpis druhé kosmonautky světa Světlany Savické (Sojuz T-7/1982 a Sojuz T-12/1984). První podpis je na kartičce z tvrdého papíru s nalepenou novinovou fotografií, druhý na obálce vydané při příležitosti letu lodi Sojuz T-7 (kromě Savické nese podpisy i dalších dvou členů posádky, kosmonautů Leonida Popova a Aleksandra Serebrova).

    Úterý 18. října 2011

    Šestnáctý volný let letounu SpaceShipTwo se na konci září málem skončil katastrofou, když se stroj (poprvé se tříčlennou posádkou tvořenou dvěma piloty a palubním inženýrem) nečekaně propadl během testu pneumatického systému zvedajícího zadní a boční části křídel. (Tento systém slouží ke stabilizaci při pohybu v řídké atmosféře v bezmotorové fázi letu.) Posádka přesně dle stanovených pravidel vrátila křídla do normální polohy a vzápětí se jí podařilo získat zpět kontrolu nad strojem. Let byl zakončený úspěšným přistáním, trval však jen 7 minut a 15 sekund – plánovaný byl na jedenáct minut. Na druhé straně: i v mimořádné situaci prokázal letoun i posádka své kvality a zvládli ji.

    Bouřlivé počasí u pobřeží Floridy znemožnilo zahájení dalšího běhu experimentu NEEMO, kdy astronauti plus další specialisté získávají zkušenosti v rámci izolovaného pobytu na podmořské základně Aquarius. Ta se nachází necelých šest kilometrů od Key Largo (Florida). Patnáctý experiment pod patronací NASA má studovat mj. možnosti práce na asteroidech, přičemž začít měl 17. října 2011 – nepříznivé počasí jej ale nejméně o tři dny odsunulo. Třináctidenního experimentu se mají zúčastnit astronauti Shannon Walkerová (USA), Takuja Onuši (Japonsko) a David Saint-Jacques (Kanada).

    Na New York Comic Con měla premiéru grafická novela (mě osobně pořád zní lépe, srozumitelněji a pravdivěji „komiks“) „Táta astronaut“ (Astronaut Dad). Pojednává o době počátku amerických pilotovaných letů do vesmíru a o osudech rodin astronautů. „Grafická novela“ slibuje přiblížit životy astronautů z programu Mercury i Gemini (i když vytváří paralelní kosmické programy) stejně jako slibuje věrnou atmosféru své doby. Tak uvidíme – třeba se mi dostane do ruky (že by ji někdo vydal v jazyce českém, je asi příliš odvážné doufat).

    Pondělí 17. října 2011

    Zítra bude na letišti Spaceport America v Novém Mexiku slavnostně předaný terminál vybudovaný pro kosmickou turistiku, který bude používat společnost Virgin Galactic. Tímto okamžikem také začne běžet dohoda mezi touto firmou a státem Nové Mexiko o jeho pronájmu včetně přilehlého letiště za milión dolarů ročně. Terminál nicméně stále není dokončený: hrubá stavba bude hotová až v listopadu, další nejméně rok bude trvat vybavování terminálu pro běžný provoz.

    Americký astronaut Gregory H. Johnson (Endeavour STS-123/2008 a Endeavour STS-134/2011) se během nedávné návštěvy v Evropě opakovaně vyjadřoval k nejotravnější otázce ohledně svého dalšího kosmického letu: „Je to velmi nejisté.“ Johnson nyní odchází do Glennova výzkumného střediska NASA v Clevelandu (stát Ohio), kde stane v čele divize vnějších programů. Jde ale jen o dočasné jmenování (na jeden rok) – poté se vrátí do oddílu astronautů NASA.

    Evropský oddíl kosmonautů z roku 2009 (dva jeho členové, Luca Parmitano a Alexander Gerst již mají letovou nominaci) získal svůj vlastní emblém. Ten obsahuje vlajky pěti zemí (ze kterých je šest členů oddílu) a pět hodnot zakotvených v Chartě oddílu evropských kosmonautů (Sapienta, Populus, Audacia, Cultura, Exploration - vysvětlení najdete na webu Evropské kosmické agentury; jejich první písmena tvoří slovo SPACE). - Zbývající dva emblémy jsou loga letů obou zbývajících letošních letů lodí Sojuz TMA-11 (14. listopadu) a TMA-03M (26. prosince).

    Pátek 14. října 2011

    Proč vlastně dochází k soustavným odkladům startů misí Falcon-9/Dragon a Taurus-2/Cygnus? Středeční zasedání podvýboru pro vesmír a kosmonautiku při Kongresu USA přineslo alespoň náznak odpovědi. Hlavním problémem u společnosti Orbital Sciences Corp. jsou potíže při výstavbě nového startovacího komplexu na kosmodromu Wallops (absurdní je, že s jeho vybudováním začala firma relativně pozdě, neb se domnívala, že půjde o rutinní záležitost), u SpaceX zase blíže nespecifikované „softwarové záležitosti“. Podvýbor nicméně dodal, že takovéto potíže jsou u obdobných projektů očekávané a pochopitelné.

    Americký astronaut Mark Kelly (Endeavour STS-108/2001, Discovery STS-121/2006, Discovery STS-124/2008 a Endeavour STS-134/2011) vždy patřil k nejvstřícnějším členům oddílu astronautů – alespoň co se podepisování týká. Často se stalo, že mu někdo poslal fotografii – a aniž by požadoval, ta se vrátila podepsaná všemi členy posádky. S odchodem od NASA se ale mnohé mění: v prosinci bude mít „komerční“ autogramiádu. Základní podpis 95 dolarů, dokompletování posádky 175 dolarů... A prý původně požadoval za základ 150 USD, ale to mu inkriminovaná firma rozmluvila. Uf, většina z těch, kdo se procházeli po Měsíci, se „komerčně“ podepisují levněji. Aneb mám obavu, že špatné příklady budou do budoucna táhnout.

    Mimochodem, Mark Kelly se svou manželkou Gabrielle Giffordsovou (která byla těžce zraněna při atentátu letos v lednu – viz blog 10. ledna 2011 – ale která se zázračně rychle zotavuje) stihl napsat knihu. Ta má vyjít letos 15. listopadu.

    Se čtvrtletním speciálem měsíčníku Válka jsem ctěné čtenáře seznámil již včera: pro aktuální vydání (vyšlo koncem prázdnin, ale na stáncích ještě je a nějaký ten pátek bude) jsem nachystal hned trio článků. "Raketa třiceti zemí a čtyř kontinentů" (historie, vývoj a varianty rakety Scud), "Raketa, která změnila svět" (V-2) a "Neviditelné létající křídlo" (historie a technologie bombardéru B-2 Spirit).

    Čtvrtek 13. října 2011

    Írán přiznal barvu, jak to vlastně bylo s dřívějším oznámením o odložení mise suborbitální rakety Kavošgar-5 s opicí na palubě (viz blog 7. října 2011). Ke startu údajně došlo v rozmezí 23. srpna až 22. září s tím, že „nebylo dosaženo všech plánovaných cílů“, proto o něm „nebylo veřejně informováno“. Sdělil to náměstek íránského Ministerstva vědy Mohammád Medinežád-Nourí, který zároveň dodal, že let zvířete do vesmíru je „strategickým cílem a prioritou“. Zároveň naznačil, že mise bude zopakována, neuvedl však, kdy.

    Máme tu přesnější údaje o očekávaném (leč neřízeném) zániku německé družice Rosat (viz blog 21. září 2011). Dojít by k němu mělo 22. nebo 23. října 2011. Předpokládá se, že z družice o hmotnosti 2,4 t přečká průlet atmosférou 1,6 t trosek. Dle německých odborníků je pravděpodobnost zasažení jakéhokoliv člověka na Zemi 1:2000.

    Měsíčník Válka má i svůj čtvrtletní tématicky zaměřený speciál. Do minulého vydání (vyšlo ve druhém čtvrtletí letošního roku) věnovaného "nerozluštěným záhadám vojenských dějin" jsem byl požádaný o dva články: "Mířili nacisté do vesmíru?" a "Seznamte se, Oblast 51".

    Středa 12. října 2011

    Raketoplán Endeavour byl slavnostně předán instituci California Science Center v Los Angeles – jde o první z flotily kosmických raketoplánů, který „změnil majitele“. Jde ale jen o formální změnu, protože stroje nadále zůstává v Kennedyho kosmickém středisku a podstupuje přípravu na vystavení. Fyzicky by měl být do Kalifornie přemístěn ve druhé polovině příštího roku.

    Superraketa SLS by dle nového plánu měla být v roce 2017 i 19 použita v silnější verzi se čtyřmi motory RS-25D (tedy SSME). Dosud se počítalo s těmito lety v třímotorové sestavě: změna by měla umožnit jednodušší vývoj a testování (protože třímotorová raketa SLS by musela letěl s částečně prázdnými nádržemi, což by znamenalo zkoumat celou letovou dynamiku).

    Irán oznámil, že svůj další orbitální start uskuteční v březnu 2012 a že při něm bude na oběžnou dráhu dopravena družice Navid. Oficiálně jde o experimentální studentský satelit pro testování komunikačního vybavení a pro zkušební fotografování z vesmíru.

    Byla zveřejněna trojice emblémů budoucích posádek Mezinárodní kosmické stanice: 31., 32. a 36.

    Úterý 11. října 2011

    NASA vyhlásila konkurz na nové astronauty, kteří by se měli účastnit dlouhodobých letů na Mezinárodní kosmickou stanici stejně jak budoucích výprav do hlubin vesmíru. Dále budou využívat k letům dopravních systémů, které jsou dnes teprve ve vývoji (jak praví tisková zpráva NASA). Jména kandidátů budou oznámena v roce 2013.

    ESA vybrala ze tří kandidátských misí pro realizaci projekty Solar Orbiter (průzkum naší mateřské hvězdy z maximální možné blízkosti) a Euclid (1,2metrový teleskop pro studium tmavé hmoty a tmavé energie). Nevybraným kandidátem se stala mise Plato pro hledání exoplanet pozemského typu. Solar Orbiter má odstartovat v lednu 2017 pomocí rakety Atlas-5 z mysu Canaveral, Euclid v roce 2019 pomocí nosiče Sojuz z Francouzské Guayany.

    V aktuálním vydání dvouměsíčníku Kozmos mám dvojici článků: "Cesta k počátkům sluneční soustavy" (o misi Dawn, které je ostatně věnovaná i titulní stránka) a "Rusko vypustilo obří teleskop" (mise Radioastron).

    Pondělí 10. října 2011

    Dnes má v hustých vrstvách atmosféry zaniknout horní stupeň rakety CZ-2F, která na oběžnou dráhu vynesla čínskou orbitální stanici Tiangong-1: stupeň váží pět tun. V průběhu příštího týdne nás pak čeká pád družice Rosat. - Při této příležitosti bylo oznámeno, že kosmický odpad "ohrožoval" za posledních deset let Mezinárodní kosmickou stanici více než 900krát. (Ohrožoval neznamená, že stanice musela manévrovat, ale že riziko srážky bylo vyhodnoceno jako vysoké a inkriminovanému objektu byla věnována vyšší pozornost.)

    Ruský kosmonaut Vitalij Žolobov (Sojuz-21/1976) se stal autorem životopisné knihy "Hvězda jménem Osud".

    Americký astronaut William Oefelein (Discovery STS-116/2006), který se "proslavil" především milostným románkem s kolegyní Lisou Nowakovou (zálety málem skončily vraždou - viz blog 7. února 2007), měl minulý měsíc leteckou nehodou. Dne 15. září selhal bezprostředně po startu motor jím pilotovaného šestimístného letadla a on byl nucen přistát do bažinatého terénu zhruba 80 km severozápadně od Anchorage na Aljašce. Nikomu ze tří osob na palubě se jako zázrakem nic nestalo.

    Moje články v Letectví + kosmonautice 10/2011: "Porodní bolesti mise Fobos/Grunt", "Nebeský palác na startovací čáře", "Cesty do vesmíru začínají pod mořskou hladinou" (projekt NEEMO) a "Kosmická všehochuť v Severní Karolíně" (muzeum Museum of Life and Science v Durhamu, viz blog 9. května 2011).

    Pátek 7. října 2011

    Dnes bude ve Vídni slavnostně odhalena socha Jurije Gagarina. Oficiálně na akci není nahlášena přítomnost žádného kosmonauat, ale člověk nikdy neví, že... (Navíc je v pondělí dvacáté výročí startu prvního rakouského kosmonauta...)

    Ukrajina projevila zájem o let svého kosmonauta na Mezinárodní kosmickou stanici. Rusko jí obratem nabídlo možnost půlročního pobytu na stanici, a to ze své kvóty. Cena měla být 150 mil. dolarů, což Ukrajina (podle dostupných informací) neakceptovala.

    Už za deset dní by měla na Bajkonur dorazil meziplanetární sonda Fobos/Grunt, s jejímž startem se aktuálně počítá 8. listopadu. Ovšem dle časopisu Aviation Week není vyloučený odklad startu na další "okno" - tedy o 26 měsíců. Důvodem je mnoho přetrvávajících technických otázek. (Pro misi by to v takovém případě byl už druhý dvouletý odklad - a možná i rozsudek smrti.)

    Irán oznámil, že odkládá na neurčito start suboribitální rakety Kavošgar-5 s opicí na palubě. Start byl původně avizovaný na letošní srpen (viz blog 22. června 2011), důvody odkladu nebyly oznámené.

    Včera jsem se dvakrát mihl v médiích v souvislosti s "kometárními" událostmi. Nejprve jsem ve 13:40 h na Českém rozhlase Česko komentoval možnost, že voda na Zemi "přišla" v kometách (jak napovídá aktuální objev observatoře Herschel, které zkoumala kometu Hartley-2). Poté jsem v podobě telefonického hovoru vstoupil do Televizních novin na TV Nova a hovořil o dopadu komety na Slunce a následné (nesouvisející) sluneční erupci.

    Čtvrtek 6. října 2011

    Ještě letos v lednu měla firma Bigelow Aerospace 120 zaměstnanců (mající ambice v oblasti vývoje nafukovacích kosmických konstrukcí , postupně jejich stavy snížila o plnou čtvrtinu. A nyní skokově zredukovala jejich počet z devadesáti na padesát. Oficálně firma uvedla: "Jsme několik let před ostatními." (Rozuměj: firma v kosmickém sektoru.) Protože pro lety dalších nafukovacích konstrukcí potřebuje levou a spolehlivou dopravní loď, která zatím není k dispozici. - Nevěřím. Bigelow Aerospace byla založena v roce 1998. A až po třinácti letech zjistila, že vlastně neexistuje způsob, jak dopravit kosmonauty na její stanici? A obviňovat z toho druhé? Když začala fungovat, americká kosmonautika ani soukromý/komerční sektor ani začaly uvažovat o jakékoliv alternativě k raketoplánu. Přitom původně firma Bigelow slibovala mít své nafukovací moduly k dispozici MNOHEM dříve. A v roce 2004 Bigelowem vyhlášená America´s Space Prize spíše pobavila, než inspirovala. Podnikatel nabízel odměnu 50 mil. dolarů pro tvůrce vícenásobně (!) použitelné kosmické lodi schopné vozit nejméně pět astronautů (!), která bude mít u stanice výdrž půl roku (!) a která bude schopná opakovaného startu během šedesáti dnů (!). A to jsou jen některé z nesmyslných podmínek (firmy musely být jen americké aj.). Bigelow také nabízel možný (nikoliv jistý) kontrakt na 6 plus 24 startů nejméně pěti astronautů v ceně 33 mil. USD za start. Pokud na podobných předpokladech postavil svůj ekonomický model, bezesporu bude propouštět i nadále.

    V souvislosti s komerční dopravou posádek do vesmíru nedávno i NASA zapochybovala, že zde prostor pro komerční segment je. Její požadavek prý bude od roku 2016 maximálně osm „letenek“ pro astronauty ročně: buď dva starty se čtyřmi osobami, nebo čtyři starty po dvou lidech (což nevylučuje možnost, že poletí více členů posádky – např. v roli pilotů, kteří ale nemusí být z NASA). Těžko si představit, že se o tuto „porci“ bude rvát dva nebo více poskytovatelů, když není dostatečná ani pro jednoho... (Neb nízká frekvence startů rovná se utopení ve fixních nákladech stejně jako v případě programu raketoplánů.)

    Pokud se na situaci podíváme z druhé strany, tak i Boeing svého času prohlašoval, že bude kromě NASA potřebovat ještě nejméně jednoho velkého zákazníka (hovořilo se o společnosti Bigelow Aerospace). Ať už to nakonec dopadne s komerčními lety či společností Bigelow jakkoliv, současná situace nám připomíná jednu věc: nesmíme se dívat pouze na technickou stránku věci (bude to fungovat?), ale také na ekonomickou (je to životaschopné?). Aneb sebelepší myšlenka se nezaplatí sama...

    V zářijovém vydání měsíčníku Válka je můj článek o historii německé raketové střelnice Peenemünde: Základna raketám zaslíbená.

    Středa 5. října 2011

    Navážu ještě na včerejší informace o skluzu projektu Dragon. Zajímavé je, že společnost Orbital Sciences Corp., která získala kontrakt COTS přesně o osmnáct měsíců později než SpaceX (srpen 2006 vs. únor 2008), už šlape svému konkurentovi na paty. Dnes plánuje Orbital test rakety Taurus-II na leden 2012 a zkušební let kabiny Cygnus na rozmezí březen/duben 2012. SpaceX plánuje svůj druhý test na únor 2012 a třetí (pokud se vrátí zpět do letového harmonogramu) na duben 2012. (Až někdo bude brblat, že Orbital má jen jeden zkušební let a SpaceX tři, pak připomínám, že i tento zalétávací program obě firmy nabídly – a NASA s ním jen souhlasila. – Mimochodem, SpaceX tehdy sliboval před zahájením letů Dragonu nejméně tři testy rakety Falcon-9 s jiným nákladem. I tuto podmínku mu NASA odpustila a test byl jediný.) Samozřejmě, že SpaceX má za sebou dva úspěšné starty Falconu-9 a Orbital ani jeden let Taurusu-II: ale půldruharoční náskok v budoucích letech na ISS už jaksi není vidět. (Nesrovnávám technologickou náročnost vývoje, "revolučnost" myšlenek, kapacitu systémů apod. - srovnávám jen aktuální letový řád.)

    Přináším aktualizovaný seznam svých přednášek, které chystám na podzim letošního roku (jako obvykle opakuji: jde jen o přednášky veřejně přístupné a týkající se kosmonautiky - tedy ne věnované informační bezpečnosti apod.; pro představu: v příštích sedmi dnech včetně dneška mám celkem osm přednášek v osmi městech):

  • 6. října - Vesmír pod taktovkou armády, hvězdárna Prostějov.
  • 7. října - Vesmír pod taktovkou armády, hvězdárna Uherský Brod.
  • 8. října - Kosmické raketoplány: příběh se uzavřel, hvězdárna Ostrava.
  • 20. listopadu - Nesmělé krůčky do vesmíru, Ekumenické centrum Archa, Brno-Bystrc.
  • 25. až 27. listopadu - "Než poprvé odstartoval raketoplán" a "Příběhy kosmických technologií", seminář o raketové a kosmické technice na hvězdárně ve Valašském Meziříčí.
  • Fotografie 29. základní posádky - tak jak vypadá dnes (na prvním snímku, zleva: Volkov, Fossum a Furukawa) a po příletu lodi Sojuz TMA-22 (zleva Furukawa, Fossum, Volkov, Ivanišin, Burbank a Škaplerov). Zajímavé je, že v této plné sestavě bude posádka pracovat pouhých šest dní - od 16. do 22. listopadu 2011.

    Úterý 4. října 2011

    Se startem druhé lodi Dragon (de facto první plnohodnotné, protože při premiérovém testovacím letu v prosinci 2010 bylo mnoho věcí silně zjednodušených: od absence servisního modulu až po prováděné manévry) se nyní počítá až v únoru 2012. Není to nic překvapivého – o odkladu startu se hovořilo již dříve, viz blog 19. srpna 2011. Nyní se ale společnosti SpaceX náramně hodí do krámu havárie lodi Progress M-12M (viz blog 24. srpna 2011): tvrdí, že právě skluz v letovém harmonogramu ISS je hlavním viníkem odkladu. Jenže: odkládalo by se tak jako tak, Progress-neprogress...

    Zároveň se objevily zprávy, že k plánovanému sloučení druhého a třetího zkušebního letu Dragonu nakonec nedojde. Důvodem je prý odpor Ruska k příletu již druhého Dragonu k ISS (otázkou je důvěryhodnost tohoto tvrzení – ani SpaceX nehraje vždy čestnou a čistou hru, viz předchozí odstavec): prý jde o neodzkoušenou technologii a získaná/poskytnutá data z prvního letu jsou pro svolení s něčím podobným nedostatečná. Jestli jde ze strany Ruska o obstrukci, nebo ne, neodvažuji se soudit. Faktem je, že by to v historii spolupráce na ISS nebylo poprvé: viz například odmítání prvních „kosmických turistů“ v lodích Sojuz, kterým nebylo umožněno se připravovat na trenažérech v Houstonu apod. Faktem je, že kdyby SpaceX neměla ve vývoji Dragonu několikaletý skluz (který je ale pochopitelně u podobných projektů normální, to není nic mimořádného), nebylo by asi nutno kam spěchat. Podle slibu v při podpisu smlouvy COTS v roce 2006 měly být všechny tři zkušební lety Dragonu realizovány v roce 2009.

    Těchto šest kosmonautů se má k ISS vydat v posledních dvou měsících letošního roku na palubách lodí Sojuz TMA-22 (14. listopadu) a Sojuz TMA-03M (zatím 26. prosince, start ale prý bude uspíšen a uskuteční se o pět dní dříve). Anton Škaplerov (Rusko; zleva), Daniel Burbank (USA), Anatolij Ivanišin (Rusko), André Kuipers (ESA/Nizozemsko), Oleg Kononěnko (Rusko) a Donald Pettit (USA) vytvoří třicátou základní posádku ISS. Na pravém obrázku je pak plakát jejich expedice - "Pilots over the Caribbean" jsou inspirováni "Pirates of the Carbbibbean" (pro jistotu zleva: Kononěnko, Ivanišin, Burbank, Škaplerov, Kuipers a Pettit).

    Pondělí 3. října 2011

    NASA oznámila Evropské kosmické agentuře (ESA), že kvůli rozpočtovým škrtům není schopní dostát svému předchozímu závazku a zajistit nosnou raketu Atlas-5 pro misi Trace Gas Orbiter k Marsu. ESA se nyní pokusí získat od Ruska barterovou výměnou raketu Proton. Pokud se to nepodaří, bude mise zralá na zrušení. Což je velmi reálná možnost, a tak ESA již začala pracovat na scénáři, jak sloučit dva plánované starty v letech 2016 (Trace Gas Orbiter) a 2018 (ExoMars) do jednoho.

    Dnes v noci se "do služby" vrátila raketa Sojuz, když na oběžnou dráhu vynesla navigační družici Glonass-M. Poslední raketa Sojuz totiž 24. srpna selhala, přičemž byla zničena zásobovací loď Progress M-12M a v konečném důsledku došlo k rozsáhlým rošádám v harmonogramu letů na ISS (aktuální rozpis viz blog 22. září 2011). Ovšem jde o vítězství jen napůl: aktuálně použitá raketa Sojuz byla ve verzi 2-1B, kdy její třetí stupeň nese motor RD-0124. Naproti tomu selhvaší nosič byl Sojuz-U s motorem RD-0110 ve třetím stupni. Teoreticky by to být problém neměl, protože jako hlavní příčina havárie byla označena kontaminace palivového potrubí ve třetím stupni - ovšem prakticky zkouška ohněm čeká na Sojuz až se startem 30. října, kdy má do vesmíru vynést loď Progress M-13M (protože na listopad a prosinec jsou plánované dva pilotované starty, kdy raketa Sojuz-FG využívá opět motor RD-0110).

    Testovací let lodi MPCV OFT-1 na raketě Delta-4 Heavy sklouzl do prosince 2013 (dosud se očekával v srpnu téhož roku) s tím, že je pravděpodobný ještě další odklad do roku 2014. Naproti tomu program superrakety SLS by mohl být o něco urychlený: premiérový let v roce 2017 má zůstat zachovaný, ale první kosmonauti by se k Měsíci mohli vydat o dva roky dříve - v roce 2019 (dosavadní plán 2021 - viz blog 28. července 2011).

    Jak jsem avizoval (viz blog 27. září 2011), ve čtvrtek 29. září jsem se skutečně v Dobrém ránu s Českou televizí objevil.

    TOPlist