Ing. Tomáš PŘIBYL: blog (nejen) o kosmonautice

E-mail: tp.pribyl@seznam.cz; poštovní kontakt: Teyschlova 23, Brno 63500, Czech Republic; GSM 728769966. Skype status

Čtvrtek 30. června 2011

První operační (či spíše validační, ale jinak se stane součástí finální konstelace) družice systému Galileo ponese jméno Natalia. Jde o devítiletou bulharskou dívku, která vyhrála národní kolo dětské výtvarné soutěže. Podobné klání proběhlo i v Belgii: jméno vítěze dosud není známo. Každá družice konstelace Galileo má nést právě jméno vítěze dětské výtvarné soutěže, která postupně proběhne ve všech zemích EU. Po Belgii a Bulharsku byl termín pro ostatní země stanovený na 1. září až 15. listopadu 2011.

Poškozený motor Aerojet AJ26 (viz blog 13. června 2011) byl jedním ze dvou určených pro premiérový let rakety Taurus-2, který se chystá na letošní říjen. Protože během incidentu došlo k rozsáhlému poškození motoru (nikoliv však k jeho zničení, takže by měl být po opravách k dispozici), bude nutné pro první let certifikovat jiný motor - což si ale vyžádá nejméně měsíc času a odpovídající odklad premiéry Taurusu-2. Jako příčina mimořádné události byla označena vada materiálu v palivovém potrubí motoru, které prasklo a unikající palivo (kerosen) se následně vzňalo. Požár se podařilo zvládnout během čtyř minut.

Dnes je to na den přesně čtyřicet let, co při návratu z pobytu na orbitální stanici Saljut(-1) zahynula tříčlenná posádka kosmické lodi Sojuz-11: Georgij Dobrovolskij, Vladislav Volkov a Viktor Pacajev. (Byla to druhá a dosud poslední smrtelná nehoda této jinak spolehlivé a robustní kosmické lodi.) Fotografii podepsanou kompletní posádkou Sojuzu-11 (vlevo; na dalších třech obrázcích jsou detaily podpisů Volkova, Dobrovolského a Pacajeva) přitom ve sbírce mám - protože jména ruských kosmonautů svět neznal a dozvídal se je až v okamžiku startu, patří k tomu nejobtížněji získatelnému/sehnatelnému v oblasti sbírání podpisů.

Středa 29. června 2011

Na evropském kosmodromu v Kourou (stát Francouzská Guayana) proběhlo zkušební odpočítávání ruské rakety Sojuz, v jehož rámci bylo simulováno i přerušení přípravy z důvodu technické závady. Pětidenní test proběhl úspěšně, takže následně mohl být nový startovací komplex předaný do správy společnosti Arianespace. Zároveň byla na komplexu instalována pamětní deska s plaketou a kusem betonu z rampy kosmodromu Bajkonur, z níž odstartoval v dubnu 1961 Jurij Gagarin jako první člověk do vesmíru. Premiérový start Sojuzu z Francouzské Guayany je nyní plánovaný na 20. října 2011.

NASA na večerejším zasedání komise FRR (Flight Readiness Review) zhodnotila stav příprav raketoplánu Atlantis - a rozhodla, že termínem jeho startu bude dle očekávání pátek 8. července 2011.

Posádka Mezinárodní kosmické stanice musela včera použít obě lodě Sojuz (TMA-21 a TMA-02M) jako nouzové přístřešky poté, co dostala od Severoamerického velitelství protivzdušné obrany (NORAD) varování op průletu úlomku kosmického smetí "bezletovou zónou" u stanice. Stalo se tak teprve podruihé v historii ISS (poprvé v březnu 2009). Nyní šlo o velmi blízký průlet: úlomek stanici minul o nějakých 250 metrů. Bezprostřední nebezpečí ale nehrozilo, a tak byl poplach odvolaný. - A já byl následně povolaný do Ozvěn dne na Radiožurnálu, abych o události pohovořil.

Ač nejsem stavitel plastikových modelů, tomuto se prostě nedalo odolat: japonská Hasegawa má ve své sérii Egg Plane ("vajíčkoplány"), což jsou de facto karikatury známých létajících strojů, také raketoplán. Pěkné, roztomilé a jednoduché (škoda jen, že to nejde podobně jako papírové vystřihovánky zvětšit).

Úterý 28. června 2011

Společnost SpaceX získala další zajímavý kontrakt: raketou Falcon-9 by měla ve druhém čtvrtletí 2013 vynést na oběžnou dráhu thajskou družici Thaicom-6. Na jedné straně je to vynikající zpráva (SpaceX se etabluje na mezinárodním komerčním trhu, již dříve získala kontrakty například na vynesení družic ORBCOMM, NSPO, Spacecom nebo CONAE či blíže nespecifikovaných nákladů pro společnosti SES, Astrium či Space Systems/Loral), na straně druhé si opravdu nejsem jistý, zdali bude firma se svými kapacitami schopná slibovanou frekvenci startů zajistit (vždyť na letošní rok plánuje jeden jediný start Falconu-9, který po dvou startech prohlašuje za „zalétaný“). Držím ale všechny disponibilní palce!

Společnost Iridium uzavřela loni v červnu kontrakt se SpaceX v hodnotě 492 mil. dolarů na vypuštění druhé generace svých družic raketami Falcon-9 v letech 2015 až 17. Celkem má jít o vypuštění 72 družic: počítá se s použitím osmi raket Falcon-9. Nyní trochu překvapivě oznámila, že na vypuštění stejných družic uzavřela ještě „rezervní“ kontrakt se společností ISC Kosmotrans (provozuje rakety Dněpr). Ten by měl být realizovaný v případě, že SpaceX nebude schopna dostát svým závazkům. Přesný smysl kontraktu (tedy za jakých podmínek vstoupí v platnost: skluz ve vypouštění družic ze strany SpaceX?, technické problémy s raketou Falcon-9?, problémy s vývozem/dovozem technologií? apod.) nebyly zveřejněny. Každopádně uzavírání „rezervního“ kontraktu na vynášení nákladů do vesmíru není obvyklou praxí (i když k němu již v minulosti došlo).

Včera jsem se telefonicky mihl v reportáži ČT24 (Hackeři dostali web výrobce videoher Electronic Arts) o krádežích dat - jako "odborník na internetovou bezpečnost".

Pondělí 27. června 2011

"Ruský národní lunární program udělal ve čtvrtek velký krok vpřed, když národní kosmická agentura oznámila výběr nového místa návratu kosmonautů z vesmíru." Takto to stálo ve zprávě (převzaté Deutsche Presse-Agentur), která navíc doplňovala, že ruští kosmonauti vracející se od Měsíce mají přistávat ve stepích zhruba 100 km od města Astachaň u Kaspického moře. O pokroku v pilotovaném ruském lunárním programu rád slyším – teď bych se rád ještě doslechl něco o vlastním ruském pilotovaném lunárním programu...

NASA zastavila platby za objednanou raketu Taurus XL společnosti Orbital Sciences Corp.: jde o nosič, který měl v únoru 2013 vynést na oběžnou dráhu družici OCO-2 (Orbiting Carbon Observatory). Důvodem zastavení průběžného financování stavby rakety je fakt, že poslední dvě rakety Taurus XL havarovaly: jeden v únoru 2009 s prvním exemplářem družice OCO (za 270 mil. USD), druhý v březnu 2011 se satelitem GLORY (za 424 mil. USD). NASA nyní chce buď vybrat jiný nosič nebo počkat, až bude Taurus XL recertifikovaný – ideálně znovu zalétaný.

Pokud jsem na blogu v pátek 24. června 2011 zavzpomínal na naši únorovou cestu na start raketoplánu Discovery STS-133 (viz blog 25. února 2011), tak dnes ještě jednu vzpomínku: cestu zaznamenal v podobě rozhovoru s účastníkem výpravy Petrem Fenclem také Trs (noviny pro oblast Chocně, Vysokého Mýta a Litomyšle). Rozhovor vyšel už 24. března 2011, ale zásluhou "přetlaku" materiálů na něj přichází řada až dnes...

Pátek 24. června 2011

Čtyřnásobný astronaut a velitel raketoplánu Endeavour při jeho historicky poslední misi Mark Kelly (veterán z letů Endeavour STS-108/2001, Discovery STS-121/2006, Discovery STS-124/2008 a Endeavour STS-134/2011) oznámil, že k 1. říjnu 2011 odejde z NASA. Zatím ještě nemá představu, co bude dělat - ale primárně se hodlá věnovat kongresmance USA a své manželce Gabrielle Giffordsové, která byla zraněna letos v lednu při atentátu v arizonském Tucsonu (viz blog 10. ledna 2011).

Je zajímavé, že jméno Marka Kellyho se objevilo (a jeho jednovaječeného dvojčete, dosud trojnásobného a aktivního astronauta Scotta Kellyho nikoliv!) před dvěma lety v prestižním americkém časopise Air & Space (vydavatel Smithsonian Institution) jako jméno jednoho z možných kandidátů pro misí na Měsíc. V době, kdy ještě nedávno zrušený program Constellation počítal s návratem amerických astronautů na Měsíc před rokem 2020 si totiž tento časopis dal práci a na základě referencí a rozhovorů s manažery NASA sestavil seznam astronautů, kteří měli velkou šanci získat místo v některé z prvních lunárních posádek (byť by byli krapet starší, mohli být v době návratu na Měsíc extrémně zkušení). Hypotetická skupina kandidátů pro lunární lety měla dle Air & Space následující podobu: Tony Antonelli, Robert Behnken, Randy Bresnik, Tracy Caldwellová, Jim Dutton, Mike Fincke, Jim Kelly, Mark Kelly, Megan McArthurová, Pam Melroyová, Karen Nybergová a Terry Virts. Zajímavé je, že mezi dvanácti "kandidáty" (možná to někdomu přijde hodně, ale ve hře bylo nějakých sto jmen) byly hned čtyři ženy. Za pozornost také stojí, že nejčastěji zmiňovaným (během sběru podkladů pro článek) astronautem, který by se měl stát příštím Američanem na Měsíci byl - Mike Fincke.

V minulých dnech pobývala v Praze pětinásobná americká astronautka Susan Helmsová (Endeavour STS-54/1993, Discovery STS-64/1994, Columbia STS-78/1996, Atlantis STS-101/2000 a Discovery STS-102/2001).

Něco jsem hledal - a jak už to bývá, našel jsem něco úplně jiného. Na oficiálním webu Kennedyho kosmického střediska jsem našel automobil naší výpravy na únorový start raketoplánu Discovery STS-133 - i s nejasnými konturami postav (to jako členů výpravy, to jako nás). Byli jsme na A. Max Brewer Causeway v Titusville a nejlépe jsme vidět (no, spíš nejsme vidět, ale my víme, že jsme vidět) na snímcích KSC-2011-1627 (první řádek) a KSC-2011-1627. Pokud bych měl parafrázovat Andyho Warhola, užili jsme si svých "patnáct pixelů (a možná ani to ne) slávy..."

Čtvrtek 23. června 2011

Podruhé v historii mají občané České republiky možnost pojmenovat dlouhodobý pilotovaný let evropského kosmonauta na Mezinárodní kosmickou stanici. Konkrétně půjde o misi Andrého Kuiperse z Nizozemska, která bude zahájena startem lodi Sojuz TMA-03M v závěru letošního roku. Bližší informace o možnosti pojmenování mise jsou na webu ESA: uzávěrka podání návrhů je přesně za týden, ve čtvrtek 30. června 2011.

Evropská kometární sonda Rosetta vstoupila 8. června do hibernačního módu, z něhož by se měla probrat až 20. ledna 2014. Důvodem hibernace je skutečnost, že se sonda nyní vzdaluje od Slunce a nedostávalo by se jí energie (zdrojem jsou sluneční baterie): ta má být proto primárně šetřena na obsluhu vyhřívacích systémů a základní práci palubního počítače, nikoliv na práci vědeckých přístrojů nebo komunikaci se Zemí.

Toto jsou oficiální fotografie dvojice posádek ruských lodí Sojuz, které se chystají ke startu ve druhé polovině letošního roku. Na prvním je posádka Sojuzu TMA-22 ve složení (zleva) Daniel Burbank (USA, veterán z letů Atlantis STS-106/2000 a Atlantis STS-115/2006), Anton Škaplerov a Anatolij Ivanišin (oba Rusko, oba nováčci). Na druhém je posádka Sojuzu TMA-03M (zleva): Donald Pettit (USA, Endeavour STS-113/2002 a Endeavour STS-126/2008), Oleg Kononěnko (Rusko, Sojuz TMA-12/2008) a André Kuipers (ESA/Nizozemsko, Sojuz TMA-4/2004). Sojuz TMA-22 má plánované datum startu 22. září, TMA-03M pak 30. listopadu 2011.

Středa 22. června 2011

Po úspěšném vypuštění druhé íránské družice do vesmíru (viz blog 15. června 2011) byl zveřejněn "jízdní řád" kosmického programu této země pro následující rok. Podle něj se můžeme těsit na starty v srpnu 2011, říjnu 2011 (údajně dokonce dva) a v únoru 2012. Ovšem pozor, jde o pomíchané orbitální a suborbitální lety: např. srpnový start má být suborbitální misí Kavošgar-5 s opicí na palubě (Kavošgar-4 byl letos v březnu úspěšný návrat přistávacího pouzdra).

Přesně před týdnem podal astronaut Buzz Aldrin (Gemini-12/1966 a Apollo-11/1969) žádost o rozvod se svou třetí ženou Lois Driggs Cannon, se kterou strávil uplynulých 23 let (vzali se na Svatého Valentýna v roce 1988). Jako důvod uvedl "nepřekonatelné rozpory". Bylo to trochu překvapení: Buzz a Lois si byli vždy bok po boku, Aldrin svoji ženu vychvaloval i v knize Magnificent Desolation ("každý superman potřebuje svoji Lois") a od sebe se odstěhovali jen dva dny před podáním žádosti o rozvod. Abych zprávu zasadil do kontextu: byla to prý Lois, kdo Aldrina nutil prodávat své podpisy za závratné ceny a zakazoval mu rozdávat své autogramy při osobních setkáních (od jednoho sběratele jsem slyšel o jedné evropské Aldrinově návštěvě něco ve smyslu "s radostí rozdával autogramy přítomným dětem až do chvíle, kdy přišla Lois a další podepisování zatrhla").

ESA dnes uzavřela na pařížském aerosalónu kontrakt na přípravné práce na novém motoru na kapalný vodík a kyslík s vysokým tahem: ten by se mohl stát srdcem budoucí evropské rakety NGL (Next Generation Launcher), která je někdy neformálně označovaná jako Ariane-6. "Mohl by" je důležité, protože dosud nebyla vybrána konfigurace nosiče: je zvažována dvoustupňová i třístupňová verze a hlavní stupeň může být stejně dobře na kapalná (na prvním obrázku vlevo) jako na pevná paliva (na prvním obrázku vpravo). Jisté je jen to, že horní stupeň by měl být na kapalný kyslík a vodík a že by měl být restartovatelný. Nový motor má v příštím roce předběžnou revizí s tím, že v roce 2014 se můžeme těšit na jeho první zážeh.

Úterý 21. června 2011

Raketoplán Endeavour se při svém posledním návratu 1. června 2011 z vesmíru zapsal do historie i jako - lovec zlodějů. Dvojitý sonický třesk doprovázející přechod z rychlosti nadzvukové na podzvukovou totiž v Kissimmee (předměstí Orlanda) vzbudil ve 2:31 h místního času jistou Amandu Kay Way. Rozespalá slečna/paní (do takových podrobností zpráva nejde) vyhlédla z okna, cože se to děje - a uviděla dva muže sedět ve svém autě. Okamžitě zavolala policii, která na místě zadržela Melvina Andrewa Manninga Jr. (18) a Justina Dinzeye (18), které obvinila z vloupání. Následné vyšetřování vedlo k zadržení dalších pěti vykradačů aut a jednoho bytového zloděje. Vivat Endeavour!

Generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain včera na tiskové konferenci v rámci pařížského aerosalónu tvrdě zkritioval plánování dopravy na Mezinárodní kosmickou stanici, které označil za "anarchii". Podotkl, že "největší lekcí z programu mezinárodní kosmické stanice je kompletní absence společné dopravní politiky", že "každá strana (zapojená do projektu) přijímá jednostranná rozhodnutí s ohledem toliko na své vlastní zájmy" a že "NASA přijala jednostranné rozhodnutí zastavit provoz raketoplánů, ESA přijala jednostranné rozhodnutí vyvíjet ATV, Japonsko přijalo jednostranné rozhodnutí vyvíjet HTV". Zároveň doplnil, že "ESA nemá v současné době v plánu nabídnout Evropě vlastní pilotovanou loď" a že "ESA a NASA nikdy nejednaly o možnosti využít ATV pro adaptaci na americkou pilotovanou loď" (jak se v poslední době objevilo v médiích).

Až z daleké Číny (a to v původním znění a bez titulků) dorazila do mé sbírky drobná brožurka věnující se průzkumu Měsíce, která se jmenuje "Měsíc pro děti" (tedy - podle obrázků soudím, že by se tak nějak mohla jmenovat). Pěkná rarita, neméně pěkné prohlížení - a pro odvážné je dokonce na závěr knihy test... (Pro jistotu přináším i správné výsledky.)

Pondělí 20. června 2011

Mise robota Curiosity (chystajícího se k podzimnímu startu na Mars) se potýká s dalšími problémy: testy odhalily problémy (především s radioizotopovým generátorem, který bude zdrojem energie). NASA si proto snížila laťku na požadované výkony během dvouleté mise: už se neplánuje ujet 20 km, ale jen 4,5 km. A stejně tak se nepočítá s rozborem 74 vzorků hornin, ale jen s odběrem a rozborem 28 vzorků. Což pochopitelně neznamená, že původně stanoveného cíle nebude dosaženo - na druhé straně se může plná úspěšnost slavit o něco dříve a plán se bude (může) plnit na dvě stě procent...

Evropský kosmický náklaďák ATV-2 Johannes Kepler se dnes odpojil od Mezinárodní kosmické stanice a zítra má být dvojicí manévrů navedený k řízenému zániku do atmosféry. Na své palubě nese "černou skříňku" RBR (Re-entry Breakup Recorder), která má zaznamenávat měření během destrukce lodi v hustých vrstvách atmosféry. Následně z ní bude katapultována a ve výšce zhruba osmnáct kilometrů odvysílá naměřená data pomocí satelitní sítě Iridium.

Na blogu 16. června 2011 jsem informoval o zkouškách s testovacím zařízením Morpheus, který zatím podniká upoutané lety (a v létě má přejít k letům volným) a které je prototypem budoucí výsadkové plošiny pro dopravu půltunových nákladů na Měsíc. Dnes přináším jeho snímky.

Pátek 17. června 2011

V pondělí 20. června začíná v Paříži na letišti Le Bourget slavný aerosalón (49. ročník). Organizátoři slibují 140 letadel a také spoustu kosmických exponátů - svůj pavilón bude mít mj. ESA. Na aerosalónu se bude potulovat také celá řada kosmonautů, přičemž asi největší hvězdou bude Zhai Zhigang - velitel letu Shen Zhou-7 (a náhradník pro obě předchozí mise), během něhož se stal prvním čínským kosmonautem, který absolvoval výstup do otevřeného prostoru.

Osmého července (záměrně v den historicky posledního startu kosmického raketoplánu) má adiministrátor NASA Charles Bolden oznámit finální koncepci nové americké superrakety SLS (Space Launch System). Podle dostupných informací by měla mít průměr trupu 8,4 m (přesně jako vnější palivová nádrž raketoplánu) a využívat kapalný vodík a kyslík. Motory hlavního stupně budou RS-25 (odvozené od SSME z raketoplánů), ve druhém pak J-2X (původně vyvíjený pro Ares-V, nyní čekající na premiérový zkušební zážeh - viz blog 14. června 2011). Nosič navíc ponese dvojici pomocných motorů SRB z programu raketoplánů. Aby se ušetřily finance (až několik set miliónů dolarů), nepočítá se s jejich záchranou a znovupoužitím. Nyní je k dispozici dostatek motorů SRB pro start jedenácti raket SLS do roku 2020 s tím, že NASA do budoucna zvažuje o dvou variantách: jednak výrobě nových SRB nebo o vývoji nových na kapalná paliva.

V neděli 19. června ve 14:00 budu mít v Duchovním centru P. M. Středy a bl. M. Restituty v Brně-Lesné (Nezvalova 13) v rámci farního dne přednášku "Kosmické raketoplány - sbohem a šáteček. Aneb proč nás jen několik dní dělí od okamžiku, kdy se americké raketoplány odeberou do muzejí."

A ještě jedno ohlédnutím za výpravou za kosmonauty do Vídně (viz blog 3. června 2011): tentokrát podepsané fotografie prvním (a dosud jediným) rakouským kosmickým cestovatelem Franzem Viehböckem. Původní snímky vznikly při jeho návštěvách České republiky v Brně (viz blog 17. září 2010) a v Praze (viz blog 9. října 2009).

Čtvrtek 16. června 2011

Morpheus je testovací zařízení, na kterém inženýři NASA v Johnsonově kosmickém středisku sbírají zkušenosti pro stavbu lunárního přistávacího zařízení. Do budoucna se počítá s tím, že by operační verze plošiny Mopheus (jako pohonné látky využívá kapalná kyslík a methan) mohly dopravovat na Měsíc až 500 kg těžké sondy. Zatím je zařízení z bezpečnostních důvodů testované v závěsu pod jeřábem, ale během léta má přejít k samostatným letům. Zatímco vlastní zkoušky probíhají velmi hladce, test prvního červnový den způsobil požár: raketový motor poškodil betonovou plochu pod sebou, přičemž její rozžhavené úlomky se rozlétly do okolí a zapálily trávu. Ač se s touto možností počítalo (v okolí betonové plochy byla dokonce tráva řízeně vypálena), požár propukl ve větší vzdálenosti od rampy - kromě podnikových hasičů NASA proto byly povolány posily z okolních stanic a požár se rychle podařilo dostat pod kontrolu.

Druhého září 2011 (termín se už několikrát změnil a je docela dobře možné, že se změní opět) má do amerických kin vstoupit film Apollo-18. Mělo by jít o sci-fi horor o smyšlené misi Apollo-18 z prosince 1973, která byla tajně vypravena poté, co se na Měsíci podařilo objevit parazitickou formu života. Přesnou zápletku tvůrci filmu tají, něco málo se dá vytušit z oficiálního traileru na YouTube (za pozornost rozhodně stojí sovětský lunární modul na Měsíci). Snímek s rozpočtem 5 mil. dolarů natočil režisér Gonzalo Lopez-Gallego, přičemž se mi nepodařilo zjistit, zdali se objeví také v české distribuci. Pokud má někdo přesnější informace, dejte vědět!

Při setkání s kosmonauty ve Vídni (viz blog 3. června 2011) jsme si nechali napodepisovat i švýcarského astronauta Clauda Nicolliera (se čtyřmi starty do vesmíru evropského rekordmana). Šlo o fotografie pořízené při setkání na podzim 2005 v Praze stejně jako o satelit Eureca z muzea v Luzernu (který Nicollier doprovodil při misi Atlantis STS-46/1992 do vesmíru) a také o snímek prvního evropského oddílu kosmonautů. Nad ním Nicollier kroutil hlavou - a pak kromě podpisu přidal i letopočet "1978..." (na pravé straně snímku).

Středa 15. června 2011

Dnes proběhlo v Kennedyho kosmickém středisku zkušební tankování raketoplánu Atlantis před misí STS-135. Hlavním cílem bylo prověřit spoje na kyslíkovém potvrubí, což dopadlo na výtečnou: zkouška ovšem odhalila jiný problém, a to s ventilem na motoru SSME na třetí pozici, který netěsnil. Ventil bude nutné vyměnit, přičemž zatím není jasné, jaký (a zdali vůbec) to bude mít vliv na termín startu. Ten je aktuálně plánovaný na pátek 8. července 2011.

Společnost Space Adventures v minulých letech opakovaně oznámila, že má vážného zájemce nebo že podepsala kontrakt na oblet Měsíce v lodi Sojuz. Nikdy ale neuvedla podrobnosti. Teď se ovšem začalo šuškat, že prvním platícím zájemcem připraveným složit 150 mil. dolarů za oblet Měsíce se stal americký režisér James Cameron (např. Terminátor, Titanic nebo Avatar). Let by se měl uskutečnit v roce 2015 - za podmínky, že se najde ještě jeden podobně odvážný a solventní zájemce (třetím členem posádky lunárního kabiny Sojuz bude profesionální ruský kosmonaut). Společnost Space Adventures tvrdí, že jednání jsou na dobré cestě - a že druhou "duši" bude mít do konce letošního roku.

Írán dnes vyslal do vesmíru vlastními silami družici Rašád 1 (snímek viz blog 10. února 2011). Start se uskutečnil pomocí rakety Safir, přičemž jde o druhý íránský let na oběžnou dráhu - premiérový start se satelitem Omid se uskutečnil 2. února 2009. Fotografie jsou ovšem ze startu dnešního.

Úterý 14. června 2011

Ve Stennisově kosmickém středisku NASA (stát Mississippi) byl na zkušební stav A-2 umístěný nový raketový motor J-2X, který by měl v nejbližší době zahájit sérii deseti zkušebních zážehů. Motor byl původně vyvinutý pro horní stupeň EDS (Earth Departure Stage) superrakety Ares-V, ale její vývoj byl ukončen dříve, než formálně započal. Nicméně NASA počítá s tím, že motor J-2X bude v horním stupni nové superrakety SLS (Space Launch System), jejíž konfiguraci (s pravděpodobností hraničící s jistotou odvozenou od raketoplánů) slibuje oznámit počátkem léta.

Druhá čínská lunární sonda Chang´e-2 opustila oběžnou dráhu kolem Měsíce a zamířila do Langrangeova bodu L2, do něhož by měla dorazit po 85 dnech přeletu. Čína už dříve avizovala, že dle aktuálního vývoje mise se rozhodne, jak se sondou (s výrazným přebytkem pohonných látek) naloží. Oficiální zpráva praví, že rozsáhlé manévrování sondy je přípravou na budoucí mise robotů k Marsu (první z nich, Yinghuo-1, se už letos na podzim sveze na ruské stanici Fobos/Grunt).

Leland Melvin (veterán z letů Atlantis STS-122/2008 a Atlantis STS-129/2009) je známý tím, že se opravdu nerad poštou podepisuje. Jenomže jinak je nejvyšší osobou v NASA přes vzdělávání, takže když se někde objeví (viz blog 3. června 2011), má podepisování přímo v popisu práce. Pod jeho fixu tak putovaly například snímky z našeho minulého setkání (viz blog 10. června 2008), fotografie obou jeho posádek nebo poštovní obálky s logy misí a daty startů plus přistání...

Pondělí 13. června 2011

Suborbitální letoun SpaceShipTwo prochází intenzivními zkouškami: po sérii deseti "shozů" z mateřského letounu WhiteKnightTwo nyní dostane namísto inertní makety plnohodnotný hybridní raketový motor. Bližší podrobnosti ohledně tomu, kdy dojde k otestování motoru přímo za letu, zatím nebyly zveřejněny.

Ve čtvrtek 9. června došlo během zkoušky raketového motoru Aerojet AJ26 k jeho předčasnému vypnutí. Tento motor má přitom pohánět první stupeň nové rakety Taurus-II, která je určena k zásobování Mezinárodní kosmické stanice pomocí lodí Cygnus. Bližší podrobnosti ohledně předčasného vypnutí motoru nebyly zveřejněny (jak dlouho měl test probíhat, kdy k vypnutí došlo, jaká byla příčina apod.) - a stejně tak zůstává otázkou, zdali incident nebude mít vliv na premiérový let rakety Tuarus-II, který se připravuje na počátek října z kosmodromu Wallops (stát Virginia).

Na vídeňském "lovu kosmonautů" (viz blog 3. června 2011) jsme byli úspěšní i se dvěma zástupci asijských zemí, které své kosmonauty nevysílají do vesmíru pravidelně: Ji So-jeon z Jižní Koreje a Šejchem Muszafarem Šuchorem z Malajsie. (Mimochodem, oba sdíleli kosmickou loď Sojuz TMA-11: zatímco Šuchor v ní v říjnu 2007 startoval, So-jeon ji využila v dubnu 2008 k přistání.) Hlavním úkolem bylo (jako i u dalších kosmonautů) nechat si podepsat společné snímky z minulých setkání.

Pátek 10. června 2011

Český zpěvák Karel Gott převezme v neděli po koncertu v Čajkovského sále Moskevské konzervatoře Řád Jurije Gagarina. Ten je udělovaný "významným osobnostem" (nejde ovšem o státní, ale společenské vyznamenání). Gott jej převezme z rukou první kosmonautky světa Valentiny Těreškovové. Ta je totiž jeho velkou fanynkou. (Na stránkách jistého zpravodajského serveru jsem se dokonce dočetl, že měla Gottovy nahrávky s sebou v lodi Vostok-6. No, nevím. Vzhledem k tomu, že teprve v roce 1962 vydal Gott svůj první singl a že Těreškovová startovala jen o rok později, silně pochybuji, že by se k ní výkon tehdy nepříliš známého československého zpěváka dostal a na první poslech ji absolutně unesl. Tuto informaci bych tak bral s hóóódně velkou rezervou.)

NASA by chtěla do konce července rozhodnout o výběru přistávacího místa sondy MSL/Curiosity (start letos 25. listopadu, přistání na Marsu 6. srpna 2012). Ve hře je kvarteto kandidátů: krátery Eberswalde, Gale a Holden a údolí Mawrth. Projekt zároveň akutně potřebuje podle kanceláře generálního inspektora NASA finanční injekci až 44 mil. USD (jinak hrozí odklad startu o dva roky, což by samo o sobě přišlo na nejméně 570 mil. USD). Koordinátoři projektu připouští, že nějaké peníze navíc požadovat budou, ale prý to bude méně - a možná dokonce bude stačit rezerva 22 mil. USD, která je alokována (ale zatím neuvolněna). Mise měla podle původních předpokladů stát 1,6 mld. USD (plán 2006), nyní je účet na částce 2,5 mld. USD.

Ve Vídni (viz blog 3. června 2011) jsme měli možnost setkat se i s další legendou světové kosmonautiky: Alexejem Leonovem (Voschod-2/1965 a Sojuz-19/1975). Jinak prvním člověkem, který vystoupil do otevřeného prostoru, kosmonautem, který se měl stát prvním sovětským občanem na Měsíci, stejně jako velitelem sovětské části historicky první mezinárodní mise Sojuz-Apollo. A i jemu jsme naservírovali k podpisu společné fotografie (všechny vznikly na kongresu ASE v Praze v říjnu 2009). První snímek už jsem měl podepsaný (viz blog 27. ledna 2010), ale bez osobního věnování. Napodruhé je konečně kompletní...

Čtvrtek 9. června 2011

Trojnásobný americký astronaut Piers Sellers (veterán z letů Atlantis STS-112/2002, Discovery STS-121/2006 a Atlantis STS-132/2010) dodržel slovo (viz blog 31. prosince 2010) a ukončil kariéru aktivního astronauta. Nyní působí v Goddardově kosmickém středisku NASA (stát Maryland).

Sellersův kolega z posádky STS-132 Garrett Reisman (Endavour STS-123/2008 ISS-16/17, Atlantis STS-132/2010) si také řekl, že má nalétáno dost a vstoupil do služeb společnosti SpaceX. Zde bude působit na poli bezpečnosti astronautů a zajištění letů. Jedná se již o druhého astronauta, kterého firma SpaceX "ulovila" - tím prvním je Kenneth Bowersox (Columbia STS-50/1992, Endeavour STS-61/1993, Columbia STS-73/1995, Discovery STS-82/1997 a Endeavour STS-113/2002). Mimochodem, nyní Resimanův nadřízený - pracují na stejných úkolech.

Heidemarie Stefanyshyn-Piperová (Atlantis STS-115/2006 a Endeavour STS-126/2008) sice od NASA odešla již před nějakou dobou, ale nyní změnila pracovní pozici a působí v Naval Surface Warfare Center (West Bethesda, stát Maryland).

Stejně tak už dávno bez šance na další cestu do vesmíru je kanadský astronaut Dafydd Williams (Columbia STS-90/1998 a Endeavour STS-118/2007), takže si u něj zaznamenejme změnu pracovní pozice: koncem července nastupuje do Southlake Regional Health Center (Newmarket v Ontariu).

Kdybych si měl minulý týden před cestou do Vídně (viz blog 3. června 2011; zaznamenal ji mimochodem i server Collectspace - viz sloupec vpravo) vybrat jednu jedinou fotografii, na které bych si přivezl podpis některého z přítomných účastníků, ani na vteřinu bych nezaváhal - byl by to společný snímek s prvním čínským kosmonautem Jangem Li-wejem (pořízený na kongresu ASE v Praze v říjnu 2009). Přání se mi splnilo, fotografie je nejen podepsaná, ale i s osobním věnováním! (Pro úplnost: jeho věnování už jsem měl, ale na neutrální fotografii startu, nikoliv na společném snímku. Viz blog 26. ledna 2010.) Kromě toho byl Jang Li-wej svolný napodepisovat i hromadu dalších snímků: všimněte si, že několikrát vyměnil propisku či fixu (a ne vždy ku prospěchu věci, viz další snímky z Prahy na druhém řádku s detaily podpisů na řádku třetím).

Středa 8. června 2011

Jihokorejská tisková agentura Yonhap přinesla zprávu, že země se rozhodla vyvinout silnější nosnou raketu než je stávající KSLV-1 alias Naro-1, a to vlastními silami. Připomeňme si, že KSLV-1 byla vyvinuta za výrazné pomoci Ruska, ovšem oba dosavadní zkušební starty se skončily nezdarem (viz blog 26. srpna 2009 a 15. června 2010). KSLV-2 má být zcela jihokorejské konstrukce včetně prvního stupně, který by měl mít o tři čtvrtiny větší tah než stávající dodávaný z Ruska (ten má tah 1670 kN).

Po otestování základní verze rakety Taurus-2 (letový řád viz blog 16. května 2011) připravuje společnost Orbital Sciences Corp. její postupnou modernizaci. Verze Taurus-2e s plánovanou premiérou v roce 2013 má mít silnější druhý stupeň s prodlouženým motorem Castor-30, což má zvýšit nosnost na nízkou dráhu z 5500 na 6000 kg. (Jen doplňujeme, že základní verze Taurus-2 měla být nasazena na jeden zkušební a první dva operační lety; protože se nově počítá se dvěma zkušebními starty, je pravděpodobné, že vzhledem ke skluzu programu bude použita nejméně čtyřikrát.) Na rok 2014 se chystá premiéra verze Taurus-2h s třetím stupněm: nosnost na nízkou dráhu by s jeho pomocí měla vzrůst o další tunu. Firma zároveň hodlá vybudovat další odpalovací místo (nyní jen na kosmodromu Wallops ve Virginii) pro rakety Taurus-2 na západním pobřeží USA (pro starty s vojenskými náklady na polární dráhy). Ve hře jsou kosmodromu Vandenberg (Kalifornie) a Kodiak Island (Aljaška).

NASA konečně zveřejnila první "rodinné snímky" Mezinárodní kosmické stanice, které pořídil Paolo Nespoli z paluby odlétající lodi Sojuz TMA-20 (viz blog 24. května 2011). Je to poprvé (a pravděpodobně naposledy), co byl z paluby kosmické lodi vyfotografovaný americký raketoplán (v daném případě Endeavour) připojený k ISS. Fotografie jsou to nádherné - a bezpochyby se velmi rychle stanou "kosmickou klasikou".

Úterý 7. června 2011

Na dnešní den ve 22:13 h středoevropského času je plánovaný start ruské kosmické lodi Sojuz TMA-02M. Velitelem je Sergej Volkov (Rusko, veterán z letu Sojuz TMA-12/2008), palubními inženýry Satoši Furukawa (Japonsko, nováček - stane se 520. kosmonautem v historii) a Michael Fossum (USA, Discovery STS-121/2006 a Discovery STS-124/2008). A propo, včera uplynulo přesně čtyřicet let od startu lodi Sojuz-11 (6. června 1971): její tříčlenná posádka (mimochodem, byl v ní také Volkov, ale jen jmenovec současného velitele) při návratu z vesmíru zahynula (byla to ale zatím poslední tragédie, která program Sojuz postihla).

Dnes od 18:00 h se v Ruském středisku vědy a kultury v Praze (Na Zátorce 16) uskuteční setkání s kosmonauty v rámci mezinárodního programu "Kosmická odysea". Podle dostupných informací by se setkání měli zúčastnit Sergej Zaljotin (veterán z letů Sojuz TM-30/2000 a Sojuz TMA-1/2002) a Sergej Treščev (Endeavour STS-111/2002). Zajímavé je, že se oba pánové v roce 2002 potkali na Mezinárodní kosmické stanici: Treščev tam pracoval dlouhodobě jakožto člen páté základní posádky, Zaljotin přiletěl vyměnit záchrannou loď Sojuz TM-34 za TMA-1.

Jak jsem minulé úterý (viz blog 31. května 2011) avizoval, skutečně jsem se objevil ve vysílání pořadu Víkend na TV Nova. Reportáž je ke shlédnutí v archívu pořadu. (Já se té České kosmické asi nikdy nezbavím...)

Pondělí 6. června 2011

Nadšencům se skupiny Copenhagen Suborbitals se nakonec v pátek podařilo vypustit raketu HEAT 1X-Tycho Brahe. I když se v průběhu startu vyskytlo několik problémů (raketa se dokonce odklonila z plánované dráhy, a tak byl její motor vypnut: namísto zamýšlených patnácti tak dosáhla výšky jen 2,8 kilometru), přesto je let nutné hodnotit jako obrovský úspěch - vždyť jde o projekt z "garáže". Podle prohlášení představitelů skupiny je od pilotovaného pokusu dělí tři až pět let.

Čína zveřejnila detaily o své pilotované kosmické stanici (a přesně v tomto duchu hovořil minulý týden ve Vídni i Jang Li-wej) Tiangong-1, která má vzlétnout na podzim letošního roku. Ještě do konce roku se k ní vydá bezpilotní Shen Zhou-8 a v příštím roce obdrží dvě návštěvy v lodích Shen Zhou-9 a -10. Toto jsou víceméně známé informace (byť s mírně odkládanými termíny realizace). Hlavním cílem čínské kosmonautiky je ovšem vybudování (v letech 2020 až 22) vlastní trvale obydlené stanice, která se bude skládat ze tří dvacetitunových modlů. Jednak to bude základní blok a jednak dvojice laboratorních přetlakových modulů. V ČLR nyní probíhá veřejná soutěž na pojmenování celého komplexu.

Autogramiáda s kosmonauty ve Vídni minulý čtvrtek (viz blog 3. června 2011) dopadla famózně: více snad mohlo být jen času na pár slov s kosmonauty a nějaké společné fotografování. Ale co se podpisů týká, šlo o jednu ze vzácných akcí, kdy jsme na sebe smutně koukali - kosmonauti neměli co podepisovat, my jim neměli co podstrčit... Na snímcích je malá ukázka: téměř všemi podepsaný definitivní seznam hostů večera - bohužel vytištěný na tenkém papíře, tudíž se propíjející. Téměř všemi proto, že jsme jej nechali podepisovat až ve druhém kole, a tak jsme nestihli ulovit všechny, neb přednost měly jiné materiály...

Pátek 3. června 2011

Raketoplán Atlantis je od středy na startovací rampě 39A Kennedyho kosmického střediska, čímž do závěrečné fáze vstoupily přípravy na historicky poslední let amerického raketoplánu. Se startem se stále počítá 8. července 2011.

Nadšenecká skupina Copenhagen Suborbitals drží slovo - a hodlá se o start své suborbitální rakety pokusit tento měsíc, přesně jak slíbila (viz blog 6. září 2010). Na včerejšek byl v plánu "suchý" zkušební odpočet startu rakety a ostrý vzlet by měl následovat dnes kolem 15. hodiny středoevropského času.

Od 1. do 30. června 2011 se ve Vídni (přesněji ve Vienna International Centre) koná výstava věnovaná půlstoletí pilotovaných letů do vesmíru. V těchto dnech zde navíc probíhá zasedání Úřadu OSN pro kosmické záležitosti. A jednou z doprovodných akcí byla včerejší panelová diskuse deseti kosmonautů (plus nejméně tři další seděli v publiku - to by se mělo zakázat a každý kosmonaut by měl povinně nosit výraznou reflexní vestu). Jsou to na prvním snímku zleva: Franz Viehböck (Rakousko), Takao Doi (Japonsko), Alexej Leonov (Rusko), Leland Melvin (USA), Čiaki Mukai (Japonsko), Claude Nicollier (Švýcarsko), Šejch Muszafar Šuchor (Malajsie), Gerhard Thiele (Německo), Jang Li-wej (Čína) a Ji So-jeon (Jižní Korea). V davu pak ještě Dorin Prunariu (Rumunsko), Sojči Noguči (Japonsko) a Talgat Musabajev (Kazachstán). Po panelové diskusi následoval prostor pro dotazy - a celý večer byl uzavřený autogramiádou. Jak (pro nás) dopadla, prozradíme již brzy...

Středa 1. června 2011

Od pátého března 2011 krouží ve vesmíru druhý prototyp raketoplánu X-37B/OTV-2 amerického letectva. Stejně jako v minulém případě (viz např. blog 6. prosince 2010) nebylo ani tentokrát zveřejněno, cože je cílem letu a kdy bude ukončený (spektuluje se, že by Pentagon mohl "zatlačit na pilu" a nechat stroj ve vesmíru dokonce déle, než je konstrukční devítiměsíční životnost). Vzhledem k tomu, že se americké letectvo ve stroji shlédlo, snaží se nyní získat finanční prostředky na další (nyní již operační) lety. Jeden z hangárů OPF v Kennedyho kosmickém středisku, nyní používaný pro raketoplány, by prý měl být v dohledné době uvolněný právě pro program X-37B/OTV.

Společně koordinovaný americko-evropský program průzkumu Marsu (viz blog 23. prosince 2009) dostal před několika týdny závažnou trhlinu, když NASA oznámila, že si nemůže dovolit financovat pro misi v roce 2018 vlastní robotické vozidlo (jak původně přislíbila). ESA následně počátkem dubna vyhlásila stop-stav pro práce na celém projektu, který byl do té doby řešený jako jeden celek. V minulých dnech je ale opět rozjela s tím, že projekt je i ve stávající podobě životaschopný a ufinancovatelný. Dle ESA není ohrožený ani termín startů v letech 2016 (stanice Mars Trace Orbiter, experimentální zařízení pro přistání) a 2018 (vozidlo Pasteur), protože navzdory dočasnému zastavení prací zůstává v projektu časová rezerva (byť ne příliš velká).

Raketoplán Endeavour se dnes vrátil po šestnáctidenní misi - svém historicky posledním letu do vesmíru - bezpečně na Zemi. Má "natočeno" 4671 obletů planety a nalétáno skoro 200 miliónů kilometrů (přesně 197761262 km), což představuje 296 dní 3 hodiny 19 minut letu. Aktuální let nejmladšího amerického raketoplánu připomíná dvojice fotografií z jeho startu: zatímco pozorovatelům na Floridě vletěl již ve 23. sekundě do mraků, tak náhodní svědci na palubách dopravních letounů měli naopak vpravdě úžasný výhled na stroj vyletivší z mraků a mířící na oběžnou dráhu...

TOPlist