Ing. Tomáš PŘIBYL: blog (nejen) o kosmonautice

E-mail: tp.pribyl@seznam.cz; poštovní kontakt: Teyschlova 23, Brno 63500, Czech Republic; GSM 728769966. Skype status

Čtvrtek 28. dubna 2011

Během naší aktuální okružní jízdy po Spojených státech jsme s sebou vzali také krtčí rodinku - když už se její člen Krteček chystá na start raketoplánu Endeavour STS-134 (plánovaný na pátek 29. dubna 2011 ve 21:48 h). Krtci v rámci okružní kosmické vyhlídkové trasy navštívili mnoho pamětihodností - prošli se po Marsu i Měsíci, prohlédli si lodi Mercury, Gemini a Apollo, dotkli se lunárních kamenů nebo si v Kennedyho kosmickém středisku prohlédli na rampě 39A umístěný raketoplán Endeavour s bráchou na palubě. (Jsem zcela upřímně zvědavý, kolik a jakých "krtčích" fotek přiveze z cesty do USA oficiální delegace, která se vydala start raketoplánu Endeavour shlédnout na vlastní oči...)

Středa 27. dubna 2011

Není to poprvé, co nás cesty zavedly na letadlovou loď Yorktown (viz blog 29. října 2008 a 13. května 2009) - a třeba ani naposledy - ale každá návštěva je něčím zajímavá, zvláštní a unikátní... Letadlová loď je zkrátka letadlová loď.

Úterý 26. dubna 2011 (EDT)

Tady to všechno začalo... Jen pár kroků od městečka Kitty Hawk (stát Severní Karolína) na místě nazývaném místními Kill Devil (volně "zabilo by i ďábla" - kdysi tu nebyla tráva, ale jen drobný píseček, který v trvalém větru plnil ústa, nosy, oči, uši...) dělali bří Wrightové z Ohia pokusy se svým létajícími stroji těžšími vzduchu - a zde také 17. prosince 1903 popvé skutečně vzlétli, čímž se nesmazatelně zapsali do dějin. Dnes tu stojí jak pamětní kameny připomínající jejich snažení, tak i velký památník Wright Brothers National Memorial.

Pondělí 25. dubna 2011 (EDT)

Mnohokrát (byť ne stále) jedeme ve stopách naší minulé výpravy za Velkou louži (viz blog 2. až 21. března 2011). Což ale neznamená, že na nás nečekají žádná překvapení: jedno velké bylo v Langleyově výzkumném středisku NASA v Hamptonu (stát Virginie). Zatímco ještě minulý měsíc tu spořádaně vedle sebe u silnice stály dva mohutné aerodynamické tunely, tentokrát z druhého z nich zbývaly jen smutné trosky... Alespoň jsme měli unikátní příležitost prostudovat jeho anatomii.

Neděle 24. dubna 2011 (EDT)

Opravdu zajímavým zážitkem (v dobrém slova smyslu) se stala vyjížďka po floridských bažinách na člunech s tlačnou vrtulí. Abych nezapomněl: jeli jsme po bažinách plných aligátorů.

Sobota 23. dubna 2011 (EDT)

Dnes něco nekosmického - několik momentek z Washingtonu D.C.

Pátek 22. dubna 2011 (EDT)

Na prohlídku Virginia Air and Space Center ve městě Hampton (stát Virginia) jsme měli minule (viz blog 18. března 2011) slabou hodinku - a tak jsme si předsevzali, že až někdy zase třeba jednou budeme mít cestu kolem, určitě zastavíme na delší dobu. Předsevzetí jsme nyní mohli splnit a v prostorách instituce strávili mnohem více času (i když jsme mohli ještě více, ale to jde asi vždy). Maximálně spokojení byli všichni, včetně nejmladších účastníků výpravy...

Čtvrtek 21. dubna 2011 (EDT)

Jde-li člověk po světě s očima otevřenýma, najde kosmonautiku i na místech, kde by ji asi příliš nečekal. Dnes mám na mysli United States Navy Memorial ve Washingtonu D.C. - památník amerického (vojenského) námořnictva. Na něm je v bronzových deskách vyvedeno mnoho výjevů vztahujících se buď je konkrétním událostem nebo obecným činnostech amerického námořnictva. A jedním z výjevů je i "Příspěvek ke kosmickému věku Spojených států" mající podobu jednak záchranných operací na oceánech a jednak "dodávky" astronautů pro historické kosmické mise.

Středa 20. dubna 2011 (EDT)

Kdo čeká, že jsme stejně jako minule po návštěvě Národního muzea letectví a kosmonautiky zamířili do jeho odloučené expozice Steven F. Udvar-Hazy Center (viz blog 11. března 2011), čeká správně. NASA mimochodem minulý týden potvrdila, že raketoplán Discovery skutečně zamíří do zdejších prostor. A pro úplnost dodáváme, že Enterprise se odtud přesune do New Yorku k letadlové lodi Intrepid (což je trochu na hlavu - jednak je to jen pár kilometrů od Discovery, jednak New York historicky nemá s programem raketoplánů vůbec nic společného - existuje mnoho lokalit, které by si stroj zasloužily stokrát více), Atlantis zůstane v Kennedyho kosmickém středisku a Endeavour zamíří do Los Angeles (přesněji do California Science Center, viz blog 21. října 2009).

Úterý 19. dubna 2011 (EDT)

Jsou muzea, která se neokoukají a neochodí - můžete je procházet znovu a znovu a stále objevujete nové zajímavosti a souvislosti. Jedním z takových je National Air and Space Museum ve Washingtonu D.C. (minulá návštěva viz blog 10. března 2011). Co exponát, to perla - a kus kosmické historie...

Pondělí 18. dubna 2011 (EDT)

Hned za hranicemi Washingtonu D.C. se nachází město Annapolis (stát Maryland) s proslulou U.S. Naval Academy. - Toto jste mohli číst na blogu 16. března 2011 (tedy před necelým měsícem). Protože "pachatel se vrací na místo činu", poctili jsme U.S. Naval Academy naší návštěvou opět (a s posilami - viz poslední snímek dnes i minule).

Neděle 17. dubna 2011 (EDT)

Rozkaz zněl jasně... "Přefotit!" Nějakým záhadným řízením osudu se mi během minulé cesty do USA se starším synem (viz blog 24. února až 21. března 2011) dostalo do zavazadla oblečení syna mladšího - a jako správný tatínek jsem si toho samozřejmě nevšiml (viz první řada snímků). Když jsem pak poslal domů fotografie pro rodinné album, manželce se podlomila kolena... A vydala výše zmíněný rozkaz. A protože jsem neméně poslušný manžel (minimálně tehdy, když se mi to hodí do krámu), poslušně jsem sbalil kufry a pro jistotu vzal oblečení obou kluků, aby byl omyl vyloučený. A když už jsem měl oblečení, tak jsem je naplnil (viz druhá řada snímků). Aneb: znovu "on the road".

Středa 13. dubna 2011

University of Colorado zveřejnila ekonomický rozbor programu raketoplánů - něco, co se špatně čte z rozpočtu NASA, protože náklady na raketoplány jsou jednak fixní (trvale vynakládané) a jednak variabilní (vynakládané jen někdy). Navíc jsou rozložené do mnoha škatulek, takže se špatně vypichují. Nicméně výše zmíněný ekonomický rozbor praví, že do konce roku 2010 NASA investovala do programu raketoplánů (vývoj, provoz, modernizace...) 192 miliard dolarů (převedeno na úroveň roku 2010) - při 132 startech to vychází na 1,45 mld. USD na start. Do konce letošního rozpočtového roku budou realizovány další tři mise (po Discovery STS-133 ještě Endeavour STS-134 a Atlantis STS-135) a program "spolyká" přímo či nepřímo ještě 4,5 mld. USD. Výsledná částka by tak měla za 135 startů činit 196,5 - tedy 1,46 mld. USD za start.

Japonská kosmická agentura JAXA oznámila, že již vyrobená kosmická zařízení připravovaná ke startu neutrpěla zemětřesením minulý měsíc žádnou újmu. Vysloveně hovořila o nákladní lodi HTV-3 (aktuálně se nachází ve městě Nagoja v továrně Mitsubishi Heavy Industries Ltd.), jejíž start v lednu 2012 prý není ohrožený (což by znamenalo, že v pořádku musí být také nosič, rampa a další pozemní infrastruktura). Nepoškozena přestála také družic GCOM-W1 ke sledování klimatu (ve Tsukuba Space Center): testovací centrum ale bylo pošozeno, což by bylo vést k odkladu startu plánovaného prozatím na letošní listopad. V pořádku je i telekomunikační družice ST-2, která má těsně před expedicí ze závodu společnosti Mitsubishi Electric Corp. do Francouzské Guayany - odtud by ji v květnu měla dopravit do vesmíru raketa Ariane-5.

Několika obrázky se vracím ke svému včerejšímu vystoupení na ČT24 v pořadu Milénium (ke shlédnutí v archívu ČT24) - trochu netradičně jsem vysílal ze studia České televize v Jihlavě, neb jsem zde měl pět minut po skončení televizního vstupu přednášku "První kroky do vesmíru" (viz blog 8. dubna 2011).

Úterý 12. dubna 2011

"Koneckonců, život je život a nikde není zaručeno, že člověka zítra nesrazí auto. Ale já technice věřím. Ona nepodvádí. Ale faktem je, že i na rovné cestě může člověk upadnout a zlomit si vaz. A samozřejmě i tady se může něco stát - i když tomu nevěřím." To je část dopisu, který 10. dubna 1961 napsal tehdy ještě neznámý nadporučík Gagarin své manželce a který jí měl být předaný v případě, že by se jeho výprava v lodi Vostok skončila tragicky. Nakonec vše dobře dopadlo, dopis nemusel být předán (do rukou manželky se dostal až po Gagarinově smrti v březnu 1968) a kosmonautika zahájila svoji pilotovanou éru. Od tohoto okamžiku uplynulo dnes přesně padesát let - při této příležitosti byl dopis společně s dalšími informacemi (např. kompletní 700stránková zpráva o letu) o této historické události zveřejněn.

Při příležitosti padesátého výročí letu Jurije Gagarina (a zároveň třicátého výročí letu prvního raketoplánu, které také připadá na dnešní den) se objevím od cca 17:30 h na ČT24 a můj hlas následně zazní po 18:30 h na vlnách Českého rozhlasu Radiožurnálu.

Dnešní padesáté výročí letu prvního kosmonauta světa Jurije Gagarina bude připomenuto mj. v newyorské aukční síni Sotheby´s. V dražbě zde bude přistávací modul 3KA-2A lodi Vostok (oficiálně Kosmičeskij Korabl 5), který 25. března 1961 provedl generálku před výpravou Jurije Gagarina do vesmíru. Modul je ze série tří identických lodí, které měly absolvovat zkušební testy před letem člověka do vesmíru. Po dvou prakticky čítankových letech a následných vášnivých debatách ale bylo rozhodnuto do třetí lodi posadit člověka - stalo se tak právě 12. dubna 1961. Modul 3KA-2A byl již jednou vydražený (v roce 1996), ale zájemce za něj příslušnou částku nakonec neuhradil. Od té doby se potuloval po Spojených státech (zpětně jsem se dozvěděl, že jsem se s ním nejméně dvakrát minul, když byl vystavovaný ve městech, kde jsem právě byl). A nyní - možná - najde nového majitele.

Pondělí 11. dubna 2011

Ještě v pátek to vypadalo, že by rozpočtové provizorium v USA mohlo skončit - ovšem nahradit jej měla "nulová varianta" (federální zaměstnanci na neplacené dovolené, federální instituce uzavřené - naposledy k něčemu podobnému došlo za vlády prezidenta Clintona, kdy podobný stav trval tři týdny). Jen několik hodin před vypršením lhůty se nakonec prezident Barack Obama a Kongres USA dohodli na kompromisu: v tuto chvíli není jasné, jakou bude mít podobu pro NASA a americkou kosmonautiku vůbec. "Prokosmický" Kongres USA ještě minulý týden například prosazoval mimořádné zvýšení rozpočtu NASA o miliardu dolarů, a to na úkor rozpočt ministerstev spravedlnosti a obchodu (která z toho musí být pochopitelně štěstím bez sebe).

Plán na pořízení "rodinné fotografie" Mezinárodní kosmické stanice v průběhu nadcházejícího letu raketoplánu Endeavour STS-134 pomocí lodi Sojuz (viz blog 30. března 2011) padl. Nyní se jedná o možnosti realizace něčeho podobného při historicky posledním letu raketoplánu Atlantis STS-135 (start plánovaný na 28. června 2011) - kdy by na snímku ale chyběl nejen japonský "kosmický náklaďák" HTV, ale pravděpodobně i evropský ATV (zatím je plánovaný odlet počátkem června, ale může se to změnit). Na druhé straně: nejdůležitější je v daném případě nafotit u stanice výrazný raketoplán, neb v závislosti na úhlu pohledu (rozpracováváno je sedm profilů snímkovacího letu lodi Sojuz) by ATV a HTV vůbec nemusely být vidět.

Již zítra by měl administrátor NASA Charles Bolden oznámit místa budoucího uložení amerických kosmických raketoplánů. Nedávno se dal slyšet, že kdyby měl rozhodovat jako soukromá osoba, jeden stroj by nechal na Floridě v Kennedyho kosmickém středisku, jeden by poslal do Texasu do Johnsonova kosmického střediska a jeden na základnu Edwards do Kalifornie. Neb jde o místa, která se do programu raketoplánů zapsala nejvíce. Ale zároveň jedním dechem dodal, že ve hře je mnohem více faktorů a že se nemůže rozhodovat jako soukromá osoba. Prakticky jisté je, že Discovery půjde do Steven F. Udvar-Hazy Center (resp. jeho dispozice kamkoliv jinam by byla obrovským překvapením, neb ji nepřímo zajistil svým zákonem i Kongres USA). Ve hře tak zůstávají stroje Atlantis, Endeavour a Enterprise (nyní v Udvar-Hazy Center; jedná se ovšem vesmírem nekřtěný prototyp). Podle některých (neověřených) informací má Atlantis zůstat v Kennedyho kosmickém středisku. Vše bychom se měli dozvědět (snad) již zítra. Toto je každopádně několik vizualizací možných umístění raketoplánů (část viz blog 19. března 2010): na prvním řádku Adlerovo planetárium (Chicago, stát Illinois) a March Field Air Museum (Los Angeles, Kalifornie), na druhém U.S.Space and Rocket Center (Huntsville, stát Alabama) a (stejně jako celý třetí řádek) Intrepid Sea, Air and Space Museum (New York).

Pátek 8. dubna 2011

K odkladu mise Endeavour STS-134 (viz blog 5. dubna 2011) jedna drobnost: oficiálně byl odklad zdůvodněný kolizí s ruskými operacemi u Mezinárodní kosmické stanice (ač Rusko projevilo ochotu vyjít NASA vstříc a svůj "jízdní řád" upravit - viz blog 4. dubna 2011). Skutečnost je ale krapet jiná, protože v přípravě raketoplánu Endeavour byla rezereva - mínus jeden den! Zatímco ještě v březnu to bylo plus šest dní, nyní bylo evidentní, že ani při bezproblémovém toku prací (což se málokdy povede, že) nelze stihnout datum startu 19. dubna. Nyní (po desetidenním odkladu) je rezerva devět dní. Ale oficiální tisková zpráva je oficiální tisková zpráva a zůstane tak navždy zaprotokolována v archívech.

Blíží se padesáté výročí letu Jurije Gagarina do vesmíru (a třicáté výročí startu prvního kosmického raketoplánu), takže přináším aktualizovaný seznam svých přednášek pro veřejnost, které chystám (resp. už jsem realizoval) v dubnu:

  • Čtvrtek 7. dubna 2011 - přednáška "Pozval nás všechny do vesmíru", hvězdárna Prostějov.
  • Pátek 8. dubna 2011 - přednáška "Gagarin: pozval nás všechny do vesmíru", hvězdárna Uherský Brod.
  • Pondělí 11. dubna 2011 - přednáška "První skoky a kroky do vesmíru", Letovice.
  • Úterý 12. dubna 2011 - přednáška "První kroky do vesmíru", Jihlava.
  • Pátek 29. dubna 2011 - přednáška "21518 mil po Americe" v rámci Kosmos News Party 2011 (Lázně Bohdaneč).
  • Oproti původnímu rozpisu (viz blog 12. ledna 2011) některé přednášky přibyly - ale jedna (v Americkém centru při Velvyslanectví USA v Praze) zmizela. Ač je mé jméno v této souvislosti stále uváděno (i na "oficiálních" stránkách), bohužel mi jiné aktivity brání se této akce zúčastnit (ale snad neprozradím něco nepatřičného, když uvedu, že se s mou maličkostí bude možné na stejné půdě setkat o několik týdnů později - zatím jen nebyl stanovený termín).

    Tyto emblémy připomínají dvě nadcházející výročí: třicet let od startu prvního raketoplánu (12. dubna 1981) a padesát let od první americké pilotované výpravy do vesmíru (5. května 1961).

    Středa 6. dubna 2011

    Avizované "Something Big is Coming" společnosti SpaceX bylo napůl překvapením. Šlo o oznámení o novém těžkotonážním nosiči Falcon Heavy, jehož premiéra (resp. dodávka hardware) z kosmodromu Vandenberg AFB je na rok 2012 avizovaná již tři roky. Nicméně detaily ohledně rakety Falcon Heavy byly překvapivé: má mít trojici spřažených stupňů (de facto první stupeň rakety Falcon-9) s celkem 27 motory a s přečerpáváním paliva, takže středový blok byl po odhození obou "pomocných" byl de facto plný. Nosnost rakety má být úctyhodných 53 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu, přičemž její cena bude v rozmezí 85 až 125 mil. USD (cca třetina ceny dnešních nejsilnějších nosičů, ovšem s více než dvojnásobnou nosností). Cena je počítána na čtyři starty ročně, ale SpaceX počítá s deseti starty Falconu Heavy a dalšími deseti Falconu-9 ročně (což mj. obnáší výrobu 400 ks raketových motorů Merlin). Uvažuje navíc o využití jedné z vyřazených startovacích ramp z raketoplánů.

    Plány působí impozatně, ale byl bych lehce skeptický. Znovu zopakuji známý fakt: cena nosiče (byť na první pohled extrémně vysoká) dnes představuje typicky pět až deset procent ceny celé mise. Tzn. že i šestinásobné snížení (jak ho slibuje Falcon Heavy) by se na snížení ceny misí promítlo jen v řádu procent (což spolehlivě absorbuje třeba inflace nebo prodražení vývoje). Navíc připomínám, že společnost Arianespace uvažuje o stažení rakety Ariane-5 z trhu, protože pro její nosnou kapacitu (cca 20 tun) prostě nemá uplatnění. Navíc je díky novým materiálů a nové elektronice dlouhobým trendem snižování hmotnosti a změnšování vynášených zařízení. A výroba nějakých komerčních "superdružic"? Jednak by byla superdrahá (včetně nutnosti vybudovat úplně nové továrny nebo zkušební stavy) a jednak už naše babičky říkaly "nedávej všechna vajíčka do jednoho košíku" - ztráta takové družice (ať při startu nebo v průběhu činnosti na oběžné dráze) by byla pro firmu či agenturu smrtelná. Na druhé straně jsou aplikace, které si docela dobře dokážu představit: třeba robustní kosmický hotel nebo použití Falconu Heavy coby tankeru pro zásobování dalších kosmických zařízení. Když budu fantazírovat dále: jednou z prvních misí NASA pod taktovkou Baracka Obamy (mimochodem, jen den před tiskovkou SpaceX oznámil svůj záměr opět kandidovat na post amerického prezidenta) bylo zkušební přečerpávání paliva z jednoho kosmického tělesa do druhého.

    Březnové číslo měsíčníku Letectví + kosmonautika přineslo širokou paletu mých článků: "Kosmoplán značky Orbital Sciences", "Vzpomínka na program Delta Clipper", "Planetárium Jamese McDonnella v Saint Louis", "USS Midway v San Diegu" a "Vyměňte kosmonauta" (změny v posádkách raketoplánů a ISS).

    Úterý 5. dubna 2011

    Neuvěřitelný veletoč předvedla NASA v souvislosti s termínem startu raketoplánu Endeavour STS-134. Ačkoliv i Rusku nakonec nabídlo odklad letu Progress M-10M (podrobný popis termínové kolize viz blog 29. března 2011), NASA se nakonec rozhodla pro desetidenní odklad startu raketoplánu - nový termín startu je tak 29. dubna 2011. Situace je o to podivnější, že tím dochází k výraznému zkrácení startovacího okna na pouhých pět dní (reálně maximálně čtyři pokusy o start) - a další startovací okno se otevírá až po padesáti dnech. Inu, jsou věci mezi nebem a zemí...

    Dnes v noci odstartovala z kosmodromu Bajkonurt do vesmíru loď Sojuz TMA-21 s čestným jménem Gagarin: šlo o ostře sledovaný start prezentovaný jako součást padesátého výročí letu prvního kosmonauta světa Jurije Gagarina. Posádku lodi tvoří Alexandr Samokuťajev, Alexandr Borisenko (oba nováčci, oba Rusko) a Ronald Garan (USA, veterán z letu Discovery STS-124/2008). Díky dvěma ruským nováčkům v lodi stoupl počet kosmonautů od doby Jurije Gagarina na 519 - a mě stoupl počet chybějících podpisů kosmonautů ve sbírce na dvanáct (viz sekce Kosmonauti). Jen pro zajímavost: jeden z příběhů tradujících se v rodině astronauta Garana (jeho předkové přišli do USA z Ruska) praví, že jeho předkové měli příjmení Gagarin. Leč imigrační úředníci na ostrově Ellis (přes nějž prošly milióny přistěhovalců) jim zkomolili jméno na Garan - a takové už si nechali...

    Zítra má NASA oznámit udělení nejméně kontraktů v hodnotě cca 270 mil. dolarů nejméně na čtyři projekty, které by měly tvořit základ budoucích komerčních letů amerických astronautů do vesmíru. Jde o druhé kolo klání CCDev (Commercial Crew Development): v prvním bylo loni v únoru rozdáno 50 mil. dolarů pěti firmám (Sierra Nevada Corp., Boeing Co., United Launch Alliance, Blue Origin a Paragon Space Development Corp.), hodnota kontraktů byla od od 1,4 do 20 mil. USD. NASA vedla rozhovory s osmi vážnými kandidáty od letošního února a vítězové budou oznámeni právě zítra. Osobně bych si tipnul na společnosti SpaceX (může nabídnout pilotovanou loď Dragon stejně jako raketu Falcon Heavy) a Boeing (kapsle CST-100). A bylo by pěkné kdyby podporu získal i nějaký miniraketoplán - buď stroj Prometheus od Orbital Sciences Corp. (viz blog 8. února 2011 a 16. prosince 2010) nebo Dream Chaser od Sierra Nevada Corp. Uvidíme, již zítra budeme moudřejší.

    V neděli 3. dubna 2011 se v Brně dočkal světové premiéry pro veřejnost balón Vostok (první informace viz blog 28. března 2011) s "kmotrovskou" registrací OK-1961, který vyrobila brněnská firma Kubíček. Balón je údajně druhý největší tvarovaný balón na světě (má objem 4300 metrů krychlových), uveze pět osob (pilot plus čtyři pasažéři) a vyrobený (včetně návrhu) byl za pouhé tři měsíce (tzn. že se muselo zároveň rýsovat a šít - běžné je přitom mít nejdříve projekt, pak vyrábět). Balón nyní putuje do Moskvy, kde se zúčastní oslav padesátého výročí letu Jurije Gagarina - a následně jej čeká celosvětové turné, kdy má postupně navštívit všechny země, jejichž kosmonaut letěl do vesmíru sovětskou/ruskou raketou (paradoxně není v plánu návrat do Česka, kde se Vladimír Remek nedělní přehlídky zúčastnit nemohl). S tím, že je prakticky všude dohodnuto, že kosmonaut dotyčné země se balónem sveze.

    Pondělí 4. dubna 2011

    Společnost Virgin Galactic nenápadně šlape na brzdu ve svých plánech s raketou LauncherOne. O plánech jsem psal na blogu 30. července 2009 a 10. prosince 2009. K dohodě s investičním fondem Aabar Investments, který měl projekt (v případě, že se po studiích ukáže jako životaschopný) založit částkou 110 mil. USD, totiž nakonec nedošlo. Loni na podzim společnost Virgin Galactic propustila manažera projektu Adama Bakera a veškeré další aktivity kolem LauncherOne utlumila.

    Prvotní prohlídka vnější palivové nádrže raketoplánu Endeavour STS-134 dopadla dobře - zjištěná poškození po nedávné bouřce (viz blog 1. dubna 2011) jsou zanedbatelná. Stejně tak ve dnech 29. března až 1. dubna 2011 bez problémů proběhlo zkušební odpočítávání zakončené simulovaným zrušením startu v čase T mínus čtyři sekundy (tedy jakoby po zážehu hlavních motorů raketoplánu). Zároveň agentura Interfax oznámila, že start ruské nákladní lodi Progress M-10M "může být odložen" na 29. dubna s tím, že připojení ke ISS se uskuteční 4. května 2011. Díky tomu je volná cesta ke startu raketoplánu Endeavour STS-134 ve dnech 19. až 22. dubna 2011.

    Dnes dvojice emblémů. Jednak je to emblém spektrometru AMS-02, který bude hlavním nákladem letu raketoplánu Endeavour STS-134. A jednak znak mise Sojuz TMA-02M: její start byl plánovaný na 30. května, ale bez udání bližších podrobností byl v minulých dnech odložený na 10. června 2011.

    Pátek 1. dubna 2011

    Nad Kennedyho kosmickým střediskem se přehnala bouře. Silná bouře. Ta (v neuvedném rozsahu) poškodila nádrž raketoplánu Endeavour STS-134 (nádrž výrobního čísla ET-122), která již byla poškozena hurikánem Katarina v srpnu 2005. (Tehdy byla prohlášena za neletuschopnou a vyřazena z používání, nicméně se zařazením letu STS-135 do "jízdního řádu" raketoplánů svůj význam získala zpět). Technici a inženýři Kennedyho kosmického střediska nyní vyhodnocují stav nádrže - jak rozsáhlé opravy bude vyžadovat a zdali se podaří termín startu (19. dubna 2011) dodržet.

    Společnost SpaceX oznamuje, že "Something Big is Coming" (Něco velkého přichází). Kdekdo tipuje na raketu Falcon-9 Heavy (která má 27 motorů v prvním stupni a která je opravdu "big"). Ale já osobně bych připomněl, že NASA slíbila v březnu 2011 vyhlásit vítěze soutěže CCD (Commercial Crew Development; viz např. blog 27. října 2010), který zatím vyhlášený nebyl. Takže bych se vůbec nedivil, kdyby šlo o oznámení vývoje pilotované verze kabiny Dragon.

    Na den přesně před měsícem zemřel bývalý americký astronaut Michael Lounge (veterán z letů Discovery STS-51I/1985. Discovery STS-26/1988 a Columbia STS-35/1990). Podlehl rakovině jater, která mu byla diagnostikována jen o týden dříve. Zbylo (mi) po něm jen několik podepsaných litografií (včetně té s poděkováním za knihu) - a několik snímků s autopenovými podpisy (jde o posádky STS-51I a STS-35).

    TOPlist