Ing. Tomáš PŘIBYL: blog (nejen) o kosmonautice

E-mail: tp.pribyl@seznam.cz; poštovní kontakt: Teyschlova 23, Brno 63500, Czech Republic; GSM 728769966. Skype status

Pondělí 31. ledna 2011

Pokud se Evropa (tedy ESA) nebude schopná dohodnout na dalším financování projektu Mezinárodní kosmické stanice (viz blog 29. prosince 2010), je Francie schopná převzít veškeré náklady na svá bedra. Uvedl to prezident francouzské národní kosmické agentury CNES Yannick d´Escatha. Důsledkem by ovšem bylo, že se z evropské části projektu stane část francouzská.

Společnost Arianespace se může poprvé ve své třicetileté historii "těšit" na audit. Vydupaly si jej některé podílnické země, které jsou s jejím hospodařením dlouhodobě nespokojené. Finanční toky firmy, která se pyšní titulem "největší komerční provozovatel nosných raket na světě" jsou totiž lehce zamlžené. Kromě prodeje nosné kapacity (podle některých informací se tak ještě nedávno často dělo za ceny nižší, než výrobní, jen za cenu získávání "podílu na trhu") totiž dostává každoročně evropské peníze (zajištění evropské kosmické dostupnosti; viz blog 29. prosince 2010) a ESA pravidelně na svá bedra přebírá část nákladů za pozemní infrastrukturu plus plné náklady za modernizaci nosičů. Až donedávna tato velkorysá politika jednotlivým podílníkům nevadila, protože jejich průmyslové podniky dostávaly od Arianespace neméně velkorysé zakázky. Jenomže s obecnou politikou revize veřejných financí v celé Evropě se toto nepřímé podporování vlastních podniků skrze Arianespace přestalo líbit. Samotná Arianespace připouští, že mnoho věcí může dělat levněji, rychleji a jednodušeji - pak by ale musel zmizel požadavek podílnických zemí na rozdělování zakázek stejným dílem, v jakém je program financován.

Evropské kosmické agentuře ESA se podařilo meziročně navýšit rozpočet o 6,7 procenta na 2,975 mld. eur. Z toho připadne 778 mil. na peníze od Evropské komise (ESA je zcela nezávislá na Evropské unii a sdružuje jiné země, nicméně pro ni dělá něk¨teré projekty "na klíč"), 233 mil. od různých organizací, pro které ESA něco zajišťuje (např. Eutelsat) a 7,9 mil. od zemí, které nejsou členy ESA, ale které se na kosmických programech podílejí (např. v rámci dohod o spolupráci). Zbývající část tvoří platby od osmnácti členských států ESA (devatenáctým by se mělo letos stát Rumunsko). Z těchto plateb připadá 25 procent na Francii a 24 procent na Německo. Pro zajímavost: členské státy posílají své příspěvky do ESA čtyřikrát ročně, poprvé v únoru. Na svůj lednový a únorový provoz tak ESA musí "ušetřit" vždy v roce předcházejícím...

V těchto dnech jsme si připomněli či připomeneme výročí tří velkých amerických kosmických katastrof - požáru v kabině Apollo-1 a ztráty raketoplánů Challenger plus Columbia. Při příležitosti čtvrtstoletého výročí zkázy Challengeru (28. ledna 1986) vytvořilo Challenger Center for Space Education (středisko Challengeru pro kosmické vzdělávání) emblém tuto událost (a svoji následnou práci) připomínající.

Středa 26. ledna 2011

Zatímco na blogu v pátek 21. ledna 2011 jsem psal, že "start první čínské kosmické stanice Tiangong-1 je možná blíže, než si myslíme", najednou je "možná dále, než si myslíme". Podle nejnovějších informací se totiž uskuteční až (nejdříve...) ve druhé polovině letošního roku.

V rozdělení práce astronautů při misi Discovery STS-133 je už jasněji. Vyřazený astronaut Timothy Kopra (viz blog 19. ledna 2011) měl dva hlavní a kritické úkoly: jednak absolvovat dvojici kosmických vycházek, jednak byl palubním inženýrem (což znamená asistentem velitele a pilota během kritických manévrů, zvláště pak při startu a přistání). Nově jmenovaný Stephen Bowen se chystá hlavně na kosmickou vycházku společně s dříve nominovaným Benjaminem Drewem. To je vlastně hlavní úkol nováčka pro příštích pět týdnů. Roli palubního inženýra pak přebral právě Benjamin Drew - protože se připravuje s posádkou už půldruhého roku, je jeho "upgrade" na palubního inženýra jednodušší (už proto, že tato funkce vyžaduje vysokou míru komunikace a koordinace s velitelem a pilotem).

Dnes dvojice emblémů raketoplánů. Jednak upravený mise Discovery STS-133 ("škrtněte si Kopru, dopište tam Bowena") a jednak emblém definitivně poslední výpravy v programu raketoplánů Atlantis STS-135, jejíž realizace se zase o kousek přiblížila (ale definitivu rozhodně nemá; viz blog 24. ledna 2011). Emblém s ústředním motivem "omegy" (tedy konce) navrhla manželka astronauta a účastníka mise Rexe Walheima (na základě předběžných návrhů výtvarníků Tima Gagnona a Jorge Cartese).

Úterý 25. ledna 2011

Bývalý astronaut Harrison Schmitt (veterán z letu Apollo-17/1972), první geolog na Měsíci a poslední člověk, který dosud na Měsíc vstoupil (titulem "poslední člověk z Měsíce" se představuje jeho velitel Eugene Cernan, ovšem ten proto, že Měsíc jako poslední opustil), se stal ministrem státu Nové Mexiko pro energetiku, nerosty a přírodní zdroje.

Do politiky má nakročeno také bývalá astronautka Kathryn Sullivanová (veteránka z letů Challenger STS-41G/1984, Discovery STS-31/1990 a Atlantis STS-45/1992), jinak první Američanka, která uskutečnila kosmickou vycházku. Měla by se stát náměstkyní ministra obchodu Spojených států - alespoň ji na tuto pozici navrhl Barack Obama. Návrh ale neznamená automatickou nominaci, ještě ji musí schválit Senát USA. Ten už Sullivanovou minulý měsíc schválit odmítl, Obama nyní Sullivanovou na stejný post navrhl podruhé... Inu, politika.

Čtrnáct členů oddílu astronautů z roku 2009 (devět amerických, dva kanadští a tři japonští) má svůj oficiální emblém. Jen pro zajímavost: v NASA je tradice, že předchozí oddíl astronautů pojmenovává ten následující. Čili pro oddíl 2009 vybírali jméno astronauti z výběru 2004 (ti dostali přezdívku "Peacocks" - "pávi", což v americkém slangu může znamenat i "nadutci"). Oddíl 2009 se moc snažil o tom, aby získal přezdívku "Chimps" (šimpanzi). Nechal vytvořit fotografii všech členů s banány v ruce, kanceláře si vyzdobil opičími motivy apod. Oddíl 2004 však byl nemilosrdný a namísto "Chimps" dal svým nástupcům velmi podobně znějící přezdívku "Chumps". Což znamená "špalky", ale hovorově také "hlupáci", "pitomci" či "tupci". (Fotografii oddílu "špalků" s banány se mi nepodařilo nikde vydolovat - tak laskavý čtenář snad nepohrdne snímkem oddílu z roku 2000, který dostal přezdívku "broučci". V hovorové angličtině ovšem jejich název "bugz" je opět mnohovýznamové - může znamenat například "kiks".)

Pondělí 24. ledna 2011

NASA formálně zařadila do svého "letového řádu" raketoplánů misi Atlantis STS-135, s jejímž startem se nyní počítá 28. června 2011 (i když jsou snahy ji "zatlačit" hlouběji do léta). Je to další krůček na cestě k realizaci této historicky poslední výpravy, ale ještě to není definitiva - misi musí "schválit" Kongres USA tím nejjednodušším způsobem. Že na ni uvolní finanční prostředky. Dosud se tak nestalo.

Druhý japonský "kosmický náklaďák" HTV-2 alias Kounotori úspěšně odstartoval v sobotu z kosmodromu Tanegašima. V pátek 28. ledna 2011 se má přiblížit k Mezinárodní kosmické stanici, kde ho má zachytit "kanadská ruka" SSRMS a následně připojit na stykovací uzel modulu Harmony. Na stanici tím začne velmi čilý provoz přilétajících lodí: 28. ledna startuje (30. se připojuje) ruská loď Progress M-09M, 15. února startuje (23. února se připojuje) evropský dopravník ATV-2 Johannes Kepler a konečně 24. února startuje (26. února se připojuje) raketoplán Discovery STS-133. V tom okamžiku budou poprvé (a naposledy!) v historii připojené k ISS všechny dopravní lodě, které ji v současnosti obsluhují: raketoplán, evropský ATV, japonský HTV a ruské Progress plus Sojuz (konkrétně TMA-01M a TMA-20).

V trafikách a na dalších prodejních místech se objevilo první DVD ze třídílné série "Nejvýznamnější mise NASA" (v originále When We Left Earth: The NASA Mission) z produkce Discovery World. Druhý díl má vyjít 25. ledna, třetí 1. února. Cena jednoho DVD je 69 Kč - a byť se dokumentům (jak už to tak bývá) nedá upřít určitá zkratkovitost a zjednodušení, zvláště některé obrazové materiály rozhodně stojí za shlédnutí.

Pátek 21. ledna 2011

Na letošní rok slibovaný start první čínské kosmické stanice Tiangong-1 (viz např. blog 10. května, 25. srpna nebo 29. prosince 2010) je možná blíže, než si myslíme. Podle některých zdrojů je totiž plánovaný už na březen.

Po výměně zraněného člena posádky Discovery STS-133 Timotha Kopry za Stephena Bowena zůstává neznámou ve složení posledních zatím dvou plánovaných misí raketoplánů (na třetí let Atlantis STS-135 rozhádaný Kongres USA stále ještě neuvolnil peníze - NASA tak má zajištěno financování programu raketoplánů jen do konce dubna) velitel výpravy Endeavour STS-134. Mark Kelly tráví veškerý svůj čas v Tucsonu (stát Arizona) po boku své zraněné manželky Gabrielle Giffordsové (viz blog 10. a 14. ledna 2011; už minulý víkend přitom lékaři změnili její stav z "kritického" na "vážný"). Náhradní velitel Frederick Sturckow zatím tráví čas přípravou s posádkou. Dle slov Scotta Kellyho (Markovo dvojče, nyní dlouhodobě pracující na Mezinárodní kosmické stanici) se Mark rozhodne během dvou týdnů, zdali si velení mise STS-134 ponechá či jej definitivně odevzdá. Scott Kelly uvedl, že se tak stane po konzultaci s vedením oddílu astronautů a dalšími lidmi v NASA (lékaři?, psychologové?). Zároveň naznačil, jaké je přání jeho bratra: "Myslím, že vezme v úvahu i to, co by si přála Gabby." (Osobně se domnívám, že - zůstat v posádce. Otázkou je, zdali k tomuto úkonu bude Mark shledán dostatečně způsobilým.) - Lékaři v Tucsonu prohlásili, že jejich práce je u konce a nyní čeká Giffordsovou rehabilitace. Ta by měla proběhnout v Memorial Hermann-Texas Medical Center, kam bude letecky dopravena ještě dnes. (I lokalita rehabilitace arizonské kongresmanky o mnohém vypovídá...)

Na webu www.legospace.com probíhá tajuplné odpočítávání - dnes slibující "něco" za deset dní... Tak uvidíme.

Na blogu 19. ledna 2011 jsem přinesl jednu zvláštní obálku Apolla-11 složenou částečně z autopenů, částečně z originálního podpisu. Nyní přináším další dva podobné "úlovky": obálky letů Apollo-10 a -13. První posádka je kompletní s tím, že podpis Eugene Cernana je "propiskový". Druhá obálka obsahuje jen dva podpisy (James Lovell a Jack Swigert, chybí Fred Haise), ale... Swigert je na ní vyvedený nikoliv autopenem, nýbrž tenoučkou fixou...

Čtvrtek 20. ledna 2011

A máme tu další kosmickou perlu, kterou přinesl server Wikileaks (první viz blog 10. ledna 2011). Podle jedné diplomatické depeše tvrdil (samozřejmě "mimo záznam") ředitel OHB Technology Berry Smutny, že evropský družicový navigační systém Galileo je "hloupý nápad vytvořený hlavně kvůli francouzským vojenským zájmům". Smutny dále investici do programu označil za "vyhozené peníze evropských daňových poplatníků". Dle něj jde o "nadbytečnou" alternativu k GPS, kterou si Francie vymyslela po konfliktu v Kosovu (kde americká armáda manipulovala s GPS, aby podpořila své vojenské operace). A navíc si pustil negalileovsky pusu na špacír s tím, že na financování projektu se významně podílí i Německo, přestože "některé jaderné rakety Francie jsou namířené na Berlín". Firma OHB Technology přitom získala v rámci projektu Galileo kontrakt za 566 mil. euro (skoro 14 mld. Kč) na výrobu čtrnácti operačních družic systému. - Dva dny po zveřejnění této diplomatické depeše (plus další, ve které se pohrdavě zmiňuje o francouzských kosmických technologiích) dostal Berry Smutny padáka na hodinu . Mluvčí firmy OHB Technology uvedl, že "Smutny má stále naši důvěru", ale že "škody jsou pro společnost příliš veliké ve chvíli, kdy máme zájem ucházet se o zakázku v rámci druhého kola [kontraktů na výrobu družic Galileo]".

V souvislosti s "novou" politikou NASA, kdy formálně končí program Constellation, dojde v brzké době k "přemalování vývěšního štítu" v případě budoucí americké pilotované lodi. Velmi brzy by měl z veškeré dokumentace zmizet název "Orion" a do budoucna se má používat jen zkratka MPCV, Multi-Purpose Crew Vehicle (víceúčelový stroj pro posádku). Hlavním kontraktorem samozřejmě zůstává Lockheed Martin, nemění se rozpočet, zatím ani technické zadání... Opravdu se mě neptejte, cože se vlastně kromě vývěsního štítu mění.

Informace na včerejším blogu o tom, že astronaut Stephen Bowen zaujme druhé místo v historické tabulce "rychlost tří kosmických startů po sobě", nebyla přesná. Či spíše: byla nepravdivá. Informaci jsem převzal bez ověřování - druhé místo mu určitě nepatří (v lepším případě třetí), ale aktuálně bohužel nemám čas procházet historické tabulky a počítat, na kolikátém místě vlastně je...

První letošní číslo měsíčníku Robot Revue obsahuje mnou napsaný článek "Milionová lunární soutěž" - o klání a souvisejících okolnostech Google Lunar X-Prize.

Středa 19. ledna 2011

Předpověď ze včerejšího blogu vyšla - Timothy Kopra byl vyřazený z posádky Discovery STS-133 a nahrazený astronautem Stephenem Bowenem (veterán z letů Endeavour STS-126/2008 a Atlantis STS-132/2010). (No, on člověk zase nemusí být kdovíjaký věštec, aby podobnou "předpověď" trefil, že?) Ten má vzhledem k expresní přípravě na let (start zůstává zachovaný na 24. února 2011) převzít jen část Koprových úkolů, o zbývající část se podělí zbytek posádky. Jak bude nové rozdělení úkolů vypadat (kdo bude palubním inženýrem?) a zda se změní program letu (uskuteční se kosmické vycházky?) nebylo v době psaní těchto řádků známo. V tiskové zprávě NASA je sice uvedeno, že v případě "významného" odkladu startu STS-133 "není vyloučen" návrat Kopry do posádky - ale osobně se domnívám, že jde spíše o zdvořilostní frázi.

Pokud se podaří dodržet datum startu Discovery (24. února), stane se Bowen držitelem druhého místa v historických tabulkách v kolonce "tři kosmické starty". Nejrychleji je uskutečnil Charles Walker, který v letech 1984 a 85 odstartoval do vesmíru třikrát během 453 dnů. Bowenovi tato otočka bude trvat 467 dní. Jinak se stane prvním astronautem, který letěl na dvou po sobě jdoucích letech raketoplánů (mezi loňskou misí STS-132 a letošní STS-133 skutečně žádný stroj nestartoval). Nesmíme ovšem počítat astronauta George Nelsona: ten letěl na dvou úspěšných startech po sobě (Columbia STS-61C a Discovery STS-26), mezi ně se ovšem "vklínila" zkáza startujícího raketoplánu Challenger STS-51L.

Brněnským a okolobrněnským připomínám svoji zítřejší přednášku Historie a současnost amerických raketoplánů v Moravské zemské knihovně (Kounicova 65a, Brno). Podrobnosti naleznete na stránkách Moravské zemské knihovny nebo Amerického centra při Velvyslanectví USA.

Do sbírky se mi příkutálela dvojice obálek s podpisy posádky mise Apollo-11. Zatímco první je evidentně kompletní autopenová (ale když už se kutálela kolem, tak ji rozhodně nenechám zase se někam odkutálet...), u druhé je podpis velitele (a prvního člověka na Měsíci) Neila Armstronga vyvedený propiskou... Pěkný kousek!

Úterý 18. ledna 2011

O zdravotním stavu astronauta Tima Kopry zraněného při cyklistické nehodě (viz blog 17. ledna 2011) nejsou prakticky žádné zprávy. Jen televize ABC News uvedla, že charakter jeho zranění je "natolik vážný, že velmi pravděpodobně nebude schopen se zúčastnit letu raketoplánu". Což by se také dalo číst tak, že nebude schopný zúčastnit se letu ani v případě odkladu. Osobně očekávám jmenování Koprova náhradníka nebo rovnou náhrady: pokud je zranění jen trochu vážné (což asi je, jinak by ho NASA raději ani nezmiňovala), je nutné počítat s nejhorším (nejpomalejším) možným průběhem. Jinými slovy: není možné například odložit start raketoplánu a následně zjistit, že ani po odkladu nebude Kopra připravený...

V závěru loňského roku dostal americký astronaut José Hernández (veterán z letu Discovery STS-128/2009) nabídku zúčastnit se dlouhodobého letu na Mezinárodní kosmickou stanici. Let by se uskutečnil někdy ve druhé polovině roku 2013 - tzn. že by šlo o start Sojuz TMA-10M nebo -11M. Hernandéz si ale vzal čas na rozmyšlenou s tím, že by tato nominace znamenala velkou oběť i od jeho rodiny. Váhání je nyní u konce: Hernández oznámil svůj odchod z NASA s tím, že bude nadále působit ve firmě MEI Technologies (a do budoucna by se rád věnoval politickým aktivitám - celý loňský rok byl zástupcem NASA při Kongresu USA a v Bílém domě a asi se mu zde docela zalíbilo). Inu, práce astronauta je jako každá jiná: je otázkou nabídky a poptávky. Někdo chce letět znovu, ale NASA už jej do vesmíru nepošle - a někomu je let nabídnutý, ale on stejně (z jakýchkoliv důvodů) odmítne.

Ohlédnutí se za mým včerejším vystoupení v pořadu Milénium na ČT24. Díl nazvaný "Čeká nás internetová válka?" je možné shlédnout na webu České televize.

Pondělí 17. ledna 2011

Opravy a úpravy vnější palivové nádrže pro let STS-133 raketoplánu Discovery probíhají bez potíží. Aktuálně se počítá s jejich ukončením 27. ledna s tím, žer stroj se má vrátit na rampu 1. února 2011. Ani drobné zdržení by nebylo problémem, protože v přípravě stroje je několik dní rezerva. V sobotu 15. ledna se ale objevil nový a nečekaný problém: jeden ze členů posádky, astronaut Timothy Kopra (veterán z mise Endeavour STS-127/2009) se zranil při nehodě na kole. Co přesně se stalo plus jaká zranění utrpěl, není v tuto chvíli jasné (NASA se odvolala na lékařské tajemství). Neověřené informace hovoří o zlomené kyčli... Ať už se stalo cokoliv a Kopra by nebyl k dispozici pro start STS-133, je to velký průšvih. Jednak američtí astronauti nemají náhradníky (pokud se dříve podobný problém vyskytl, vzal se astronaut z některého nadcházejícího letu a jeho výcvik se urychlil - s koncem programu raketoplánů ovšem není odkud brát). Pokud by Kopra nebyl schopen startovat 24. února na letu STS-133, jsou dvě možnosti. Buď bude let odložený do chvíle, kdy bude Kopra v pořádku (což by ale muselo být v řádu týdnů, a to je i s ohledem na nejasný charakter jeho zranění silně spekulativní). Nebo bude jmenovaný jeho náhradník z řad zkušených astronautů, který projde velmi intenzivním výcvikem - ale je otázkou, zdali bude připravený na start koncem února (takže ani v tomto případě není vyloučený odklad). Kopra má na misi STS-133 působit jako palubní inženýr (to znamená, že asistuje veliteli a pilotovi při klíčových operacích jako je start či přistání nebo setkávání s kosmickou stanicí) a stejně tak měl uskutečnit dvojici kosmických vycházek. Stejně tak jsou otevřená i další řešení: například vynechat obě kosmické vycházky (v tom případě je otázka, zdali by vůbec bylo zapotřebí Kopru nahrazovat a zdali by funkci palubního inženýra nezvládl některý jiný člen posádky).

Nahradit Kopru přitom nemusí být vůbec jednoduché (a to nyní neberme v úvahu vysokou kvalifikaci spojenou s jeho úkoly při misi STS-133). Jde o to, že oddíl amerických astronautů má dnes 62 členů, ale většina je jmenována do konkrétních hlavních, záložních či podpůrných posádek, prochází poletovou rehabilitací nebo je z lékařského hlediska dočasně postavena "mimo službu". Zbývá tak šest (!) volných astronautů (počítaje v to i velitele a piloty!).

Dnes od 17:40 h bych měl být hostem pořadu Milénium (ČT24). Hovořit bychom měli na téma Wikileaks a kybernetické války.

První letošní číslo měsíčníku Letectví+kosmonautika (mimochodem, časopis letos slaví devadesáté narozeniny!) přináší i několik článků, které jsem vytvořil. "Praha přivítá Galileo", "Muzeum prvního člověka" (Armstrong Air and Space Museum ve Wapakonetě - viz blog 7. července 2010), "Triumf Draka" (premiérový let lodi Dragon - viz blog 9. prosince 2010) a "Mohli astronauti žít?" (bylo možné, jak a za jakých podmínek zachránit posádku poškozeného raketoplánu Columbia v roce 2003?).

Pátek 14. ledna 2011

Mezi NASA a Kongresem USA došlo tento týden k tvrdé "přestřelce": NASA totiž předala Kongresu USA zprávu, v níž konstatuje, že není schopná v rámci současných rozpočtových mantinelů splnit úkol mít do roku 2016 novou kosmickou loď a novou superraketu. (Ve zprávě se mj. konstatuje, že ze tří požadavků Kongresu USA na "dostupný, udržitelný a realistický" systém je možné při současném financování splnit vždy maximálně dva.) Někteří členové Kongresu USA ovšem neveřejnou zprávu zveřejnili a vydali k ní vlastní prohlášení, v němž konstatují, že "výroba superrakety a nové kosmické lodi není dobrovolnou aktivitou NASA - je to nařízeno zákonem". (Mě osobně to přijde jako zvrácená logika - že zrovna Kongres USA nepřijme zákon, že kosmické rakety nesmí selhávat. Umožnilo by to výrazně omezit financování například zkoušek...) Navíc dodávají, že NASA by měla využít svých desítek let zkušeností a miliard proinvestovaných dolarů k tomu, aby úkol splnila. (Což už je trochu logičtější, ale stále to pokulhává.) Zpráva NASA není žádným překvapením, protože administrátor NASA Charles Bolden Kongres USA dlouhodobě a opakovaně upozorňuje, že požadované termíny jsou nerealistické.

Trojnásobný americký astronaut Mark Kelly, který se dosud připravoval jako velitel letu raketoplánu Endeavour STS-134 a který nyní tráví veškerý čas v nemocnici u své manželky (viz první snímek), při atentátu těžce zraněné Gabrielle Giffordsové (viz blog 10. ledna 2011), požádal NASA o jmenování svého náhradníka. Kelly zůstává formálně velitelem, ale náhradník jej má zastupovat v průběhu výcviku posádky - a následně by mohl startovat do vesmíru i coby velitel raketoplánu (v případě, že by toho Kelly nebyl z jakýchkoliv důvodů, tedy časových či psychologických, schopen). Náhradníkem se stal čtyřnásobný astronaut Frederick Sturckow (veterán z misí Endeavour STS-88/1998, Discovery STS-105/2001, Atlantis STS-117/2007 a Discovery STS-128/2009. Kdyby (kdyby!) nakonec letěl Sturckow, stal by se prvním astronautem, který Mezinárodní kosmicku stanici navštíví popáté.

Čtvrtek 13. ledna 2011

Irán oznámil, že do 20. března 2011 vyšle do vesmíru na palubě vlastní rakety družici Farj (Úsvit). Iránský prezident Mahmúd Ahmadínežád zároveň při stejné příležitosti řekl, že se nyní počítá s letem vlastního kosmonauta (vlastní raketou a vlastní lodí) už v roce 2019. Dřívější zprávy hovořily o roce 2024. Irán se stal kosmickou velmocí v únoru 2009 (viz blog 3. února 2009), kdy dokázal vypustit do vesmíru duržici Omid raketou Safir-2.

Společnost Space Adventures Inc. v tiskové zprávě oznámila, že se jí podařilo získat tři místa v ruských lodích Sojuz pro platící klienty ("kosmické turisty") počínaje rokem 2013. Rusko zároveň v této souvislosti oznámilo, že plánuje zvýšit produkci lodí Sojuz ze čtyři na pět kusů ročně. Zpráva byla následně různými zdroji neuvěřitelně dezinterpretována a překroucena. Není pravdou, že by pro komerční lety byla k dispozici tři místa v lodích ročně: jednak v lodi Sojuz musí být profesionální velitel (ruský kosmonaut), jednak Space Adventures má rezervováno jen jedno místo v každé lodi (třetí sedadlo bude pravděpodobně prodáno některému z partnerů projektu ISS - Evropě, Japonsku či Kanadě).

NASA oznámila, že jedná s Ruskem o zakoupení dvanácti míst v lodích Sojuz od roku 2014 do 30. června 2016. Chce si tak s předstihem zajistit dopravní kapacitu na Mezinárodní kosmickou stanici. Zatím poslední kontrakt (viz blog 7. dubna 2010) pokrýval období do konce roku 2013 a počítal s platbou 56 mil. USD za "letenku".

Společnost Excalibur Almaz Limited, která má velká ambice v oblasti pilotované komerční kosmonautiky (mj. plánuje oživit program lodí TKS, které kdysi vznikly pro vojenský program Almaz jako alternativa Sojuzu, ale z politických důvodů se neprosadily), v minulých dnech dopravila z Ruska do svého ústředí na ostrově Man dvojici téměř dokončených orbitálních stanic Almaz. Ty chce firma zatím zakonzervovat a později dokončit plus vyslat na oběžnou dráhu coby základnu pro platící zákazníky - má se tak stát až poté, co frekvence startů turistických lodí společnosti Excalibur Almaz Limited dosáhne nejméně šesti startů za rok. (Ale musí to být zážitek potkat na silnici vysloužilou sovětskou orbitální stanici...)

Středa 12. ledna 2011

NASA nyní počítá v případě raketoplánu Discovery STS-133 s termínem startu 24. února 2011 (opravy vnější nádrže mají být dokončené kolem 23. ledna - a několik dní nato poputuje stroj na rampu). Jednání s ESA o změně plánu příletu družice ATV-2 Johannes Kepler jsou prý na dobré cestě. NASA tvrdí, že zpevnění hlavní palivové nádrže je schopná provést včas (pokud se nevyskytnout žádné další nečekané potíže). Zároveň byl upřesněný termín startu mise Endeavour STS-134: nyní se počítá s datem 18. dubna 2011.

Několik termínů do diáře na první polovinu letošního roku aneb kosmické akce, na kterých se v nejbližší době budu podílet, nebo kterých se alespoň pasivně hodlám zúčastnit. (Poznámka: uvádím jen potvrzené akce s definitivním termínem. Akce rozjednané nebo bez konkrétního termínu doplním později.)

  • Čtvrtek 20. ledna 2011 - přednáška "Historie a současnost amerických raketoplánů" v Moravské zemské knihovně, Brno.
  • 29. března až 1. dubna 2011 - přednášky o průzkumu Mars na stánku společnosti Uzimex na veletrhu Ampér (nově se koná v Brně).
  • Čtvrtek 7. dubna 2011 - přednáška "Pozval nás všechny do vesmíru", hvězdárna Prostějov.
  • Úterý 12. dubna 2011 - přednáška k padesátému výročí letu Jurije Gagarina, Jihlava.
  • Středa 13. dubna 2011 - beseda ke třicátému výročí startu prvního raketoplánu, Americké centrum při Velvyslanectví USA, Praha.
  • Pátek 29. dubna až nedlěle 1. května 2011 - setkání Kosmos News Party, Lázně Bohdaneč.
  • Pátek 20. až neděle 22. května 2011 - kosmické dny v německém Morgenröthe-Rautenkranz, kde jsou přislíbeni dva ruští a dva američtí kosmonauti.
  • Pondělí 20. až neděle 26. června 2011 - aerosalón v Paříži.
  • Televize Nova zařadila nečekaně do vysílání reprízy starších dílů pořadu Víkend (nečekaně proto, že nové jsou již hotové - sám v jednom účinkuji - ale jejich vysílání bylo na poslední chvíli odloženo). Mezi nimi minulé pondělí i několik let starou (proto ta "Česká kosmická kancelář" u mého jména) reportáž o zkáze raketoplánu Columbia.

    Úterý 11. ledna 2011

    Dvorana slávy amerických astronautů oznámila, kdo rozšíří její řady v letošním roce. Na ceremonii plánované na 7. května (jen dva dny po padesátém výročí letu prvního Američana do vesmíru Alana Sheparda) budou do Dvorany uvedeni jako 78. a 79. člen Karol "Bo" Bobko a Susan Helmsová. Bobko (veterán z letů Challenger STS-6/1983, Discovery STS-51D/1985 a Atlantis STS-51J/1985) se mj. zúčastnil dvou premiérových letů raketoplánů (Challenger a Atlantis). Helmsová (Endeavour STS-54/1993, Discovery STS-64/1994, Columbia STS-78/1996, Atlantis STS-101/2000 a Discovery STS-102/2001) je zase držitelkou rekordu v délce kosmické vycházky (8 h 56 min, společně s astronautem Jamesem Vossem) a je první ženou, která dlouhodobě pracovala na Mezinárodní kosmické stanici (coby členka druhé základní posádky).

    Když už jsme u astronauta Karola Bobka - v jeho lékařských záznamech lze najít kuriózní zápis z doby, kdy působil v podpůrné posádce americké lodi v programu Sojuz-Apollo. Astronauti byli jednou pozváni v Kazachstánu (nebo nějaké podobné sovětské republice) na tradiční hostinu s tradičními pasteveckými pokrmy. Místní vyhlášenou pochoutkou jsou přitom beraní oči... Zatímco astronaut Donald Slayton se do nich s chutí zakousl, jeho kolega Thomas Stafford zbledl a urychleně se vzdálil - Bobko také zbledl, ale vzdálit už se nestačil. A protože byl přítomen i lékař astronautů, neopomněl učinit záznam o tom, jak se Bobkovi na veřejnosti neudělalo dobře...

    V letošním roce by mělo padnout očekávané rozhodnutí o místě finálního uložení amerických kosmických raketoplánů. Některé instituce v poslední době představily své projekty. Na prvním snímku je představa Kennedyho kosmického střediska (popis viz blog 20. prosince 2010). Na druhém pak představa U.S. Space and Rocket Center v Huntsville (stát Alabama). Na druhém řádku pak návrh návštěvnického střediska Johnson Space Center v Houstonu (stát Texas). Zatímco Florida a Texas jsou považovány za horké favority na získání raketoplánů (stroj Discovery s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou poputuje do Národního muzea letectví a kosmonautiky ve Washingtonu D.C.), o Alabamě bych hovořil spíše jako o outsiderovi. Už proto, že se dá očekávat, že v rámci "vyváženosti" poputuje jeden raketoplán také na západní pobřeží USA. Pro úplnost dodávám, že kromě Discovery jsou ve hře stroje Enterprise (vesmírem neletěný prototyp, nyní v Národním muzeu), Atlantis a Endeavour.

    Pondělí 10. ledna 2011

    Postupně uvolňování amerických diplomatických depeší serverem Wikileaks přináší sem tam i nějakou perličku z kosmonautiky. Jednou z nich je zpráva, která praví, že turecký prezident Abdullah Gül vyzval svého amerického protějška Baracka Obamu k tomu, aby do kosmického programu zařadil tureckého astronauta. A hned nabídl odpovídající protihodnotu: sliboval, že na oplátku budou turecké letecké společnosti nakupovat od amerického Boeingu, nikoliv evropského Airbusu. Myslím, že tato zpráva je zajímavá v mnoha souvislostech. Třeba tak, že let národního kosmonauta je stále vnímaný za prestižní (a politickou) věc. Že výběrová řízení se upravují i na takovéto úrovni. Nebo že Turecko sice chce zamířit do Evropské unie, ale jinak na ni celkem a z vysoka...

    NASA podpořila v aktuálním rozpočtovém roce (začal 1. října 2010) "nad plán" částkou 40 mil. dolarů obě firmy, které vyvíjejí rakety a lodě pro dopravu nákladů na Mezinárodní kosmickou stanici - tedy SpaceX (Falcon-9/Dragon) i Orbital Sciences Corp. (Taurus-2/Cygnus). S tím, že další čtyřicetimiliónová injekce by měla přijít záhy. Původní kontrakty přitom mají hodnotu 278 a 170 mil. USD. Zatímco u SpaceX se přidělení mimořádných prémií (čtyřikrát pět miliónů dolarů) zdůvodnilo novými požadavky ze strany NASA a jejich postupným dosažením, u Orbital Sciences Corp. jde o platbu, která by měla umožnit realizovat zkušební start rakety Taurus-2 ve třetím čtvrtletí letošního roku (viz blog 15. prosince 2010). Dosud se počítalo s letem premiérové lodi Cygnus při prvním startu, let rakety bez nákladu má snížit rizika projektu.

    V sobotu byla v arizonském Tucsonu výstřelem atentátníka kriticky zraněna kongresmanka Gabrielle Giffordsová. Co to má společného s tímto blogem či s kosmonautikou? (Pominu nyní skutečnosti, že jsem v Tucsonu osobně předloni několik dní pobýval - viz blog 8. až 12. listopadu 2009 - a že jsem si zde koupil oblek, ve kterém jsem celý loňský rok vystupoval v televizi, na konferencích a přednáškách.) Kromě toho, že se aktivně zapojila do debaty o novém směrování NASA (viz např. blog 30. září 2010), také to, že jde o manželku astronauta Marka Kellyho. Kelly má za sebou tři starty do vesmíru (Endeavour STS-108/2001, Discovery STS-121/2006 a Discovery STS-124/2008) a nyní se chystá vést misi Endeavour STS-134 (oficiálně "ne dříve, než" 1. dubna 2011, neoficiálně "ne dříve, než" 25. dubna 2011). Přestože se stav Giffordsové po atentátu zlepšuje (průstřelu hlavu navzdory už včera dokázala komunikovat s lékaři), okamžitě se vyrojily spekulace, zdali bude Kelly způsobilý velet misi STS-134. Jeho způsobilost nebudu řešit (i s ohledem ke stavu jeho manželky) - čistě technicky jsou ale tři možnosti. První je, že Kelly z mise odstoupí sám (podobná situace už v historii raketoplánů dvakrát nastala: astronaut dal přednost přítomnosti s těžce nemocnou manželkou před letem do vesmíru). Nebo jej odvolá lékařské kondílium - s přihlédnutím k jeho současnému rozpoložení. Nebo "svoji" misi prostě poletí. Která varianta a proč je pravděpodobnější, nebudu spekulovat - a přeji Giffordsové co nejrychlejší a co nejúplnější uzdravení!

    Pátek 7. ledna 2011

    Podle nejnovějších informací se má premiérový start rakety Sojuz z kosmodromu Kourou uskutečnit nejdříve 10. září 2011. Předcházet mu má kompletní "suchá" zkouška rakety a pozemního komplexu dne 20. dubna 2011. Jinak co se provozu na kosmodromu Kourou týká, kromě jednoho startu rakety Sojuz je na letošní rok plánována i premiéra rakety Vega (oficiálním datem startu je červenec, ale pravěpodobně dojde ke skluzu k závěru roku) a šest startů nosiče Ariane-5. Kromě toho má společnost Arianespace komerčně zajišťovat ještě čtyři starty rakety Sojuz z kazachstánského Bajkonuru. "Chlubí" se tak plánovanými dvanácti starty v letošním roce a bezkonkurenčně největší hromadou objednávek na vypouštění satelitů (těch je 53: 29 družic na dráhu přechodovou ke stacionární pomocí rakety Ariane-5, osmnáct družic pomocí rakety Sojuz a navíc šest "kosmických náklaďáků" ATV na Ariane-5).

    Dnes po 15. hodině se budu na vlnách Českého rozhlasu Brno ohlížet za loňským rokem v kosmonautice - a vyhlížet, co nás asi tak čeká letos.

    Start raketoplánu Discovery STS-133 se neuskuteční počátek února 2011, ale až na jeho konci. Otázkou je přesné datum: zatím je volné okno od 27. února do 6. března, ale NASA by ho ráda natáhla od 24. února 2011. Tomu ale zatím brání plánovaný přílet evropské nákladní družice ATV-2 Johannes Kepler k Mezinárodní kosmické stanici. ATV-2 má startovat 15. února a se stanicí se spojit 26. února. NASA se pokusí požádat ESA, aby se jedenáctidenní přelet krapet uspíšil - raketoplán nemůže odstartovat dříve, než bude nákladní družice zakotvena u ISS. Přesný termín startu Discovery STS-133 má být určený příští čtvrtek, tedy 13. ledna.

    Protože misi Discovery STS-133 provází neustálé odklady, posádka raketoplánu si válí šunky - a někteří z astronautů si krátí dlouhou chvíli odpovídáním na žádosti o autogram. Je to například Nicole Stottová, která navíc ke každé odpovědi přikládá i podepsanou fotografii celé posádky. Sice jde o autopeny (strojem vyrobené podpisy), ale pořád lepší, než nic.

    Čtvrtek 6. ledna 2011

    NASA stále ještě neodepsala robota Spirit, který vysílal naposledy loni 22. března (a který před několika dny oslavil sedmé narozeniny na Marsu). Naopak, zvyšuje úsilí v navázání komunikace s ním: v oblasti, kde se nachází, totiž probíhá jaro - a každým dnem tak jeho sluneční baterie dostávají více a více energie. Zatím je v plánu pokoušet se o spojení do poloviny března, poté by pokusy měly ustat (nebo se alespoň omezit). S dostatkem disponibilní energie totiž bude jasné, že pokud se Spirit neozve, problém je někde jinde: jeho elektronika byla v uplynulé zimě zničena (což je asi nejpravděpodobnější vzhledem k nepříznivé poloze robota a nedostatku energie, který měl už před začátkem zimy).

    Naproti tomu se sesterský robot Opportunity těší skvělému zdraví a aktuálně zkoumá kráter Santa Maria, kde se má zdržet zhruba do poloviny února. Pokud se nestane nic mimořádného, vydá se pak na další cestu směrem ke kráteru Endeavour. Ten je od něj nyní vzdálený cca 6,5 km. Robot Opportunity zatím najezdil na Marsu přes 26 km.

    Předposlední den roku 2010 zemřel americký grafik a ilustrátor Paul Calle (nar. 1928). Byl autorem mnoha kosmických ilustrací a kreseb pro NASA (mj. mu předloni vyšla kniha "Celebrating Apollo 11: The Artwork of Paul Calle"). Byl jediným umělcem, který byl pozvaný na snídani s astronauty v den startu Apolla-11. Jeho nejznámějším kosmickým počinem je ovšem poštovní známka "první člověk na Měsíci", která byla vydána 9. září 1969. Tedy jen několik týdnů po přistání prvních lidí na Měsíci. Slavnostního představení známky se kromě tehdejšího ředitele americké pošty zúčastnila také trojice astronautů z Apolla-11 (viz druhý snímek). Zajímavé je, že Paulův syn Chris Calle se "potatil" a je také vynikajícím grafikem - je například autorem známky v nominální hodnotě 2,40 USD, která byla vydána v roce 1989 při příležitosti dvacátého výročí přistání na Měsíci.

    Středa 5. ledna 2011

    Důsledky (trhliny v izolaci vnější palivové nádrže) známé byly, příčina nikoliv. NASA nyní zjistila, cože stojí za problémy s hlavní palivovou nádrží raketoplánu Discovery pro misi STS-133. Údajně jde o použití materiálu s jinými vlastnostmi při výrobě žeber nádrží ET-137, -138 a -139. Zatímco ET-137 se připravuje na misi STS-133, s ET-138 se počítá pro "záchranný" let STS-135, tak ET-139 je rozestavěná (leč nedokončená) nádrž. (Pro úplnost: pro misi STS-134 se počítá se starší nádrží ET-122 - viz blog 22. září 2010.) Přestože manažeři NASA rozhodující o dalším postupu prací zasedají až zítra (viz blog 4. ledna 2011), zní unisono hlas, že jediným možným řešením je zpevnění všech žeber, aby se předešlo dalším trhlinám. Což by ovšem znamenalo odklad startu na 28. února 2011.

    Očekávaný exodus amerických astronautů (viz blog 4. ledna 2011) pokračuje: po 26 letech v oddíle astronautů NASA z něj odešla Marsha Ivinsová (veteránka z letů Columbia STS-32/1990, Atlantis STS-46/1992, Columbia STS-62/1994, Atlantis STS-81/1997 a Atlantis STS-98/2001). Osobně mám k Ivinsové velmi speciální "vztah", protože start mise STS-81 jsem viděl na vlastní oči...

    Zkratka CSO v kosmonautice znamená Czech Space Office (Česká kosmická kancelář). Bohužel nejen, stejným akronymem byla pokřtěna dvojice francouzských zpravodajských družic CSO (Composante Spatiale Optique; cena 1,1 mld. USD, start první v prosinci 2016), takže bude nejspíše docházet k babylonskému matení jazyků. Bohužel to není poprvé (a bezpochyby ani naposledy), co dvě zcela odlišné věci v jednom oboru dostávají stejná jména. Příkladem budiž sovětská (i když svého času superpřísně utajovaná) raketa N-1 a japonská raketa N-1 či meziplanetární sonda Galileo a navigační systém Galileo (u kolika článků o evropské družicové navigaci jsem už viděl ilustrační fotografii automatu nad Jupiterem...). O americké tradici pojmenovávat své pilotované lodě stále dokola stejně ani nemluvě: Columbia byla velitelská sekce Apolla-11 i první raketoplán, Challenger byl lunární modul Apolla-17 i druhý raketoplán, Endeavour velitelská sekce Apolla-15 i nejnovější americký raketoplán, Orion lunární modul Apolla-16 i jméno nové americké pilotované lodi atd.

    Příznivci stavebnic LEGO a zároveň příznivci kosmonautiky (do kteréhožto průniku se osobně také počítám) se mají v letošním roce nač těšit. Kromě toho, že se rozjíždí nová (údajně tříletá) série kosmických stavebnic v řadě City (viz blog 16. a 21. září 2010) totiž bude v prodeji i model Mezinárodní kosmické stanice. Podrobnosti zatím nejsou známy (alespoň mě ne), ale podle velikosti některých dílků se dá odhadnout, že stavebnice bude docela slušným "mackem": tipuji půdorys tak 50 krát 80 centimetrů.

    Úterý 4. ledna 2011

    Ve čtvrtek 6. ledna 2011 se mají setkat manažeři NASA zodpovědní za přípravu raketoplánu Discovery k misi STS-133 s tím, že rozhodnou o dalším postupu prací. Ve hře je několik možných scénářů: od prohlášení stroje za letuschopný tak, jak je, přes opravu několika žeber s trhlinami na vnější palivové nádrži až po zpevnění všech žeber. Zatímco v prvních dvou případech by se bez problémů mělo stíhat startovací okno počátkem února (3. až 10. února 2011), v případě třetím by došlo k odkladu startu až na konec února (okno 27. února až 6. března 2011). Následně by došlo i k posunu startu Endeavour STS-134 z 1. na 25. dubna 2011.

    S tím, jak končí program kosmických raketoplánů, "hubne" také oddíl amerických astronautů. Z aktivního oddílu přešli na manažerské pozice v NASA jen v poslední době astronauti Lee Archambault, Patrick Forrester, Michael Good, Ken Ham, Kay Hire, James Kelly, Stanley Love a John Phillips. Naplňují se tak slova bývalého šéfastronauta Stevena Lindseye (nyní se připravuje k letu coby velitel mise STS-133), který v souvislosti s koncem programu raketoplánů hovořil o přirozené redukci oddílu astronautů z devadesáti na šedesát osob (viz blog 22. září 2008). Dnes mají USA 63 aktivních astronautů - a dalších devět osob ve výcviku.

    Silvestrovskou noc jsme tradičně (viz blog 31. prosince 2009) strávili skládáním nějaké větší stavebnice LEGO: tentokráte slavným mostem Tower Bridge. (Třetí největší Lego v historii dle počtu kostek: 4287.) A protože to šlo docela rychle, přidali jsme si i "nášup" v podobě rohového obchodního domu Grand Emporium, čímž jsme dokompletovali Lego ulici (obsahuje sety 10182, 10185, 10197, 10190 a 10211 a má celkem 10059 kostek).

    TOPlist