Tomáš PŘIBYL – blog (nejen) o kosmonautice
www.kosmonaut.cz

Čtvrtek 30. září 2010

JAXA pomalu otevírá návratový modul sondy Hayabusa, resp. jeho komoru A. Ta podle jejich odhadů obsahuje menší množství vzorků; komora B by měla být bohatší. Přitom jasno, zdali se odběr horniny z asteroidu podařil, by mělo být nejdříve v únoru příštího roku (analýzy prvních zrnek nezačnou dříve, než v prosinci).

Rozpočet NASA (připomínám, že nový rozpočtový rok začíná již zítra) zažil velké finále. Obě komory Kongresu USA se shodly na kompromisním návrhu: ten nyní musí podepsat nebo vetovat (jinou možnost nemá, i když druhou eventualitu nikdo neočekává) prezident Barack Obama. Některé výstupy jsem naznačil na blogu již včera (29. září 2010) - např. přidání letu STS-135, 1,2 mld. pro komerční dopravní systémy během tří let (v roce 2011 to bude 312 mil. dolarů) nebo pokračování vývoje lodi Orion (v kolonce "nová kosmická kapsle pro průzkum"). Doplňuji jen, že 1,9 mld. USD (plná desetina rozpočtu NASA!) má jít do vývoje nové superrakety, která bude křížencem raketoplánu a Aresů a která má mít premiéru v roce 2016. Dalších 144 mil. USD má podpořit stávající programy COTS (Falcon-9/Dragon a Taurus-2/Cygnus). K novému rozpočtu a směru NASA se bezesporu ještě v příštích dnech vrátím.

Jedním z nejzarytějších odpůrců nového rozpočtu NASA (prošel pohodlnou většinou 304 hlasů pro, 118 proti, 10 se zdrželo) je Gabrielle Giffordsová ze Sněmovny reprezentantů (zastupuje Arizonu). Pikantní přitom je, že jde o manželku aktivního astronauta Marka Kellyho (Endeavour STS-108/2001, Discovery STS-121/2006 a Discovery STS-124/2008, připravuje se na Endeavour STS-134/2011).

Na jednom nejmenovaném aukčním serveru jsem narazil na prodej kartičky podepsané americkým astronautem Williamem Lenoirem (zemřel minulý měsíc - viz blog 30. srpna 2010). Popis byl obsáhlý, tak jsem se do něj začetl. Připadal mi nějaký zatraceně povědomý - a už u druhého řádku s odkazem na knihu šéfastronauta Slaytona mi svitlo. Ano, ten text jsem nejen viděl, ale sám jsem ho i psal. (Je použitý doslova včetně mého překlepu ve slově "určitě"...) Abychom si rozuměli: vůbec si nestěžuji (i když za citaci a odkaz bych se taky nezlobil), jen mě překvapuje, kde všude a jak jsou informace z tohoto blogu využívané.

Středa 29. září 2010

Kosmická loď Sojuz TMA-18, která zůstala "uvězněná" na ISS (viz blog 24. září 2010) nakonec bezpečně přistála po jednodenním odkladu v sobotu 25. září 2010. Podle dostupných informací bylo viníkem problémů špatné čidlo, které chybně informovalo o nevykonání příkazu k uvolnění poutacích zámků.

V pondělí začal v Praze Mezinárodní astronautický kongres IAC 2010, v jehož rámci se do Matičky stověžaté sjeli představitelé kosmických agentur, organizací, akademického obce či průmyslových firem z celého světa. Až do pátku má odborná a díky některým otevřeným akcím - např. v pátek se brány doprovodné výstavy otevřou pro každého - i laická veřejnost možnost seznámit se s projekty, plány, výsledky nebo kapacitami ze všech koutů planety.

Dnes by mělo v Kongresu USA přijít na řadu hlasování o kompromisním návrhu (podotýkám, že jde o kompromis mezi verzí Senátní a Sněmovní - viz blog 19. srpna 2010) nového rozpočtu NASA (a tím de facto celého směrování americké kosmonautiky). Kompromis mj. obsahuje schválení přidaného letu raketoplánu STS-135 s datem startu ne dříve, než 1. června 2011, a to v případě, že bude provedeno odpovídající vyhodnocení rizika a že toto "nebude shledáno neakceptovatelným". Během tří let se počítá s investicí 1,2 mld. USD do vývoje nových komerčních systémů pro dopravu nákladů a posádek (nejen) na ISS. (Původní Obamův návrh požadoval ve stejném období přes 3,5 mld. USD.) Počítá se také se zahájením vývoje nové superrakety, která by měla maximálně těžit ze znalostí a zkušeností z programů Ares, Constellation a Orion. Formálně by mělo jít o "zálohu" komerčních systémů s výhledem pozdějšího rozvoje této zálohy směrem k pronikání za nízkou oběžnou dráhu. Pokud dobře rozumím, znamená to, že program Orion žije dál - a možná i Ares-1.

Pokud někoho původní záměry o zrušení programu Constellation příliš nepotěšily, tak to byla americká muzea (míněno s lehkou nadsázkou a ironií). Důvod je jednoduchý: konečně (po několikaleté prodlevě) začaly upravovat své expozice tak, aby právě Constellation představily coby pevnou součást americké kosmonautiky - a už by zase mělo být vše jinak. Přesvědčit jsme se o tom mohli na přelomu června a července při návštěvě mnoha muzejí: na prvním snímku obou řádků je expozice v Great Lakes Science Center (Cleveland, stát Ohio), na ostatních pak U.S. Space & Rocket Center (Huntsville, stát Alabama). Za pozonost stojí zvláště oba snímky vpravo, které zobrazují jednak kabinu lodi Orion ve skutečné velikosti - a jednak její interiér.

Pátek 24. září 2010

Přistání kosmické lodi Sojuz TMA-18 (Alexandr Skvorcov, Michail Kornijenko a Tracy Caldwellová) plánované na dnešní den bylo zrušeno. Jejich loď totiž zůstala "uvězněna" u stykovaího uzlu modulu Pojsk: nebyl vykonán vydaný příkaz k uvolnění pouacích zámků, které drží loď u Pojsku. Přistání bylo nejprve odloženo o jeden oblet, později nejméně o jeden den (posádka se tak ze Sojuzu TMA-18 vrátila zpět na Mezinárodní kosmickou stanici). Pozemní řídíc středisko nyní horečně řeší, kde se stala chyba a jak ji "obejít".

Společnost SpaceX odložila start své rakety Falcon-9 s první lodí Dragon. Dosud měla rezervovaný termín 23. října (viz blog 3. září 2010), nyní si zamluvila dva dny: 8. a 9. listopadu 2010.

Podzimní přednášková sezóna je tu - a přede mnou několik "kosmických" vystoupení. Přináším jejich stručný přehled. Podotýkám, že není úplný - neuvádím přednášky veřejnosti nepřístupné, jako jsou třeba školy, uzavřené kluby apod. Navíc neuvádím akce "v jednání", ale je ty, které jsou na 99 procent jisté.
  • Sobota 2. října 2010, Hvězdárna a planetárium Johanna Palisy, Ostrava - Půlstoletí meziplanetárních letů - v rámci Ostravského astronomického víkendu. (Na webu je v okamžiku psaní těchto řádků uvedeno jméno Marcela Grüna, ten ale skončil v nemocnici a nemůže se zúčastnit, takže za něj "zaskakuji". Kažodpádně přeji brzké uzdravení!)
  • Neděle 3. října 2010, Hvězdárna a planetárium Johanna Palisy, Ostrava - Kosmonautika zítra, pozátří a popozítří - v rámci Ostravského astronomického víkendu.
  • Pátek 8. října 2010, hvězdárna Uherský Brod - Kam kráčíš, americká kosmonautiko?
  • Středa 3. listopadu 2010, Muzeum Policie ČR, Praha - téma zatím upřesňujeme. (Uznávám, že Muzeum Policie ČR je neobvyklé místo pro přednášku o kosmonautice - tato ale představuje doprovodný program k výstavě Papírová fantazie. Viz blog 3. srpna 2010.)
  • Neděle 21. listopadu 2010, Ekumenické centrum Archa, Brno-Bystrc - téma zatím upřesňujeme.
  • Pátek 26. až neděle 28. listopadu 2010, hvězdárna Valašské Meziřící - téma (resp. témata) zatím upřesňujeme (v rámci tradiční semináře Kosmonautika a raketová technika).
  • Nové číslo časopisu Svět (který získal podtitul "obrazem", takže jeho úplný název je "Svět obrazem" - jsem jediný, komu to připomíná socialistický Svět v obrazech?) obsahuje můj šestistránkový materiál o přípravě kosmonautů k letu. Doplňuje i můj medailonek - a také fotografie (podotýkám, že jde o oficiální snímek ESA!) tříletého Michala. Okolnosti jejího vzniku - viz blog 15. června 2010.

    Čtvrtek 23. září 2010

    Firma Boeing podepsala se společností Space Adventures (zajistila všech osm turistických letů na ISS v lodích Sojuz) dohodu o letech "kosmických turistů" v její uvažované (pozor, zatím k realizaci neschválené: Boeing se netají tím, že na vývoj jednoznačně potřebuje finanční podporu NASA, kterou zatím nemá) lodi CST-100. Dohoda umožňuje společnosti Space Adventures prodávat "nadbytečná" míst v lodi CST-100 při letech pro NASA na Mezinárodní kosmickou stanici - stejně jako umožňuje prodávat celé lety na soukromé kosmické stanice (nevyřčeno, leč myšleno na stanice společnosti Bigelow Aerospace, neb jiný projekt dnes neexistuje). Je to jen jedna z dohod z kategorie "my jsme kamarádi, my se máme rádi" - žádné termíny, platby, závazky, žádná exkluzivita... Boeing se totiž netahjí tím, že na projektu CST-100 pracuje osmdesát až sto lidí a že potřebuje získat kontrakt od NASA nejpozději do 1. listopadu 2010, aby tento tým udržel. A tak v poslední době zvýšil svoji mediální aktivitu: viz humbuk kolem kabiny CST-100 (koncept starý více než rok) na červencovém aerosalónu ve Farnborough nebo nedávná zpráva o spolupráci-nespolupráci (zhruba podobného kalibru jako aktuální oznámení o spolupráci se Space Adventures) se společností Bigelow Aerospace na zajištění dopravních služeb na její stanice.

    Generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain uvedl jen den po zasedání rady ředitelů Arianespace (viz blog 21. září 2010), že se startem nákladní lodi ATV-2 Johannes Kepler nelze počítat dříve, než v únoru 2011: tím by se její vypuštění ještě více odkládalo. Jedním dechem zároveň upozornil, že v únoru vzniká kolize se startem raketoplánu Endeavour STS-134 a že bude nutné vyřešit, který z těchto startů dostane přednost. Osobně sázím na raketoplán: jednak na 20. ledna se chystá start japonské zásobovací družice HTV-2 (takže dopravní kapacita na ISS počátkem příštího roku bude dostatečná), jednak se ATV-2 potýká s potížemi (proto ony neustálé odklady, např. měl startovat na misi V-199, ale Arianespace jej odsunula na let V-200) a únor je tak možné považovat za "ne dříve, než". O ceně za odklad raketoplánu ani nemluvě.

    Ještě malé ohlédnutí za "sletem středoevropských kosmonautů", který se konal minulý týden v Brně (viz blog 17. září 2010). Aneb pokud byla veřejná autogramiáda (škoda jen, že Viktor Savinych zdrhl z dvouhodinové přednášky už po patnácti minutách, neb pospíchal na letadlo, a jeho autogramiáda se tak omezila jen na rychlou podepisovací akci na pianě), nemohli jsme si ji nechat ujít. První řádek (zleva): podpisy Jähna, Farkase a Ivanova. Druhý řádek (zleva): Jähn, Farkas, Ivanov a Savinych. Třetí řádek: dvakrát Farkas (na druhém snímku podepsal kosmickou loď Sojuz-35, která je nyní vystavena v Budapešti) a posádka Sojuzu TM-5 (všechy tři podpisy jsem v průběhu let shromáždil osobně - chyběl mi právě jen Savinych). Čtvrtý řádek: posádka Sojuzu-33 (k podepsanému již nežijícímu Rukavišnikovi jsem nechal "doplnit" Ivanova), bulharští kandidáti pro Sojuz-33 (k Alexandrovi jsem doplnil Ivanova), Ivanov a "rozdělaná" obálka s posádkou Sojuzu TM-5 (chybí Solovjov - ale věřím, že bude příležitost ji "dokončit").

    Středa 22. září 2010

    Hlavní nádrž pro raketoplány ET-122, která byla poškozena hurikánem Katarina (2005), opustila továrnu Michoud Assembly Facility a zamířila do Kennedyho kosmického střediska. Nádrž by měla být (dle tiskové zprávy NASA) použita při startu STS-134 v únoru příštího roku: znamená to, že "lepší" nádrž ET-138 (viz blog 25. srpna 2010) si NASA "schovává" na misi STS-135. Zatím sice není definitivní, zdali bude realizována, ale prohození pořadí u obou nádrží nasvědčuje tomu, že realizace letu Atlantis STS-135 (červen 2011) nabývá stále jasnějších kontur.

    Robot Opportunity na planetě Mars našel podle všeho další meteorit: zaregistroval jej na konci své 81metrové jízdy 16. září. Kámen o délce 45 cm dostal prozatímní jméno Oilean Ruaidh (podle starého galského jména ostrova u pobřeží severozápadního Irska). Opportunity by měl kámen v nejbližších dnech prozkoumat. Pokud se potvrdí podezření, že jde skutečně o meteorit, bude již pátým, který Opportunity od svého vysazení na Marsu (leden 2004) objevil. A jen doplňuji, že sesterský robot Spirit se od 22. března 2010 neozval...

    Už ta dva dny se na Zemi vrací kosmická loď Sojuz TMA-18 - a na Bajkonuru vrcholí přípravy k vypuštění dalšího vesmírného korábu, Sojuzu TMA-01M (kdo to označení vymýšlí...). Ten bude představovat první verzi modernizované lodi (i když jsou ještě plánované starty "starých dobrých" lodí TMA-20, -21 a -22). Na prvním snímku je hlavní posádka (zleva): Scott Kelly (USA), Alexandr Kaleri a Oleg Skripočka (oba Rusko). Na druhém pak záložníci (zleva): Ronald Garan (USA), Sergej Volkov a Oleg Kononěnko (oba Rusko - zajímavé je, že oba spolu letěli na Sojuzu TMA-12, ale znovu spolu nepoletí: Garan bude v posádce TMA-21, Volkov TMA-02M a Kononěnko TMA-03M).

    Úterý 21. září 2010

    ESA zahájila tzv. fázi-B1 vývoje automatického systému pro přistání na Měsíci. Kontrakt zadala firmě EADS-Astrium: ta by během následujícího půldruhého roku měla provést jak analýzu nejnovějších dat o povrchu v oblasti jižního lunárního pólu (kam má mise primárně zamířit), tak by měla vytvořit návrh celého zařízení až na úroveň jednotlivých subsystémů. Fáze-B1 bude zakončena revizí počátkem roku 2012. Pokud dopadne dobře (a pokud se na projekt najdou finanční prostředky), mohl by se první evropský výsadkový automat vydat na Měsíc v roce 2018.

    Čína stanovila datum startu své druhé lunární sondy Chang´e-2 na 29. září 2010.

    Rada ředitelů společnosti Arianespace (má nyní "v zásobě" objednávky za historicky rekordních 4,4 mld. euro - jde o 32 geostacionárních družic, šest startů se zásobovacími loděmi ATV a náklad pro celkem osmnáct raket Sojuz) odsouhlasila včera na svém zasedání v Paříži letový řád na závěr letošbního a na příští rok (uvádím jen rakety Ariane-5 startující z Francouzské Guayany, protože deřinná společnost Starsem vypouští družice i z Bajkonuru - nejbližší start plánuje na 19. října s šesti satelity Globalstar-2):

  • 28. října 2010, let V-197: Eutelsat W3B a Bsat 3B.
  • Listopad 2010, let V-198: Intelsat 17 a HYLAS 1.
  • Prosinec 2010, let V-199: Hispasat-1E a Koreasat-6.
  • Leden 2010, let V-200: ATV-2 Johannes Kepler (tím je de facto stvrzen odklad této mise na příští rok).
  • Na blogu 16. září 2010 jsem zmínil, že Lego "na příští rok chystá několik stavebnic s vesmírnou tématikou" - a už tu máme první obrázky. Byť silně nekvalitní, ale snad alespoň lehce naznačí, na co se příznivci této stavebnice nebo kosmonautiky (nebo obého najednou) mohou těšit.

    Pondělí 20. září 2010

    Čína oznámila, že v roce 2013 plánuje vyslat vlastní sondu k Marsu a o dva roky později také k Venuši. Připomínáme, že první čínská sonda se vydá k Marsu už příští rok - ale subsatelit Yinghuo-1 poletí jen jako jeden z přístrojů ruské sondy Fobos, která zajistí její dopravu až na oběžnou dráhu Marsu.

    Rusko potřebuje více kosmonautů: čtyři starty lodí Sojuz rovná se šest kosmonautů, což včetně náhradníků znamená dvanáct osob ročně. A protože se posádky skládají tak na dva až 2,5 roku dopředu, hovoříme o třiceti postech, které je mít nutné sále obsazené. I když náhradník je většinou členem pozdější posádky, musíme počítat i s těmi, kdo třeba procházejí poletovou přípravou. Proto v posledních letech Rusko rozšiřuje svůj oddíl kosmonautů (jaký to rozdíl oproti počátku devadesátých let, kdy stanici Mir drželo s méně než deseti aktivními kosmonauty...). Dnes oddíl čítá 29 veteránů i nováčků (dva Kazašské kandidáty v to nepočítaje) - a další výběr probíhá. Jeho první dva členové již byli oznámeni: Sergej Valerjevič Prokopjev (narozen 19. února 1975, dosud velitel oddílu bombardérů Tu-160 na základně Engels) a Denis Vladimirovič Matvějev (25. dubna 1983, vedoucí technik střediska přípravy kosmonautů).

    V Kennedyho kosmickém středisku a jeho bezprostředním okolí se bude v nejbližších týdnech natáčet třetí díl z trilogie Transformers. Její premiéra se chystá na 1. července 2011. "Kosmické" lokality jsou pro tvůrce akčních filmů lákavými kulisami: například v loňském roce se část část filmu Iron Man-2 natáčela v továrně společnosti SpaceX v Hawthorne (stát Kalifornie). V tomto filmu si tehdy zahrál i majitel SpaceX Elon Musk.

    V sobotu 18. září 2010 jsme si udělali malý výlet do Letovic, kde se na místním letišti konala veřejná soutěž raketových modelářů. Moc pěkná a vydařená akce! Odhadem každch pět minut v podstatě celé dopoledne startovala jedna modelářská raketa. Jen škoda, že nepřišlo více diváků - akce opravdu stála za to!

    Pátek 17. září 2010

    Společnost SpaceX provedla na mysu Canaveral (rampa 40) zkušební tankování druhé rakety Falcon-9, s jejímž startem se zatím počítá 23. října 2010. V nejbližší době plánuje uskutečnit ještě zkušební zážeh devíti motorů Merlin jejího prvního stupně. Pro úplnost: před prvním startem Falconu-9 (4. června 2010) byl tento nosič zkušebně natankovaný dvakrát (v únoru a dubnu 2010) a absolvoval jeden zkušební zážeh motorů (13. března 2010).

    Už od doby program Gemini budí astronauty v amerických kosmických lodích písničky - nejprve vybírané jimi samotnými, později částečně ovlivňované jejich příbuznými a známými. Pro nadcházející lety raketoplánů STS-133 (start 1. listopadu 2010) a -134 (26. února 2011) se NASA rozhodla s výběrem písní pro astronauty obrátit také na veřejnost: na stránce https://songcontest.nasa.gov/ máte možnost buď hlasovat pro některou ze čtyřiceti předpřipravených písní (NASA dobře ví, jak silná je internetová komunita a že kdyby nebyl seznam předpřipravený, určitě se by se lidé nadchli pro nějaký nápad - a třeba i lehce nevhodný). Dvě vítězné si poslechne posádka STS-133. Stejně tak máte možnost vytvořit píseň vlastní: z nich NASA opět předvybere a nechá hlasovat. Stejně jako v předchozím případě, i zde budou dva vítězové, kteří "probudí" posádku STS-134.

    V posledních dnech bylo možné na různých místech města Brna (např. Nová radnice, hrad Špilberk či Brněnské veletrhy a výstavy, kde momentálně zuří Mezinárodní strojírenský veletrh) potkat celkem sedm kosmonautů, kteří město navštívili v rámci Sletu středoevropských kosmonautů (viz blog 10. září 2010). Samozřejmě, že jsme si tuto příležitost nemohli nechat ujít... První řada (zleva): Franz Viehböck, Ivan Bella a Sigmund Jähn. Druhá řada (zleva): Bertalan Farkas, Viktor Savinych a Geo Ivanov.

    Čtvrtek 16. září 2010

    Nadcházející kongres IAC 2010 v Praze bude provázet celá řada zajímavých doprovodných akcí. Jednou z těch "nej" bude bezesporu vystoupení pánů Williama Gerstenmaiera (náměstek administrátora NASA pro kosmické operace) a Alan Ladwig (přidružený náměstek NASA pro veřejný dosah - jedná se vlastně o "dozorce" nominovaného do NASA přímo Barackem Obamou) z NASA. Hodinová přednáška má název "How and Why We Boldly Go Into Space: A View from NASA" (Jak a proč se vydávat do vesmíru - očima NASA), uskuteční se ve středu 29. září 2010 od 17:30 h v prostorách Amerického centra (Tržiště 13, Praha 1).

    Potíže s elektrickým systémem zapříčinily selhání japonské výzvědné družice IGS 4B (Information Gathering Satellite). Šlo o druhou (a modernizovanou) radarovou družici, kterou Země vycházejícího Slunce vyslala na oběžnou dráhu. Japonsko začalo družice IGS dopravovat do vesmíru v roce 2003 jako reakci na raketové testy Severní Koreje. Postupně vyslalo čtyři páry (vždy označené A a B; šlo většinou o družice pro optický průzkum, jen při prvním, druhém a čtvrtém startu byl vždy jeden satelit radarový - pro závadu na nosné raketě ale byl druhý pár družic zničený při startu) a loni v listopadu ještě jednu samostatnou (na let "v páru" už byla příliš těžká) optickou družici IGS.

    Ne příliš známou řadou stavebnic LEGO je Dacta - neprodává se v běžných obchodech či hračkářstvích, protože je určena především pro vzdělávací instituce. Tomu odpovídá jak cena, tak počet kostek v jednotlivých stavebnicích i jednoduchost modelů: jde o to, aby si s jednou sadou mohlo hrát najednou co nejvíce dětí. Sada s číslem 9335 pojmenovaná "Letiště s kosmodromem" přitom umožňuje sestavit desítky modelů letištní i kosmické techniky. Cena je 3472 Kč, obsahuje 1176 dílků. (Když už hovoříme o Legu a kosmonautice - na příští rok se chystá několik stavenic s vesmírnou tématikou v řadě City.)

    Středa 15. září 2010

    Přesně, jak bylo přislíbeno (viz blog 23. srpna 2010), byla včera jmenována posádka raketoplánu Atlantis STS-135 (půjde o historicky poslední posádku v programu raketoplánů - je jen otázkou, zdali dostane šanci podívat se do vesmíru - tedy jestli mise STS-135 zůstane "jen" rezervní záchrannou, nebo se "přetaví" do skutečného letu). Velitelem je Chris Ferguson (veterán z letů Atlantis STS-115/2006 a Endeavour STS-126/2008), pilotem Douglas Hurley (Endeavour STS-127/2009) a letovými specialisty Sandra Magnusová (Atlantis STS-112/2002 a Endeavour STS-126/2008) a Rex Walheim (Atlantis STS-110/2002 a Atlantis STS-122/2008).

    NASA oznámila výběr pěti vědeckých přístrojů (všechny výhradně "Made in USA") pro sondu Solar Probe Plus, která by měla odstartovat v roce 2018 a která by se měla zabývat detailním studiem Slunce. Mimo jiné se plánují průlety ve vzdálenosti zhruba šest miliónů kilometrů od slunečního povrchu (tedy ve vzdálenosti nějakých čtyř slunečních průměrů). Solar Probe Plus má vážit necelou tunu, přičemž bude stíněná štítem o průměru 2,5 metru a tloušťce 11 cm - ten ji musí dlouhodobě chránit před teplotami téměř 1400 stupňů Celsia. Plánuje se nejméně 24 blízkých průletů u Slunce, během nichž má mj. docházet k odběrům a následným rozborům sluneční atmnosféry a částic.

    V nejnovější vydání měsíčníku Robot Revue (číslo 9/2010) najdete i můj článek "Strastiplná cesta japonské sondy Hayabusa". A protože kosmonautika a robotika k sobě mají opravdu hodně blízko, určitě nejde o poslední materiál, kterým časopis obohatím.

    Úterý 14. září 2010

    Partneři podílející se na projektu Mezinárodní kosmické stanice začali uvažovat o výrobě nového modulu, který má pracovní označení Node-4. Důvod je jednoduchý: pokud by se ISS v budoucnu začala rozšiřovat, chyběly by na stanici (resp. jejím americkém segmentu) stykovací uzly. Stejný případ by nastal i kdyby se u stanice dramaticky zvedl provoz dopravních a zásobovacích lodí (i když současné optimistické projekce je schopna bez problémů zajistit). Pokud bude Node-4 schválený k realizaci, měl by startovat v průběhu roku 2014 pomocí některé klasické rakety (Atlas-5?, Delta-4?) a bude připojený na přední port modulu Harmony. Node-4 by vznikl přestavbou jednotky NSTA (Node Structural Test Article). Ta byla původně stavěna jako modul Node-1, ale během výroby bylo objeveno několik strukturálních závad - NASA se poté rozhodla z rozestavěné jednotky Node-2 udělat Node-1 a exNode-1 přeměnit na testovací zařízení NSTA.

    Čínská družice Sinosat-6 alias Chinasat-6A, která byla vypuštěna raketou CZ-3B dne 5. září 2010, má vážný technický problém. Kvůli úniku přišla o část hélia (pracovní plyn pro tlakování nádrží) na své palubě, což zkrátí její aktivní životnost z patnácti na deset let. Družice je pojištěna na 200 mil. dolarů a její vlastníci už uplatnili částečnou pojistku ve výši 60 mil. USD.

    Rusko zveřejnilo emblémy výprav svých lodí Sojuz TMA-01M (plánovaný start 7. října 2010) a Sojuz TMA-20 (12. prosince 2010). První verze emblému vždy obsahuje jména členů posádky, druhá nikoliv.

    Pondělí 13. září 2010

    Jen jsem na blogu 10. září 2010 zveřejnil seznam možných setkání s kosmonauty v nejbližší době a v nejbližším okolí, máme tu další akci:

  • Sobota 16. října, Morgenröthe-Rautenkranz (Německo) - Roman Romaněnko (Sojuz TMA-15/2009) a (pravděpodobně) Sigmund Jähn (Sojuz-31/1978).
  • Kanada a ESA vyjednávají s Ruskem o možnosti zakoupení páté kosmické lodi Sojuz ročně pro obsluhu Mezinárodní kosmické stanice - tato by jim mohla pomoci výrazně rozšířit počet letových příležitostí. ESA dnes má nárok na jeden dlouhodobý let zhruba každé dva roky, Kanada pak ještě méně (dosud jediný dlouhodobý let, další plánovaný na rok 2012). Formální řečí: ze tří míst na stanici, na které má nárok NASA, má nárok na 12,8 procenta JAXA, 8,3 procenta ESA a 2,3 procenta CSA. Protože jedno procento je jedenáct dní, snadno si spočítáte, jednou za kolik let mají příslušní partneři nárok na dlouhodobý 180denní let. (A to nemluvíme o nutnosti nějaký "spravedlivým" působem dělit místa posádek na ISS mezi jednotlivé partnery v ESA.) Rusko se nebrání krátkodobým (jeden ža dva týdny) návštěvám lodí Sojuz, ESA a Kanada mají zájem o delší expedice. Rádi by alespoň dvou- až tříměsíční. Problém ale je v tom, že na stanici může dlouhodobě pracovat maximálně šest osob a že tuto kvótu plně saturují současné čtyři starty lodí Sojuz ročně. Pátý Sojuz tak bude zapotřebí zapracovat do "letového řádu" nějakým elegantním způsobem, aby to stávající partnery moc nebolelo. Zkrátka - aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

    Letoun WhiteKnightTwo určený pro "turistický raketoplán" SpaceShipTwo a nyní procházející letovými testy měl minulý měsíc drobnou nehodu, když se zlomila jedna ze dvou levých podvozkových noh. Stalo se tak při přistávacím manévru, nikdo nebyl zraněno. Podle slov společnosti Scaled Composites (výrobce letounu) šlo o "drobnou nehodu". Její přesný rozsah ani vliv na pokračování programu testovacích letů není znám.

    Z knihkupectví Book Depository mi dorazila trojice nových knih (mezi nimi i dvě autobiografie "kosmických turistů" Olsena a Ansariové) - děkuji tímto všem, kdo si ode mne vyžádali slevový kód na nákup v tomto internetovém obchodě a kdo tak i mě umožnili nakupovat s desetiprocentní slevou!

    Pátek 10. září 2010

    Letošní podzim se tváří, že bude velmi bohatý na kosmonauty a setkání s nimi. Už příští týden se bude konat "středoevropský slet kosmonautů" v Brně, pak bude kongres IAC v Praze, mezitím míří do našeho oblíbeného německého Speyeru (viz blog 13. května 2008, 27. listopadu 2009, 26. března a 19. dubna 2010) další kosmonauti, chystají se další "kosmické dny" v Neubrandenburgu (Německo) - a objevují se informace o tom, že by se příští měsíc mohla po Německu pohybovat posádka jednoho raketoplánu...

  • Středa 15. září, Brno - Sletu středoevropských kosmonautů se mají zúčastnit Ivan Bella (Slovensko, Sojuz TM-29/1999), Bertalan Farkas (Maďarsko, Sojuz-36/1980), Georgi Ivanov (Bulharsko, Sojuz-33/1979), Sigmund Jähn (Německo, Sojuz-31/1978), Vladimír Remek (Česko, Sojuz-28/1978), Viktor Savinych (Rusko, Sojuz T-4/1981, Sojuz T-13/1985 a Sojuz TM-5/1988) a Franz Viehböck (Rakousko, Sojuz TM-13/1991). Podrobnosti viz web brněnské hvězdárny.
  • Pondělí 20. září, Speyer (Německo) - astronaut Hans Schlegel bude mít prezentaci "Ze Spacelabu do Columbusu".
  • Pátek 24. září, Speyer (Německo) - americký astronaut Timothy Creamer si střihne prezentaci "Život a práce na ISS".
  • Pondělí 27. září až pátek 1. října, Praha - V rámci kongresu IAC 2010 se má v Matičce stověžaté objevit hromada kosmonautů. Někteří jako součást oficiálního programu (např. Charles Bolden, Ernst Messerschmid, Čiaki Mukai, Steve MacLean nebo Vladimír Remek), jiní coby reprezentanti firem nebo organizací, pro které pracují.
  • Sobota 6. listopadu 2010, Neubrandenburg (Německo) - akce 26. Tage der Raumfahrt se má zúčastnit Muhammed Achmed Farís (Sýrie), Oleg Kotov (Rusko) a nejmenovaný kosmonaut ESA. Akce bude probíhat od pátku do neděle a je pravděpodobné, že v Neubrandenburgu budou po celou dobu vyskytovat i kosmonauti.
  • Společnost SpaceX podepsala dohodu s evropskou firmou EADS Astrium na prodej raket Falcon-1e pro evropské zákazníky. Po pravdě řečeno, moc této smlouvě nerozumím. Především prakticky všechny prodeje nosných raket a kosmických služeb se dějí bez prostředníků, kteří podobné úkony jen prodražují. Nevím, proč by se případný zákazník měl obracet na prostředníka - snad jen v případě, že by koupil levnější "balíček" družice plus raketa. Nic podobného ale aktuálně uzavřená smlouva neobsahuje. Navíc nepochybuji o tom, že kdyby společnost EADS Astrium přišla za SpaceX a přivedla za ruku nějakého zákazníka, určitě by se domluvili - smlouva nesmlouva. Trh není velký a na světě není v oblasti kosmické dopravy firma, která by si mohla zákazníky vybírat...

    Radost z výše uvedené smlouvy mezi SpaceX a EADS Astrium nepochybně nemá evropský projekt nosné rakety Vega (pod patronací Itálie), která má mít podobnou nosnou kapacitu (Falcon-1e cca 1 tunu nákladu, Vega cca 1,5 t) a která by měla být několikanásobně dražší. Potřebu reagovat cítil i budoucí provozovatel raket Vega, ředitel Arianespace Jean-Yves Le Gall (mimochodem, EADS Astrium je třicetiprocentním vlastníkem akcií Arianespace - více má jen francouzská agenmtura CNES, a to 34 procent), který prohlásil, že Falcon-1e pro menší náklady, než Vega, a tudíž jde (doslova) "o srovnávání jablek s hruškama". Jenže... U rakety Vega je jako hlavní konkurenční výhoda oproti jiným nosičům uváděna schopnost vynést najednou několik menších nákladů. Jenže více vynášených družic znamená, že jejich oběžná dráha a další parametry jsou otázkou jakéhosi kompromisu. Jinak řečeno: když letí jedna družice, raketa se jí musí přizpůsobit. A když letí družic několik, musí se tyto přizpůsobit raketě. Z tohoto "souboje" mi tedy Falcon-1e vychází jako jasný vítěz... (Existují dvě výjimky: družice těžší, než je kapacita Falconu-1e. A nekorektní protekcionistická - a často neoficiální - opatření požadující využití místních technologií, byť za cenu výrazně vyšších nákladů.)

    Do časopis Letectví+kosmonautika 9/2010 jsem přispěl šesti články, které zaplnily skoro třináct tiskových stran. "Úspěšní lovci asteroidů" (návrat japonské sondy Hayabusa a průlet evropské Rosetty u asteroidu Lutecie), "Horké léto na ISS" (závada na chladícím systému amerického segmentu), "Čtvrtý půltucet posádek ISS" (článek navazuje na volný seriál o "půltuctech posádek", který vyšel v L+K 16 a 17/2003, 5/2006 a 12/2008), "Boeing představuje kapsli pro astronauty", "V porodnici amerického raketového programu" (reportáž z návštěvy U.S. Space & Rocket Center v Huntsville - viz blog 27. října 2008 a 12. července 2010) a "Robot Curiosity testovaný i modernizovaný".

    Čtvrtek 9. září 2010

    Causa "metály a kosmonauti" (viz blog 7. září 2010) pokračuje. Mluvčí Roskosmosu Alexandr Vorbojov uvedl: "Celá komunita ruských kosmonautů je na nohou a ptá se, co se to děje. V konečném důsledku mohou (kosmonauti) dokonce začít stávkovat." (Co se děje? Možná bych odpověď hledal v tom, že Hvězdné městečko loni přešlo z vojenské do civilní správy - takže Ministerstvo obrany už nepovažuje kosmonauty za svoje "děti" a nestará se o ně tak, jako dříve.) Na titulu Hrdina Ruska přitom kosmonautům docela záleží, protože jsou s ním spojené nezanedbatelné výhody. Kromě jistoty slušného bydlení také výrazně vyšší penze, nemalé výhody spojené s cestováním (včetně letenek s Aeroflotem zdarma) a navrch jistotu státního pobřbu.

    Není ale pravda, že by v této souvislosti byla na nohou celá kosmická komunita. Třeba bývalý kosmonaut a veterán ze dvou letů Pavel Vinogradov (Sojuz TM-26/1997 a Sojuz TMA-8/2006) je proti automatickému udělování metálů: "Je čas, aby skončila doba, kdy se automatiky připínala zlatá hvězda na hruď každému, kdo se vydal do vesmíru." Pokud si odmyslíme, že Hrdina Ruska Vinogradov již má své jisté, docela bych se k němu přikláněl: hrdina by měl být (to nemám ze sebe, ale z přednášky astronauta Buzze Aldrina, na které jsem před několika lety byl) ten, kdo "v mimořádné situaci udělá něco mimořádného". Myslím, že za rutinní kosmické lety (samozřejmě, že kosmonautika ve vztahu k běžnému životu rutina není - ale jiná situace je, pokud jednotlivé lety srovnáme) není nutné a dokonce ani potřebné automaticky dekorovat.

    Kvůli prasklému vodovodnímu potrubí o průměru šedesát centimetrů bylo včera nutné uzavřít Kennedyho kosmické středisko a odložit přesun raketoplánu Discovery do hangáru VAB na dnešek. Vzhledem k tomu, že je v přípravě dosti velká rezerva, není v tuto chvíli ohrožený start plánovaný na 1. listopadu 2010.

    Časopis Ekologie 4/2010 a můj dvoustránkový článek "Na co nás upozornil islandský vulkán" (aneb kosmonautika a sopečná činnost).

    Středa 8. září 2010

    Tak toto zde už dlouho nebylo (a po pravdě řečeno, nevzpomínám si, že by to tu kdy bylo): Rusko odložilo dnešní start rakety Sojuz kvůli nepřízni počasí! Přitom tyto ruské nosiče jsou proslulé tím, že startují do prakticky jakéhokoliv počasí (např. při startu Sojuzu TM-21 v březnu 1995 se raketa vinou silného větru těsně po startu "posunula" a málem narazila do obslužné věže). Nedovedu si představit tu spoušť, která teď musí sužovat Bajkonur a která vedla k rozhodnutí start odvolat... Každopádně start nosiče Sojuz s dopravní lodí Progress M-07M se zásobami pro ISS byl z dneška přeložený na pátek 10. září 2010.

    Ředitel společnosti Arianespace Jean-Yves Le Gall oznámil, že práce na vypouštěcím komplexu pro rakety Sojuz na kosmodromu Kourou ve Francouzské Guayaně byly dokončeny. Přesto dojde k odkladu premiérového startu z letošního prosince na jaro roku 2011 - důvodem jsou nejasnosti v tom, jaký náklad bude při premiéře vynesený do vesmíru. Původně se počítalo s komunikační družicí HYLAS, ale ta byla dle nejnovějšího "letového řádu" přenesena na raketu Ariane-5 (mise V-198 letos v listopadu). Kandidátem je prý dvojice ověřovacích družic programu Galileo, která měla startovat až v srpnu - je ale otázkou, zdali se je podaří připravit už na jarní start.

    Jen doplnění včerejší informace o tom, že mi ve sbírce chybí dvanáct podpisů kosmonautů, kteří se kdy vydali do vesmíru. Jedná se o tato jména:

  • Antonelli Dominic
  • Bresnik Randy
  • Grissom Virgil (+)
  • Hurley Douglas
  • Kopra Timothy
  • Kornijenko Michail
  • Laliberté Guy
  • Romaněnko Roman
  • Satcher Robert
  • Skvorcov Alexandr
  • Surajev Maksim
  • Wilmore Barry
  • V zářijovém čísle měsíčníku Válka je další můj článek (a také osobní profil mě jakožto stálého autora časopisu): "Tajemství hory Kohnstein" (o nacistické podzemní továrně, kde se mj. produkovaly V-1 a V-2).

    Úterý 7. září 2010

    V ruské pilotované kosmonautice se "něco" děje. To něco má podobu neobvyklého a opakovaného odmítnutí Ministerstva obrany udělit titul Hrdina Ruska kosmonautovi Maximu Surajevovi (Sojuz TMA-16/2009). Žádost byla zamítnuta dokonce dvakrát po sobě. Vedení Hvězdného proto podalo třetí žádost, kdy se ovšem obrátilo přímo na prezidentskou kancelář Ruské federace - čímž nedodrželo standardní postup a to si v tradičně mstivém Rusku Ministerstvo obrany jistě nenechá líbit. Je to třetí (mě známý) případ odmítnutí vyznamenání ruského kosmonauta po letu v posledních měsících - ocenění (byť nižšího řádu, než je Hrdina Ruska) nedostal za svůj druhý let ani Oleg Kotov (Sojuz TMA-10/2007 a Sojuz TMA-17/2009). Nominován přitom byl. Stejně tak Roman Romaněnko (Sojuz TMA-15/2009) dostal titul Hrdina Ruska 12. dubna 2010 - ovšem dekret mu musel osobně podepsat prezident Dmitrij Medvěděv poté, co předchozí žádost Ministerstvo obrany stoplo.

    Starý známý problém na ISS - hluk - je zpátky. Posádky si v poslední době čím dál více stěžují na to, že jeho hladina roste. Současný velitel komplexu Alexandr Skvorcov dokonce označil za největší zdroj hluku nejnovější ruský modul Rassvět (vypuštěný letos v květnu raketoplánem Atlantis STS-132) - ovšem s tím, že každý modul má úroveň hluku jinou. Skvorcov si dokonce "vypůjčil" od svých amerických kolegů vypůjčil hlukoměr a začal sledovat jeho úroveň (zvláště v ruském segmentu stanice). Trvalá vysoká úroveň hluku na stanici ohrožuje dle ruských lékařů zdraví posádky a má dlouhodobě negativní vliv na její produktivitu.

    V posledním zhruba půldruhém roce jsem neměl čas věnovat se důkladně své sbírce podpisů kosmonautů, a tak počet těch, kteří byli ve vesmíru a které "doma nemám" pomalu rostl. Teď se mi podařilo tento hrozivý růst alespoň lehce přibrzdit, když jsem do sbírky získal podpis, který mi chyběl: jde o amerického astronauta Stuarta Roosu (veterán z letu Apollo-14/1971). Kromě toho, že mi ve sbírce nyní chybí 12 mužů (ženy mám všechny), kteří kdy byli ve vesmíru (z celkového počtu 515 lidí), mě těší i fakt, že z doby od roku 1961 do konce roku 2008 mi chybí už jen jeden jediný podpis... (A ten loňský rok plus letošek určitě nějak dám dohromady.)

    Pondělí 6. září 2010

    Společnost Copenhagen Suborbitals (viz blog 2. září 2010 a 24. srpna 2010) sice nevypustila svoji raketu, ale cíl splnila: ten si totiž stanovila jako "dopravit bezpečně raketu na místo startu a provést odpočítávání". To se nakonec po několikerém odkladu způsobeném nepříznivým počasím podařilo, ale v předpokládaném okamžiku startu zradil raketu ventil kapalného kyslíku, který zamrzl. Z bezpečnostních důvodů se jej proto rozhodli tvůrci předělat: zamrzlý ventil totiž už několikrát v minulosti způsobil selhání nějakého nosiče. Raketa na platformě pojmenované Sputnik bude proto odtažena zpět do přístavu s tím, že další pokus o start se neuskuteční dříve, než v červnu 2011.

    Řízeným zánikem v hustých vrstvách zemské atmosféry skončila přesně před týdnem svoji pouť americká družice "Ice, Cloud, and land Elevation satellite" (známější pod zkratkou ICESat). Sedm let se věnovala při měření změn tloušťky ledového příkrovu Antarktidy a Grónska, vertikální struktury dešťových mraků a oblaků aerosolů v atmosféře, topografie povrchu pevnin, charakteru a odrazivosti půdy, výšky vegetace, sněhové pokrývky a charakteristik ledových polí na oceánech. Její měření ale nebyla zdaleka tak přesná, jakých má dosahovat letos vypuštěná evropská družice CryoSat-2: navíc byl ICESat především technologickým demonstrátorem pro plánované pokročilejší mise.

    Dnes směsice několika emblémů. Zleva emblém 27. základní posádky ISS (fungovat bude od března do května 2011), emblém hlavní palivové nádrže ET-122 (která byla poškozena hurikánem Katarina a o které se nyní jedná, zdali bude použita a zdali se tak stane při misi STS-134 nebo -135; viz blog 25. srpna 2010) a nakonec osobním emblém kanadského astronauta Chrise Hadfielda pro třetí kosmickou misi (předchozí Atlantis STS-74/1995 a Endeavour STS-100/2001), který bude na přelomu let 2012 a 13 velitelem ISS.

    Pátek 3. září 2010

    Raketa Atlas-5 (nevím proč, ale vždy, když slyším o tomto typu nosiče, hrnou se mi slzy do očí - viz blog 18. října 2009) úspěšně vynesla v polovině srpna na plánovanou dráhu vojenskou komunikační družici AEHF-1 (Advanced Extremely HIgh Frequency) o hmotnosti 6040 kg. Ta měla být postupně s pomocí klasického chemického a následně i elektrického pohonného systému navedena během 105 dní na stacionární dráhu. Jenže... Právě chemický pohonný systém selhal: při prvním pokusu o zážeh den po startu pracoval jen velmi krátce, při druhém pokusu motor nedosáhl požadovaného tahu a prostě "chcípl". Nyní tedy probíhají záchranné práce s cílem dostat družici na plánovanou dráhu: využít se k tomu mají mj. malé stabilizační hydrazinové motory. Satelit AEHF-1 by měl dle současných prognóz dosáhnout stacionární dráhy příští rok v létě (o sedm až devět měsíců později, než se plánovalo).

    Společnost SpaceX formálně požádala americké letectvo o rezervaci 23. října 2010 jako termínu pro start své druhé rakety Falcon-9 s první kabinou Dragon. Termín je zatím skutečně jen formální: už před premiérovým startem rakety Falcon-9 v červnu měla společnost SpaceX několik podobných předběžných rezervací a soustavně je měnila.

    Bývalý americký astronaut generál Kevin Chilton (veterán z letů Endeavour STS-49/1992, Endeavour STS-59/1994 a Atlantis STS-76/1996) odchází z pozice velitele strategického velitelství (U.S. Strategic Command). Úkolem strategického velitelství je řídit a kontrolovat jaderné zbraně amerického letectva stejně jako zajišťovat kosmickou a raketovou obranu pro všechny složky americké armády. Kde bude Chilton nadále působit, nebylo oznámeno.

    Původně to měl být poslední let raketoplánu, nyní to vypadá, že bude předposlední - a pokud se přidá ještě extra-mise STS-135, půjde o před-předposlední výpravu. Aneb toto je oficiální fotografie posádky letu Discovery STS-133 (plánovaný start 1. listopadu 2010) a emblém. Jeho návrh vycházel z náčrtků legendárního kosmického malíře Roberta McCalla, který koncem letošního února zemřel ve věku 81 let (viz blog 1. března 2010).

    Čtvrtek 2. září 2010

    Dovolí-li počasí, uskuteční se dnes premiérový start rakety HEAT s kabinou MSC společnosti Copenhagen Suborbitals (viz blog 24. srpna 2010): cílem letu je dosáhnout výšky 30 km. Pokud vše dopadne dobře, chystají se další zkušební lety (postupně mají dosáhnot výšky 100 km) které by za čtyři roky měly být zakončené startem rakety s člověkem na palubě. Prvním pasažérem rakety by měl být hlavní konstruktér projektu Peter Madsen.

    Po odchodu od NASA (viz blog 1. září 2010) nastoupil čtyřnásobný americký astronaut Scott Altman do organizace ARTS jako viceprezident pro strategické plánování.

    Výběr čtyřčlenné posádky (dosud formálně neschváleného, ale o to intenzivněji připravovaného) letu STS-135 má být oznámený nejpozději za dva týdny (viz blog 23. srpna 2010). Už nyní je ale známo, že "ve hře" zůstává jedenáct kandidátů na tuto výpravu. Tak uvidíme...

    Kennedyho kosmické středisko zveřejnilo kvarteto "rozlučkových" plakátů všech pěti raketoplánů. Tedy včetně při nehodách ztracených strojů Challenger a Columbia - první řádek; na druhém řádku jsou pak plakáty strojů Discovery, Atlantis (u toho je riziko, že bude plakát nutné s ohledem na možné zařazení mise STS-135 do letového řádu předělávat) a Endeavour.

    Středa 1. září 2010

    Bakterie sinic Gloeocapsa, které byly odebrány z útesů v obci Beer (dost dobrá adresa!) na jihu Anglie, přežily na Mezinárodní kosmické stanici plných 553 dní. Ovšem pozor: přežily umístěné na plošině v otevřeném prostoru, a to bez jakékoliv ochrany či stínění. Experiment nebyl samoúčelný: podpořil teorii o cestování mikroorganismů vesmírem nebo by jeho výsledky mohly být v budoucnu použity při dlouhodobých letech pro recyklaci odpadů.

    NASA si (konečně) všimla, že už před třemi měsíci odešel z oddílu astronautů Scott Altman (viz blog 31. května 2010 - tehdy se o jeho odchodu jen šuškalo, ale formálně odešel z NASA už v červnu) a vydala k tomu tiskovou zprávu. V ní zároveň přinesla i novější informaci: oddíl astronautů opustila i Linda Godwinová (ostatně, ona aktivní status pozbyla už v roce 2003 a od té doby pracovala v Johnsonově kosmickém středisku na manažerské pozici, ale teoreticky se do vesmíru vrátit mohla). Ta je veteránkou ze čtyř kosmických letů (Atlantis STS-37/1991, Endeavour STS-59/1994, Atlantis STS-76/1996 a Endeavour STS-108/2001), při nichž mj. navštívila stanice Mir a ISS. Ke Godwinové mám zvláštní "vztah": byla členkou posádky raketoplánu Atlantis STS-76, který jsem osobně viděl startovat do vesmíru - a byla vlastně posledním (napůl) aktivním členem jeho posádky.

    Prázdniny jsou za námi - v jejich průběhu došlo k zátěžovým zkouškám raketoplánu nafukovací konstrukce (o "suchých" testech jsme již informovali na blogu 12. února 2010). Dnešním den ale byl prvním dnem školním (a, jak připomíná tříletý Míša, který se nechce nechat obrat o svá práva, také "prvním dnem školkovým"), a tak si raketoplán mohl jen smutně odfouknout, vypustit se a odletět do skříně, kde ho v příštím roce rádi objevíme. Každopádně přejeme hodně úspěchů a radosti všem školákům, prvňáčkům zvláště, našemu domácímu pak nejvíce.

    TOPlist