Tomáš PŘIBYL – blog (nejen) o kosmonautice
www.kosmonaut.cz

Pátek 29. ledna 2010

Robot Spirit na Marsu formálně dojezdil. Oznámila to NASA. Nepodařilo se jej vysvobodit písečného zajetí (viz blog 18. listopadu 2009) a pro další pokusy chybí elektrická energie: na severní polokouli planety Mars totiž nastává zima. Nejvyšší prioritou je nyní alespoň o pár stupňů naklonit robota v požadovaném směru, protože každý stupeň náklonu rovná se více energie vyrobené slunečními bateriemi. A vypadá to, že každý Watt bude nyní pro přestárlého robota (přistání na Marsu v lednu 2004, tedy před šesti lety) dobrý. NASA počítá s tím, že po dobu místní zimy bude šetřit energii i tak, že se Spirit ozve jen jednou za několik dní a že většina vědeckého programu půjde stranou. Po zimě by - dle současných plánů - měl robot pokračovat ve sledování svého okolí jako statická stanice. I když není vyloučeno (ale zároveň podotýkám, že to není oficiální), že s dostatkem energie dojde k dalším pokusům o vyhrabání se z písečné pasti.

NASA zprovoznila webovou stránku HiWISH, kde může světová odborná i laická veřejnost zadávat tipy na snímkování vybraných oblastí na povrchu Marsu pomocí kamery HiRISE (na sondě Mars Reconnaissance Orbite) s vysokým rozlišením. Doplňuji, že kamera má unikátní zobrazovací možnosti (v ideálním případě detailů pod 0,3 m), ale vzhledem k rozsahu práce (a hlavně kapacitě přenosové linky) se jí dosud podařilo takto zmapovat jen asi jedno procento povrchu Rudé planety. Osobně jsem zvědavý, kam "hlas lidu" kametu natočí.

Dnešek je pro NASA dnem "Rememberance Day" - Dnem vzpomínky. Aneb připomíná si tragické havárie v lodi Apollo-204/Apollo-1 (27. ledna 1967) a zkázy raketoplánů Challenger (28. ledna 1986) a Columbia (1. února 2003). V Kennedyho kosmickém středisku je všem těmto "astronautům, kteří nedoletěli" (a ještě dalším, kteří sice nezahynuli přímo na palubách kosmických lodí, ale kteří položili své životy v přímé souvislosti s kosmonautikou) věnovaný Astronaut Memorial. Na levém snímku je tento památník v polovině devadesátých let: a když jsem se k němu předloni a loni vrátil (viz např. blog 31. října 2008), byl "ohohacený" o jména sedmičlenné posádky raketoplánu Columbia (třetí snímek). Kéž by podobných "aktualizací" bylo co nejméně...

Čtvrtek 28. ledna 2010

Start raketoplánu Endeavour STS-130 byl potvrzený na 7. února 2010 v 10:40 hod SEČ (mělo by jít o historicky poslední noční start raketoplánu). V tuto chvíli se nepočítá ani se zkracováním mise, ani s vypuštěním některé z kosmických vycházek (viz blog 11. ledna 2010). Aneb řešení problému s modulem Tranquility spočívající buď ve spojení menších hadic nebo robustní opravě poškozených (viz blog 12. ledna 2010) se ukázalo jako životaschopné. Byť dosud nepadlo rozhodnutí, pro kterou z těchto dvou variant se nakonec NASA rozhodne. (Pro zajímavost: startovací okno pro Endeavour STS-130 je tentokrát rekordně dlouhé a trvá až do 15. dubna 2010 - NASA chce v jeho rámci vypustit ještě další raketoplán, a to 18. března stroj Discovery STS-131.)

Dění kolem budoucího rozpočtu NASA připomíná detektivní příběh plný falešných stop a dramatických zvratů. Podle nejnovějších informací se Barack Obama chystá "odpískat" návrat na Měsíc - de facto tedy celý program Constellation. Rozpočet NASA má být přesto jako jeden z mála v USA navýšen, a to o několik set miliónů dolarů (celkově se prý počítá během následujících pěti let s jeho navýšením o šest miliard dolarů za rok!). Prioritou se ale mají stát klimatologické mise a obecně dálkový průzkum Země plus vývoj nových technologií (hovoří se o zahájení vývoje nějaké superrakety - což by ale mohl být král bez království podobně jako kdysi nepotřebná sovětská Eněrgija). Obama chce zároveň požádat Kongres USA o prodloužení činnosti ISS do roku 2020 a o masivní podporu komerčního sektoru, který by měl do budoucna létat s lidmi i náklady na oběžnou dráhu. Na druhé straně: právě Kongres musí odsouhlasit jak podobu nového rozpočtu, tak změny v orientaci kosmonautiky (viz blog 21. prosince 2009). A už dnes je velmi důrazně slyšet hlasy o tom, že Spojené státy tímto krokem fakticky končí coby kosmická supervelmoc.

Dnešní vzpomínka na kongres ASE v Praze má podobu dvojice unikátních snímků z Bajkonuru, které podepsali otec a syn Garriottovi - oba astronauti. Zatímco tatík byl profesionální vědec a astronaut NASA (letěl na stanici Skylab i raketoplánem, v roce 1986 se chystal na třetí start, ale po havárii Challengeru pověsil skafandr na hřebík), synáček (na třetím snímku s vlastnoručním věnováním) je ryzí neprofesionál a výlet ruskou lodí Sojuz si platil z vlastní kapsy. Byl jsem opravdu rád, že jsem mohl potkat hlavně Garriotta mladšího a osobně mu poděkovat za krásný dopis, který mi před několika lety poslal - viz blog 25. října 2007. Dokonce si pamatoval, že jsem mu tehdy poslal jako malou pozornost jednu ze svých knih...

Středa 27. ledna 2010

I když je rozpočet NASA na příští ropk (zveřejněný má být 1. února 2010) stále zahalený tajemstvím - o nějakém budoucím směrování americké kosmonautiky ani nemluvě - první náznaky už začínají probleskovat. Podle informací New York Times navrhne prezident Barack Obama v lepším případě tříleté zmrazení stávajících rozpočtů, v horším případě jejich pětiprocentní redukci. O nějaké miliardě dolarů navíc (viz blog 18. prosince 2009) si tak americká kosmonautika může nechat jen zdát. A to nemluvím o požadavku na třímiliardové navýšení ve scénářích tři až pět Augustinovy komise (viz blog 9. září 2009). Ostatně, Obama se podle všeho vůbec k NASA nechystá učinit jakékoliv prohlášení a rozpočet kosmické agentury má osobně prezentovat její šéf Charles Bolden na vlastní tiskové konferenci. Evidentně nás nečeká nic - rozhodně nic dobrého.

Komentář z Bílého domu k budoucímu rozpočtu NASA: "Prezident má zájem o robustní kosmický program odpovídající 21. století a jeho návrh rozpočtu bude tento zájem odrážet. NASA není životně důležitá pouze pro kosmické lety, ale také pro kritické technické a vědecké aplikace. Znalosti v NASA jsou základní pro vývoj nových inovativních příležitostí, průmysl a zaměstnanost. Prezidentův návrh rozpočtu přinese kroky tímto směrem." Uf, mnoho uchu lahodících slov - a naprosto nic z nich neplyne. Aneb tyto řádky se dají číst tuctem různých způsobů.

Co bude dál s programem Constellation (Orion a dvojice raket Ares: tedy návrat na Měsíc plus možná cesta na Mars) se tedy uvidí. Zatím to vypadá, že Obama nic dělat nebude - asi by chtěl rušit, ale protože nemá lepší varinatu, tak nemůže. Svoji "podporu" vyjádří tím, že nic vyjadřovat nebude. Osobně si myslím, že je to ta nejhorší věc a že i radikální řezy či rušení by byly lepší: alespoň by NASA věděla, na čem je. Ta nejistota, kterou jsem měl možnost v uplynulých letech vidět přímo v USA mezi pracovníky kosmického průmyslu, je opravdu obrovská.

Kosmonaut Alexej Leonov (Voschod-2/1965 a Sojuz-19/1975) je nejen živá legenda světové kosmonautiky, ale také člověk, který díky své fyzické zdatnosti a psychické síle už několikrát "utekl hrobníkovi z lopaty" (viz např. blog 9. září 2009). Nemohl jsem si proto na loňském kongresu ASE v Praze ujít příležitost nechat se s ním vyfotografovat - a snímek si vzápětí nechat podepsat. K tomu si nechat napsat věnování na portrétní fotografii. A do třetice: nechat si jím zkompletovat posádku lodi Sojuz-11. Ano, Leonov byl společně s Valerijem Kubasovem a Pjotrem Kolodinem (oba přitom již na fotografii podepsaní byli) v této posádce, ale krátce před startem je kvůli zdravotním potížím Kubasova nahradila trojice Dobrovolskij-Volkov-Pacajev, která následně při přistávacím manévru vinou technické závady zahynula. (Jak vidno, Leonov je celkem zvyklý utíkat hrobníkovi z lopaty...)

Úterý 26. ledna 2010

Dnes se budou v nedalekém Rakousku vyskytovat na veřejných vystoupení dva kosmonauti: jednak ve Vídni Buzz Aldrin (Gemini-12/1966 a Apollo-11/1969) a jednak ve městě Langen am Arlberg Gennadij Padalka (Sojuz TM-28/1998, Sojuz TMA-4/2004 a Sojuz TMA-14/2009; nyní se chystá na svůj čtvrtý let do vesmíru - viz blog 22. ledna 2010). Padalka bude mít dokonce autogramiádu.

Po desítkách let vydávání skončil časopis VTM (resp. VTM Science) - dle oficiálního prohlášení vydavatele bylo "pozastaveno vydávání papírové verze", ovšem osobně neznám jeden jediný případ na mediálním trhu, kdy by došlo po podobném "pozastavení" k obnovení vydávání. VTM jsem četl ve "zlaté éře" osmdesátých let a o desetiletí později mi v něm vyšly desítky článků (ještě později došlo v redakci k mnoha turbulencím, které opakovaně srážely na kolena všechny pokusy spolupráci obnovit), takže na něj mám mnohé vzpomínky. Bohužel, ze vzpomínek a z minulosti se žít nedá (byť by byla sebebohatší). Zánik VTM je pochopitelně škoda - ale je to prostě realita...

První čínský kosmonaut Yang Li-wej rozhodně nepatří mezi nejvelkorysejší podepisovače. I když při osobním setkání autogram neodmítne, zpravidla se z podepsání větších množství materiálu vykroutí. Já ale měl na loňském kongresu ASE v Praze úžasné štěstí: když jsem pana Yanga Li-weje požádal o podpis, šel kolem kameraman jisté televize. A hned, jestli si může čínského kosmonauta nafotit při podepisování. Ten skrze tlumočníka souhlasil - a já byl požádaný, zdali bych Yangovi nemohl dát co nejvíce obrázků k podepsání: že je potřeba na kameru natáčet několikrát a z různých stran. Ani ve snu by mě nenapadlo, že s nějakým tuctem snímků jich budu mít pro "čínského Gagarina" málo... Poučení? Na autogramiády příště chodit s ještě větším množstvím fotografií - a s televizní kamerou.

Pondělí 25. ledna 2010

O víkendu proběhly dva zážehy korekčních motorů na ruském modulu Zvezda, které o několik kilometrů zvýšily průměrnou oběžnou dráhu Mezinárodní kosmicé stanice. Proč tuto jinak rutinní záležitost (korekcí dráhy jsou ročně provedeny desítky) zmiňuji? Protože šlo o první zážeh motorů na tomto modulu po zhruba roce, přičemž při tom minulém došlo k abnormálně silným vibracím stanice, takže manévr musel být předčasně ukončený (viz blog 4. února 2009). Podle prvotních informací oba současné zážehy proběhly bez problémů.

Podle některých komentátorů již tento týden, podle jiných zpráv až v létě, bychom se měli dozvědět názor amerického prezidenta Baracka Obamy na budoucí směrování americké (pilotované) kosmonautiky. Tedy kterým směrem a jak moc otočí její kormidlo, které programy budou utlumené, které rušené, které naopak dostanou podporu nebo nově vzniknou. Malý náznak by měl/mohl přijít už za týden, kdy má být zveřejněný návrh rozpočtu na rok 2011 (začne 1. října 2010). Ten ale nebude o celkové koncepci; spíše se dozvíme, jestli budou nějaké "extra" lety raketoplánů (STS-135 - viz blog 8. prosince 2009). Ať tak či onak, Obama svou až neskutečnou pasivitou a nekonáním vysílá už hooodně dlouho jednoznačné poselství: kosmonautika je mi zcela ukradená.

Dříve na to nebyl prostor, takže až nyní si dovolím ještě malé ohlédnutí za loňským pražskýmn kongresem ASE (organizace sdružující výhradně "použité" kosmonauty a astronauty). Díky úžasným moderním technologiím byla možnost si fotografie pořízené na této akci jeden den nechat druhý den rovnou podepsat... První řada: Chris Hadfield (Kanada) při slavnostním zahájení kongresu a Vladimir Ljachov (Rusko), Jake Garn (USA) a Roman Onderka (prmátor města Brna) těsně před poklepem na základní kámen nového brněnského Exploratoria. Druhá řada: já s Ji So-Jeon (Jižní Korea) a Sergejem Avdějevem (Rusko). Třetí řada: Alexandr Alexandrov (Bulharsko), Georgij Grečko (Rusko) a Catherine Colemanová (USA).

Pátek 22. ledna 2010

Dva superzkušení ruští kosmonauti, o kterých kdekdo soudil (bez mučení se přiznám, že jsem tak činil také), že dolétali a že jsou brány vesmíru pro ně uzavřené, se vrátí na oběžnou dráhu. Jednak je to Gennadij Padalka, s nímž loni (mimochodem, v době jeho pobytu na oběžné dráze) vyšel velmi kritický rozhovor ohledně stavu ruské kosmonautiky. Jednak je to Jurij Malenčenko, který se v době svého třetího kosmického letu proti vyslovené vůli svých nadřízených oženil. (I když Malenčenko byl později vzatý na milost a letěl po tomto "incidentu" počtvrté.) Jako kuriozitu dodávám, že Malenčenko odešel loni v červenci z oddílu ruských vojenských kosmonautů - aby byl měsíc poté přijat zpět jako člen civilního oddílu. (V Rusku je možné všechno...) Padalka byl jmenovaný do letu Sojuz TMA-04M (start březen 2012) a Malenčenko do letu Sojuz TMA-05M (start květen 2012). Oba mají strávit půl roku na Mezinárodní kosmické stanici (kde už mimochochodem oba dvakrát dlouhodobě pracovali). Malenčenko přitom bude pracovat pod teprve druhou velitelkou stanice Sunitou Williamsovou - přitom při svém minulém letu pracoval pod velitelkou první Peggy Whitsonovou (s níž původně odmítal coby s méně zkušenou astronautkou trénovat...). Padalka má za sebou 585 dní strávených na oběžné dráze a patří mu tak historicky šestá příčka v době strávené v beztíži (po svém nadcházejícím letu by měl "poskočit" na třetí), Malenčenko má 514 dní a desátou příčku (plus šanci postoupit na čtvrtou).

Pokud už hovoříme o Padalkovi a Malenčenkovi, pak dlužíme kompletní posádky, do kterých byli nominováni (plus ještě jednu záložní a jednu hlavní posádku):

  • Sojuz TMA-04M: Gennadij Padalka (Rusko, Sojuz TM-28/1998, Sojuz TMA-4/2004 a Sojuz TMA-14/2009), Konstantin Valkov (Rusko, nováček) a Joseph Acaba (USA, Discovery STS-119/2009).
  • Sojuz TMA-04M záloha: Roman Romaněnko (Sojuz TMA-15/2009), Chris Hadfield (Kanada, Atlantis STS-74/1995 a Endeavour STS-100/2001) a Sergej Revin (Rusko, nováček).
  • Sojuz TMA-05M: Jurij Malenčenko (Rusko, Sojuz TM-19/1994, Atlantis STS-106/2000, Sojuz TMA-2/2003 a Sojuz TMA-11/2007), Akihiko Hošide (Japonsko, Discovery STS-124/2008) a Sunita Williamsová (USA, Discovery STS-116/2006).
  • Sojuz TMA-06M: Roman Romaněnko (Sojuz TMA-15/2009), Sergej Revin (nováček), třetí člen (pravděpodobně USA) dosud neoznámený.
  • Suborbitální turistika začíná naplňovat jeden z příslibů - stává se marketingovým a propagačním nástrojem. (Navzdory tomu, že na svůj skutečný porad teprve čeká, neb dosud se na práh vesmíru nevydal ani jeden suborbitální platící pasažér.) Zprávy o produktových soutěžích, jejichž vítězové (prý) poletí do vesmíru, přicházejí z celého světa. Už je uspořádaly firmy Pepsi, Volkswagen, pivovar Guinness, Oracle či Volvo. V Irsku se pak pod záštitou firmy Voyage2Space uskutečnila loterie, kde bylo možné zakoupit za cca 20 USD los - a jeden vítěz pak vyhrál suborbitální let (mimochodem, nebyl by to zajímavý nápad, který by stálo za to realizovat i v Česku?). Soutěž o suborbitální letenku vyhlásila i společnost Symantec (producent stejnojmenného bezpečnostního řešení pro počítače): vítěz Jorge Patricio León López poletí na práh vesmíru, desítky dalších účastníků pak dostaly možnost alespoň "ochutnat" stav beztíže na několik desítek sekund v suborbitálním letadle.

    Čtvrtek 21. ledna 2010

    NASA uvažuje o pilotované výpravě na asteroid 1999 AO10 v roce 2025. Ovšem pozor, jde pouze o referenční misi, která je studována pro případ, že by se stávající americký prezident Barack Obama rozhodl otočit kormidlem americké kosmonautiky právě tímto směrem.. Asteroid 1999 AO10 je totiž dle našich současných znalostí jedním 39 těles své kategorie dostupných při jednom startu rakety Ares-5 (pochopitelně, volba jiného těžkého nosiče by toto číslo adekvátně zvýšila nebo snížila). Plány NASA počítají nejprve s bezpilotním průzkumem asteroidu (startovací okna jsou v letech 2019, 20 a 21) a následně s pilotovanou misí (2025 je první příležitost, následují další dvě 2026 a 32). Mimochodem, právě tato data rozhodla pro výběr mise coby referenční: bezpilotní sonda totiž musí startovat nejméně čtyři roky před pilotovanou výpravou a termín startu musí snést i určitý odklad (např. z roku 2025 na 26). Mise s kabinou Orion by trvala zhruba 155 dní s tím, že dva týdny by posádka strávila v blízkosti planetky. Zde by se uskutečnila celá série výstupů, při nichž by byly rozmisťované přístroje, studován povrch tělesa a odebrány řádově desítky až stovky kilogramů hornin.

    Pravidelní (a především dlouhodobí) čtenáři tohoto blogu si možná ještě vzpomenou na komiks Lajka (viz blog 9. března 2009). Nyní k němu (konečně...) vyšla i recenze - vlastně dvojrecenze, neb jde o díla z per (či spíše z klávesnic) dvou autorů. První část hodnotí formu komiksu (Nevystřelujte pejsky do vesmíru), druhá obsah (Věrný příběh nejvěrnějšího přítele). Pod druhou je přitom podepsaná moje maličkost.

    Při téměř dvouleté práci na knize Poklady kosmonautiky se mi do rukou dostalo kdeco - a častokrát mě to už neopustilo. To je případ knihy "Gagarin v Praze", která dokumentuje první návštěvu prvního kosmonauta světa v Matičce stověžaté. Kniha obsahuje velké množství fotografického i jiného materiálu (oslavné básně...) a je naprosto úžasným dokumentem své doby.

    Středa 20. ledna 2010

    NASA upřesnila cenu a podmínky, za kterých budou muzeálním institucím k dispozici tři zbývající raketoplány Discovery, Atlantis a Endeavour (viz blog 18. prosince 2008). Cena za přípravu a přepravu jednoho exempláře by se měla pohybovat kolem 28,8 mil. USD (transfer z Kennedyho kosmického střediska na nejbližší velké letiště schopné stroj Boeing-747SCA s raketoplánem přijmout). Předběžný zájem projevilo dvacet institucí, které se ovšem "poperou" jen o dvojici raketoplánů: nejstarší stroj Discovery byl již přislíben Smithsonian Institution (které spravuje National Air And Space Museum; povinnosti platit výše uvedenou sumu ovšem zproštěna není). Tyto stejně jako kdokoliv jiný musí svůj zájem potvrdit do 19. února 2010. Poté bude následovat výběr budoucího vlastníka raketoplánů s tím, že jména vítězů mají být oznámena v polovině letošního roku. Protože s fyzickým předáním raketoplánů se počítá v červenci 2011, budou mít instituce zhruba jeden rok na prokázání své solventnosti - peníze budou potřebovat jak pro NASA, tak výstavbu klimatizované haly.

    Kromě výše uvedené výzvy týkající se raketoplánů NASA také zveřejnila seznam 2500 předmětů (většinou z éry raketoplánů, ale jsou mezi nimi i artefakty z programů Gemini a Apollo), z nichž si americké muzeální instituce mohou zdarma vybrat doplnění svých expozic. (Podobný výběr se konal již loni na podzim, kdy bylo "rozebráno" 913 předmětů majících vztah především k programu raketoplánů - včetně trenažérů.) Resp. šlo o první kolo výběru, kdy měly přednostní právo výběru jak Smithsonian Institution, tak návštěvnická střediska NASA. Americká kosmická agentura zároveň nabídla cca osmdesát motorů SSME, a to zcela zdarma. Přitom již loni vyhlásila veřejnou nabídku s tím, že jeden kus bude k mání za 500 až 800 tisíc dolarů - nikdo ale neprojevil o žádný exemplář zájem.

    Letectví+kosmonautika 1/2010, dvakrát "Made in Tomáš Přibyl": Kosmonautika ve stínu velehor (reportáž z muzea ve švýcarském Luzernu) a Vyhlídková věž pro kosmickou stanici (před startem raketoplánu Endeavour STS-130).

    Úterý 19. ledna 2010

    Navzdory problémům s poškozenými hadicemi (viz blog 11. ledna 2010) probíhají přípravy raketoplánu Endeavopur STS-130 dle plánu ke startu 7. února 2010. Ani jedna ze dvou zvažovaných variant opravy (viz blog 12. ledna 2010) zatím není mimo hru, i když definitivní potvrzení/výběr budou k dispozici až za několik dní. Každopádně: v pondělí dorazil na komplex 39A náklad raketoplánu, moduly Tranquility a Cupola.

    Na blogu 5. ledna 2010 jsem informoval o zahájení výběru emblému znázorňujícího ukončení programu raketoplánů. Pokud chcete projevit svůj názor, můžete se zapojit do hlasování na serveru CollectSpace. Ovšem pozor, jde o hlasování neformální - pouze mezi nadšeneckou komunitou, to reálné je uzavřené a probíhá pouze mezi zaměstnanci NASA.

    Máme tu novou fotografii posádky raketoplánu: tentokráte mise Discovery STS-131 (plánované datum startu 18. března 2010). Jedná se o historicky poslední sedmičlennou posádku raketoplánu (a trochu se obávám, že na desítky let poslední sedmičlennou posádku vůbec) a také poslední, ve které budou na oběžnou dráhu startovat nováčci. Tři zbývající mise (STS-132, -134 a -133) totiž počítají jen s veterány... (Při pohledu na posádku STS-131 každopádně mé srdce plesá, že jsou v ní hned čtyři astronauti, se kterými jsem měl možnost se osobně setkat.)

    Pátek 15. ledna 2010

    V dnešním programu Radiožurnálu se lze dočíst "10:06 - Host Radiožurnálu - Hostem bude odborník na kosmonautiku Tomáš Přibyl. Jaké množství informací o strategických vesmírných projektech se veřejnost nedozví? A jak zdárně naplňují nejnovější teleskopy očekávání astronomů? Také na to se moderátorka Hanka Shánělová zeptá Tomáše Přibyla a ptát se můžete i vy - na www.radiozurnal.cz (54min.)"

    NASA v programu raketoplánu řeší velmi neobvyklý incident: v hangáru OPF, v němž se v Kennedyho kosmickém středisku připravuje raketoplán Discovery (nejbližší start 18. března 2010), bylo nalezeno malé množství kokainu. Raketoplán (prý) nebyl jakkoliv kontaminovaný, nyní probíhají toxikologické testy více než dvou set pracovníků NASA a kontraktorů, kteří měli do inkriminované oblasti hangáru OPF přístup.

    Ač má mít budoucí americká pilotovaná kosmická loď Orion hliníkovou konstrukci, už tři roky pracují specialisté NASA v Langley Research Center na vývoji jeho kompozitní konstrukce. Ač se v současné době s jejím praktickým použitím nepočítá (optimistické odhady hovoří o době někdy po roce 2020), nechce NASA do budoucna tento materiál zavrhovat. Jednak by mohl výrazně snížit hmotnost kabiny (dle různých výpočtů o 10 až 20 procent), jednak by mohl její výrobu velmi zlevnit, zjednodušit a urychlit. Na druhé straně: dosud jsme důkladně neprostudovali a nepochopili chování kompozitních materiálů (zvláště pak ve tvrdých podmínkách kosmického prostřed), takže jejich použití na kritických částech pilotovaných programů zatím není možné...

    Čtvrtek 14. ledna 2010

    Tak trochu v zázrak doufá NASA: pokouší se navázat spojení s oficiálně mrtvou sondou Phoenix, která na Marsu přistála v květnu 2008 a fungovala 161 dní, než se odmlčela. Předpokládá se, že část palubní elektroniky (a zvláště pak akumulátory) zničil mráz v uplynulé zimě, ale že při troše štěstí mohly některé systémy přežít. A že by se Phoenix nyní s nadcházejícím jarem mohl ozvat. I když to asi není příliš pravděpodobné, sondy MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) a Mars Odyssey budou mít tři měsíce počínaje 18. lednem uši (pardon, radary) nastražené.

    První evropský velitel Mezinárodní kosmické stanice - belgický kosmonaut Frank De Winne (jinak veterán z letů Sojuz TMA-1/2002 a Sojuz TMA-15/2009) - má v rámci svého "poletového turné" navštívit v únoru několik evropských zemí. Prý i s některými svými spoluletci...

    Při loňském letu raketoplánu Atlantis STS-125 byl natočený nový film IMAX o kosmickém teleskopu Hubble. Ač má mít film premiéru až v průběhu jara (a dorazit by měl i do Česka) na serveru YouTube se už objevila první upoutávka na něj...

    Středa 13. ledna 2010

    Dosud se počítalo s tím, že 520denního izolačního experimentu Mars500 v Moskvě se zúčastní čtyři ruští a dva evropští specialisté. Nyní Rusko oznámilo, že se vedou jednání o možnosti zařazení čínského kandidáta do "posádky". Jak dopadnou, uvidíme - simulovaná "výprava" na Mars začíná už v květnu letošního roku (s tím, že své kandidáty zatím nevybrala ani ESA).

    Ruská konstrukční kancelář Eněrgija oznámila, že vede jednání s Indií o prodeji jednoho letu kosmické lodi Sojuz. Ten by se uskutečnil v roce 2013 a kromě profesionálního ruského pilota by se jej zúčastnili dva indičtí kosmonauti. Cílem letu by bylo získat zkušenosti před premiérovým startem vlastní indické kabiny, který je plánovaný na rok 2015.

    První raketa Falcon-9 (viz např. blog 2. prosince 2009 nebo 5. ledna 2010) má nyní v rozpisu mysu Canaveral rezervovaný startovací slot na 3. března 2010.

    Až z dalekého Polska dorazila do mé knihovničky (velké poděkování za pomoc patří... - však on ví) autobiografie kosmonauta Mirosława Hermaszewského "Ciężar nieważkości" (Tíže beztíže). Na četbu jsem zatím bohužel neměl čas, takže obsah nemohu hodnotit - vydání knihy je každopádně záslužný počin, neb mi není známo mnoho autobiografií (resp. teď si nemohu vzpomenout na žádnou) interkosmonautů. Ať bude kvalita textu a informací v něm obsažených jakákoliv, rozhodně půjde o zajímavý dokument.

    Úterý 12. ledna 2010

    NASA se snaží - navzdory problémům s modulem Tranquility (viz blog 11. ledna 2010) - udržet termín startu raketoplánu Endeavour STS-130 dne 7. února 2010. Technici tak intenzivně pracují na dvou variantách řešení problému, které nepotřebují odkládat start či prohazovat mise. První varianta je opravit prasklé propojovací hadice. Druhou variantou je svařit několik kratších propojovacích hadic (ty k dispozici jsou), takže by mohly nahradit ony chybějící (poškozené): nová hadice by vznikla svařením tří až pěti kratších. Samozřejmě, že obě dvě varianty mají svá úskalí a nakonec se může ukázat, že ani jedna nefunguje, ale pokud by se alespoň jedna z nich ukázala jako schůdná (což budeme vědět už za několik dní), nemuselo by se hýbat ani s nadcházejícím letem raketoplánu, ani s jeho délkou či programem, ani s dalšími termíny startů kosmických letounů...

    Evropská kosmická agentura (zastupující i Evropskou komisi) zadala tři z šesti kontraktů na první fázi systému provozu systému Galileo. Získaly je firmy Thales Alenia Space na služby pro integraci a ověření (85 mil. eur), OHB Systems AG za výrobu čtrnácti družic (566 mil. eur) a Arianespace na vypuštění deseti družic od října 2012 (397 mil. eur). Vypuštění proběhne pomocí pěti raket Sojuz. Pro úplnost dodávám, že první operační pár družic Galileo se má vydat na oběžnou dráhu letos v listopadu, druhý těsně před polovinou příštího roku. Ač půjde o kvarteto ověřovacích satelitů, budou se tyto moci později zapojit do operační konstelace.

    Dnes dvojice emblémů: jednak pro misi Sojuz TMA-18 (plánovaný start 2. dubna 2010) a jednak osobní emblém Barbory Barrettové, která dělala náhradnici "kosmickému turistovi" Gayi Lalibertému při misi Sojuz TMA-16.

    Pondělí 11. ledna 2010

    Dle původních plánů na výstavbu Mezinárodní kosmické stanice měl být modul Tranquility (předpokládaný start při letu raketoplánu Endeavour STS-130) umístěný pod modul Unity - směrem dolů k Zemi. Pak ale došlo ke změně zadání a nyní se počítá s umístěnám Tranquility na levou stranu modulu Unity (ve směru letu stanice). Tato změna ovšem znamená, že propojovací systémy (zvláště chladicího systému s amoniakem) byly navržené poněkud jinak, než je aktuálně potřeba. Proto bylo nutné vyrobit nové propojovací prvky "na míru". Bohužel, minulý týden při finálních testech jedna z hadic praskla ve chvíli, kdy prasknout neměla. A vyvstává velký problém: náhradní není k dispozici, musí se vyrobit nová. Do plánovaného data startu raketoplánu Endeavour STS-130 (7. února 2010) se to ovšem v žádném případě nestihne. Ve hře je tak několik variant: jednak letět v termínu (7. února 2010), ale zkrátit misi raketoplánu, namísto tří uskutečnit jen jednu kosmickou vycházku a modul Tranquility sice připojit k ISS, ale zatím neoživovat (to by udělala až některá z dalších posádek raketoplánů). Jednak odložit let STS-130 a všechny ostatní (což bude mít za následek domino-efekt v celém programu raketoplánů). A jednak odložit jen let STS-130 a "vložit" jej někam mezi následující lety (s tím, že STS-131 plánvaný na 18. března 2010 by mohl startovat o pár dní dříve). Finální rozhodnutí (třeba bude jiné, než výše uvedené scénáře) by mělo padnout během zítřka. STS-130 odklad

    S tím, jak došlo k odkladu startu sondy MSL alias Curiosity na Mars na rok 2011 (viz blog 4. prosince 2008), byl přehodnocen výběr možných přistávacích míst - s tím, jak se rozšiřují a mění naše znalosti o Marsu. K již dříve vybraným lokalitám Eberswalde, Gale, Holden a Mawrth (viz blog 24. listopadu 2008) se nyní přidala další dvě: lokality NE Syrtis a Margaritifer). Kdy bude vybráno finální místo mi není známo, ale času je dost: odlet od Země je plánovaný na říjen 2011. MSL nová místa

    Je to zvláštní snímek: sondě Cassini se pomocí spektrometru VIMS (Visual and Infrared Mapping Spectrometer) podařilo vyfotografovat odraz slunečního světla od povrchu saturnova měsíce Titan. Klobouk dolů před tímto výkonem! (Vpravo ještě malá osobní vzpomínka na impozantní model této supersondy v měřítku 1:1, který jsme viděli v California Science Center, Los Angeles - viz blog 21. října 2009).

    Pátek 8. ledna 2010

    Jedním z návrhů, kterým se NASA zabývá v rámci svého výkladu "flexibilní cesty" Augustinovy komise (viz blog 9. září 2009), je i možnost výstavby velkých teleskopů na dráze geostacionární či v meziplanetárním prostoru - a to pomocí pilotovaných výprav. Jedná se zatím o teoretický koncept, žádné pevné plány: jde o dokument v duchu "co bychom všechno mohli udělat". Jako referenční se berou 45denní mise, během nichž čtyř- až šestičlenná posádka lodi uskuteční kolem dvaceti kosmických vycházek. Zajímavá je poznámka, že právě takto trvající mise (půldruhého měsíce) je schopná udržet pozornost veřejnosti dostatečně dlouhou dobu. Jinými slovy: není příliš dlouhá, aby zájem veřejnosti opadl, a není ani příliš krátká, aby měl americký daňový poplatník pocit, že "za hodně peněz dostává málo muziky". Nic proti popularizaci kosmonautiky, ale kam to směřujeme, když se kosmické výpravy začínají zvažovat/vybírat podle toho, aby byly divadýlkem?

    Následující zpráva je určena především Brňákům a okolním: dnes od 17:00 přednáším v Klubu důchodců Řečkovice (Kořenského 23A) na téma "Soumrak kosmických raketoplánů". Ale přijít může i ten, kdo důchodcem není - zatím nikdy jsem neviděl, že by pořadatelé kontrolovali občanku...

    Emblém pro misi raketoplánu Atlantis STS-132 je i není hotový. Aneb je to krapet složitější: posádka si již návrh emblému se všemi náležitostmi vybrala, NASA jej však odmítá schválit. Důvodem je skutečnost, že by šestice astronautů ráda měla na pravém křídlu raketoplánu na emblému název stroje - Atlantis. A to především z historických důvodů, protože tato mise s plánovaným datem startu 14. května 2010 by měla být právě pro raketoplán Atlantis (alespoň dle aktuálního letového řádu) poslední. NASA se ale zdráhá emblém posvětit, protože nevylučuje změnu stroje pro tuto misi. Astronauti nechtějí ustoupit (na posledním snímku je zatím neoficiální fotografie posádky), NASA také ne. Jasněji by prý mělo být v polovině ledna...

    Čtvrtek 7. ledna 2010

    Na vypouštěcí komplex 39A Kennedyho kosmického střediska na Floridě byl včera umístěný v rámci příprav na start (plánovaný na 7. února 2010) raketoplán Endeavour. Svým vzletem by měl otevřít poslední rok fungování kosmických letounů (pokud nepočítáme s možným prodloužením letů, které ale v tuto chvíli ještě není oficiální - i když obvykle dobře informované zdroje se na oznámení extra letu STS-135 už připravují). Dle současných představ by únorový start měl být historicky posledním nočním - zbývající čtyři jsou plánované jako denní. Ale odklady či změny samozřejmě nejsou vyloučené.

    V souvislosti s novým (dosud neznámým) směrováním americké kosmonautiky začaly na veřejnost prosakovat informace, že NASA zvažuje vývoj a výrobu monstrózní superrakety s nosností kolem 200 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu. Detaily nebyly zveřejněné: kromě toho, že by měla být provozně velmi levná. Její pracovní název je Exploration-Class Rocket (Raketa třídy Exploration) a podle některých informací by měla umožnit s pomocí jednoho nebo minima startů realizovat různé unikátní výpravy: na Měsíc, k asteroidům, k měsícům Marsu... Což by nasvědčovalo šuškandě, že budoucí směrování americké kosmonautiky má odpovídat tzv. flexibilní cestě - viz blog 9. září 2009.

    Česká kosmická kancelář má nové logo (samozřejmě, že kovářova kobyla chodí bosa, takže uvidíme, kdy web tuto změnu zaznamená).

    Středa 6. ledna 2010

    Bývalý americký astronaut Gordon Fullerton (Columbia STS-3/1982 a Challenger STS-51F/1985) podstoupil minulý čtvrtek urgentní operaci hrdla - v narkóze přitom prodělal těžký infarkt. Přes maximální péči lékařů se jeho stav od té chvíle stále zhoršuje...

    Administrátor NASA Charles Bolden se poprvé veřejně vyjádřil k tomu, o čem se loni bavil s americkým prezidentem Barackem Obamou. Neopomněl ovšem zdůraznit, že žádné finální rozhodnutí zatím nepadlo a že se možné varianty budoucího vývoje americké kosmonautiky teprve zvažují. Svůj projev pronesl na půdě Americké astronomické společnosti, kde přítomné ujistil, že v žádném případě nebude příští robustní pilotovaný program USA realizovaný na úkor vědeckých a robotických misí - za což si vysloužil ovace ve stoje, protože právě vědecká komunita se programem Constellation cítila velmi ohrožena. "Pokud je mi známo, věda je důležitá pro našeho prezidenta. A je také důležitá pro NASA a kritická pro cestu, na které jsme," prohlásil Bolden. A dodal: "Nevím, jaké bude prezidentovo rozhodnutí. Ale poté, co jsem s ním jednal a hovořil a poté, co jsem ho viděl tváří v tvář s astronauty, dětmi či kýmkoliv jiným, nedovedu si představit, že právě on bude prezidentem, který bude podepsaný pod koncem pilotovaných průzkumných programů."

    Krom dalších kosmických potěšení (viz např. blog 28. prosince 2009) jsem pod stromeček dostal proslulý komiks o reportérovi Tintinovi: vlastně jde o dvojici komiksů: "Míříme na Měsíc" a "Cesta na Měsíc". Jedná se o světovou klasiku (o čemž svědčí i třetí snímek zachycující francouzského astronauta Patricka Baudryho s výtiskem komiksu), která je nyní (konečně...) dostupná českým čtenářům...

    Úterý 5. ledna 2010

    Americký astronaut John Grunsfeld (veterán z letů Endeavour STS-67/1995, Atlantis STS-81/1997, Discovery STS-103/1999, Columbia STS-109/2002 a Atlantis STS-125/2009), kterého jsem mimochodem viděl dvakrát startovat do vesmíru (STS-81 v lednu 1997 a STS-125 v květnu 2009 - viz blog 11., 14. a 25. kvetna 2009), se stal náměstkem ředitele Space Telescope Science Institute v Baltimore. Tedy instituce, která řídí každodenní chod Hubbleova kosmického teleskopu: ten Grunsfeld třikrát osobně navštívil a opravoval (mise STS-103, -109 a -125).

    Společnost SpaceX oznámila, že 2. ledna 2010 provedla úspěšný a úplný test letového exempláře druhého stupně rakety Falcon-9. Ten bude nyní přepraven na mys Canaveral (jako poslední letový hardware pro Falcon-9), kam droazí koncem ledna. S následným premiérovým startem rakety Falcon-9 se počítá jeden až tři měsíce poté. Tedy mezi koncem února a koncem ledna letošního roku.

    Málem bych zapomněl: Taj Mahal (viz blog 31. prosince 2009) je postavený. Pracovalo na něm prakticky celé patro našeho panelového domu: začali jsme na silvestrovský večer a skončili někdy kolem čtvrté hodiny ráno...

    Celkem 85 návrhů dostala NASA v soutěži na emblém symbolizující ukončení programu raketoplánů. Patnáct z nich bylo nyní vybráno jako "nej" - a z nich bude vybraný jen "nej-nej", který se stane oficiálním. Hlasování bude probíhat dvojím způsobem: jednak skrze interní hlasování všech zaměstnanců NASA, jednak skrze pětici manažerů programu raketoplánů. (Vím, že do toho nemám co mluvit, ale mě osobně se nejvíce líbí předposlední: jednoduchý a orginální - nejméně polovina ostatních mi připomíná okopírované dřívější emblémy z programu raketoplánů.)

    Pondělí 4. ledna 2010

    Příchod nového roku je příležitostí k ohlédnutí se. Pak vězte, že loni došlo k 78 pokusům o kosmický start - z nich 75 bylo úspěšných (do vesmíru se dostalo 123 družic). O trojici neúspěchů se podělily Spojené státy (Taurus - viz blog 24. února 2009), Severní (Unha-2, viz blog 6. dubna 2009) a Jižní Korea (Naro-1, viz blog 26. srpna 2009). Uskutečnilo se také devět pilotovaných startů: pět USA (čtyři k ISS, jeden k teleskopu Hubble) a čtyři ruské (všechny k ISS). Do vesmíru se podívalo celkem 45 kosmonautů (a když počítáme i trojici, která rok 2009 přivítala na Mezinárodní kosmické stanici, tak jich bylo dokonce 48), z toho 22 nováčků (to tady už dlouho nebylo a troufám si tvrdit, že pěkných pár let ani nebude).

    Nevadský manželský pár se vydal skrze poušť na východě státu Oregon, přičemž mu jediným společníkem byla GPS navigace. Ta jej ovšem zavedla namísto hlavní silnice na polní cestu, kde uprostřed pouště uvízl ve sněhových závějích. John Rhoads (65) a Starry Bush-Rhoadsová (67) strávili skoro tři dny nedaleko Thompsonovy nádrže: naštěstí měli dostatek teplého oblečení, vody a jídla. To jim nejspíše zachránilo život, protože když se po třech dnech zlepšilo počasí a jejich mobilní telefony konečně mohly uskutečnit tísňové volání (ve špatném počasí byly "bez signálu"), byli oba manželé více živí než mrtví. Inu, neradno zapomínati, že GPSky jsou sice pomocníci užiteční, ale jinak přece jen tupé nástroje. (Nedávno se mě ta moje pokusila v Dolních Bojanovicích poslat i s autem ze schodů. A když se jí to nepodařilo, kousek od Nasavrk mě přemlouvala na cyklostezku. O její snaze dostat mě na předměstí San Francisca na pěšinu pro koně ani nemluvě...)

    Nejnovější vydání čtvrtletníku ESA Bulletin (listopad 2009) přináší kromě jiného také vyjímatelný plakát, který obsahuje emblémy VŠECH evropských pilotovaných výprav (bez Ruska) v historii. Pokud bulletin nevlastníte, plakát je ke stažení i na stránkách ESA. K dispozici jsou i jednotlivé emblémy ve vysokém rozlišení, a to na stránce European manned spaceflight patches.

    TOPlist