Tomáš PŘIBYL – blog (nejen) o kosmonautice
www.kosmonaut.cz

Pondělí 31. srpna 2009

Raketoplán Discovery STS-128 je od soboty bezpečně na oběžné dráze: kromě pětistého kosmonauta světa (Kevin Ford - viz blog 24. srpna 2009) se do vesmíru vrátil švédský astronaut ESA Christer Fuglesang. (Co z toho plyne? Přece to, že se můžeme těšit na "spanilou jízdu" posádky STS-128 po Evropě.) Raketoplán se dnes v časných ranních hodinách připojil k Mezinárodní kosmické stanici, kde má jeho posádka mj. uskutečnit trojici výstupů do otevřeného prostoru.

Čínská kosmonautika si po mnoha letech dnes připsala havárii nosné rakety: nejsilnější nosič ČLR CZ-3B měl do vesmíru dopravit indonéskou komunikační družici Palapa-D. Měla, ale pro závadu na třetím stupni (zprávy jsou zatím neúplné, snad se nenastartoval nebo nerestartoval) nedopravila. Je to první čínská havárie v tomto tisíciletí a první od srpna 1996: mimochodem, po sérii 75ti úspěšných startů!

S indickou lunární sondou Chandrayaan-1 bylo v sobotu 29. srpna 2009 nečekaně ztraceno spojení - a podle všeho definitivně. Sonda se již delší dobu potýkala s technickými problémy (přehřívání apod.), takže nejde o kdovíjak překvapivou událost. Indie se nyní soustředí na misi Chandrayaan-2, která by někdy v roce 2012 měla znamenat hladké přistání na Měsíci. A poté prý přistoupí k výpravě Chandrayaan-3 - automatickému odběru vzorků hornin z Měsíce před rokem 2020. (Ne, nespletl jsem si to s čínským programem Chang´e, který má stejné číslování, stejné cíle a stejný časový harmonogram. - A pak, že tu ve 21. století nemáme kosmické závody...)

Obměsíčník Ekologie 4/2009, můj článek "Vesmír: zásobárna pro planetu Zemi?"

Pátek 28. srpna 2009

Opakované testy neposlušného ventilu z raketoplánu Discovery STS-128 (viz blog 26. srpna 2009) neukázaly žádné poškození, závadu nebo sklon k ní, takže NASA začala uvažovat o možnosti startu stroje dnes ráno. Nicméně včera se příslušní pracovníci rozhodli vzít si ještě 24 hodin na vyhodnocení dat: pokud vydají souhlas se startem, může se raketoplán vznést z rampy zítra v 5:59 hod našeho času. Pravděpodobnost přijatelného počasí je šedesát procent. NASA zároveň oznámila, že pokusy o start bude konat až do úterý 1. září, pak by se odkládalo na ne dříve, než 16. října - původně se startovací okno uzavíralo už v neděli 30. srpna 2009.

Na včerejšek plánovaný test prvního stupně na tuhé pohonné látky (viz blog 17. srpna 2009) pro raketu Ares-1 byl za stavu T mínus dvacet sekund odvolaný pro závadu na čerpadle APU obsluhujícího hydrauliku motoru. Další pokus by měl proběhnout nejspíše v úterý 1. září 2009.

Americká sonda LCROSS (Lunar CRater Observation and Sensing Satellite), která má 9. října navést proti lunárnímu povrchu horní stupeň Centaur rakety Atlas-5 pro závadu na orientačním systému spotřebovala minulou sobotu neplánovaně 140 kilogramů pohonných látek. Hlavní úkol mise by to sice ohrozit nemělo, ale sonda se prakticky připravila o veškerou rezervu: "navíc" (rozumějte: nad plánované manévry) má nyní v nádržích jen deset až dvacet kilogramů pohonných látek, což dává velmi malý prostor pro řešení případných anomálií.

Nové oficiální fotografie členů 21. základní posádky: na levém snímku včetně americké astronautky Nicole Stottové (startovat má nyní na palubě raketoplánu Discovery STS-128), na pravém bez ní (jde o pětici kosmonautů, kteří se na Mezinárodní kosmickou stanici dostali nebo dostanou s pomocí ruských lodí Sojuz TMA-15 a -16). Zajímavé je, že tato pětičlenná sestava bude tvořit posádku stanice je dva dny: Stottová odlétá dle současných plánů 21. listopadu, Sojuz TMA-15 pak 23. listopadu. Až do příletu lodi Sojuz TMA-17 (9. prosince) tak budou na ISS pracovat jen Maksim Surajev a Jeffrey Williams.

Středa 26. srpna 2009

Raketoplán Discovery STS-128 dnes opět neodstartoval. Při plnění vnější nádrže byly shledány nesrovnalosti v hodnotách dodávaných z ventilu ovládání plnicího a vypouštěcího systému kapalného vodíku. Dnes večer našeho času mají být provedeny dodatečné testy: není vyloučeno, že jde "jen" o závadu na čidle signalizujícím stav ventilu (který je ovšem na hranici životnosti a beztak se po letu počítalo s jeho výměnou). Pokud by šlo o závadu na čidle, další pokus o start přichází v úvahu v pátek 28. srpna 2009. Pokud by se závada ukázala závažnější, lze ji teoreticky opravit na rampě, ale... Oprava či výměna ventilu ja časově náročnější a právě čas je aktuálně nedostatkovou komoditou, protože start se musí uskutečnit do 30. srpna (tedy do této neděle). Pak mají v rámci budování Mezinárodní kosmické stanice přednost japonský start s lodí HTV-1 (10. září 2009) a ruský Sojuz TMA-16 (30. září 2009). Discovery STS-128 by tak mohl vzlétnout až v průběhu října letošního roku...

Jižní Korea - všechno je trochu jinak. Aneb tato země se včera nestala desátým státem světa schopným vlastními silami dopravit družici do vesmíru. Ač se původně slavilo a juchalo, nakonec se ukázalo, že se z nosiče neoddělila část (polovina) aerodynamického krytu. Což vedlo k vyšší než přípustné zátěži a nedosažení oběžné rychlosti - jen 6,2 km/sec namísto potřebných 7,8 km/sec. Což znamená, že vynášené zařízení se sice dostalo do vesmíru, ale nikoliv na oběžnou dráhu - a zaniklo ještě na prvním obletu zeměkoule. Jižní Korea se pokusí start zopakovat v průběhu roku 2010 (nejoptimističtější plány počítaly původně v příštím roce dokonce se dvěma starty).

Dvě manilové obálky z Houstonu v poštovním kastlíku vždy potěší. Co na tom, že jejich obsah je velmi podobný (jedno je oficiální litografie NASA, druhé mnou dodaná fotografie - jedno je podepsaná posádka úplná, druhé téměř úplná). Co na tom, že prakticky totožný materiál už ve sbírce mám (viz blog 17. a 24. února 2009 - ale zatím vždy bez Sandry Magnusové). Nejedná se o autopeny, a tak je radost převeliká.

Úterý 25. srpna 2009

Na serveru YouTube (tak mě napadá: jak by se to asi přeložilo - TyRoura? - no, raději překládat nebudeme) se objevilo zajímavé video - jak by (asi) vypadalo zpravodajství z přistání na Měsíci, kdyby k němu došlo v roce 2009.

Discovery STS-128 pro dnešek zůstal na zemi - na vině bylo nepříznivé počasí. Ač byla meteorology přislíbeno na osmdesát procent vyhovující počasí, toto se nakonec začalo vyvíjet úplně jinak, než bylo plánováno. Těsně před startem sice pominulo riziko blesků, ale oblačnost a silné srážky na a v okolí kosmodromu znamenaly, že Discovery pro jistotu zůstal na rampě - a další pokus o vzlet se má konat zítra v 7:10 našeho času.

Naproti tomu jihokorejská raketa Naro-1 (dříve KSLV-1) dnes v 10:00 hod našeho času po několika odkladech vzlétla - a dle prvních informací po téměř bezproblémové činnosti obou stupňů dosáhla oběžné dráhy. Jižní Korea se tak stala desátou zemí světa, která dokázala vypustit do vesmíru vlastní raketu. Pro úplnost: jde o Sovětský svaz/Rusko, Spojené státy, Francii, Japonsko, Čínu, Velkou Británii, Indii, Izrael a Irán. (Evropské rakety Ariane jsou vzhledem k majoritnímu podílu a technologiím považované za francouzské. Stejně tak v přehledu není uvedena Ukrajina, kde sice zůstala po rozpadu SSSR výroba nosných raket - ale která tyto nosiče vyrábí jen na zakázku pro Rusko či společnost SeaLaunch.) Neúspěšně se o své vlastní starty do vesmíru pokusila i Brazílie a Severní Korea - a v roce 1989 tvrdil Irák, že hlavice vynesená jeho raketou Tammouz šetkrát obletěla Zemi, než zanikla (což ale nikdy nebylo jakkoliv potvrzeno). Zajímavé je, že letos se tento exkluzivní "kosmický klub" rozšířil o dvě země (Irán, Jižní Korea), když předchozí přírůstek (Izrael) jsme zaznamenali v roce 1988!

Pondělí 24. srpna 2009

Zítra v 7:36 hod našeho času má odstartovat z Kennedyho kosmického střediska raketoplán Discovery k letu STS-128. V posádce budou tři nováčci - a protože se počítalo mužů a žen, kteří dosud obletěli planetu Zemi v rámci kosmického letu, zastavilo na čísle 499, měli bychom se nyní dočkat jubilejního pětistého kosmonauta. Tím bude pilot raketoplánu Kevin Ford - protože posloupnost číslování i u minulých letů je velitel - pilot - letoví specialisté (od prvního do pátého). A právě Ford je pilotem mise. Zajímavé ovšem je, že tisková služba ruského Roskosmosu vydala prohlášení, že (cituji doslova) "bylo by férové přenechat číslo pět set dámě, a to zvláště proto, že se stane členkou dlouhodobé expedice na Mezinárodní kosmickou stanici" (ano, v posádce je i astronautka Nicole Stottová letící do vesmíru poprvé, ale protože je formálně pátým letovým specialistou na palubě stroje, připadne jí v historických tabulách číslo 502). No nevím... Jednak mi tato výzva připadá ve stylu "poručíme větru, dešti", jednak si myslím, že je celkem buřt, jestli je pětistý kosmonaut mužem nebo ženou, stejně jako je mi zcela jedno, z jaké je země, jaké je barvy a všechno ostatní. Hlavně, že půltisícovku už budeme mít (48 let po Gagarinovi!).

Když jsem si letos v únoru po úmrtí Konrada Dannenberga (viz blog 17. února 2009) dělal "inventuru" dosud žijících vědců z von Braunova týmu, došel jsem k číslu čtyři. (Ono se to nepočítá jednoduše, protože různé zdroje se liší - a třeba někteří z členů týmu z roku 1945 se ze mě neznámých důvodů nezapočítávají - a naopak se počítají lidé, kteří do USA přišli třeba i o několik let později. Leč berme oněch 118 oficiálně uvádených jmen za bernou minci.) Od minulé středy už se ale dopočítáme jen čísla tři: ve věku 91 let zemřel v Huntsville Walter Jacobi, který se za druhé světové války podílel na vývoji a testování raket V-2, později v USA pracoval na projektu Saturn-5. Z původního von Braunova týmu tak mezi živýmizůstávají už jen Walter Haeussermann, Rudolf Schlidt a Hans Fichtner.

Poštovní úřad ostrova Man (Isle of Man) vydal při příležitosti čtyřicátého výročí letu Apolla-11 sérii šesti poštovních známek s malbami amerického astronauta Alana Beana (co na tom, že letěl až na Apollu-12 a potom ještě na misi Skylab SL-3 - Armstrong, Aldrin ani Collins nemalují, nebo mi to alespoň není známo). Bean přitom 750 příležitostných obálek se všemi těmito známkami a příležitostným razítkem podepsal - zvláštností je, že jde o číslovanou sérii. Poštovní služba mi minulý týden "moji" obálku dodala. Překvapilo mě (mile) přitom její velmi nízké číslo - 102 (protože první stovka - pokud jsem dobře informován - nebyla volně v prodeji a byla k dispozici jen na "speciální účely").

Pátek 21. srpna 2009

S tím, jak se kvůli podfinancování bude (nejspíše) měnit kurz americké kosmonautiky, bude se nejspíše měnit i koncepce lodi Orion - ta byla navrhována s ohledem na určité úkoly, vývoj a infrastrukturu. Pokud se toto nyní hroutí jako domeček z karet, mění se i požadavky na Orion. Protože zůstane-li nakonec Orion jen na nízké oběžné dráze (má cenu ho vůbec pro čtyři či pět let výprav dvakrát do roka na Mezinárodní kosmickou stanici vyvíjet?), jeví se jako zbytečně předimenzovaný. Proto přišla firma Bigelow Aerospace s návrhem "odlehčené" verze Orion-Lite, která by podle ní mohla být připravena k operačnímu použití již v roce 2013. Kabina pro posádku by navenek zůstala stejná, ale dramaticky by se zmenšil servisní modul lodi - nebude-li potřeba pro lunární výpravy, tak ten stávající je pro cesty na ISS silně předimenzovaný. O tom svědčí i fakt, že zatímco stávající Orion má mít po dosažení oběžné dráhy hmotnost kolem dvaceti tun, verze Lite by se měla "vejít" do kapacity rakety Atlas-5 (nosnost 12,5 t). Naproti tomu firma Lockheed Martin se snaží zachránit Orion ve stávající podobě a přišla s návrhem meziplanetární lodi určené k průzkumu asteroidů, kterou by vytvořila dvojice spojených Orionů. To by zvýšilo komfort posádky, množství disponibilních zásob paliva či slunečních baterií, zdvojilo prakticky všechny kritické systémů. Osobně se mi tento koncept docela zamlouvá - na druhé straně si myslím, že průzkum asteroidů lidmi je zbytečně nákladný a že něco podobného zvládnou mnohem lépe, efektivněji, rychleji či dlouhodoběji automaty. Aneb posílejme lidi tak, kde jsou nenahraditelní a nezastupitelní - na kosmické stanice, na Měsíc, na Mars...

Jižní Korea doufá, že včera odvolaný start rakety Naro-1 (dříve KSLV-1) se podaří zopakovat do 26. srpna 2009. Technická závada, která zrušila včerejší pokus o start, je na jednom z ventilů motoru a není prý závažného charakteru.

V nejbližších dnech či týdnech by měla jít (po mnoha odkladech - a zdaleka ne všechny byly mnou zaviněné) do tisku po pětileté odmlce má nová kniha Poklady kosmonautiky. Bude tak trochu jiná než všechny předchozí - kromě textu a mnoha barevných obrázků obsahuje ještě více než třicet samostatných příloh. Tedy dokumentů vztahujících se nějakým způsobem k historii kosmonautiky - ať jde o technické nákresy, dobové noviny či časopisy, plakety, osobní dopisy či vzkazy, příležitostné obálky či podpisy kosmonautů. Publikace vyjde v edici "Muzeum v knize" - a tomu právě její struktura odpovídá. Knihu bude možné objednat přímo ode mne - ale s objednávkami zatím posečkejte. Přece jen by měla výroba tiskárně nějakých šest až osm týdnů trvat...

Středa 19. srpna 2009

Dnešek měl být startovacím dnem pro jihokorejskou nosnou raketu NARO-1 (alias KSLV-1). Byť se uvažovalo o odkladu startu z důvodu státního smutku (úmrtí bývalého prezidenta Kima Te-džinga; vedl zemi v letech 1998 až 2003 a za svoji snahu o usmíření se severním nepřítelem získal Nobelovu cenu za mír), nakonec bylo rozhodnuto (nejspíše i vzhledem k nadcházejícímu období dešťů, které by předstartovní přípravu i vzlet značně zkomplikovalo) pokračovat s přípravou na vypuštění dle plánu. V čase 7:56 min do startu ale bylo odpočítání z technických důvodů zastaveno a vzlet byl pro dnešní den odvolán. Co bylo příčinou odkladu stejně jako kdy bude uskutečněn další pokus, nebylo oznámeno.

Teprve včera se NASA po dlouhých diskusích a vyhodnocování rozhodla, že vnější palivová nádrž raketoplánu Discovery pro misi STS-128 je způsobilá letu a že neohrožuje start ani posádku (viz blog 12. srpna 2009). Jako datum startu bylo stanoveno úterý 25. srpna 2009.

NASA má oficiální fotografie svého nového vedení: vlevo je nynější administrátor a bývalý astronaut Charles Bolden (v plném rozlišení k dispozici na stránkách NASA), vpravo jeho zástupkyně Lori Garverová.

Úterý 18. srpna 2009

Jak už jsem psal dříve (viz blog 17. srpna 2009), Augustinova komise má svoji závěrečnou zprávu a doporučení předložit do konce tohoto měsíce. Několik jí zvažovaných variant (viz níže, jsou ale zjednodušené a zkrácené) je ale obecně známo a dají se čekat jen minimální odchylky - důležitý ale bude finální výběr a zdůvodnění. Než se podíváme na jednotlivé scénáře, tak jen drobné upozornění: současný rozpočet NASA (prezident Obama požaduje, aby byl zakonzervovaný na úrovni roku 2010) není schopen dnešní plány (vývoj raket Ares-1 a -5, lodi Orion a modulu Altair) ve stanovených termínech pokrýt. Pokud se mají lidé vrátit na Měsíc do roku 2020, potřebuje NASA v příštích deseti letech 30 až 50 mld. dolarů nad plánovaný rozpočtový rámec. Naopak: pokud by se peníze nepřidávaly a současné cíle neměnily, bude superraketa Ares-5 k dispozici až v roce 2028 - a to ještě do této doby nebude uvolněný ani cent na lunární modul a další techniku! Ostatně, i Orion a Ares-1 by přišly až několik let po plánovaném opuštění Mezinárodní kosmické stanice v roce 2016.

  • 1 - NASA Baseline Plan. Vyřadit raketoplány z provozu v roce 2011 (tedy držet současnou linii, kdy ale nikdo nevěří, že se stihnou všechny mise odlétat do konce rozpočtového roku 2010), ukončit využívání Mezinárodní kosmické stanice v roce 2015. Vyvinout jen raketu Ares-1 a loď Orion.
  • 2 - Space Station Focused. Stejný scénář jako předchozí, liší se ale v opuštění stanice až v roce 2020.
  • 3 - Dash Out of Low Earth Orbit. Ukončit program raketoplánů v roce 2011 a stanici opustit v roce 2015. Nevyvíjet raketu Ares-1, ale jen Ares-5. Nelétat na Měsíc, ale k asteroidům, na lunární oběžnou dráhu a/nebo uskutečnt průlety kolem planet.
  • 4 - More Directly-Shuttle Derived System. Prodloužení letů raketoplánů do roku 2015, následně pětiletý vývoj těžké rakety odvozené právě od raketoplánů (s nákladem "na boku").
  • 5 - Deep Space. Kombinace scénářů 2 a 3: prodloužit využívání Mezinárodní kosmické stanice do roku 2020 a zároveň se zaměřit na lety k asteroidům a na lunární oběžnou dráhu.
  • 6 - Lunar Global. Využívat stanici do roku 2020, zaměřit se na vybudování trvalé základny na Měsíci.
  • 7 - Mars Direct. Využívat stanici do roku 2020, následně se věnovat vývoji rakety Ares-5 a vydat se s pilotovanou výpravou přímo na Mars. Tato varianta je v podstatě outsiderem, neb je nejdražší a technicky nejnáročnější.
  • Komentáře? Je to jednoduché: jen první tři scénáře se "vejdou" do současných rozpočtových projekcí NASA. Navíc je prakticky celá Augustinova komise proti opuštění Mezinárodní kosmické stanice už v roce 2016 - což si bude vyžadovat dodatečné náklady ve výši dvě až tři miliardy dolarů ročně. Z výše uvedeného mi vyplývá, že Měsíc se stal z rozpočtových důvodů nereálným cílem. Že se prodlouží využívání ISS (ono ostatně nic jiného nezbývá: pokud se dá předpokládat skluz ve vývoji rakety Ares-1 a lodi Orion, pak tyto by byly k dispozici až po skončení činnosti stanice, takže by se ocitly bez cíle). A budeme rádi, když se podaří zachránit alespoň program Ares-1, protože bez něj by se Měsíc neskutečně vzdálil: přišli bychom o kontraktory, zkušenosti, technologii... A případná nová superraketa by musela začít vznikat znovu takříkajíc na zelené louce. Což by asi bylo silně problematické.

    Včerejším startem rakety Delta-2 se uzavřelo několik kapitol: poslední vypuštění navigační družice GPS tímto nosičem, poslední využití této rakety americkým letectvem, poslední plánovaný start z rampy 17A. Při naší návštěvě na mysu Canaveral (viz blog 17. května 2009) se rampa 17A začala na montáž rakety Delta-2 připravovat (viz např. označení na statické věži startovací rampy, které odpovídá včerejšmu startu). Pro úplnost dodávám, že tehdy byla na vedlejší rampě už smontovaná raketa Delta-2 pro misi STSS Demo, která ale dosud nevzlétla (nynější plán hovoří o 16. září 2009).

    Pondělí 17. srpna 2009

    Raketa Ares-1X je nyní kompletní a nyní ji čekají testy, které by měly vyvrcholit startem 31. října 2009. Uvidíme přitom, zdali nepůjde o labutí píseň celého projektu, protože probleskují zprávy, že ze čtyř variant, které má Augustinova komise (viz blog 9. června 2009) doporučit (závěrečnou zprávu má vydat do 31. srpna 2009) počítá s lety lodi Orion na Aresu-1 jen jediná. Všechny ostatní doporučují přesun Orionu na raketu třídy EELV - tedy nejpravděpodobněji Deltu-4 Heavy (druhá možnost je Atlas-5). Ať už budoucnost bude taková či maková, NASA připravuje i test prvního stupně Aresu-1 (na 1X poletí zredukovaná verze), který byl odložený na 27. srpna (dosud 25. srpna - viz blog 21. července 2009).

    V nejbližší době se očekává nominace historicky poslední posádky raketoplánu - mise Discovery STS-133 (start září 2010). Posádka má být pětičlenná (velitel, pilot a tři letoví specialisté). Zkusil jsem sestavit seznam "volných" (tedy těch, kteří aktuálně nejsou zařazeni ve výcviku) amerických astronautů, z nichž se tato posádka s největší pravděpodobností bude skládat. Samozřejmě, že jsou tací, kteří prakticky nemají šanci letět (např. John Grunsfeld, který svůj záměr odejít od NASA zveřejnil už v květnu 2009), ale pro úplnost zde uvádím všechna možná jména:

  • Velitelé: Scott Altman, Lee Archambault, Christopher Ferguson, Dominic Gorie, Brent Jett, Steven Lindsey a Mark Polansky.
  • Piloti: Eric Boe, Douglas Hurley a Gregory C. Johnson.
  • Letoví specialisté: Joe Acaba, Richard Arnold, Christopher Cassidy, Alvin Drew, Anna Fisher(ová), Michael Foale, John Grunsfeld, Janet Kavandi, Robert Kimbrough, Richard Linnehan, Michael Lopez-Alegria, Stanley Love, Sandra Magnus(ová), Thomas Marshburn, Michael Massimino, Megan McArthur(ová), John Phillips, Steven Swanson, Daniel Tani, Andrew Thomas, Janice Voss(ová), Rex Walheim, Peggy Whitson(ová), Sunita Williams(ová) a David Wolf.
  • Snad již příští týden odstartuje do vesmíru raketoplán Discovery STS-128, k němuž se vgáže tato dvojice emblémů. Jednak je to emblém mise švédského astronauta Christera Fuglesanga nazvaná Alissé, jednak emblém nového běhacího pásu pro modul Tranquility pojmenovaného COLBERT (viz blog 15. dubna 2009). Ten se na ISS dostane již nyní, i když start modulu Tranquility se plánuje až na únor příštího roku (mise Endeavour STS-130).

    Pátek 14. srpna 2009

    Indie zvažuje použít na své plánované lunární sondě Chandrayaan-2 (start kolem roku 2013) jaderný zdroj energie. A pokud už hovoříme o Měsíci: Německo oznámilo (no, spíše zopakovalo) záměrvypustit svoji národní lunární sondu někdy kolem roku 2015.

    Řady oddílu ruských kosmonautů v poslední době prořídly. Definitivně jej opustil Sergej Krikaljov (veterán z letů Sojuz TM-7/1988, Sojuz TM-12/1991, Discovery STS-60/1994, Endeavour STS-88/1998, Sojuz TM-31/2000 a Sojuz TMA-6/2005, s 803 dny strávenými ve vesmíru "nejvyužívanější kosmonaut světa"), Jurij Malenčenko (Sojuz TM-19/1994, Atlantis STS-106/2000, Sojuz TMA-2/2003 a Sojuz TMA-11/2007), Jurij Baturin (Sojuz TM-28/1998 a Sojuz TM-32/2001) a nikdy neletěný kandidát Sergej Moščenko (v oddíle od roku 1997). Moščenko byl svého času zařazený do sedmé základní posádky (2003) Mezinárodní kosmické stanice, ale pro slabé výsledky v přípravě (dokonce se hovořilo o milostném románku s jeho lektorkou angličtiny v Houstonu, kdy měli být přistiženi přímo "na pracovišti") byl vyřazený a už nikdy nedostal další šanci.

    Letectví+kosmonautika 8/2009 a několik článků podepsaných (nejen) mnou: "SeaLaunch - cesta do moře dluhů", "Houston, domov astronautů", "Zmrtvýchvstání ruského planetárního programu", "Nová krev do oddílů kosmonautů" a "S pětistým kosmonautem na palubě".

    Středa 12. srpna 2009

    Ač je raketoplán Discovery STS-128 již na rampě, NASA zvažuje jeho stažení zpět do montážní hangáru VAB. Důvodem jsou nejasnosti ohledně možného odpadání izolace z vnější nádrže, které se objevily po kompletním prostudování incidentu s odpadáním izolace při minulém startu STS-127 (viz blog 16. července 2009). Pokud by raketoplán putoval zpět do hangáru (je to jen jedna ze zvažovaných možností), startoval by až v říjnu - což by samozřejmě narušilo další "letový řád" těchto strojů (viz blog 29. července 2009). NASA dosud oficiálně nezveřejnila datum startu Discovery STS-128, hovoří jen o termínu "ne dříve, než 24. srpna 2009".

    Změna v posádce Atlantis STS-132 (plánovaný start 14. května 2010): astronatku Karen Nybergovou (veteránka z letu Discovery STS-124/2008) má nahradit Michale Good (Atlantis STS-125/2009). Oficiální zpráva hovoří o tom, že Nybergová (jinak manželka astronauta Douglase Hurleye) není k dispozici z "dočasných zdravotních důvodů", neoficiální hovoří o "osobních důvodech".

    "Na spadnutí" je prý i nominace posádky Discovery STS-133 (start 16. září 2010), která bude pětičlenná. Podrobnosti zatím nebyly oznámeny, leč počítá se se "zkušeným velitelem". Tedy s astronautem, který již jako velitel raketoplánu ve vesmíru byl. Možní kandidáti na vedení posledního raketoplánu tak jsou Stephen Frick, Dominic Gorie, Christopher Ferguson, Lee Archambault, Scott Altman a Mark Polansky. I když osobně bych první a poslední dva považoval za méně pravděpodobné, raději nebudu hledat logiku tam, kde není. Stejně tak totiž není vyloučeno, že si poslední let raketoplánu "nechá" třeba současný šéf oddílu astronautů (tedy působící na manažerské pozici) Steven Lindsey...

    V upomínku na setkání ve skotském Edinburghu (viz blog 21. září 2007) mi trojnásobný sovětský kosmonaut Georgij Grečko (veterán z letů Sojuz-17/1975, Sojuz-26/1977 a Sojuz T-14/1985) podepsal (i s krásným věnováním) společnou fotografii.

    Úterý 11. srpna 2009

    Minulý týden mi astronaut Andrew Feustel při osobním setkání (viz blog 4. srpna 2009) sdělil, že napjatě očekává nominace dvou posledních posádek raketoplánů. Když jsem se ho ptal, že oficiálně sice ještě nebyly jmenovány, ale zdali má nějaké neoficiální informace (posádky jsou "poskládané" šest až osm týdnů před oficiální nominací), lehce se vykrucoval, že neoficiálně nějaká jména sice asi možná jsou, ale že jsou skutečně jen neoficiální. Feustela už chápu, protože na veřejnost "unikla" nominace posádky Endeavour STS-134 (předposlední let raketoplánu). Velitelem bude Mark Kelly (veterán z letů Endeavour STS-108/2001, Discovery STS-121/2006 a Discovery STS-124/2008), pilotem Gregory H. Johnson (Endeavour STS-123/2008). A letovými specialisty Edward Fincke (Sojuz TMA-4/2004 a Sojuz TMA-13/2008), Gregory Chamitoff (Discovery STS-124/2008), Andrew Feustel (Atlantis STS-125/2009) a Roberto Vittori (Itálie, Sojuz TM-34/2002 a Sojuz TMA-6/2005). Start mise je zatím plánovaný na 29. července 2010 a kdyby jen o pár týdnů "sklouzl" (vezmu jed, že sklouzne), dojde k unikátní situaci: protože koncem září 2010 má startovat ruská loď Sojuz TMA-01M s Američanem Scottem Kellym (Discovery STS-103/1999 a Endeavour STS-118/2007) na palubě, potkají se poprvé v historii na oběžné dráze sourozenci. Velitel raketoplánu Mark je totiž Scottovým dvojčetem!

    "Tisková oprava": taška s nářadím astronautky Heidemarie Stefanyshyn-Piperové nevstoupila do zemské atmosféry 28. července 2009 (jak jsem nepřesně informoval na blogu 31. července 2009), ale až v pondělí 3. srpna 2009.

    Pro doplnění informace z 6. srpna 2009: nepřesná podoba Vostoku byla v šedesátých letech brána za bernou minci (ostatně, lepší podoba ani data ze SSSR nebyly), a tak se aerodynamický kryt se stabilizačním prstencem vydávaný za Vostok objevil na nesčetných desítkách poštovních známek na celém světě. První až třetí řádek zobrazuje některé poštovní známky (včetně československé) vydané v upomínku na lety Vostok stejně jako první známka na řádku čtvrtém, které s celým třetím řádkem připomíná speciálně společný let lodí Vostok-3 a -4. Zbývající dvě známky na čtvrtém řádku připomínají program Voschod stejně jako pátý řádek, který se věnuje výhradně letu Voschod-2 (a jako raritu počítám i příležitostné razítko s nepřesnou podobou lodi Vostok/Voschod). Ještě jednou opakuji: jde o výběr vyobrazní namátkový, zdaleka ne kompletní.

    Pondělí 10. srpna 2009

    Máme tu několik nominací do lodí Sojuz (a dlouhodobých posádek Mezinárodní kosmické stanice) v letech 2010 a 11:

  • Sojuz TMA-20 (start 30. listopadu 2010) - záložní posádka: velitel Anatolij Ivanišin (Rusko, nováček), Satoši Furukawa (Japonsko, nováček), Michael Fossum (USA, Discovery STS-121/2006 a Discovery STS-124/2008).
  • Sojuz TMA-21 (31. března 2011) - hlavní posádka: Aleksandr Samokutajev (Rusko, nováček), Andrej Borisenko (Rusko, nováček) a Ronald Garan (USA, Discovery STS-124/2008).
  • Sojuz TMA-21 - záložní posádka: Aleksandr Škaplerov (Rusko, nováček) a Sergej Revin (Rusko, nováček), třetí člen posádky (USA) bude jmenován dodatečně.
  • Sojuz TMA-02M (start 31. května 2011) - hlavní posádka: Sergej Volkov (Rusko, Sojuz TMA-12/2008), Satoši Furukawa (Japonsko, nováček) a Michael Fossum (USA, Discovery STS-121/2006 a Discovery STS-124/2008).
  • Sojuz TMA-02M - záložní posádka: Oleg Kononěnko (Rusko, Sojuz TMA-12/2008), zbývající dva členové posádky (jeden z USA, druhý z Kanady nebo Japonska) budou jmenováni dodatečně.
  • Sojuz TMA-22 (start 30. září 2011) - hlavní posádka: Anton Škaplerov (Rusko, nováček), Sergej Revin (Rusko, nováček), třetí člen posádky (USA) bude jmenovaný dodatečně.
  • Sojuz TMA-03M (start 20. listopadu 2011) - hlavní posádka: Oleg Kononěnko (Rusko, veterán z letu Sojuz TMA-12/2008), Donald Pettit (USA, Endeavour STS-113/2002 a Endeavour STS-126/2008) a André Kuipers (ESA/Nizozemí, Sojuz TMA-4/2004).
  • Podle neověřených zpráv již Čína vybrala dvě kandidátky pro lety v lodích Shenzhou (viz blog 23. července 2009). Jednou z nich by měla být Tao Jiali (22), pilotka Lidově-osvobozeneckých leteckých sil ČLR. Je zajímavé, že se o ní jako o kandidátce spekulovalo již delší dobu (společně s americkou astronautkou Mae Jemisonovou např. vystoupila v čínské státní televizi už v roce 2005, kde hovořila o tom, že jejím snem je "stát se první čínskou kosmonautkou" - evidentně jde o kandidátku na tento úkol dlouhodobě připravovanou - kolik osmnáctiletých čínských studentek dostává příležitost ve státní televizi vystoupit po boku skutečných astronautů?). Pro úplnost dodáváme, že všechny kadetky měly možnopsti loni na podzim sledovat živě start lodi Shenzhou-7 a že tehdy v televizi dostaly možnost vystoupit i další dvě: Zhang Bo a Zhang Xiao. Stejně tak je mediálně dlouhodobě "protěžovaná" He Xiao Li. Tak uvidíme, kdo bude nakonec oficiálně vybrán a kdo skutešně poletí. Známá jsou totiž i další (ale ne všechna!) jména kadetek, mezi nimiž bude "čínská Těreškovová" vybíraná: Zhang Xiaojia, Sheng Yifei, Wang Xin, Lu Yun, Zhou Shuai, Sun Mei, Lu Pin, Li Min, Liu Xin, Yu Xu, Zhang Bo a Zhong Qin. Na prvních dvou snímcích je Tao Jiali, na dalších dvou kadetky při promoci a na poslední dvojici snímků při výcviku.

    Pátek 7. srpna 2009

    Velkolepá jízda amerického astronauta Andrewa Feustela po České republice pokračuje. Ve středu jsme měli možnost zúčastnit se (a dokonce i aktivně prostřednictvím vyprávěním o tom, jak jsme viděli Feustela startovat do vesmíru) besedy plus následného rautu v Americkém kulturním středisku při Velvyslanectví USA v Praze. Zaznělo tam mnoho zajímavého, mě osobně velmi oslovil jednoduchý a silný argument v rámci debaty "proč vůbec letět (resp. se vrátit) na Měsíc". Stačí jedno slovo: ekologie. Cesta na Měsíc nám přinese nové úsporné technologie. Poznáme mnohem lépe procesy, kterým nyní nerozumíme. Naučíme se vystačit s menšími zdroji pro dosažení nějakého cíle. Atd. Sto miliard dolarů pro program Constellation sice působí jako závratná částka, ale když si uvědomíme tyto (celosvětové) přínosy, máme investici zpět za pár let - možná i dříve.

    Mohu-li sdělit osobní dojem z pana Feustela, pak je podprůměrný vypravěč, ale brilantní odpovídač na otázky. Dělat s ním rozhovor byla radost - byl stručný, jasný a výstižný. Stejně tak pohotově odpovídal i dalším tazatelům v rámci veřejné přednášky či na rautu. Ostatně - jeden příklad za všechny. Otázka na manžele Feustelovy: "Kdybyste měli možnost vydat se společně na Mars na misi s jednocestnou letenkou, abyste na Rudé planetě založili kolonii, vzali byste tuto nabídku?" Odpověď Andrewa Feustela: "Vy nejste ženatý, že?"

    Ještě pár snímků ze středečního setkání s Andrewem Feustelem - plus několik nově podepsaných fotografií (včetně těch pořízených při pondělní soukromé audienci - viz blog 4. srpna 2009).

    Čtvrtek 6. srpna 2009

    Kosmonaut ESA André Kuipers (Nizozemí, veterán z letu Sojuz TMA-4/2004) byl vybraný k půlročnímu pobytu na Mezinárodní kosmické stanici. Bude členem 30. a 31. základní posádky, na oběžnou dráhu se vydá v prosinci 2011. ESA zároveň oznámila, že dalším Evropanem dlouhodobě pracujícím na ISS by měl být na přelomu let 2013 a 14 kosmonaut z Německa (a to ESA pořád tvrdí, že rozhoduje odbornost kosmonautů - a najednou známe národnost dříve, než jméno). V úvahu pro tuto nominaci přitom přicházejí jen dvě možnosti: buď Hans Schlegel (veterán z letů Columbia STS-55/1993 a Atlantis STS-122/2008), kterému ovšem v roce 2013 bude 62 let. Nebo Alexander Gerst, v letošním roce vybraný člen oddílu, který ovšem výcvik zahájí až v září! Gerst se mi jeví s ohledem na Schlegelův věk jako pravděpodobnější - pokud to bude pravda, má kariéru jako nikdo: ještě před zahájením základního výcviku nominace na půlroční pobyt na stanici...

    Svůj kámen z projektu Lunar Ambassador (viz blog 6. listopadu 2008) obdržel další veterán programu Apollo: pilot velitelského modulu "patnáctky" Alfred Worden. Vzorek měsíční horniny bude vystavený v "Apollo/Saturn-5 Center" v rámci Kennedyho kosmického střediska na Floridě.

    Kosmickou sbírku se mi podařilo doplnit o další raritu - a to hned z několika úhlů pohledu. Jedná se o časopis ABC číslo 7 z roku 1962 s vystřihovacím modelem lodi Vostok. Jedná se o PRVNÍ vystřihovánku, která kdy v historii časopisu ABC (jinak právě vystřihovacími modely proslulého) vyšla. Krom toho je zajímavé, že šlo právě o model kosmické techniky. A raritou je i skutečnost, že model ukazuje loď Vostok ve zcela zkreslené podobě - v takové, v jaké ji tehdy zkresleně prezentoval Sovětský svaz. Podoba vznikla z toho, že na jisté letecké přehlídce byl pod vrtulníkem ("z důvodu utajení") zavěšený jen aerodynamický kryt lodi a pro zlepšení letových vlastností byl doplněný o stabilzační prstenec. Tato zcela nepřesná podoba pak byla několik let vydávána za skutečnou.

    Úterý 4. srpna 2009

    Jižní Korea oznámila, že se startem své nosné rakety KSLV-1 alias Naro-1 (viz blog 30. července 2009) počítá 11. srpna 2009.

    Máme tu další informaci od tzv. Augustinovy komise: jeden z jejích podvýborů vydal doporučení "žádný Ares-5, žádný Měsíc, žádný Mars - protože plány musí odpovídat rozpočtovým možnostem". Nejedná se o stanovisko celé komise, ani finální závěr (navíc celá komise má pouze doporučovací hlas), ale připusťme, že by bylo finální. V tom případě by z programu Constellation nezůstal kámen na kameni: Orion by byl zbytečně předimenzovaný a mohl by se redukovat, Ares-1 by byl nejnákladnější (jak vývojově, tak provozně) a Orion by se mohl přesunout na jiný nosič, mnoho techniky a technologií bychom nenávratně ztratili (celé Kennedyho kosmické středisko...) zmizela by možnost postupného vylepšování hardware - a pokud by někdo v budoucnu rozhodli letět právě na Měsíc, začínali bychom na MNOHEM horší pozici než dnes. Pevně věřím, že informace zveřejněná v New York Times je buď špatně vyložená, nebo že představuje jen "lakmusový papírek" - test, jak na některé informace odborná i laická veřejnost reaguje.

    Včera se posádka naší výpravy za Velkou louži z května 2009 (viz blog 11. až 25. května 2009) dočkala privátní audience u astronauta Andrew Feustela (děkuji tímto všem, kdo něco podobného umožnili realizovat!), kterého jsme viděli právě 11. května 2009 startovat do vesmíru na palubě raketoplánu Atlantis STS-125. Při této příležitosti vznikl rozhovor pro Letectví+kosmonautiku (s jeho publikováním se počítá v zářijovém čísle) - a pár minut zbylo i na fotografování plus nezbytné podepisování. Setkání bylo extrémně příjemné a skončilo pozváním na večeři od pana Feustela - slíbil, že až přijdeme do Houstonu, provede nás po všech hospodách, kam chodili nebo chodí astronauti. Už se těším - a začínám střádat do prasátka.

    Pondělí 3. srpna 2009

    Vývoj projektu ExoMars mi připomíná kněžnu z pohádky o loupežníku Rumcajsovi: dvě očka upletla a tři vypárala. Loni na podzim byl oznámený odklad startu o dva roky (z 2013 na 2015). A nesešel se ani rok s rokem a vše nasvědčuje dalšímu odkladu: na rok 2018. Takže pokud nás opravdu každý rok čeká odklad o dva roky, start ExoMarsu nás nečeká nikdy...

    V pátek dorazil do České republiky americký astronaut Andrew Feustel (viz blog 21. července 2009). Veřejná vystoupení bude mít v těchto termínech a lokalitách:

  • Pondělí 3. srpna - 16:00 Ondřejov, Astronomický ústav AV ČR.
  • Úterý 4. srpna - 18:00 Plzeň, aula Západočeské univerzity.
  • Středa 5. srpna - 17:30 Praha, Americké centrum při Velvyslanectví Spojených států.
  • Čtvrtek 6. srpna - 18:00 Brno, Hvězdárna a planetárium M. Koperníka.
  • Pátek 7. srpna - 17:00 Znojmo, hrad.
  • Dvouměsíčník Kozmos 4/2009, třístránkový článek "Apollo: dvanáct statečných" (kdo a proč se prošel po Měsíci) podepsaný mou maličkostí.

    TOPlist