Tomáš PŘIBYL – blog (nejen) o kosmonautice
www.kosmonaut.cz

Pátek 31. července 2009

Máme tu dva odchody z oddílu amerických astronautů. Sbohem a šáteček kariéře astronautky dávají Heidemarie Stefanyshyn-Piperová (veteránka z letů Atlantis STS-115/2006 a Endeavour STS-126/2008) a Pamela Melroyová (Discovery STS-92/2000, Atlantis STS-112/2002 a Discovery STS-120/2007, kdy se stala teprve druhou ženou-velitelkou v historii programu raketoplánů a vlastně celé kosmonautiky). Možná, že už byly neoficiálně sestavené posádky pro dva poslední lety raketoplánů (Endeavour STS-134 v červenci a Discovery STS-133 v září 2010) a že odchody obou dam znamenají začátek očekávaného "průvanu" v oddíle astronautů v souvislosti s ukočením provozu raketoplánů (viz např. blog 22. září 2008).

Pokud už hovoříme o astronautce Stefanyshyn-Piperové: v úterý 28. července 2009 vstoupila do zemské atmosféry brašna s nářadím (v hodnotě zhruba sto tisíc dolarů), která jí "uletěla" při jedné kosmické vycházce loni v listopadu. Za tento incident si vysloužila mnoho uštěpačných poznámek - a to především v souvislosti s tím, že je žena. Přitom jejím mužským kolegům se podobné incidenty stávají také a často...

Malé ohlédnutí za letošními oslavami čtyřicátého výročí letu Apolla-11: posádka kosmické lodi v roce 1969 (horní řada fotografií) a trojice Neil Armstrong, Edwin Aldrin (vlastně Buzz Aldrin, a to po úředním přejmenování v roce 1977) a Michael Collins dnes. Oslavy pomalu kočí a světem koluje několik nových historek komu všemu a kde se Armstrong odmítl podepsat - ostatně, nedivím se mu, vždyť kdyby se někomu teď veřejně podepsal, davy by ho rozsápaly.

Čtvrtek 30. července 2009

Společnost Virgin Galactic oznámila uzavření strategického partnerství s investičním fondem Aabar Investments z Abú Zabí. Ten se zavázal do firmy investovat 280 mil. USD, za což získá 32procentní podíl. Dále fond přislíbil vložit sto miliónů dolarů do projektů souvisejících s rozvojem dopravy malých družic do vesmíru, které by měly využívat technologií vyvíjených v současnosti právě Virgin Galactic. A dále získal regionální práva pro prodej služeb a produktů souvisejících s kosmickou turistikou a stejně jako práva na výstavbu regionálního kosmického přístavu v Abú Zabí.

Start premiérové jihokorejské rakety KSLV-1 alias Naro (viz blog 5. června 2009) byl odložený (z naposledy plánovaného data 30. července) na neurčito z důvodu špatného počasí, které protáhlo předstartovní přípravu, a nutnosti vyřešit blíže nespecifikované technické problémy. Start by měl proběhnout někdy v srpnu (přesnější datum nebylo zatím stanoveno) dříve, než do oblasti kosmodromu přijde v září a říjnu období dešťů.

Jen pro zajímavost uvádím roční rozpočty sedmi největších hráčů na poli světové kosmonautiky (jde o pouhé srovnání v dolarech, které pochopitelně neodráží velikost ekonomiky, cenu pracovní síly a další podstatné faktory):

  • NASA - 17,903 mld. USD.
  • ESA - 4,216 mld. USD.
  • Čína - částka neznámá.
  • Francie - 1,748 mld. USD.
  • Japonsko - 1,692 mld. USD.
  • Rusko - 1,538 mld. USD.
  • Indie - 0,92 mld. USD.
  • Dnes něco "nekosmického" - ale mého. V nejnovějším čísle časopisu Počítač pro každého najdete článek na pěti tiskových stránek z mé produkce. Čtyři stránky se jmenují "Tisíc tváří počítačového zločinu", pátá ji doplňuje textem "Jak se nestát obětí".

    Středa 29. července 2009

    Část tzv. Augustinovy komise v čele s Dr. Sally Rideovou (bývalá astronautka, veteránka z letů Challenger STS-7/1983 a Challenger STS-41G/1984) prosazuje plán na prodloužení letů raketoplánů, čímž by se zmenšila mezera mezi jejich posledním startem (2010) a plánovaným zavadením provozu lodi Orion (2015). Plán má ale dva háčky: první z nich je, že dle NASA jsme se z technického hlediska dostali v květnu 2009 za hranici, kdy je možné uvažovat o prodloužení programu. Druhým pak je, že plán vyžaduje značné finanční výdaje, protože po roce 2010 měly jít všechny finance z raketoplánů do programu Constellation (tedy primárně do programu Orion). Sice se USA nezbaví závislosti na ruské dopravní kapacitě (hlavně na lodích Sojuz), ale minimálně opticky se zmenší pětiletá doba, kdy budou Spojené státy bez vlastní dopravní kapacity kosmonautů do vesmíru - a navíc může prodloužení letů raketoplánů přinést prodloužení využívání Mezinárodní kosmické stanice do roku 2020 (nyní se počítá s jejím opuštěním ze strany USA kolem roku 2016). Tři Augustinovou komisí studované varianty prodloužení letů raketoplánů jsou označované jako "Sally Ride Options" (Varianty Sally Rideové):

  • 1 - Zvolnění tempa startů zbývajících sedmi raketoplánů tak, aby létaly ještě v roce 2011 (dodávám: ony se stejně během příštích čtrnácti měsíců tak jako tak nestihnou). V takovém případě by Discovery letěl naposledy po misi STS-131 (následně by sloužil jako zásobárna náhradních dílů) a poslední tři lety byl letěly stroje Atlantis (STS-132 a -134) a Endeavour (STS-133).
  • 2 - (Dle některých zdrojů pravděpodobná varianta, kterou komise doporučí.) Přidání dvou startů raketoplánů ke stávajícímu (resp. rozvolněnému - v tomto se bod 2 shoduje s bodem 1) letovému řádu, kdy Atlantis letěl naposledy na misi STS-134 (září 2011) a poslední dva starty (STS-135 a -136) by v únoru a srpnu 2012 uskutečnil Endeavour.
  • 3 - Dle tohoto scénáře by ke stávajícímu (resp. opět zvolněnému) letovému řádu bylo přidáno šest letů, které by absolvoval v letech 2012 až 14 vždy po dvou ročně stroj Discovery. Musel by ale po nadcházející misi (STS-128 v srpnu) jít na generální opravu/prohlídku a starty do STS-134 by tak odlétaly stroje Atlantis a Endeavour, které by následně byly vyřazené. Tento scénář je ale údajně nejméně pravděpodobný, protože naráží na mnoho technických problémů a extrémně vysoké náklady (mj. obnovení výroby vnějších nádrží v továrně Michoud Assembly Facility).
  • Pro úplnost přinášíme v současnosti platný (leč asi lehce optimistický) harmongram posledních sedmi startů raketoplánů:

  • Discovery STS-128: ne dříve než 25. srpna 2009.
  • Atlantis STS-129: 12. listopadu 2009.
  • Endeavour STS-130: 4. února 2010.
  • Discovery STS-131: 18. března 2010.
  • Atlantis STS-132: 14. května 2010.
  • Endeavour STS-134: 29. července 2010.
  • Discovery STS-133: 16. září 2010.
  • Dnes se má ve Stennisově kosmickém středisku (stát Mississippi) uskutečnit historicky poslední test hlavního motoru SSME raketoplánů. Jsem opravdu rád, že jsme tuto éru ještě loni stihli - viz blog 26. října 2008.

    Tak jsem opravdu včera v hlavních zprávách na Primě byl. A podobně jako minule (viz blog 3. června 2009) v dobré společnosti... Přesto se nemůžu zbavit pocitu, že s tím telefonem na čele vypadám tak trochu jako Rimmer z Červeného trpaslíka.

    Úterý 28. července 2009

    Dnes zhruba v 11:15 hod (plus minus) zazněl můj hlas z vln Českého rozhlasu Radiožurnál. Téma: současná mise raketoplánu Endeavour. Zdali mise byla úspěšná, co nefunkční toaleta nebo problémy se skafandrem při jednom z výstupů, jak se na stanici vejde rekordních třináct kosmonautů, co poškození tepelného štítu stroje při startu... A možná (zdůrazňuji možná, poskytl jsem rozhovor a vlastně ani nevím, do jakého pořadu) budu dnes večer v hlavních zprávách na Primě. Téma: veřejné představení letounu WhiteKnightTwo na letišti Oshkosh (stát Wisconsin).

    Pokud jsem nedávno psal, že Walter Cronkite "je dosud jediným (a pokud je mi známo, jediným i zůstane) oceněným nezaměstnancem NASA v programu Lunar Ambassador (viz blog 6. listopadu 2008)" (viz blog 20. července 2009), pak jsem netušil, že se NASA chystá ocenit dalšího "nezaměstnance". Není jím nikdo jiný, než bývalý prezident USA John F. Kennedy, jehož lunární kamínek by měl být vystavený

    Pokud už hovoříme o lunárních kamenech z programu Apollo: 21gramový vzorek t.č. kroužící na Mezinárodní kosmické stanici (viz blog 20. července 2009) by se měl v dohledné době vrátit na Zemi (raketoplánem Endeavour STS-127). A co se s ním bude dít dále? Poletí prý zpátky na Měsíc – na první výpravě v rámci programu Constellation.

    Časopis ABC dodržel svůj slib publikovat letos v létě další kosmické vystřihovánky (viz blog 30. června 2009). Bohužel. Vydal totiž vystřihovánku konceptu "turistického raketoplánu budoucnosti Spacetravel". Není ani hezký, ani rozumně zpracovaný, ani jinak nápaditě provedený. Je to velká škoda a promarněná příležitost.

    Pondělí 27. července 2009

    Start zkušební suborbitální rakety Ares-1X byl opět odložený (viz blog 8. června 2009), tentokráte na 31. října 2009.

    Ruská kosmická agentura Roskosmos zaslala konstrukční kanceláři RKK Eněrgija doporučení (nevím, nakolik je toto doporučení závazné a kdo ve finále rozhoduje) ohledně jmen budoucích ruských modulů u Mezinárodní kosmické stanice. MIM-2 (Malyj Issledovateľskij Moduľ, Malý výzkumný modul) s plánovaným startem v listopadu 2009 se bude jmenovat Pojsk (Hledání), MIM-1 (Atlantis STS-132 v květnu 2010) Razvitije (Rozvoj) a MLM (Mnogofunkcionaĺnyj Laboratonyj Moduľ, Víceúčelový laboratorní modul; start nyní plánovaný na prosinec 2011) Perspektiva (Výhled).

    Dovolím si malou (a neúplnou) inventuru svých publicistických aktivit z minulých dní. Ve slovenském deníku Sme mi v pátek 24. července 2009 vyšel článek "Kedy a prečo sa vrátime na Mesiac" a zároveň byl zpřístupněn i na jeho webových stránkách. Stejně tak se mnou byl rozhovor (i když to původně nebyl rozhovor, ale jen odpovědi na několik otázek zvídavého redaktora) na zpravodajském portálu Naše adresa, kde navíc vyšel (nikoliv můj) článek "Plány na využití Měsíce: základna s posádkou a těžba hélia" o využití lunárních zdrojů s použitím podkladů z tohoto rozhovoru. Krom toho je možné přečíst si i mé odpovědi z on-line rozhovoru časopisu Respekt (viz blog 14. července 2009). Taky jsem se třikrát ochomýtl v televizi: v Událostech ve čtvrtek 16. července 2009 (první snímek), v Událostech, komentářích tentýž den večer (druhý snímek; pro představu, jak podobný pořad vzniká, se mi po dotazu na otázky dostalo úsměvu a odpovědi "To bude překvapení!) a ještě ve Studiu 6 (třetí snímek) v pondělí 20. července 2009 (bohužel, živé vysílání se potýkalo s výpadky zvukového signálu jdoucími ke mě - čtvrtý snímek). Krom toho jsem vystupoval i v Americkém kulturním centru při Velvyslanectví Spojených států v Praze - pátý a šestý snímek. Na klíně mám dvouletého Michala (viz blog 6. října 2006), který se o dva dny později stal na hvězdárně v Ostravě asi nejmladším přednášejícím na její půdě, když vykládal o tom, jak si sáhl na měsíční kámen (odtud fotku nemám, neb jsem při přebíhání do auta v dešti zapomněl doma košli a musel jsem prezentovat v obleku a tričku...).

    Pátek 24. července 2009

    V trafikách je nyní k zakoupení zvláštní vydání časopisu Svět, které je věnované astronomii a kosmonautice. Přitom autorem druhé poloviny je moje maličkost (pro úplnost: astronomickou část vytvořil pan František Martinek z hvězdárny ve Valašském Meziříčí). Sešit (140 stran) obsahuje jako přílohu i DVD s kosmickými filmy a programy (viz druhý snímek). Speciál vznikl (alespoň má - kosmická - polovina) především jako sborník článků, které v uplynulých třech letech vyšly v časopise Svět: všechny ale jsou v rámci možností aktualizované a některé zkrácené (třeba materiály o programu Mercury či o sovětských superraketách měl původně rozsah dvojnásobný, kosmická turistika skoro trojnásobný - což je samozřejmě škoda, protože se nejde tak do hloubky, ale na druhé straně bylo nutné respektovat rozsah speciálu). Kromě toho obsahuje sešit i celou řadu původních a dosud nikde nepublikovaných textů. A u pasáže o kosmickém teleskopu Hubble jsem si nemohl odpustit vložený box o tom, že jsem start letos v květnu viděl (viz blog 11. a 14. května 2009). Celý speciál je jinak - myslím - příjemným letním čtením (cena 149,90 Kč), neb jen kosmická část čítá přes 200 stran strojopisu, což už je celkem solidní kniha. V "kosmické" polovině najdete tyto články (v závoce je délka článku v rozsahu tiskových stran a téma, o kterém článek pojednává):

  • Raketoplán: okřídlená naděje a zklamání (2, základní informace o raketoplánech)
  • Soumrak nad kosmickými raketoplány (2, kdy a proč končí raketoplány)
  • Hubble: unikátní dalekohled bude žít (2, Hubbleův kosmický teleskop)
  • Kdy se zastaví kola na Marsu? (2, roboti Spirit a Opportunity)
  • Orion: Ameriané se vrací na Měsíc (4, projekt Constellation)
  • Velké výzvy Rudé planety (4, problémy pilotované výpravy na Mars)
  • K Marsu nás žene zvídavost (2, budoucí bezpilotní mise na Mars)
  • Sputnik: souboj o první družici (5, zákulisí prvních družic světa)
  • Lajka nebyla v kosmu první (4, zvířata ve vesmíru)
  • Proč byl Gagarin první? (2, výběr prvního kosmonauta světa)
  • Merury: Americké krůčky do vesmíru (4, první americký pilotovaný program)
  • Neslavné pády slavných raket (4, havárie bezpilotních raket)
  • Na počátku byla smrt (4, největší katastrofy kosmonautiky)
  • Dědictví Apolla-11 (4, vzpomínka na letošní čtyřicáté výročí)
  • Sovětští vesmírní obři (4, sovětské superrakety)
  • Hvězdné války: boj na orbitě (4, vojenské kosmické programy)
  • Triumf a pád sovětského kosmoplánu (4, projekt Buran)
  • Lidé bydlí ve vesmíru už 10 let (2, deset let ISS)
  • Evropa jede na plný plyn (2, evropské pilotované kosmické programy)
  • Míří čínské kroky na Měsíc? (2, čínské lunární plány)
  • Do vesmíru na dovolenou (3, kosmická turistika)
  • Čtvrtek 23. července 2009

    Vypadá to, že po letech planých příslibů a prázdných slov (pokud mě paměť neklame, tak zazněly ještě před prvním pilotovaným letem Yanga Li-weje v lodi Shenzhou-5, což bylo v roce 2003) se nyní konečně Čínská lidová republika dočká své první ženy-kosmonautky. Byť zatím "jen" ve výcviku. Kandidátky (oficiální zprávy hovoří bez upřesnění podrobností v množném čísle) budou vybrány ze skupiny šestnácti vojenských pilotek, které složily zkoušky v dubnu letošního roku. (Ty přitom byly vybrané ze 150 tisíc žadatelek ve dvanácti provinciích a staly se prvnímu ženami v Číně kvalifikovanými pro létání s bojovými stroji.) Kandidátky budou zařazeny do druhého výběru čínských kosmonautů, poté je má čekat dvou- až tříletý základní výcvik. A v roce 2012 i start do vesmíru. Dle mého osobního názoru jde o lehce optimistické datum: ať počítám, jak počítám (vždyť příští čínský pilotovaný start se připravuje na rok 2011 a další na rok 2012: tzn. že dosud nevybraná kandidátka by letěla už na přespříští misi!), vychází mi nejdříve rok 2013, ale spíše 2014 či 15.

    Startem raketoplánu Endeavour minulý týden mi zase "nula" v absolutním počtu chybějících podpisů kosmonautů o něco odskočila, protože se mi před odletem neobtěžovali napsat Douglas Hurley a Timothy Kopra z posádky tohoto stroje (zbývající nováčci, Christopher Cassidy a Thomas Marshburn, projevili poněkud více velkorysosti a podpisy mi poslali). Ve sbírce mi tak nyní chybí šest posledních podpisů kosmonautů - s tím, že čtyři z nich (Antonelli, Hurley, Kopra a R. Romaněnko), se vydali do vesmíru v letošním roce (křížkem jsou označeni již nežijící kosmonauti):

  • Antonelli Dominic
  • Grissom Virgil (+)
  • Hurley Douglas
  • Kopra Timothy
  • Romaněnko Roman
  • Roosa Stuart (+)
  • Lehké doplnění sbírky podpisů (oba kosmonauty sice již "mám", ale přece jen nenechám jen tak být, když už jdou "okolo"). Aneb posádka Voschodu-2: vlevo Pavel Běljajev (jeden z nejvzácnějších podpisů sovětské kosmonautiky, protože Běljajev zemřel necelých pět let po své kosmické misi) a následně dvakrát Alexej Leonov.

    Středa 22. července 2009

    Dostali jsme další varování před nečekaně přilétajícími objekty z vesmíru: na planetě Jupiter (přesněji: na její atmosféře) se objevila "jizva", kterou nejspíše způsobila kolize s objektem o průměru 100 až 200 kilometrů. Střet Země s podobným objektem by přitom měl pro naši civilizaci dalekosáhlé (a možná dokonce fatální) následky. Je pravdou, že Jupiter je - coby terč - mnohonásobně větší, než naše planeta, ale na druhé straně třeba jeho pozorováním můžeme zjistit, jak časté jsou podobné události. A jaká z toto pro nás plynou rizika.

    Dne 17. července 2009 se složením přísahy ujala vedení NASA dvojice Bolden-Garverová (viz blog 10. července 2009). Včera pak Bolden vystoupil před zaměstnanci NASA ve zhruba hodinovém projevu. Nebyl příliš konkrétní (takže zanechal stále jstý prvek nejistoty), ale oznámil, že je pod tlakem z Bílého domu najít cenově efektivní (efektiovnější než stávající?) řešení návratu astronautů na Měsíc do roku 2020. Zároveň uvedl, že NASA "nemůže zůstat na té cestě, na které je" (což se dá vykládat mnohosmyslně, takže si výklad odpustím). Podle všeho se tedy nemění cíl americké kosmonautiky (Měsíc), ale možná se bude měnit cesta. Osobně jsem zvědavý, jak. Stávající program Constellation možná není nejlevnější, ale je šitý přesně na míru danému zadání (loď pro nízkou oběžnou dráhu, pro Měsíc i pro Mars, superraketa pro Měsíc i Mars, maximální využití stávající infrastruktury a technologií, udržení zkušeností a průběžné získávání nových...). Samozřejmě, že pokud se bude upravovat zadání (ne stálé základně na Měsíci, předčasné opuštění Mezinárodní kosmické stanice, ne výhledu mise na Mars apod.), tak lze cíle dosáhnout i jednodušeji, rychleji a levněji. Takže uvidíme, co nám vlastně z plánů zůstane...

    Dvojice emblémů souvisejících s chystaným letem ruské kosmické lodi Sojuz TMA-16 (start 30. září 2009). Vlevo je emblém celého letu (posádka Jeffrey Williams, Maksim Surajev a Guy Laliberté), vpravo pak emblém jeho "poeticko-sociální části" - jak svoji misi označuje "kosmický turista" Guy Laliberté.

    Úterý 21. července 2009

    Okurkové sezóně a hrůzostrašným historkám o těžce poškozeném raketoplánu Endeavour po startu minulý týden (viz blog 16. července 2009) navzdory je raketoplán t.č. zakotvený u Mezinárodní kosmické stanice v relativně dobrém stavu. "Sprška" úlomků sice vypadala hrůzostrašně, ale prohlídka raketoplánu prozatím odhalila jen menší poškození tepelného štítu, než při minulém startu Atlantisu v květnu. Vrásky na čele tak v NASA dělá především místo, odkud se úlomky z vnější nádrže oddělily: a to z konstrukce mezi nádrží kapalného vodíku a kyslíku na vnější paivové nádrži, protože odtud nikdy žádné odpadání nebylo zaznamenáno. Na vzlet dalšího stroje Discovery STS-128 (nyní v plánu na 18. srpna 2009) to snad nebude mít vliv.

    NASA oznámila, že dne 25. srpna 2009 provede v Utahu test pětisegmentového motoru SRB vyvíjeného coby první stupeň nové rakety Ares-1. (Poznámka: Ares-1X má letos na podzim startovat se čtyřsegmentovou verzí tohoto motoru, která je používaná v programu raketoplánů.)

    Americký astronaut Andrew Feustel navštíví při své "spanilé jízdě" po Česku nejen Prahu (viz blog 20. července 2009), ale i Plzeň či Znojmo - a také Brno, kde se chystá vystoupit na Hvězdárně a planetáriu Mikuláše Koperníka. A to ve čtvrtek 6. srpna 2009 od 18:00 hod, kdy se zde bude konat nejen přednáška (vstup volný), ale také autogramiáda.

    Při sobotní návštěvě Ostravy a související přednášce jsem neodolal, sáhl hluboko do peněženky a zakoupil dva úlomky meteoritů. Dle standardů Meteorické společnosti z Londýna jde o kámen z Měsíce (vlevo, 13 miligramů) a z Marsu (6 mg).

    Pondělí 20. července 2009

    Smutný dárek dostala kosmonautika ke čtyřicátému výročí letu legendárního Apolla-11 na Měsíc: ve Spojených státech zemřel ve věku 92 let televizní komentátor Walter Cronkite z CBS, který se do informování právě o projektu Apollo velmi zapojil. O tom ostatně svědčí i skutečnost, že je dosud jediným (a pokud je mi známo, jediným i zůstane) oceněným nezaměstnancem NASA v programu Lunar Ambassador (viz blog 6. listopadu 2009).

    Návštěva amerického astronauta Andrew Feustela (Atlantis STS-125/2009 - fotografie ze startu třeba viz blog 14. května 2009) v České republice se blíží. Chystá se několik akcí pro veřejnost v mnoha městech (tak to má být!), prozatím je avizovaná ta v Americkém kulturním centru při Velvyslanectví Spojených států v Praze. Uskutečnit se má ve středu 5. srpna od 17:30 hod.

    Jak informuje server Collectspace, dnes večer bude při příležitosti letu Apolla-11 a jeho přistání na Měsíci odhalena na Mezinárodní kosmické stanici malá dóza s 21gramovým lunárním kamenem 10072,15. Jedná se o úlomek bazaltu, který na Měsíci odebrala posádka Apolla-11 jako jeden z prvních (šlo o tzv. nouzový vzorek pro případ, že by se astronauti museli nečekaně a předčasně vrátit). Na stanici byl téměř tajně dopravený při misi raketoplánu Discovery STS-119 v březnu - a při některém příštím letu (možná už současném Endeavour STS-127) se má vrátit zpět na Zemi coby symbol současných amerických snah o návrat na Měsíc.

    Nedávno se v jisté aukci prodal podpis Alberta Einsteina na slavné fotografii s vyplazeným jazykem za 74324 dolarů. Uvidíme, zdali se této částce přiblíží níže zobrazený Armstrongem podepsaný šek na 10,50 USD, který vystavil v den startu Apolla-11. Rovnal tak dluh s jistým Haroldem Collinsem - zlí jazykové tvrdí, že v případě neúspěchu mise chtěl odejít s čistým štítem, ale Armstrong prý tehdy řekl "Nenechávajte si ten šek proplatit, já se vrátím." Teď má cenu v řádu desítek tisíc dolarů a předpokládá se, že vynese více než 19 tisíc USD - což je dosud zaplacený rekord za předmět podepsaný Armstrongem. To já jsem ke svému dalšímu podpisu Armstronga do sbírky (obrázek vpravo) přišel před několika týdny přece jen o chlup levněji...

    Pátek 17. července 2009

    V sobotu 18. července 2009 lze s Českým rozhlasem Vltava strávit "Den na Měsíci", v jehož rámci bude od 10:00 probíhat i "beseda s odborníky". Za odborníka se v této souvislosti bude vydávat i moje maličkost.

    Kromě výše zmíněného rozhlasového vystoupení budu mít v sobotu od 18:00 hod i přednášku na téma "Apollo: kroky po Měsíci" na ostravské hvězdárně. Bohužel bez avizované autogramiády nové knihy (což mě nesmírně mrzí, ale nic s tím nenadělám). Dlouho připravovaná kniha "Poklady kosmonautiky" má z technických důvodů několikatýdenní zpoždění, takže bude až v srpnu.

    A ještě jedno mé vystoupení: pondělní Studio 6 České televize se bude věnovat převážně výročí letu Apolla-11. Nachystána je spousta dokumentů, informací, vystoupení pamětníků - i pozdějí narozených. K těm patřím i já, do vysílání bych měl jít někdy mezi 6:20 a 6:30 hod.

    Čtyřicáté výročí letu Apolla-11 "slaví" i sonda LRO na oběžné dráze kolem Měsíce - vyfotografovala místa přistání některých výprav Apollo. Díky příznivým světelným podmínkám vyšlo nejlépe místo přistání Apolla-14 (kde jsou dobře patrné dokonce i stopy astronautů - ostatně, táhli s sebou dvoukolák, tak se není čemu divit). Legenda ke snímku místa přistání Apolla-14 dole: Scientific Instruments - Vědecké přístroje, Astronaut Footprints - Stopy astronautů, LM Shadow - Stín lunárního modulu (resp. jeho přistávacího stupně), Lunar Module (Antares) - Lunární modul Antares (opět: přistávací stupeň, který astronauti na Měsíci zanechali).

    Čtvrtek 16. července 2009

    Raketoplán Endeavour STS-127 se dnes v noci konečně pohnul směrem vzhůru a nyní už je úspěšně na oběžné dráze - při startu ale z hlavní palivovéí nádrže odpadaly úlomky, které stroj zasáhly. Rozsah a lokace případného poškození budou upřesněny na oběžné dráze: Endeavour jednak provede snímkování "svépomocí" s patnáctimetrovou tyčí OBSS na patnáctimetrovém rameni RMS a jednak se stroj dočká důkladné prohlídky šestičlennou posádkou Mezinárodní kosmické stanice v okamžiku, kdy se k ní bude blížit.

    Dnes mě čeká velmi divoký den. Začal ranním živým vstupem po osmé hodině na Českém rozhlase 2 - Praha. Týkal se ohlédnutí za startem lodi Apollo-11, od kterého dnes uplyne právě čtyřicet let. A také se týkal dnešní večerní přednášky spojené s besedou, která se uskuteční od 17:30 hod v prostorách Amerického kulturního centra při Velvyslanectví Spojených států amerických (viz blog 9. července 2009). Ovšem ještě před tím mě čeká natáčení pro Události. Potom předtáčení osmi pořadů pro Český rozhlas Leonardo. Teprve poté přijde na řadu výše uvedená akce v Americkém kulturním centru. Ale domů se ještě nedostanu: večer bych se měl objevit živě ještě v Událostech, komentářích České televize.

    A pokud si dnes připomínáme čtyřicáté výročí letu Apolla-11, pak jako perličku přináším dvě pracovní verze emblémů, o kterých se pro tuto misi uvažovalo. Schválení se ale dočkala až vetrze na třetím obrázku, která se tak stala oficiální.

    Středa 15. července 2009

    Ač má raketoplán Endeavour za sebou oficiálně pět odkladů startu (za odklad NASA považuje jen situaci, kdy bylo rozhodnuto o přerušení předstartovních příprav po zahájení plnění hlavní palivové nádrže), stále nejde o rekordmana v počtu odkladů. Neboť mise Columbia STS-61C v roce 1986 a Columbia STS-73 v roce 1995 byly odložené dokonce šestkrát a okovy zemské gravitace zpřetrhaly až na sedmý pokus. Zdali má raketoplán Endeavour v úmyslu tento rekord přinejmenším vyrovnat, uvidíme už dnes v noci - startovat má ve čtvrtek tři minuty po půlnoci našeho času.

    Celkem 105 dní trvající izolace skupiny šesti dobrovolníků coby příprava na experiment Mars500 (kdy bude stejně početný oddíl výzkumníků umístěný do izolace na 520 dní) skončila. Izolace začala 31. března 2009 a spolupracovalo na ní Rusko s Evropskou kosmickou agenturou (ta do experimentu vyslala dva členy "posádky").

    Nemusí pršet, stačí když kape. Aneb nejde o "skutečné" podpisy, nýbrž jen o autopeny (tedy strojem vytvořené, nikoliv vlastnoruční), ale i tak dokáže každý přírůstek do sbírky udělat radost. Zleva poštovní obálky podepsané (či spíše "autopenované") Alanem Shepardem, Walterem Schirrou a posádkou lodi Apollo-9 (James McDivitt, David Scott a Russell Schweickart).

    Úterý 14. července 2009

    A zase nic... Pozemní personál si nacvičil tankování, posádka oblékání skafandrů - a nakonec se (zase) nikam neletělo. Důvodem byly bouřky v širším pásmu o poloměru dvacet mil kolem rampy, které sice neohrožovaly vlastní start (ten se bez potíží mohl uskutečnit), ale mohly by představovat problém při případném nouzovém přistání stroje (manévr RTLS - Return-To-Launch-Site, návrat na místo startu). NASA v souladu se svými předpisy provedla odklad o 48 hodin (dochází k tomu, když dojde ke dvěma odkladům bezprostředně po sobě, aby si posádka i pozemní týmy odpočinuly). Teď jsou před námi dva pokusy o start (15. a 16. července) místního času s tím, že druhý už by vyžadoval drobné změny v programu letu raketoplánu Endeavour. Poté by se muselo čekat se startem raketoplánu až do 26. července (viz blog 24. června 2009): ruská zásobovací loď Progress M-67 by pak startovala 24. července, o dva dny později se připojila ke stanici a ihned poté by přišel na řadu odložený Endeavour STS-127.

    Podle některých informací z Ruska bylo zaměstnancům konstrukční kanceláře RKK Eněrgija oznámeno, že firma má vážné finanční problémy a že v srpnu budou mít celý měsíc neplacené volno. Pokud se tato zpráva potvrdí (osobně doufám, že ne - a že jde o fámu nebo špatně podanou/předanou/vyloženou informaci), bylo by to extrémně nebezpečné pro celosvětový kosmický program. RKK Eněrgija totiž vyrábí kosmické lodě Sojuz, což bude v letech 2010 až 15 jediný prostředek pro dopravu astronautů na Mezinárodní kosmickou stanici. Sojuzy je přitom nutné začít stavět s dvou- až tříletým předstihem, nelze je smontovat ze dne na den. Letošní výpadek by tak mohl projekt stanice ohrozit z krátkodobého i dlouhodobého hlediska.

    Troufám si tvrdit, že dnes v noci se lámal chleba pro společnost SpaceX: pátým startem si raketa Falcon-1 mohla buď výrazně vylepšit statistiku na 2 úspěchy (v řadě) vs. 3 nezdary a potvrdit tak, že minulý vydařený start nebyla náhoda - nebo naopak pohoršit na čtvrté selhání z pěti (navíc při prvním komerčním startu). Dopadlo to dobře: Falcon-1 umístil malajskou družici RazakSAT na přesně stanovenou dráhu. Výtečně, jen tak dál!

    Ve středu 15. července 2009 proběhne od 11:00 hodinový on-line rozhovor na stránkách časopisu Respekt O letech k Měsíci s Tomášem Přibylem. Otázky je možné klást již nyní. A když už hovoříme o Respektu - číslo 29 tohoto týdeníku jsem obohatil o článek "Obamův hořký Měsíc", který vychází ke čtyřicátému výročí letu Apolla-11. Zaobírá se kořeny programu Apollo, jeho přínosy - a následně se věnuje současnému programu Constellation včetně jeho možných přínosů. Pokud nevlastníte Respekt v papírové podobě, článek si můžete přečíst na webových stránkách časopisu.

    Pondělí 13. července 2009

    Takhle líný raketoplán jsme tu už dlouho neměli... Endeavour zatím neodstaroval (viz blog 10. července). Nejprve do bezpečnostního perimetru startovacího komplexu 39A udeřilo osm blesků (jeden přímo do rampy), takže si technici vzali 24 hodin na veškeré prověrky systémů stroje i pozemního komplexu. Po tomto odkladu dávali meteorologové dnes v noci šanci na start na sedmdesát procent - zatímco velitel raketoplánu Mark Polansky trochu optimisticko-pesimisticko-alibisticky hovořilo o šanci padesát na padesát. Pravdu měl velitel: dvanáct minut před plánovaným startem (tedy tři minuty před zahájením finálního devítiminutového odpočtu) bylo rozhodnuto o dalším (24hodinovém) odkladu. Takže: snad zítra 41 minut po půlnoci našeho času...

    A propo: víte, že nadcházejícím startem se čtyřmi nováčky na palubě dosáhl počet kosmonautů, kteří se kdy dostali na oběžnou dráhu, čísla 499? Pokud se nestane nic nepředvídaného, budeme pětistovku slavit už u dalšího startu raketoplánu Discovery STS-128 (nyní plánovaný na 18. srpna 2009). A nejvíce asi bude slavit jeho pilot Kevin Ford, vydávající se na svoji premiérovou misi... (Ač budou v posádce Discovery tři nováčci, Ford je coby zástupce velitele nejvýše postaveným nováčkem, a tak bude mít na magickou pětistovku nárok právě on...)

    Start Endeavour STS-127 ještě jednou: tentokrát v podobě dvou pohledů na tento raketoplán na rampě 39B, kde tento stroj (jako historicky poslední) předminulý měsíc bivakoval. První snímek byl pořízený v říjnu 2008, kdy Endeavour dělal zálohu pro let Atlantis STS-125 (mise nakonec odložena - viz blog 10. října 2008), druhý v květnu 2009, kdy Endeavour znovu dělal zálohu pro let Atlantis STS-125 (mise nakonec vzlétla - viz blog 11. a 14. května 2009). Všimněte si, jak za tuto dobu "povyrostly" bleskosvodné věže kolem rampy - a jak naopak rampa o svůj vlastní bleskosvod (bílá tyč na vrcholu konstrukce) přišla.

    Pátek 10. července 2009

    Takže Charles Bolden předstoupil před Senát USA (viz blog 8. července 2009) a za sebou prý zanechal více než dobrý dojem. Teď ještě před stejnou instituci musí předstoupit jeho navržená zástupkyně Lori Garverová (podobně jako v prezidentských volbách kandiduje v USA dvojice prezident-viceprezident, tak i na nejvyšší post v NASA kandiduje navržená dvojice společně) - a poté bude následovat společné hlasování v Kongresu USA (ten se skládá nejen ze Senátu, ale také ze Sněmovny reprezentantů).

    Po dvou odkladech (viz blog 15. a 17. června 2009) a jednom zkušebním tankování nádrže (viz blog 2. července 2009) se raketoplán Endeavour STS-127 chystá na další pokus o start. Proběhnout má v neděli 12. července jednu hodinu a 39 minut po půlnoci našeho času.

    Letectví+kosmonautika 7/2009: osobně jsem přispěl články "Čína představuje kosmickou stanici", "Apollo 11 - Co nám zůstalo?" a "Projekt Lunar Ambassador". Kromě toho jsem do článku Tondy Vítka "propašoval" i malý box s názvem "Start raketoplánu Atlantis STS-125 vlastníma očima" - i s rodinnou fotografií... U článku je správně uvedeno i jméno autora snímku. Takže nezbývá, než dát i dvouletému Michalovi do ruky foťák...

    Čtvrtek 9. července 2009

    Japonsko oznámilo, že premiérový start národního "kosmického náklaďáku" HTV (H-II Transfer Vehicle) chystá na 11. září 2009.

    NASA včera otestovala na kosmodromu Wallops (stát Virginia) systém MLAS (Maximum Launch Abort System), který byl vyvinutý jako alternativa k "záchranné věžičce" LAS pro připravovanou loď Orion. Zatím se ale s operačním nasazením MLAS nepočítá, je to skutečně jen vývojový model s úkolem získat zkušenosti a znalosti do budoucna.

    Nejen komerční firmy "parazitují" na nadcházejícím čtyřicátém výročí letu Apolla-11 (viz blog 7. července 2009) - také plánuji, že si svoji "polívčičku" přihřeji. Např. již za týden, tedy ve čtvrtek 16. července 2009, budu k vidění v prostorách pražského Amerického kulturního centra a o dva dny později v Ostravě na Hvězdárně a planetáriu Johanna Palisy. Určitě přitom nepůjde o jediné připomínky historického července 1969 z mé strany...

    Středa 8. července 2009

    Kromě komerčních připomenutí nadcházejícího čtyřicátého výročí letu Apolla-11 (viz blog 7. července 2009) se chystá i celá řada oficiálních upomínkových akcí. Jejich aktuální a průběžně aktualizovaný seznam je na stránkách NASA.

    Dnes čeká nového ředitele NASA Charlese Boldena (viz blog 25. května 2009) slyšení před Senátem USA - po něm se očekává schválení této nominace. NASA tak konečně nebude "bezhlavá" a my se snad dozvíme, kam a jak se v příštích letech bude ubírat americká kosmonautika.

    ESA včera v Brémách představila svůj druhý "kosmický náklaďák" ATV-2 (pojmenovaný Johannes Kepler - viz blog 23. února 2009) s plánovaným startem v listopadu 2010 a zároveň podepsala kontrakt s Astrium GmbH na studii lodi ARV (Advanced Reentry Vehicle). Jen podotýkám, že tento projekt se dříve nazýval Large Cargo Return Spacecraft a nákladní sekce "klasického" ATV je v jejím případě nahrazena kabinou kuželovitého tvaru s tepelným štítem. Pokud bude projekt schválený k realizaci, potrvá jeho vývoj dva až tři roky a vyžádá si cca 200 mil. euro.

    Jen pro úplnost: jak jsem již avizoval (viz blog 5. června 2009), v týdenních intervalech vyšla další DVD z edice "Odtajněné archívy" (série "Akta X-1 až X-45").

    Úterý 7. července 2009

    Tento měsíc bude bezesporu ve znamení oslav čtyřicátého výročí letu Apollo-11 a dobytí Měsíce. Tuto událost bude připomínat kdekdo. Třeba kalifornská firmy Chocolatique připravila bonboniéru s patnácti lunárními "kameny" a přebalenou mašličkou s 24karátovým zlatem. Každý bonbón má jinou příchuť a jmenují se třeba Mandlové Apollo, Oříšek NASA, Raketové maliny či Čedičové ostružiny. Jedna bonboniéra přijde bratru na třicet dolarů.

    A aby toho nebylo málo - německé vydavatelství Taschen, které se specializuje na nízkonákladové (a tudíž jakoby exkluzivní) edice knih, připravilo limitovanou edici 1969 kopií nové knihy Moonfire (Měsíční oheň). Její rozměr bude 33 krát 39 cm, má 350 stran, textovou část představuje text knihy Normana Mailera "Oheň na Měsíci" a obrazovou archivní fotografie z NASA a sbírky časopisu Life. Cena jednoho výtisku knihy je 1000 dolarů (ale třeba Amazon nabízí celkem solidní dvacetiprocentní slevu), přičemž je v ní zahrnuta i podepsaná a zarámovaná fotografie Buzze Aldrina (pilot lunárního modulu Apolla-11). Skuteční sběratelé kuriozit pak jistě vezmou zavděk výtisky 1958 až 1969 (kniha je číslovaná), které budou obsahovat jako speciální přílohu kus lunárního meteoritu. Vydavatelství Taschen slibuje, že u těchto dvanácti knih půjde o "nejdražší knihu, jakou jsme kdy prodávali". Nemám důvod nevěřit.

    A pokud nemlsáte nebo nepatříte mezi náruživé čtenáře, třeba nepohrdnete mobilním telefonem Aura Celestial Edition s "displejem tvaru Měsíce v úplňku" (česky: kulatým). Také tento mobil byl vymyšlen a vyroben při příležitosti čtyřicátého výročí letu Apolla-11 a v prodeji má být jen omezenou dobu. Pokud po něm toužíte, nachystejte si 1999 USD. Zdali bude v akci "za korunu" (a upsat se na sto let), opravdu netuším...

    A tak našimco snad nejdostupnější je série plastikových modelů vydaných společností Revell. U nich je navíc přibalený letáček, s jehož pomocí může šťastlivec vyhrát "kus Měsíce" - lunární pozemek (což je samozřejmě podvod a všichni to víme).

    Pátek 3. července 2009

    Dvakrát zprávy od Měsíce:

  • Sonda LRO (viz např. blog 23. června 2009) pořídila první zkušební snímky lunárního povrchu.
  • Nová topografická mapa vytvořená vědci z JPL s pomocí radarové antény systému DSN (Deep Space Network) umožňuje poprvé nahlédnout do věčně tmavých kráterů na jižním pólu Měsíce - a vidět zde až čtyřicetimetrové detaily. Mapa má kromě jiného pomoci naplánovat "zásah" s pomocí sondy LCROSS.
  • Plukovník amerického letectva Dave Madden, který je hlavním manažerem programu navigačních družic GPS, důrazně popřel zprávy z poslední doby, že tento systém je ohrožený a že se brzy bude potýkat s nedostatkem družic. Což by mělo za důsledek buď snížení přesnosti navigačního signálu, v horším případě jeho výpadky (což by třeba u letecké dopravy mohlo být silně problematické). Potvrdil ale, že družcie GPS 2R-20 vypuštěná letos v březnu je zatím mimo operační provoz kvůli interferenci jejího navigačního signálu a nového signálu pro letectví. Madden ještě dodal, že počínaje únorem 2010 začnou Spojené státy vypouštět do vesmíru dvanáct družic řady GPS 2F, které zajistí plnou funkčnost systému až do okamžiku zahájení budování systému GPS 3A v roce 2014. Ač jsou vysloveny obavy o dodržení plánu na vypuštění systému GPS 3A, současná konstelace garantuje dostatečnou rezervu a garanci plné operační kapacity nejméně do roku 2016.

    Časopis Svět, dvojčíslo červenec+srpen 2009: kromě obvyklé porce kosmoaktualit jeden větší článek: "Dědictví Apolla-11" (na titulní straně trochu bulvárně a trochu více nepřesně inzerováno coby "Tajná fakta!"). A kromě toho je naše rodina reprezentovaná trochu nečekaně v rubrice "Za fotku roční předplatné Světa" - bez mučení se přiznám, že když jsem letos v květnu pořizoval snímek letadlové lodi Yorktown (viz blog 13. května 200) s časopisem Svět, ve kterém vyšla reportáž (viz blog 30. dubna 2009) z naší předchozí návštěvy této lodi (viz blog 29. října 2008), bral jsem to jen jako "dárek" redakci. Neb jsem vůbec netušil, že podobná rubrika existuje... Takže mě trochu mrzí, že jsem do redakce neposlal fotku obou kluků: mám je s časopisem s reportáží vyfocené pouze samostatně. Škoda, poučení pro příště...

    Čtvrtek 2. července 2009

    Raketa Ariane-5 (31. úspěšný start v řadě, letos třetí z plánovaných sedmi) vynesla včera na oběžnou dráhu družici TerreStar-1, dosud největší vyrobenou komerční komunikační družici (startovací hmotnost 6910 kg). V této souvislosti bych připomněl, že francouzský prezident Nicolas Sarkozy (Francie má v programu podíl 60,12 procent) nedávno uvedl, že Ariane-5 bude létat do roku 2020 až 25. A že v roce 2011 by měla ESA zahájit vývoj nosiče nové generace Ariane-6: tato by ovšem měla být k dispozici pouze pro potřeby ESA a organizací států, které se na jejím vývoji adekvátně podílejí. Důvodem je fakt, že zákazníci společnosti Arianespace neplatí náklady na vývoj nosičů, ale jen jejich provoz - takže z ekonomického hlediska jde de facto o dotovaný projekt. (Na druhé straně: nedotovaný provoz nosiče zachovává pracovní místa, technologii apod.)

    V návaznosti na výše uvedené informace ohledně raketách Ariane a společnosti Arianespace doplňuji, že dnes prakticky neexistuje trh s nosnými raketami a že právě Arinespace má jakýsi monopol (možná i kvůli výše uvedeným "zdeformovaným" cenám). Japonsko sice nabízí rakety H-2A pro komerční využití, ale jde o symbolický krok: samo jich má nedostatek a navíc je cenově nekonkurenceschopné. Čína je mimo hru kvůli různým omezením a limitům vývozu technologií (navíc její rakety překračují při startu vibrační i jiné limity západních družic). Indie by ráda prorazila na trhu s nosiči GSLV, ale v jejím případě platí totéž, co u Japonska. Americká firma Boeing už před časem oznámila, že se s raketami Delta nebude ucházet o komerční zakázky, Lockheed Martin to sice neoznámil, ale prakticky se neuchází - obě společnosti plně saturují americké státní zakázky (jednak jsou lukrativní, jednak by pro zvýšení frekvence startů bylo zapotřebí rozšířit stávající infrastrukturu). Společnost SeaLaunch nedávno požádala soud o ochranu před věřiteli (viz blog 24. června 2009). V činnosti sice chce pokračovat, ale je otázkou, zdali bude moci. Zbývají tak jen ruské rakety Proton, které představují jedinou přímou konkurenci Ariane (ale i Rusko je pod tlakem různých legislativních omezení, navíc má podobný problém jako Čína, i když ne v tak velkém rozsahu: rakety Proton překračují konstrukční limity mnoha satelitů). Nadějí tak může jen nově vyvíjená americká raketa Falcon-9 společnosti SpaceX, která by konkurenci mohla rozšířit. Ta ale zatím čeká na svůj premiérový start (snad letos v listopadu) a její menší sestřička Falcon-1 má zatím bilanci tři havárie a jeden úspěch (tedy 25procentní úspěšnost). Takže je to spíše takový hlub na střeše (než vrabec v hrsti). Co z výše uvedeného plyne: trh s dopravní kapacitou do vesmíru dnes prakticky nefunguje...

    Včera proběhlo zkušební tankování hlavní palivové nádrže raketoplánu Endeavour před startem STS-127 (viz např. blog 24. června 2009). Žádný únik vodíku nebyl zaznamenaný, takže snad už nic nebrání startu plánovanému na 11. července 2009.

    K informaci na blogu 30. června 2009 ještě doplňuji "obličeje" jednotlivých členů oddílu amerických astronautů 2009. První řada zleva: Serena Aunon(ová), Jeanette Epps(ová) a Jack Fischer. Druhá řada zleva: Michael Hopkins, Kjell Lindgren a Kathleen Rubins(ová). Třetí řada zleva: Scott Tingle, Mark Vande Hei a Gregory Wiseman.

    Středa 1. července 2009

    Pokud bude mise STS-134 zařazená do letového řádu (a dnes je v podstatě jisté, že bude - formálně se musí rozhodnout do 5. října 2009), nepůjde o poslední výpravu raketoplánu. Důvodem je skutečnost, že pořadí dvou posledních startů bude prohozeno: nejprve má v červenci 2010 vzlétnout Endeavour na výpravu STS-134, v září pak Discovery STS-133 na finální let v programu...

    V pondělí se podařilo technikům v Kennedyho kosmickém středisku uvolnit šroub, který byl "zařezaný" do okna na palubě raketoplánu Atlantis - viz blog 25. června 2009. Šroub se uvolnil poté, co byl zvýšený tlak v kabině stroje - ta se tak lehce "nafoukla" (podobně jako ve vakuu), potom stačilo jen mírně podchladit šroub a bylo hotovo. Nyní nastoupí vyhodnocování poškození okna, ale toto podle prvotních informací nebude třeba vyměňovat. Nejspíše se tak nenaplní katastrofické scénáře hovořící o půlročním odkladu příštího letu Atlantisu - nebo dokonce o vyřazení tohoto stroje z letového řádu.

    V sobotu 27. června 2009 odstartovala z mysu Canaveral raketa Delta-4 s meteorologickou družicí GOES-O (viz první dva snímky). Start mi opět připomněl naši nedávnou návštěvu na Floridě (viz blog 11. až 25. května 2009), kdy jsme právě tento exemplář rakety Delta-4 viděli na startovacím komplexu 37 (viz druhé dva snímky).

    TOPlist