Tomáš PŘIBYL – blog (nejen) o kosmonautice
www.kosmonaut.cz

Úterý 30. června 2009

Evropská meziplanetární sonda Ulysses se dnes definitivně loučí - a bude vypnuta. Připomínáme, že do vesmíru ji dopravil v říjnu 1990 raketoplán Discovery a že jejím úkolem byl průzkum severních i jižních polárních oblastí Slunce. A tak připomínáme, že nad misí už byla v minulosti několikrát "zlomena hůl" - viz např. blog 26. února 2008, kdy se předpokládala životnost sondy v řádu týdnů. Ulysses se ale předpovědím navzdory držel, takže jej až dnes definitivně odepíše eutanazie.

Robot Spirit uvíznul v duně na povrchu Rudé planety (viz blog 27. května 2009) - a protože stále "trčí" na jednom místě a nemůže se hnout, NASA přišla s webovou stránou Free Spirit, na níž je možné postup snah o uvolnění automatu sledovat krok za krokem. Free Spirit je trochu slovní hříčka, protože má mnoho významů - otrocky a tupě přeloženo je to "Uvolnit Spirit", ale jinak to může být i "Svobodný Spirit" či "Osvobodit Spirit" - a pokud přeložíme i "Spirit", pak může jít o "Svobodného ducha".

A máme tady nový oddíl astronautů NASA, čítá šest mužů a tři ženy. Pět z nich je z armády - srovnejte se statistickou projekcí, kterou jsem přinesl na blogu 19. června 2009. A co se jmen kandidátů týká, jsou to: Serena Aunon(ová), Jeanette Epps(ová), Jack Fischer, Michael Hopkins, Kjell Lindgren, Kathleen Rubins (ová), Scott Tingle, Mark Vande Hei a Gregory Wiseman. Počítá se s nimi pro lety na Mezinárodní kosmickou stanici a později v rámci programu Constellation na Měsíc...

V časopise ABC 13/2009 vyšla vystřihovánka raketoplánu. Je to sice inzerováno jako "poprvé v ABC", ale jinak jde o reedici již několikrát publikovaného modelu Mariána Hlaváče (naposledy loni v prosinci ve slovenské knize "Vystrihovačky"). Jen v ABC vyšel zmenšený: čtyři strany A4 dílů se podařilo nacpat na dvě strany A4. Pokud si budete časopis kupovat, rozhodně se vyhněte doplňujícím textům - hovoří se v nich třeba o haváriích raketoplánů Columbia a Enterprise a dalších podobných perličkách. Každopádně: ABC slibuje i další "kosmické vystřihovánky", tak uvidíme.

Pondělí 29. června 2009

Od pátku 27. června 2009 (až do konce léta - ale úplně přesné datum zatím nebylo stanoveno) je možné zavítat v Praze do prostor Amerického kulturního centra (při Velvyslanectví Spojených států amerických v Praze), kde jsem instaloval a otevřel výstavu "Apollo-11: Tenkrát na Měsíci". Tedy: ona vlastně žádný název nemá, ale protože na 16. července 2009 v těchto prostorách plánuji stejnojmennou přednášku, tak proč onen název nepřevzít? Ve dvou vitrínách je k vidění mnoho dokumentů z éry programu Apollo, samozřejmě s důrazem na "jedenáctku". Obálky s podpisy (pro znalce: autopenovými) astronautů, litografie, dobové noviny, časopisy, dokumenty (např. cestovní příkaz Neila Armstronga pro let na Měsíc nebo celní deklarace, kterou posádka Apolla-11 musela vyplnit po návratu na Zemi). A pro úplnost: Americké centrum se nachází v Praze, ulice Tržiště 13. Otevírací hodiny jsou 13:00 až 16:00, pondělí až čtvrtek.

Pátek 26. června 2009

V Novém Mexiku byla zahájena stavbu základny Spaceport America (Kosmický přístav Amerika), která bude sloužit coby výchozé místo pro starty "kosmických turistů" v suborbitálních letounech. Nejprve ve stroji SpaceShipTwo (premiérový let se očekává v roce příštím), později snad i v plavidlech konkurenčních.

Následující hodiny a dny budu trávit v Úpici: dnes večer mám na místní hvězdárně "kosmickou" přednášku pro uzavřenou společnost ("Jeden den na oběžné dráze"), zítra zde přednáším pro veřejnost, a to od 10:00 hod na téma "Apollo známé, neznámé".

Časopis Kozmos 3/2009 - opět něco z Přibylových laboratoří a dílen. Tentokrát "jen" jednostránkový článek "Cesta na Mars začíná v Moskvě" o projektu Mars-500.

Čtvrtek 25. června 2009

Bývalý americký astronaut Kenneth Bowersox (veterán z letů Columbia STS-50/1992, Endeavour STS-61/1993, Columbia STS-73/1995, Discovery STS-82/1997 a Endeavour STS-113/20002: posledně jmenovaná výprava byla téměř půlročním pobytem na Mezinárodní kosmické stanici) se stal viceprezidentem nově zřízeného oddělení Astronaut Safety and Mission Assurance Department ve společnosti SpaceX. Důvodem založení tohoto oddělení je fakt, že SpaceX do budoucna počítá s pilotovanou verzí své vyvíjené kabiny Dragon.

Doplňuji informaci z blogu 8. června 2009 o (znovu)zvolení Vladimíra Remka do Evropského parlamentu. Zatímco v minulém funkčním období v této instituci zasedali dva kosmonauti (kromě Remka ještě Umberto Guidoni z Itálie, veterán z letů Columbia STS-75/1996 a Endeavour STS-100/2001), nyní bude Remek jediným zástupcem této profese v parlamentu - Guidoni (ač se o místo ucházel) zvolen nebyl.

Nad raketoplánem Atlantis a jeho následující misí STS-129 (zatím plánovaný start 12. listopadu 2009) se vznáší Damoklův meč v podobě hrozby půlročního odkladu. Což by byla obrovská pro celý program raketoplánů, harmonogram budování Mezinárodní kosmické stanice, probíhající tlumení programu raketoplánů, znamenalo by to nutnost ohromných výdajů (které budou chybět jinde) - nebo rušení některých misí. (Zvažovanou variantou je i vyřazení raketoplánu Atlantis z letového stavu s tím, že zbývající mise by musely odlétat stroje Discovery a Endeavour, ale i to by pochopitelně znamenalo výrazný skluz v harmonogramu.) Důvod? Při poletové prohlídce po misi STS-125 zjistili inženýři, že se rychloupínací šroub pro palubní lampičku zůstal zaklíněný do vnitřní vrstvy okna číslo 5 pilotní kabiny a nyní je zařezaný do skla. Na vysvětlenou: kabina raketoplánu se ve vesmíru vlivem vnějšího přetlaku a vnitřního vakua mírně "nafoukne", po návratu na Zemi se zase "srazí". No, a šroub se pohnul v beztíži (když se kabina "zvětšila", čímž získal prostor) s tím, že při "smrskávání" kabiny zůstal v poloze, kdy je nyní napevno "opřený" o jeden z panelů skla, který drtí a už ho mírně "poškrábal". Šroub je přitom na nedostupném místě, pracovníci NASA se jej snažili podchladit suchým ledem (aby přestal tlačit na okno a dalo se s ním pohnout), marně. Jakmile bude šrob odstraněný/posunutý (v tuto chvíli je Atlantis neletuschopný), bude možné určit rozsah poškození okna. Nejhorší případ - okno nezpůsobilé k letu - znamená nutnost jeho výměny, což by byla nejnáročnější oprava kdy provedené na raketoplánu v rámci Kennedyho kosmického střediska (podobné úkony byly prováděné v Kalifornii v Palmdale). Právě výměna by si v nejhorším případě vyžádala půl roku práce...

Středa 24. června 2009

Společnost SeaLaunch vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli. A to dle Kapitoly 11 - podotýkám, že v USA mají firmy na výběr a mají možnost vyhlásit bankrot i dle Kapitoly 7. Zatímco použití "sedmičky" znamená ukončení činnosti, "jedenáctka" představuje pokračování provozu, snahu o restrukturalizaci a další působení, ovšem pod veřejným dohledem. Vaz společnosti srazila nejspíše havárie rakety SeaLaunch v lednu 2007 (viz např. blog 31. ledna 2007 nebo 1. února 2007): od ní (za 2,5 roku!) společnost získala jen čtyři zakázky. Staré zakázky tak rychle došly a nové nebyly, přičemž projekt SeaLaunch je ekonomicky životaschopný při pěti startech ročně. Této kadence se podařilo dosáhnout jen dvakrát (!) v prvních deseti letech provozu (letošek nepočítám, ale pěti startům nevěřím - jednak nejsou objednávky, jednak letos SeaLaunch startoval jen jednou), a to v letech 2006 a 2008 (vždy šlo o pět startů, tedy na hranici rentability). Vím, že po bitvě bývá každý generálem, ale zájemcům doporučuji svůj článek v Letectví+kosmonautice 3/2007, kde jsem v článku "Start skončil v moři (plamenů)" přinesl informace nejen o havárii rakety, ale poměrně rozsáhle jsem se také zabýval ekonomickou návratností projektu a vyslovil vážné pochybnosti o jeho budoucí životaschopnosti.

Pro odložený start raketoplánu Endeavour STS-127 se v červenci otevírá jen velmi krátké startovací okno: a to od 11. do 14. července 2009. Důvodem je připravovaný start lodi Progress M-67, s nímž se počítá 24. července. Progress může ve vesmíru "počkat" maximálně pět dní, pak se musí připojit k Mezinárodní kosmické stanici - ale z bezpečnostních důvodů zde už nesmí být připojený raketoplán. Aby se co nejvíce zvýšila pravděpodobnost úspěšného startu, počítá nyní NASA se zkušebním tankováním hlavní nádrže raketoplánu prvního července.

Tak jsem se podíval na pozůstalost po Walteru Schirrovi (viz blog 7. května 2009) a moje kniha "Den, kdy se nevrátila Columbia" s osobním věnováním tomuto astronautovi je (na rozdíl od mnoha jiných publikací a memorabilií) již prodána... Nevím, třeba k této změně majitele přispěla i informace na tomto blogu (a třeba je kniha zpět v Česku - kde asi má největší hodnotu).

Úterý 23. června 2009

Dnes vychází kniha bývalého astronauta Buzze Aldrina (Gemini-12/1966 a Apollo-11/1969) "Magnificent Desolation". Na svém velkém propagačním turné spojeném s autogramiádami zavítá její autor i do Evropy - konkrétně do Londýna a do Říma.

Zítra je poslední šance - která se mimochodem pro obyvatele České republiky otevírá poprvé v historii - pojmenovat misi evropského kosmonauta. Konkrétně misi Christophera Fuglesanga (Švédsko), který má navštívit Mezinárodní kosmickou stanici s raketoplánem Discovery STS-128 (plánovaný start 18. srpna 2009). Podmínky plus další informace lze nalézt buď na stránkách České kosmické kanceláře nebo přímo ESA.

Americká sonda LRO dnes vstoupila po čtyřicetiminutovém zážehu svých motorů na oběžnou dráhu Měsíce. Jejím hlavním úkolem bude mapovat vytipovaná místa pro přistání budoucích pilotovaných výprav. Dva měsíce bude probíhat testování a kontrola sondy, poté bude rok pracovat na kruhé dráze ve výšce 50 km nad povrchem (sklon 90 stupňů). Zde bude její činnost řídit ředitelství programu Exploration (NASA Exploration Systems Mission Directorate). Poté ji převezme vědecké ředitelství NASA (NASA Science Mission Directorate), které bude následně zodpovědné za vědecké využití stanice.

Třetí letošní vydání časopisu Ekologie přináší můj článek "Phoenix: Příběh se uzavřel".

Pondělí 22. června 2009

Japonsko oznámilo, že Severní Korea připravuje svůj další test rakety dlouhého doletu Taepodong-2 (její upravená verze se počátkem dubna pokusila dopravit na oběžnou dráhu "komunikační družici") někdy mezi 4. a 8. červencem letošního roku. Ke startu by mělo dojít na severozápadní základně Tongčang-ri a trajektorie letu rakety povede údajně na Havajské ostrovy (které jsou ale mimo dolet rakety: ten je odhadovaný na 4000 až 6500 km, Havaj je 7000 km daleko). Někteří analytici ovšem upozorňují, že nedávno pozorovaný transport rakety nemusí být předobrazem chystaného startu - že může jít jen o testovací maketu. Důvody k domněnce jsou dva. Jednak je příliš brzy po dubnovém neúspěšném startu (vyhodnocení příčin, úpravy) a jednak základna Tongčang-ri ještě není dokončena. Dají se prý čekat spíše testy pozemního zařízení, než letové zkoušky. Tak uvidíme...

Celosvětová krize drtivě dopadne i na Rusko, které prý začalo přehodnocovat plány na výstavbu nového kosmodromu Vostočnyj. Ze zpráv není jasné, zda jde pouze o odklad realizace nebo o přehodnocení potřebnosti. I když druhému kroku zpravidla předchází ten první - a naopak, první je předstupněm druhého...

NASA popřela, že by v souvislosti s opakovaným únikem vodíku při závěrečném tankování raketoplánu Endeavour (viz blog 17. června 2009; jinak připomínám, že podobný problém potkal i raketoplán Discovery před letošním březnovým startem) měla podezření či dokonce vyšetřovala možnost sabotáže. O této eventualitě se objevily zprávy s tím, že protahování programu raketoplánů je v zájmu pracovníků, kteří by s jeho koncem ke 30. září příštího roku měli přijít o místo...

Byl zveřejněný emblém mise raketoplánu Atlantis STS-129 (plánovaný start 12. listopadu 2009). Emblém má dvě verze: stínovanou (vlevo) pro tiskové materiály a nestínovanou (pro jiné účely - např. nášivky).

Pátek 19. června 2009

Bývalý americký astronaut David Scott (veterán z letů Gemini-8/1966, Apollo-9/1969 a Apollo-15/1971) svůj kámen z programu "Ambassador of Lunar Exploration" (více informací viz blog 6. listopadu 2008) zapůjčil londýnskému Science Museum. Oficiálně vzorek předal na poloutajeném ceremoniálu minulý týden. David Scott má k Londýnu kladný vztah, dokonce zde nějaký čas žil (teď už zase bydlí v Kalifornii) a v červenci se tu má zúčastnit oslav čtyřicátého výročí letu Apolla-11.

NASA slíbila oznámit jména nového oddílu astronautů v průběhu letošního května - dosud tak ale neučinila. Víme jen, že oddíl má čítat patnáct až dvacet členů. Jistý blogger na základě statistických metod (vyhodnocení minulých konkurzů na astronauty) spočítal, že oddíl bude patnáctičlenný, tvořit jej má dvanáct mužů a tři ženy, devět bude z vojenského a šest z civilního sektoru. Tak snad již brzy uvidíme, nakolik je statistika (plus použitá metodika) v tomto případě přesná...

Především pro brněnské zájemce je určena následující informace: v neděli 21. června 2009 budu hovořit na téma "Apollo známé, neznámé" v rámci Farního dne při Římskokatolické farnosti Brno-Lesná (Nezvalova 13). Přednáška začíná v 16:00 hod.

První hmatatelný výsledek nového směru americké kosmonautiky (vyhlášený v lednu 2004 tehdejším prezidentem USA George Bushem Jr.) už letí ke svému cíli. Po dvacetiminutovém odkladu způsobeném nepřízní počasí vynesla automatickou stanici LRO do vesmíru raketa Atlas-5: v první řadě snímků je tento nosič zachycený před a při včerejším startu, ve druhé řadě pak (bez aerodynamického krytu s vynášeným nákladem) během zkušebního odpočítávání a tankování palivem v pátek 15. května 2009 (během naší návštěvy mysu Canaveral - viz blog 17. května 2009).

Čtvrtek 18. června 2009

Pro americkou lunární sondu Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) společně se sekundární "dopadovou" misí LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite) dnes nastává den "D". Raketa Atlas-5 má obě zařízení vynést do vesmíru po startu ve 23:12 hodin SELČ.

NASA se rozhodla netlačit na pilu - a start raketoplánu Endeavour odložila o tři týdny, až na 11. července 2009. Co tento posun udělá s "jízdním řádem" amerických kosmických letounů těžko říci, ale minimálně další start (plánovaný v tuto chvíli na 7. srpna) bude mít skluz...

Rozrůstá se sbírka, rozrůstá... Další přírůstek představuje skutečnou "perlu" - je jí americký astronaut Edwarda White. Ten se stal v červnu 1965 při letu Gemini-4 prvním Američanem, který uskutečnil výstup do volného prostoru ve skafandru. Následně byl jmenovaný do posádky Apolla-1, se kterou v lednu 1967 uhořel. Podpis na fotografii sice není kdovíjaké superkvality, ale u více než čtyřicet let nežijícího astronauta si člověk nemůže moc vybírat. A abych nezapomněl: v tuto chvíli mi ve sbírce podpisů chybí čtyři jména (křížkem jsou označeni již nežijící kosmonauti):

  • Antonelli Dominic
  • Grissom Virgil (+)
  • Romaněnko Roman
  • Roosa Stuart (+)
  • Středa 17. června 2009

    Endeavour STS-127 - odloženo jest. Při tankování hlavní palivové nádrže se vyskytnul stejný problém jako v sobotu 13. června 2009 a start bylo opět nutné odvolat. Kdy bude možné uskutečnit další pokus je s otazníkem. V sobotu je poslední příležitost (pokud nebude uvažováno zkrácení mise nebo nějaká změna podmínek), jinak se bude odkládat až na 11. července 2009.

    Konzultační a poradenská firma Euroconsult zveřejnila svůj pohled na trendy v oblasti vývoje družic v příštích deseti letech. Průměrná hmotnost satelitu má podle ní během příštích deseti let klesnout o pět procent na 1890 kg (počítá se se všemi vládními i komerčními tělesy - kromě nejpřísněji utajovaných ruských a amerických plus mikrosatelitů vážících méně než 40 kg). Dramaticky ovšem naroste jejich počet: prý se můžeme těšit na vypuštění 1185 družic, což je oproti předchozí desetiletce nárůst o 47 procent. Průměrná cena jedné družice má být 99 mil. USD - dosud to bylo 97 mil. USD, ale nárůst v absolutních číslech je ve skutečnosti díky inflaci poklesem. Cena za vypuštění jedné průměrné družice má zůstat stejná, 51 mil. USD. Euroconsult počítá i s tím, že tři konstelace družic na nízké oběžné dráze (Globalstar, Iridium a Orbcomm) budou nahrazeny druhou generací satelitů - což vygeneruje samo o sobě 130 až 160 vypuštění. Na geostacionární oběžnou dráhu má být vyneseno oproti předchozím deseti letům o patnáct procent více těles, a to 234.

    Letectví + kosmonautika 6/2009, dvakrát mnou podepsané články: Největší "zahrada raket" na světě (reportáž z White Sands Missile Range - viz blog 24. října 2008) a Endeavour dokončí japonský palác (o nadcházejícím startu Endeavour STS-127).

    Úterý 16. června 2009

    NASA se nakonec rozhodla, že v loterii o středeční termín startu dostane přednost raketoplán Endeavour STS-127 - a sonda LRO tak musí ustoupit na 18. června. Což je výsledek vyjednávání s americkým letectvem, provozovatelem radarových stanic na východním kosmodromu, které jinak vyžaduje 48 hodin pauzu mezi dvěma starty pro resetování systémů - vojáci teď ovšem slíbili, že výjimečně pohnou kostrou a že zkusí podpořit dva starty po sobě během jednoho dne. Jen připomínáme, že v šedesátých letech šly z Floridy uskutečnit dva kosmické starty během půldruhé hodiny (viz blog 10. června 2009). Jo, to bejvaly časy...

    Rusko oznámilo, že start první rakety Sojuz z kosmodromu Kourou (stát Francouzská Guayana) se uskuteční až počátkem roku 2010. Dosud se počítalo s termínem 28. prosince 2009 (viz blog 14. dubna 2009).

    Včera začal slovutný pařížský aerosalón (Paris Air Show) a dnes je zde v 11:00 hod možno setkat se s šesticí nových členů evropského oddílu kosmonautů (viz blog 22. května 2009). Na snímcích jsou (v první řadě zleva): Samantha Cristoforetti(ová) (Itálie), Alexander Gerst (Německo) a Andreas Mogensen (Dánsko). Ve druhé řadě zleva: Luca Parmitano (Itálie), Timothy Peake (Velká Británie) a Thomas Pesquet (Francie).

    Pondělí 15. června 2009

    Patnáct let americká armáda "zásobovala" vědce daty z družic včasné výstrahy: na nich bylo možné detekovat "přírodní exploze v atmosféře" (tedy průniky asteropidů do atmosféry). Šlo o kvalitní a v podstatě jediný zdroj informací týkající se množství a velikosti asteroidů, s nimiž se naše planeta střetává. Nová politika Pentagonu ovšem stanovuje, že všechna data z družic včasné výstahy jsou tajná, díky čemuž vědecká komunita "ostrouhá". Nadále tak budeme žít ve sladké nevědomosti týkající se rizik plynoucích z podobných střetů...

    Satelity často slouží k roztodivným účelům: třeba ke sledování pohybu tučňáků v rámci Antarktidy (což jednak umožňuje studovat jejich chování, jednak sledovat, jak reagují na proměny životního prostředí). Samozřejmě, že tučňáci nejsou pozorovatelní z vesmíru - co ale vidět je, jsou "pole" jejich - ehm - trusu. Sledováním těchto hnědých stop na bílých sněhových pláních je možné sledovat pohyb koloníí tučňáků...

    Raketoplán Endeavour STS-127 v sobotu neodstartoval: důvodem byl únik plynného vodíku z ventilu na odčerpávacím rameni, které zajišťuje odvod odpařeného paliva z hlavní palivové nádrže stroje. Náhradní datum startu by mělo být stanoveno dnes: uvažuje se o 17. červnu (pak je ale kolize se startem lunární sondy LRO stejný den) nebo o 19. červnu (pak ale má NASA jen dva pokusy na start raketoplánu, jinak bude následovat třítýdenní odklad). Díky zrušení startu bylo nutné změnit na poslední chvíli v sobotu v Jihlavě program akce "Start raketoplánu živě" (viz blog 12. června 2009), ale snad se náhradní program posluchačům líbil. Večerní dvojakce se ale už vydařila na sto procent - jak přednáška "Apollo známé, neznámé", tak následná vernisáž výstavy "Apollo-11". Její návštěvu mimochodem vřele doporučuji (trvá do 28. června), protože je na ní možné vidět dvě československé vlaječky, které byly na Měsíci při výpravách Apollo-11 a -17, a také vzorek lunární horniny z Apolla-11 "darovaný československému lidu lidem Spojených států amerických" (zrnka horniny jsou na fotografii vlevo dole - v té "kuličce" nad US vlajkou). Tolik vzácností - a ještě na jednom místě!

    Pátek 12. června 2009

    Japonská sonda Kaguya zakončila ve středu svůj průzkum Měsíce (viz blog 8. října 2007), a to řízeným pádem na lunární povrch.

    Zítra se bude v Jihlavě konat něco, co média označují jako "kosmonautickou sobotu" (MF DNES). Nejprve bude od 12:45 možné v Muzeu Vysočiny možné v přímém přenosu sledovat závěrečné fáze odpočítávání a start amerického raketoplánu Endeavour STS-127, jehož vzlet má být 13:17 hod. (Tak mě napadá: dělal někdo někdy v Česku veřejné promítání startu kosmické lodi? A není to aktivita hodná následování v rámci popularizace kosmonautiky?) Na stejném místě se bude v 18:00 hod konat nejprve moje přednáška "Apollo známé, neznámé", následovat bude slavnostní otevření výstavy "Apollo-11" (tu připravila Jihlavská astronomická společnost, já jen zapůjčil pár drobností a budu "parazitovat" na vernisáži). Výstava potrvá až do neděle 28. června 2009. Malý tip: pokud na ni chcete zavítat, nenechávejte to až na samotný závěr. Mnou zapůjené předměty musí koncem června na další výstavku, tentokráte v Praze.

    Kromě pozvánek na zítřejší přednášku a vernisáž ještě drobná vzpomínka na květnovou cestu do USA: raketoplán Endeavour zachycený ještě na rampě 39B, odkud zajišťoval coby záchranný člun let stroje Atlantis STS-125. Poté byl dopravený na rampu 39A (viz blog 1. června 2009), odkud má zítra startovat.

    Středa 10. června 2009

    Americké letectvo (odpovídající za bezpečnost a sledovací služby na mysu Canaveral a v Kennedyho kosmickém středisku) vydalo po důkladných bezpečnostních analýzách souhlas se starty raket Ares-I. Zpráva ovšem podotýká, že program bude dále bedlivě sledovaný - zdali plní a dodržuje požadovaná kritéria. Zároveň ale vyslovuje pochybnosti o záchranném systému lodi Orion na raketě Ares-I: podle ní je systém nedostatečný a při případném katastrofickém selhání prvního stupně by loď Orion zasáhly trosky rakety dříve, než by ji záchranný systém dopravil do bezpečné vzdálenosti. NASA se proti této informaci ohradila ústy Jeffa Hanleye, manažera celého programu Constellation: "Věříme, že máme velmi, velmi, velmi bezpečný první stupeň. Velmi spolehlivý." Statistická pravděpodobnost katastrofického selhání prvního stupně je dle NASA v rozmezí 1 ku 3000 až 3500. A celková pravděpodobnost katastrofického (totálně destrukčního, nejde tedy o spolehlivost celkovou) selhání rakety Ares-I má být 1 ku 2800.

    V návaznosti na výše uvedenou zprávu ještě uvádím, že americké letectvo vyjádřilo pochybnosti nad schopností (svých) sledovacích kapacit na Floridě zajistit během devadesáti minut dva starty: současné lunární plány NASA počítají se startem nákladní superrakety Ares-V a po půldruhé hodině se startem pilotované lodi Orion na Aresu-I. (Původní scénář přitom počítal s jednodenním rozestupem startů.) Dnes přitom americké letectvo požaduje s ohledem na své technické a technologické kapacity rozestupy mezi starty alespoň 48 hodin. Jeff Hanley tuto pochybnost neopomněl komentovat a připomněl, že kdysi dávno (= v šedesátých letech) podobné mise pro NASA letectvo dokázalo zajistit v rámci programu Gemini (kdy před pilotovanou lodí startovalo cílové těleso Agena).

    Další přírůstek do sbírky podpisů kosmonautů, tentokrát Ellison Onizuka (veterán z letu Discovery STS-51C/1985 a nešťastného startu Challenger STS-51L/1986, při kterém zahynula celá sedmičlenná posádka). Na obálce je společně se čtyřmi dalšími kosmonauty. V tuto chvíli mi tak ve sbírce podpisů chybí pět "kousků" (křížkem jsou označeni již nežijící kosmonauti):

  • Antonelli Dominic
  • Grissom Virgil (+)
  • Romaněnko Roman
  • Roosa Stuart (+)
  • White Edward (+)
  • Úterý 9. června 2009

    V návrhu rozpočtu NASA na příští rok došlo k první změně: Kongres USA škrtl 483 mil. USD z celkové částky 18,7 mld. USD, kterou pro kosmickou agenturu požadoval prezident Barack Obama. Nejvíce "zaříznuté" byly pilotované kosmické lety - v nich se škrtlo 670 mil. USD (což je více, než celková redukce, protože v rozpočtu NASA se dělaly "škatule, škatule, hejbejte se" a někde se dokonce přidávalo). Důsledkem je redukce rozpočtu na pilotovanou kosmonautiku v roce 2010 o šestnáct procent na 3,21 mld. USD - což je méně, než bylo uvolněno letos. Jak prohlásil vedoucí výboru pro komerci, spravedlnost a vědu Alan Mollohan, nejde o žádnou nepodporu pilotovaných kosmických letů, ale o "jakýsi mezičas či přestávku, který má prezidentovi umožnit vytvořit vizi pro pilotovaný kosmický průzkum a ustanovit realistickou budoucí úroveň financování této vize". Co dodat? Že "přestávka" v rozpočtu rovná se ztráta kontinuity, kvalifikované pracovní síly, dodavatelů, technologií, směrování... A že se škrtá vždy snadněji, než navyšuje - navíc v době, kdy bude nutné začít splácet všechny "ekonomické balíčky", "protikrizové výdaje", "proinvestiční opatření", "výdajové pobídky" apod.

    Jen pro úplnost: pokud je řeč o budoucí vizi americké pilotované kosmonautiky, pak od počátku tohoto měsíce pracuje tzv. Augustinova komise (dle svého předsedy Norma Augustina), která má za cíl přinést během zhruba čtvrt roku návrhy týkající se budoucího směrování americké kosmonautiky. Kam by měla jít, jak by tam měla jít, co to bude stát... Dalo by se říci, že jde o jakousi inventuru amerických pilotovaných programů a plánů - a zároveň kritický pohled na vizi vyhlášenou bývalým prezidentem Bushem. Komise nemá pravomoci rozhodovací, jen poradní. Jejími členy jsou mj. bývalí astronauti Sally Rideová (Challenger STS-7/1983 a Challenger STS-41G/1984) a Leroy Chiao (Columbia STS-65/1994, Endeavour STS-72/1996, Discovery STS-92/2000 a Sojuz TMA-5/2004).

    Sbírku podpisů kosmonautů mi rozšířila Judith Resniková, veteránka z letu Discovery STS-41D/1984 a nešťastného startu Challenger STS-51L/1986, při kterém zahynula celá sedmičlenná posádka. V tuto chvíli mi tak ve sbírce podpisů chybí šest "kousků" (křížkem jsou označeni již nežijící kosmonauti):

  • Antonelli Dominic
  • Grissom Virgil (+)
  • Onizuka Ellison (+)
  • Romaněnko Roman
  • Roosa Stuart (+)
  • White Edward (+)
  • Pondělí 8. června 2009

    Start zkušební suborbitální rakety Ares-IX se opět posunul, tentokráte ne na dříve, než 18. září 2009. Ovšem s upozorněním, že je pravděpodobný další odklad, a to do října 2009.

    První (a jediný) československý kosmonaut Vladimír Remek byl znovuzvolen do Evropského parlamentu, v němž má strávit dalších pět let života.

    Dobrá zpráva pro všechny "lovce kosmonautů": posádka raketoplánu Discovery STS-119 míří do Evropy!

    Ruská policie dopadla skupinu lupičů, kteří vykradli několik desítek luxusních vil v moskevské čtvrti Rubljovka. Zajímavé je, že své útoky vždy pečlivě plánovala s pomocí volně dostupných družicových snímků. Docela pěkný příklad pozemského využití kosmických technologií.

    Sbírka podpisů se pomaličku polehoučku rozrůstá: nyní ji rozšířil Pete Aldridge, nikdy neletěný palubní specialista raketoplánu. Chystal se na misi STS-62A (první start kosmického raketoplánu z Kalifornie) v polovině roku 1986, kterážto ale byla po zkáze Challengeru (leden 1986) zrušena.

    Pátek 5. června 2009

    Potvrzeno jest, příštím kosmickým turistou na lodi Sojuz TMA-16 (plánovaný start 30. září 2009) bude Guy Laliberté (viz blog 3. června 2009), majitel Cirque de Soleil (Slunečního cirkusu). Jinak hráč na akordeón, provazochodec, hráč pokru (na World Poker Tour Season Five v Las Vegas v roce 2007 vyhrál 696220 dolarů) a polykač ohně. Krom toho v roce 2007 získal celosvětový titul "Podnikatel roku". Na Mezinárodní kosmické stanici se mají věru nač těšit...

    Zároveň bylo oznámeno, že jeho náhradníkem pro misi Sojuz TMA-16 bude Barbara Barrettová, bývalá velvyslankyně Spojených států ve Finsku. Jinak též manželka předsedy představenstava a bývalého ředitele firmy Intel Craiga Barretta.

    Jižní Korea doplnila informace o své nové kosmické raketě KSLV-1 (viz např. blog 4. června 2009). Nově se bude jmenovat Naro (pojmenována podle Naro Space Center, kosmického střediska Naro - podle regionu, ve kterém se její raketová základna nachází). Premiérový start se chystá na 30. července 2009. Její hmotnost je 140 tun a výška 33 metrů. První stupeň má tah 170 tun, druhý (s motorem na tuhá paliva) 7 tun. Nosnost má být kolem jednoho sta kilogramů. Pokud se start podaří, stane se Jižní Korea desátou zemí světa, která zvládla vyslat těleso do vesmíru vlastními silami. (Resp. téměř vlastními silami: první stupeň rakety je prakticky sakumprásk vyrobený v Rusku.)

    V trafikách a podobných zařízeních lze v těchto dnech zakoupit několik nízkonákladových "kosmických" DVD. Jednak je to reedice legendárního konspiračního filmu Kozoroh-1 (viz blog 17. září 2008), jednak "Odtajněné archívy" (ze série "Akta X-1 až X-45": o amerických letounech řady X; zatím vyšla dvě DVD z pěti) a jednak film Astronaut (v originále "Astronaut Farmer" - nečekejte dokument, ale spíše pohádku pro velkého a nenáročného diváka).

    Čtvrtek 4. června 2009

    V sobotu 20. června si má historicky první pár říci své "ano" ve stavu beztíže - na palubě modifikovaného letounu Boeing 727-200 společnosti Zero-G. Novomanželi budou Noah Fulmor a Erin Finneganová. A pokud jsem dobře pochopil zprávu, oddávajícím (nebo spoluoddávajícím) by měl být americký kosmonaut Richard Garriott (veterán z letu Sojuz TMA-13/2008).

    NASA oficiálně potvrdila, že raketoplán Endeavour odstartuje 13. června 2009 (viz dřívější pochybnosti, blog 1. června 2009).

    Severní Korea prý chystá další test rakety dlouhého doletu (který často skrývá za "pokus o vypuštění družice" - viz blog např. blog 1., 6. nebo 7. dubna 2009). Údajně by k němu mohlo dojít ještě v průběhu června - Jižní Korea přitom oznámila, že její národní raketa KSLV-1 odstartuje do vesmíru poprvé v červenci. Na snímku je pohled do severokorejského řídícího střediska a dva záběry na minulý start rakety Unha-2 alias Teapodong-2.

    Středa 3. června 2009

    Ač jest jméno příštího "kosmického turisty" z Kanady (viz blog 2. června 2009) prozatím úzkostlivě tajeno, spekulace se objevují. Prý by to mohl být někdo z dvojice podnikatelů Guy Laliberté (zakladatel a ředitel Cirque du Soleil) nebo Stewart Blusson z Archon Minerals. Už zítra bychom měli znát odpověď...

    Datum startu páté rakety Falcon-1 bylo stanoveno na 13. července 2009. Informace o odkladu viz blog 17. dubna 2009.

    Raketoplán Atlantis je konečně "doma" - dnes krátce po půlnoci se vrátil do Kennedyho kosmického střediska, kam ho z Kalifornie dopravil letoun Boeing-747SCA. Stalo se tak deset dní po přistání. Zdali těchto deset dní bude v přípravách na další start (STS-129, 12. listopadu 2009) chybět, se teprve ukáže.

    Doslova a do písmene "ukecat" jsem se nechal k okomentování situace kolem letecké havárie Air France AF447. První dva telefonáty z TV Nova jsem odmítl, až na třetí jsem (s výhradami) kývl. Bavili jsme se o moderních technologiích, sledování letadel a satelitních systémech - z nich pak krátký "štěk" zazněl ve včerejších Televizních novinách. A propo, do pátrání po ztraceném (a nyní již nalezeném) stroji Airbus A330-200 se zapojily také americké družice včasné výstrahy DSP, a to ve formě zpětné analýzy dat ("kde zmizela stopa spalin z letadla"). Zdali data z nich pomohla nalézt místo zkázy letounu, není známo. Takové věci se veřejně moc nerozhlašují...

    Úterý 2. června 2009

    Jen několik dní je posádka Mezinárodní kosmické stanice šestičlenná - a Rusko už začalo hovořit o možnosti, že by od roku 2013 mohla být (za předpokladu zajištění dostatečných finančních zdrojů) sedmičlenná. Vyžádalo by si to namísto čtyř hned pět startů lodí Sojuz. No, nejprve prokažme, že jsme schopni dlouhodobě zvládat ony čtyři starty (včetně odpovídajícího zásobování posádek),

    Čtvrtého června 2009 (tedy za dva dny) by mělo být oznámeno jméno kosmického turisty, který poletí na ISS v září letošního roku v lodi Sojuz TMA-16. Spekulovalo se o tom, že by to mohl být někdo z náhradníků předchozích turistů - Nik Halik (Sojuz TMA-13) nebo Esther Dysonová (Sojuz TMA-14). Včera ale kanadská kosmická agentura CSA oznámila, že příštím "kosmickým turistou" bude zatím nejmenovaný kanadský podnikatel - kteroužto podmínku nesplňuje ani Dysonová, ani Halik.

    Pokud už je řeč o Esther Dysonové: ještě dodatečně přináším její sólovou fotografii plus snímek záložní posádky Sojuzu TMA-14, jejíž byla členkou (uprostřed ruský velitel Maksim Surajev a vpravo americký astronaut Jeffrey Williams). Na třetím snímku je pak společná fotografie hlavní i záložní posádky z předstartovní tiskové konference.

    Pondělí 1. června 2009

    Start raketoplánu Endeavour STS-127, připravovaný na 13. června 2009, je v ohrožení a není vyloučen odklad. Nepříznivé počasí na Floridě totiž způsobilo odklad v přesunu raketoplánu z rampy 39B na rampu 39A - na "béčku" působil jako záchranný stroj pro případ potíží mise STS-125 k Hubbleově kosmickému teleskopu (tato rampa je navíc už dávno oficiálně deaktivovaná pro program raketoplánů: nouzová mise by odtud mohla startovat, ale regulérní ne, protože na rampě není např. zařízení pro ukládání nákladu do raketoplánu). Endeavour je sice částečně "předpřipravený", ale drtivou většinu činností bude zapotřebí provést znovu. Na rampu 39A byl po odkladu přepravený v neděli 31. května a do startu tak zbývá jen třináct dní. Přitom obvyklá doba přípravy na rampě je kolem tří týdnů. NASA věří, že se příprava dá stihnout, ale zároveň zdůrazňuje, že se nebude snažit stíhat za každou cenu. V červnu je přitom startovací okno pro vzlet mise STS-127 jen do 21. června - viz blog 23. dubna 2009. (A to nezmiňuji kolizi se startem sondy LRO, který je plánovaný na 17. června 2009 - časové rozestupy mezi jednotlivými starty přitom musí být nejméně 48 hodin.)

    Pak je tu ještě jeden problém - v průběhu startu STS-125 selhal záložní aktuátor na raketoplánu Atlantis. NASA si chce být jista, že jde o ojedinělý výpadek a že něco podobného nepotká startující Endeavour. Jenomže... Atlantis musel přistát v Kalifornii, přičemž analýzu aktuátoru je možné provést až na Floridě. Návrat z Kalifornie se ale kvůli špatnému počasí odkládá: přesun bude zahájen nejdříve dnes, takže na Floridu dorazí Atlantis nejdříve zítra (= pouhých jedenáct dní před plánovaným startem STS-127).

    Japonsko začalo v rámci svého nového dlouhodobého plánu na průzkum vesmíru uvažovat o vyslání dvounohého robota na Měsíc. Zajímavé je, že po zveřejnění tohoto záměru se zvedla vlna nesouhlasu mezi odbornou i laickou veřejností, kdy byl projekt označený za zcela bezcenný s tím, že kromě technologické demonstrace (ev. exhibice) nemá žádný praktický význam a smysl. Kritika byla drtivá, expertní panel dostal celkem 75 negativních reakcí - ani jednu pozitivní. Mě osobně se představa dvounohých robotů pobíhajících po Měsíci líbí, ale bezesporu je pravdou, že by peníze investované do této opičárny šly využít smysluplněji.

    Druhé letošní vydání časopisu Ekologie přináší můj článek "Zvířecí kosmičtí pionýři".

    TOPlist