Tomáš PŘIBYL – blog (nejen) o kosmonautice
www.kosmonaut.cz

Pátek 30. ledna 2009

NASA uvažuje o prodloužení mise sondy Cassini o dalších sedm let. Nyní se počítá se zakončením mise v září 2010, nově by automat měl pracovat do roku 2017. Každý rok provozu sondy stojí 80 mil. USD, přičemž NASA hledá cesty, jak by tento výdaj snížila na polovinu. Dnes na programu Cassini pracuje jen v USA cca 125 vědců, dalších 130 v Evropě. A to nepočítáme inženýry a techniky, kteří zodpovídají za chod sondy.

Minulý víkend se trochu divně choval robot Spirit (plnící plán životnosti na 2000 procent) na Marsu. Ztratil orientaci, zapomněl všechna vědecká data - inu, stárne. NASA nyní vyšetřuje, cože za tímto prapodivným chováním stojí. A můj hlas v souvislosti s pátým výročím Spiritu a Opportunity zazní dnes od 17:33 hod v pořadu "Dvacet minut Radiožurnálu" (trvajícím ovšem 27 minut) na stanici (není těžké uhodnout) Radiožurnál.

Rusko plánuje vlastní novou orbitální stanici, která by se stala základem pro cesty na Měsíc a na Mars. Prohlásil to Alexej Krasnov, ředitel pilotovaných programů agentury Roscosmos. Nic proti plánům - ale nebylo by nejprve vhodné, aby Rusko nejprve vypustilo nějaké moduly k Mezinárodní kosmické stanici? Po deseti letech činnosti tam nemá ani jeden výzkumný modul (ale stěžovat na přístup ostatních zemí si věčně bude), a to kvůli věčným rozpočtovým problémům (které se evidentně příliš nezměnily ani v minulých "tučných" letech), takže se stále počítalo s dokončením ruského segmentu stanice po roce 2015. A to chce Rusko do roku 2015 vypustit k ISS ještě sedm modulů - když za posledních jedenáct let vypustilo tři (a jeden, Zarja, byl navíc plně financovaný včetně startu z USA - přesto jej Rusko počítá za "svůj").

Takto dnes vypadá výsledek čínského "kosmického chuligánství" - jak záměrný rozstřel vysloužilé meteorologické družice Fengjun-1C v lednu 2007 označili ruští vědci. Celkem 2378 fragmentů větších než 5 cm, které jsou katalogizované - a dalších 400 stejně velkých, které na katalogizaci zatím čekají. Jedná se přitom o plnou čtvrtinu všech katalogizovaných objektů ve vesmíru! Jen dvě procenta katalogizovaných úlomků přitom dosud zaniklo - většina zůstane ve vesmíru několik desetiletí, některé přes jedno století... Opravdu promyšlená, přínosná a potřebná akce.

Úterý 27. ledna 2009

Sovětská družice Kosmos-1818 (vypuštěná v únoru 1987) se začala na oběžné dráze rozpadat. Problém je v tom, že na své palubě nese jaderný reaktor. Bezprostřední nebezpečí nehrozí: družice se pohybuje na stabilní kruhové dráze ve výšce cca 800 km. Rozpad družce byl zaznemaný kolem čtvrtého července 2008, kdy se z ní oddělily desítky úlomků (důvod není jasný, družice fungovala jen pět měsíců a od té doby je dávno "mrtvým" tělesem). Podle rychlosti a směru úlomků došlo k "energeticky velmi malé události" - což může být exploze nějaké palubní nádrže nebo střet s jiným tělesem. Podle expertů za posledních dvacet let aktivita reaktoru poklesla tisícinásobně a nepředstavuje tak v případě vstupu družice do atmosféry (ke kterému jednou dojde, ale není to otázka několika nejbližších let) významné nebezpečí. Ve vesmíru je ještě sesterský satelit Kosmos-1867, který je zatím pohromadě.

Americké organizace UC Irvine a UC San Francisco podrobně vyšetřily třináct astronautů (12 mužů, jedna žena), kteří strávili čtyři měsíce až půl roku na Mezinárodní kosmické stanici. Výsledkem šetření je první studie, která se zabývá nejen odvápňováním kostí, ale také jeho důsledky - snížením pevnosti. Ta poklesla v průměru o 14 procent, přičemž u kyčelního kloubu o 20 až 30 procent (což odpovídá hodnotě osteoporézy u starých lidí). V průměru klesala pevnost kostí o 0,4 až 1,8 procenta za každý měsíc strávený ve vesmíru, leč u kyčelního kloubu byl pokles vyšší - 0,6 až 5 procent za každý měsíc v beztíži. Zpráva hovoří o tom, že tento stav velmi zvyšuje riziko úrazu, ale nehovoří o tom, jak rychle a zda vůbec došlo k návratu do "normálního stavu". A já dodávám: kosmické lety nejsou a nebudou jednoduchou záležitostí, tento problém může být velmi nepříjemný třeba při cestě na Mars (kde navíc po přistání na kosmonauty nečeká rehabilitace, ale tvrdá práce).

Čína představila model své zamýšlené orbitální laboratoře Tiagong. Půjde o malou osmitunovou stanici odvozenou od lodi Shen Zhou. Podle všech se první start chystá na rok 2010 či 11 (s tím, že bude bezpilotní a postupně se k laboratoři mají připojit nejméně dvě lodě Shen Zhou, první bez posádky a druhá s kosmonauty na palubě), další dva jsou v plánu do roku 2015. Kolem roku 2017 by Čína ráda disponovala větší (dvacetitunovou) orbitální stanicí, která umožní provádět dlouhodobé lety kosmonautů a která bude moci doplňovat své pohonné látky apod.

Pondělí 26. ledna 2009

Zaregistroval jsem zajímavou statistiku ohledně odkladů raketoplánů: 88 procent jich historicky vzlétlo ve lhůtě do šesti dnů včetně po termínu startu. Celkem 92 procent pak odstartovalo v limitu "sedm dnů po termínu startu". A 95 procent raketoplánů startuje do jedenácti dnů včetně po stanoveném termínu. (Alespoň takto vypadají oficiální údaje NASA.)

Spanilá jízda posádky Endeavour STS-126 po světě začíná dnes. A to v Německu, na letecké základně Ramstein (viz blog 15. ledna 2009 - pořadí navštívených zemí bylo nakonec proti původnímu plánu obráceno).

Měsíčník Svět, únor 2009. Kromě obvyklých kosmických aktualit a zajímavostí je zde i můj článek o hlavních motorech raketoplánů - včetně reportáže z testu motoru SSME 2061 (viz blog 6. ledna 2009 a 26. října 2008.)

Pátek 23. ledna 2009

Do Hall of Fame (Dvorany slávy) amerických astronautů (viz blog 30. října 2008) budou ve dnech 1. a 2. května 2009 uvedena tři nová jména: William Shepherd (první velitel Mezinárodní kosmické stanice, jinak veterán z letů Atlantis STS-27/1988, Discovery STS-41/1990, Columbia STS-51/1992 a Sojuz TM-31/2000), James Wetherbee (jediný americký astronaut, který velel pěti kosmickým letům, veterán z misí Columbia STS-32/1990, Columbia STS-52/1992, Discovery STS-63/1995, Atlantis STS-86/1997, Discovery STS-102/2001 a Endeavour STS-113/2002) a George Nelson (za svůj podíl na opravě družice SMM, účastník letů Challenger STS-41C/1984, Columbia STS-61C/1986 a Discovery STS-26/1988). Termín uvádění do Dvorany slávy koliduje s další významnou (již dříve oznámenou) kosmickou akcí - Kosmos News Party 2009.

Zvoní telefon, neznámé číslo. Zvedám a dozvídám se: "Dobrrrý den. Prrrovádíme prrrůzkum trrrhu." Nechci se nikomu vysmívat (taky mám své mouchy) nebo ho diskriminovat, ale každá práce vyžaduje svoji úrrroveň.

Copak si asi myslel 44. prezident Spojených států Barack Obama při pohledu na vozítko Lunar Electric Rover a celou delegaci NASA kráčející v inauguračním průvodu? (a) Kosmonautika je budoucnost a příležitost, nové technologie a konkurenční výhoda. Krom toho představuje inspiraci pro všechny věkové kategorie a symbolizuje schopnost země spojit se k dosažení velkých cílů. (b) Jen si ještě chvíli hrajte, však já vám ty opičárny brzo zatrhnu.

Čtvrtek 22. ledna 2009

Na blogu 12. prosince 2008 jsem přinesl jména čtyř kandidátů za ESA pro experiment Mars-500. Pro úplnost ještě kandidáty za ruskou stranu: jsou to Oleg Artěmjev, Aleksej Baranov, Sergej Rjazanskij, Sergej Spica, Marina Tuguševa a Aleksej Špakov. Artěmjev a Rjazanskij jsou kandidáti na kosmonauty (oba výběr 2003), kteří si nejspíše účastí v experimentu chtějí zkrátit čekání na letovou nominaci.

Pokud se podíváme na letošní "jízdní řád" raketoplánů (použitelnou mám např. na blogu 25. listopadu 2008), pak je jistý start Discovery STS-119 - ale dále jsou otazníky. NASA se stále nerozhodla, zdali pro start STS-125 zvolí variantu jedné nebo dvou ramp. Tedy zdali bude záchranný raketoplán čekat na rampě 39B (což by ale znamenalo odklad suborbitální letu Ares-IX z července na podzim 2009) nebo zdali bude ve VAB. V případě druhé varianty (která se nyní jeví pravděpodobnější) by na rampu 39A nejprve putoval raketoplán Endeavour, zde by byl připraven a otestován. Následně by se vrátil do hangáru VAB a jeho místo by zaujal raketoplán Atlantis, který by z rampy následně vzlétl. Endeavour pak okamžitě poputuje na rampu - a v případě problémů by mohl relativně rychle okamžitě startovat. S devadesátiprocentní pravděpodobností by se to stihlo do 25. dne letu raketoplánu Atlantis, kdy mu dojdou zásoby energie a stane se mrtvým tělesem. Pokud by došlo na tuto variantu "jedné rampy", NASA předpokládá mírný odklad startu Atlantisu STS-125 (cca o dva týdny). Není vyloučeno i předsunutí letu Endeavour STS-127 na květen (datum startu 15.) s tím, že Atlantis STS-125 (i se záložním raketoplánem, kterým by pak byl Discovery) by přišel na řadu až v červnu či červenci.

Firma Armadillo Aerospace chystá suborbitální turistické vyhlídkové lety. Její chystaná loď má přitom kabinu s podobou akvária - čímž může nabídnout opravdu zajímavý a atraktivní výhled na Matičku Zemi pro pasažéry (a bezesporu i pro případné externí pozorovatele).

Středa 21. ledna 2009

"Pro NASA je vesmír stále vysokou prioritou." Muž, který tuto větu vypustil z úst (společně s mnoha dalšími slovními přešlapy) včera po osmi letech skončil své působení na postu nejmocnějšího muže planety. Nahradil ho Barack Obama, jehož krédem je "změna". Jak asi změní americkou a světovou kosmonautiku? (Na představení budoucího lunárního vozidla - viz blog 20. ledna 2009 a 18. prosince 2008 - před novým prezidentem USA se můžete podívat třeba na YouTube.)

Aktuální stav světové ekonomiky nejspíše tvrdě dopadne i na ruskou kosmonautiku, neb polovinu ruského rozpočtu tvoří příjmy z výzvozu surovin (především ropy a plynu) - a jejich ceny jsou poloviční oproti "plánu" (Moskva počítala např. u ropy s cenami kolem 90 USD za barel, aktuání je ale něco málo přes 40 USD za barel). Pokud tedy není k dispozici polovina z poloviny (což je velmi zjednodušeně řečeno), znamená to nutnost krácení ruského státního rozpočtu o plnou čtvrtinu. I Vladimir Putin (v současnosti na postu premiéra) varoval, že Rusko se bude muset uskromnit. Evidentně i na něj působí Obamovo volání po změně - Putin musel změnit svůj slovník...

"Vloni byla vyslána do vesmíru k Hubbleovu teleskopu speciální IMAX 3D kamera, která umožní vznik nového vesmírného trojrozměrného filmu. Pracovní název zatím zní Hubbleův teleskop 3D a světová premiéra by měla proběhnout začátkem roku 2010." Beru, že od "kulturní rubriky" deníku Deník člověk nemůže chtít encyklopedickou přesnost, ale referovat o neuskutečněné misi raketoplánu mi přijde jako dávný lapsus jistého redaktora Zemědělských novin, kterému se nechtělo vydat na dožínkovou slavnost kamsi do jižních Čech a reportáž napsal z pohodlí své pražské kanceláře. A jak napsal, tak to vyšlo na titulní stránce. Celá věc měla jeden malý zádrhel: kvůli tragické nehodě se organizátoři rozhodli onu slavnost na poslední chvíli zrušit...

Letectví+kosmonautika 1/2009 - z mé dílny tentokrát jeden článek, Česká republika vstoupila do ESA.

Úterý 20. ledna 2009

Dnes se před odjezdem do Afghánistánu (že by to bylo za onu "uletěnou" brašnu loni v listopadu?) "přistávací" posádka raketoplánu Endeavour STS-126 zúčastní slavnostní inaugurace 44. prezidenta Spojených států Baracka Obamy. Kromě této sedmice astronautů (Christopher Ferguson, Eric Boe, Donald Pettit, Stephen Bowen, Heidemarie Stefanyshyn-Piperová, Robert Kimbrough a Gregory Chamitoff) se přehlídky zúčastní ještě dva jejich kolegové coby obsluha vozidla Lunar Electric Rover (šestikolové vozidlo pro dvoutýdenní výpravy dvou astronautů po povrchu Měsíce). Astronaut Michael Gernhardt se bude prezentovat coby řidič vehiklu, Rex Walheim zase má novému prezidentovi předvádět, jak budou astronauti z vozidla vystupovat v případě, že se rozhodne program Constellation nezrušit.

Malý výlet do historie: prvními astronauty, kteří se kdy prezidentského inauguračního průvodu zúčastnili (1969, Nixon), byla posádka Apolla-7 (Walter Schirra, Walter Cunningham a Donn Eisele) - i se svou kosmickou lodí. O osm let dříve se přitom průvodu zúčastnil jistý Frederick Gregory jako kadet letecké akademie US Air Force (v roce 1978 byl vybraný mezi astronauty NASA) - mimochodem, jeho vnučka Caitlin pochoduje jako kadetka letecké akademie letos.

A my můžeme být jen zvědaví, cože nám přinesou příští dny, týdny a měsíce nového prezidenta USA v úřadě. Mnohokrát citovaný citát o krácení rozpočtu NASA a pětiletém odkladu premiéry lodi Orion (na rok 2020) ve prospěch školství dnes už vytáhne jen naprostý diletant a/nebo člověk, který kosmonautiku nesleduje (ale o to raději ji komentuje): Obamova kosmická politika totiž vypadá úplně jinak. Leč zajímavých otázek zůstává celá plejáda. Prodlouží nový prezident provoz raketoplánů? Urychlí nebo ponechá běžet program lodi Orion? Jak se postaví k některým nedávným rozhodnutím NASA (např. program COTS)? Jakou prioritu budou mít pilotované lety obecně? Jaké místo bude mít Mezinárodní kosmická stanice? A co mezinárodní spolupráce obecně? Bude program Constellation realizovaný - a v jaké podobě? Co program raket Ares-1 a -5? Nebudou se měnit technické parametry lodi Orion? Bude rozpočet NASA klesat, stagnovat či poroste? A to je jen velmi málo z nespočetného množství otázek, na které bude zajímavé zjišťovat v nejblůižší době odpovědi. Uvidíme, co nám Obama a ekonomická krize dopřejí...

Není to sice kosmonautika - ale jsem to já. Aneb moje maličkost se mihla tuto neděli (18. ledna 2009) v roli "odborníka na počítačovou bezpečnost" v hlavní zpravodajské relaci Události České televize. Když to říkali v televizi, tak to musí být pravda...

Pondělí 19. ledna 2009

Společnost PlanetSpace podala stížnost k americkému GAO (Government Accountability Office, což je auditní, vyhodnocovací a vyšetřovací orgán Kongresu USA) kvůli udílělení kontraktu na dopravu nákladu na Mezinárodní kosmickou stanici společnosti Orbital Sciences Corp. (viz blog 29. prosince 2008). Na tisícibodové stupnici získala nejvyšší ocenění (877 bodů) společnost SpaceX, na druhém místě ovšem skončila firma PlanetSpace (827 bodů) a až za ní Orbital Sciences Corp. (796 bodů). NASA se nicméně rozhodla zadat kontrakt prvnímu a třetímu, protože kromě bodového ohodnocení brala v potaz i další skutečnosti jako třeba fakt, že PlanetSpace by byla schopna disponovat vlastní raketou (Athena-III) nejdříve v prosinci 2013 (do té doby chtěla pro dopravu nákladů na stanici zakupovat již existující nosiče). Což s sebou mj. přináší nutnost kvalifikovat vynášený dopravní kontejner na dva různé raketové nosiče. Dále samotná firma PlanetSpace nemá prakticky žádné zkušenosti s vývojem a výrobou kosmické techniky (i když za ní stojí giganti jako Boeing, Lockheed Martin či ATK - hodnocena ovšem byla jen PlanetSpace a NASA se kriticky vyhádřila právě i k závislosti na subdodavatelích). Úřad GAO má nyní tři měsíce na to, aby se k protestu vyjádřil.

Je zvláštní, že protest přišel těsně před koncem jedné éry v NASA (= před nástupem nového prezidenta Baracka Obamy a před očekávanou změnou na postu administrátora NASA) a že zrušení celého kontraktu (netroufám si odhadnout, nakolik je pravděpodobné zrušení jen části - ale obecně se zpochybnění části kontraktu bere jako zpochybnění celého) může v konečném důsledku vést ke zpoždění či dokonce zrušení programu Constellation a třeba i k prodloužení programu raketoplánů. Nemohu se zbavit dojmu, že by tímto krokem byly velké firmy Boeing, Lockheed Martin a ATK (stojící za PlanetSpace) docela poškozeny: Constellation pro ně znamená zakázky na dlouhé roky (desetiletí) dopředu, prodloužení provozu raketoplánů jen přištipkaření po dobu několika let (jistě, jsou to tři miliardy dolarů ročně - ale ve srovnání s ekonomickým potenciálem Constellation jsou to opravdu drobné do kasičky). Vedení společnosti PlanetSpace údajně jednalo bez vědomí či popudu těchto partnerů - bude tedy zajímavé (kromě sporu s NASA) sledovat i stanoviska těchto velkých firem.

Program letošních startů kosmických raket zahájil včerejší úspěšný start nosiče Delta-4 Heavy z mysu Canaveral. Malou a milou vzpomínkou jest, že právě tuto raketu jsme viděli loni na podzim stát na rampě 37B v rámci výletu za Velkou louži (viz první snímek, který se samozřejmě svým provedením nemůže rovnat profesionálním fotografiím, přesto je na něm raketa patrná - další snímky jsou pochopitelně z oficiálních zdrojů, od společnosti United Launch Alliance). Vydařený start tak potěšil dvojnásob!

Pátek 16. ledna 2009

Muzeum Flying Heritage Collections Paine Field (veřejně přístupná expozice amerického podnikatele a spoluzakladatele Microsoftu Paula Allena) se rozrostlo o další exponát: o kopii "raketoplánu" SpaceShipOne. Jedná se pouze o maketu exteriéru, jinak je nefunkční a vnitřek není vůbec zpracovaný. (Ale i tak bych ho rád viděl - bohužel, muzeum jsem navštívil už v květnu 2007.) Kromě originálního SpaceShipOne (dnes k vidění ve vstupní hale National Air and Space Museum ve Washingtonu D.C.) bylo vyrobeno ještě šest kopií právě pro výstavní účely. Toto je jeden exemplář z nich, zbývajících pět lze vidět v terminálu Williama M. Thomase na letišti Meadows Field Airport (Bakersfield, Kalifornie), v New Mexico Museum of Space History (Alamogordo, Nové Mexiko), v Legacy Park (Mojave Air and Space Port, Kalifornie) a v ústředí společnosti Google (Mountain View, Kalifornie). Šestý kus je (prozatím) putovní a nemá své trvalé domovské místo.

Odstupující první muž NASA Michael Griffin bojuje do posledního dne (což je pro něj fakticky dnešek) a dechu o zachování programu Constellation. Včera NASA zveřejnila tiskovou zprávu s velmi sugestivním názvem "Discovery of Methane Reveals Mars Is Not a Dead Planet" (Objev methanu ukazuje, že Mars není mrtvou planetou; přitom "mrtvou" je používáno především ve spojení s různými formami života a až ve druhé řadě ve významu, který je zde pravděpodobnější, tedy "geologicky mrtvý"). Podotýkám, že methan v atmosféře objevila už evropská sonda Mars Express před několika lety, takže nejde o žádnou světobornou novinku (maximálně o potvrzení, které je samozřejmě také důležité). A že methan může vznikat v atmosféře několikerým způsobem: nejen biologickou činností, ale také geologickou aktivitou (sopky...) nebo jiným (na Zemi neznámým) procesem. Vznikat ale musí, protože se během několika set let rozkládá, takže pokud je v atmosféře detekován, musí být odněkud průběžně doplňován. Právě možnost existence života na Marsu by dle mnohých komentářů a prohlášení (politiků, vědců, techniků...) mohla být jedním z hlavních hybatelů pilotované výpravy na Rudou planetu. Osobně se mi zdá, že se Griffin snaží vytvořit velký otazník, který by mohla s "definitivní jistotou" zodpovědět až pilotovaná výprava na Mars.

Jen několik týdnů po naší návštěvě (viz blog 18. října 2008) v Johnsonově kosmickém středisku (Houston, stát Texas - spodní obrázek) získala budova chránící raketu Saturn-5 na své boční stěně mohutnou kresbu - právě rakety Saturn-5 v "životní velikosti".

Čtvrtek 15. ledna 2009

Už za necelé dva měsíce (přesněji 6. března 2009) by měla z mysu Canaveral odstartovat do vesmíru sonda Kepler, která má za úkol pátrat po planetách velikosti Země či menších u hvězd. Na webových stránkách projektu lze přitom najít návod na sestrojení jednoduchého planetostroje z dílků stavebnic LEGO (seznam použitých součástek zde a návod na sestavení např. zde ), který názorně demonstruje princip fungování sondy Kepler. Tomu říkám "škola hrou"!

Posádka raketoplánu Endeavour STS-126 se za několik dní vydá na okružní propagační jízdu po světě. Její itinerář je zajímavý: Katar, Afghánistán, Kyrgyzstán a Německo. Docela by mě mrzelo, kdyby do poslední štace nedorazili všichni a vcelku...

Americký astronaut Stephen Frick (veterán z letů Atlantis STS-110/2002 a Atlantis STS-122/2008) začal působit na manažerské pozici v rámci programu Constellation v Johnsonově kosmickém středisku.

Časopis Technika 12/2008 (ale až nyní se mi dostal do ruky), můj článek "Phoenix: triumf na Marsu".

Středa 14. ledna 2009

Novým administrátorem NASA by se měl údajně stát bývalý generálmajor letectva Scott Gration - nepotvrdily se tak předchozí spekulace - viz např. blog 17. prosince 2008 nebo 8. ledna 2009 (a naopak se potvrdilo pravidlo, že administrátor NASA nebývá příliš známou osobností). Jeho nominace by měla být oznámena ještě dnes.

Internetová petice "Keep Mike Griffin as the NASA Administrator" (pod kterou se podepsalo v době psaní těchto řádků skoro tři tisíce osob - včetně mnoha astronautů, doporučuji prohlédnout zvláště první podpisové stránky) a další lobbování za současného prvního muže NASA se tak evidentně minulo účinkem (což ale bylo jasné už před několika týdny).

Raketa Falcon-9 byla na mysu Canaveral na dva dny přemístěna z polohy horizontální do vertikální. Stalo se tak v rámci testování nosiče, rampy i předstartovních procedur. Koncem týdne má být Falcon-9 zase zvednut. Cílem je údajně mít raketu "ve vzduchu" během šedesáti minut od otevření vrat hangáru (tedy včetně transportu na rampu, tankování, kontrol apod.) - ten je ale zatím velmi vzdálený. Už proto, že startovací rampa zdaleka není dokončena a chybí zde právě onen hangár (takže raketu Falcon-9 poskládaly autojeřáby pod širým nebem - snad bude přát počasí...), stejně jako mnoho dalších systémů. Už z tohoto důvodu není možné premiérový start uskutečnit dříve než v létě letošního roku (ale i společnosti SpaceX přiznává, že plánem je start před koncem 2009). SpaceX sice uvádí, že první start rakety je odvislý od příprav vynášeného zařízení (které ale dosud nebylo stanoveno - nejspíše půjde o nějakou demonstrační družici), ale nějak zapomíná zdůraznit, že raketa stejně nemůže startovat - když na rampě totálně chybí třeba systém tankování kapalným kyslíkem, prakticky všechny kontrolní systémy apod. Krom toho má SpaceX jako dlouhodobý záměr plnou vícenásobnou použitelnost rakety Falcon-9: při šestém startu se údajně pokusí zachránit první stupeň - a "Uvidíme, co zachráníme."

Takto nějak by údajně měla vypadat vlastní indická pilotovaná kosmická loď pro tříčlennou posádku (se startem kolem roku 2015). Měla by využívat ruskou technologii, ale neměla by být kopií sojuzů.

Úterý 13. ledna 2009

NASA vyhlásila, že přijímá návrhy na finální podobu rakety Ares-V, která by měla být použita pro návrat lidí na Měsíc. Uzávěrka příjmu návrhů je 9. února 2009 s tím, že vítězný návrh (či návrhy) bude oznámený letos na jaře a následně bude detailně rozpracovávaný. Vývoj rakety Ares-V pak má začít někdy kolem roku 2012.

První evropský kosmonaut vstoupivší na palubu Mezinárodní kosmické stanice a nyní poslanec Evropského parlamentu Umberto Gudoni (veterán z letů Columbia STS-75/1996 a Endeavour STS-100/2001) zprovoznil svoji vlastní webovou stránku.

Není to sice oficiální fotografie posádky STS-127, je to "jen" plakát - ale škaredý není. K dispozici je v menším (pozor, cca 17 MB) i větším (ještě větší pozor, cca 66 MB) rozlišení. NASA zároveň oznámila, že počítá s datem startu raketoplánu Endeavour STS-127 dne 13. června 2009 (dosud se vědělo, že ke startu dojde někdy v červnu či červenci).

Pondělí 12. ledna 2009

NASA přinesla podrobnosti o scénáři možného prodloužení letů raketoplánů. Pokud by byly prodlouženy do roku 2012, znamenalo by to výdaje 5 mld. USD a přidání tří startů (ke stávajícím devíti - letos by se uskutečnily čtyři, příští rok opět čtyři a letech 2011 a 12 po třech). Podstatné je, že prodloužení do roku 2012 by nemělo zásadní vliv (při odpovídajím navýšení rozpočtu) na program Constellation.

Prodloužení do roku 2015 by stálo přes 11 mld. dolarů a znamenalo by přidání třinácti startů (letos čtyři, potom až do roku 2015 včetně po třech) - vliv na Constellation by mělo, a to zásadní. Krom toho by vzrostla rizikovost programu. Dnes je vyjádřeno poměrem 1:77, přičemž kumulované (tedy souhrnné pro všechny připravované starty) je dnes 1:8. Při prodloužení do roku 2012 vzroste na 1:6, do roku 2015 na 1:4. Pro úplnost dodávám, že případné rozhodnutí o pokračování programu raketoplánů musí být přijato do května 2009. Po tomto datu už ho není možné zvrátit.

A jaké zásadní důsledky by mělo prodloužení letů raketoplánů do roku 2015 na program Constellation?

  • Až o tři roky by se zdržel vývoj obří rakety Ares-V, protože se počítá s úpravami rampy 39A od roku 2012 (leda, že by raketoplány mohly startovat spolu s Aresem-I z rampy 39B, což by si ale vyžádalo dodatečné rozsáhlé úpravy).
  • Nejméně 1,5 roku zpoždění by nabral vývoj druhého stupně pro Ares-I (prodloužení životnosti raketoplánů by znamenalo dále používat pro testy motorů zkušební stav A2 ve Stennisově kosmickém středisku, který má být modifikovaný pro horní stupeň Aresu-I - leda by se provedla nákladná úprava stavu A1).
  • Nebylo by dost materiálu North American Rayon pro trysky motorů SRB (jak pro program Ares-I, tak pro program raketoplánů), protože jeho dostupnost je limitovaná (netuším čím).
  • Pro loď Orion (létala by souběžně s raketoplánem) by bylo potřeba (dle NASA) vyvinout jiný stykovací uzel pro připojování k Mezinárodní kosmické stanici.
  • Dostalo se mi do ruky poslední loňské číslo časopisu Ekologie - a ejhle, mám v něm článek! ("Velké měsíce poutají velkou pozornost" - o zvažovaných výpravách k zajímavým měsícům velkých planet.)

    Čtvrtek 8. ledna 2009

    Sedm lidí bylo lehce zraněno při výbuchu kompozitní nádrže o průměru 135 cm, k němuž došlo 23. prosince 2008 během testu tlakování. Test prováděly společně firmy Lockheed Martin Corp. a ASRC Aerospace Corp. a prý neměl žádnou spojitost s programy NASA (nádrž je údajně vyvíjena pro budoucí nosné rakety, ale zpráva neuvádí, pro které). Nádrž byla umístěna v překližkové krabici v železné kleci - a byla v okamžiku výbuchu testována na hranici svých možností. Předpokládalo se ovšem, že pouze praskne, nikoliv, že se rozletí na kusy. Kromě sedmi lehce zraněných osob (všechny byly po ošetření propuštěny domů) došlo ještě ke škodě několik tisíc dolarů na vybavení laboratoře.

    "Nikdy jsem nezažil takovou kampaň lobbování za jednoho člověka," prohlásil jistý nejmenovaný vysoký úředník ve Washingtonu D.C. na adresu stávajícího administrátora NASA Michaela Griffina. Přes tento (ná)tlak ale vše nasvědčuje tomu, že Griffin na svém postu končí - 16. ledna 2009 by měl ve své kanceláři usednout naposledy. Nebude-li požádán, aby svůj post zastával ještě nějaký ten pátek, což ale není pravděpodobné. Nebo dokonce, aby na své pozici zůstal, což je ještě nepravděpodobnější. Náhrada je prý už nalezena - nejpravděpodobnějším kandidátem na nejvyššího muže v NASA je prý bývalý astronaut Charles Bolden (veterán z letů Columbia STS-61C/1986, Discovery STS-31/1990, Atlantis STS-45/1992 a Discovery STS-60/1994).

    Čína oznámila, že její druhá lunární sonda Chang´e-2 bude pravděpodobně vypuštěna již letos - o rok dříve, než se plánovalo.

    První číslo časopisu ABC v letošním roce přináší MOC pěknou věcičku - vystřihovací model sondy Cassini/Huygens. Moc pěkně a věrně zpracovaná vystřihovánka, kterou "nejde nemít" ve sbírce. (Osobně se mi líbí, že sondě Cassini je věnovaná prakticky celá přílohová část, kterou je tak možné použít jako samostatný sešit.)

    Středa 7. ledna 2009

    Indie chce v roce 2010 nebo 11 vyzkoušet raketu GSLV třetí řady (tedy Mk. 3). Ta by měla být nově vybavena dvojicí rozměrných pomocných motorů na tuhé pohonné látky s tím, že jejich test se plánuje na letošní rok. Raketa řady GSLV Mk. 3 by měla být následně kolem roku 2015 použita k letu vlastní pilotované indické kosmické lodi. Druhá nejlidnatější země světa v této souvislosti také oznámila, že by její kosmonauti měli v roce 2020 stanout na Měsíci...

    Dnes "popojede" raketoplán Discovery v rámci příprav na misi STS-119 z hangáru OPF do VAB, kde bude spojený s pomocnými motory a hlavní nádrží. Další plánovaný sled událostí bude mít tento průběh (snad...):

  • 14. ledna - přesun na rampu 39A.
  • 21. ledna - zkušební odpočítávání.
  • 9. února - začátek ostrého odpočítávání.
  • 12. února - start!
  • Zajímavé je, že v předstartovní přípravě Discovery STS-119 je nyní osm (!) rezervních dní.

    Dvojice nových emblémů: pro 21. a 22. základní posádku Mezinárodní kosmické stanice.

    Úterý 6. ledna 2009

    Tak jsem konečně vyšetřil trochu času na to, abych zjistil, cože přesně jsem vlastně 22. října 2008 viděl (viz blog 26. října 2008). A byl jsem docela upřímně překvapený. Šlo o "historickou událost" (sic!) - první test nového motoru SSME s výrobním číslem 2061. To je poslední (!) vyrobený motor SSME pro program raketoplánů. Pro kompletní přehled všech motorů SSME i s tím, jakých letů se zúčastnily, doporučuji navštívit tuto stránku. A já teď budu netrpělivě čekat, kdy se "můj" motor dočká premiérového startu do vesmíru.

    První malajský kosmonaut, Šejch Šuchor al Masrie (veterán z letu Sojuz TMA-11/2007), má problém. Musí ve své mateřské kosmické agentuře vysvětlovat, proč žádá "přemrštěné" finanční částky za své "inspirační přednášky". Nebudu se ohnit nad nenažraným kosmonautem, naopak - pokud máte nezvládnutelné množství požadavků na vystoupení, moderování a přednášení, tak je nějak potřebujete odfiltrovat. Nastavit poměrně vysoko cenu je jeden ze způsobů - neříkám, že je spravedlivý (pokud nejste schopni vyhovět všem, tak ho stejně nenajdete), ale rozhodně je transparentnější, než ostatní... No, a nikde není psáno, že u potřebných nelze přimhouřit očičko, že.

    Emblém letu Sojuz TMA-14 (start 25. března 2009). Obrázek je dílem dvanáctileté Anny Čibiskové z Moskvy, která vyhrála v soutěži organizované ruským Roskosmosem. Pro zajímavost přináším i obrázky, které se umístily na druhém a třetím místě (celkem do soutěže přišlo 150 kreseb z celého světa od dětí ve věku 6 až 15 let).

    Pondělí 5. ledna 2009

    Několik dat k poznamenání do diáře:

  • 1. až 3. května 2009, Kosmos News Party 2009 (Lázně Bohdaneč).
  • 15. až 21. června 2009, Paris Air Show (alias pařížský aerosalón).
  • 19. až 21. června 2009, Raumfahrttage (Morgenröthe-Rautenkranz, Německo).
  • 25. června 2009, setkání na vysoké úrovni týkající se kosmonautiky (Praha - detaily zatím netuším).
  • 18. července 2009, autogramidáda nové knihy.
  • 11. až 13. září 2009, 24. Tage der Raumfahrt (Neubrandenburg; a možná přijde i "apollonaut").
  • podzim - Planetary Congress ASE (Association of Space Explorers), Praha.
  • 27. až 29. listopadu 2009 - Seminář raketová a kosmická technika (Valašské Meziříčí).
  • Robot Spirit včera oslavil na povrchu Marsu půlkulatiny - pět (pozemských) let od okamžiku, kdy se poprvé "nadechl" místní atmosféry. Na to, že měl pracovat tři měsíce, je to docela solidní výkon...

    Italský kosmonaut Roberto Vittori se k dnešnímu dni vrátil na výcvik do Houstonu (kde už několik let působil). Je tu proto, aby si obnovil základní seznámení s raketoplánem před tím, než bude jmenovaný do některé z posádek v příštím roce. Roberto Vittori je veteránem z letů Sojuz TM-34/2002 a Sojuz TMA-6/2006.

    Jak už jsem avizoval (blog 2. ledna 2009), měl jsem možnost vystoupit na ČT24. Jak to dopadlo, nechť posoudí jiní - osobně bych uvítal větší citlivost při výběru krátkých zpráv, které mi běhají pod bradou...

    Pátek 2. ledna 2009

    Rusko připravuje na letošní rok 39 startů do vesmíru (loni uskutečnilo 26), z toho budou čtyři pilotované (a dalších pět připadne na automatické lodi Progress k zásobování Mezinárodní kosmické stanice). Pokud mě paměť neklame, naposledy Rusko uskutečnilo více než dva pilotované starty v ročně před devatenácti lety (1990, tři starty) a víc než tři pak naposledy ještě Sovětský svaz v roce 1980 (pět startů)!

    Včera jsem úplně zapomněl: začal Mezinárodní rok astronomie 2009. Ač zdaleka nejde o kosmonautiku, mají oba obory více než malé množství styčných ploch. Akce má stránky anglické i české.

    Při příležitosti padesátého výročí vzletu první (oznámené) lunární sondy Luna vychází v Rusku tato pamětní medaile - a na ČT24 se dnes v 15:45 hod objeví moje maličkost...

    Čtvrtek 1. ledna 2009

    Přelom roku bývá důvodem k ohlédnutí se a bilancování. Myslím, že vůbec nebyl špatný a že na něj - z hlediska kosmonautiky - budu vzpomínat ještě po letech. Mezi vrcholy bude pochopitelně patřit supercesta do Spojených států (viz blog 15. října až 6. listopadu 2008), setkání s posádkami Discovery STS-120 (viz blog 22. až 28. ledna 2008) i Atlantis STS-122 (blog 10. června 2008), s dalšími astronauty (např. večeře s Davidem Hilmersem v Praze, viz blog 12. května 2008) a poprvé v historii jsem také během jednoho roku napsal více než 500 (!) článků pro různé periodika. Z hlediska kosmonautiky obecně pak byl událostí roku bezesporu vstup Česka do ESA (12. listopadu 2008) a fakt, že nedošlo k žádnému "superprůšvihu" (tři selhání nosných raket Proton, Falcon-1 a Safir Omid z 69 startů patří také minimálně k lepšímu průměru). Kéž by to tak vydrželo!

    Jen pro zajímavost: ruský kosmický publicista Anatolij Zak zveřejnil na svých stránkách seznam deseti největších úspěchů kosmického průzkumu v roce 2008 (nejde tedy o seznam deseti nejdůležitějších událostí, který by asi vypadal trochu jinak). Pro zajímavost přikládám:

  • Phoenix našel na Marsu stopy vody
  • Sonda Cassini zkoumala gejzíry na Enceladu a jezera na Titanu
  • NASA se vrátila (se sondou MESSENGER) k Merkuru
  • Družice COROT odhalila planety kolem hvězd velikosti Slunce
  • Sonda Rosetta proletěla kolem asteroidu Steins
  • Čínská kosmická vycházka
  • Indie dosáhla svou sondou Měsíce
  • Evropská kosmická loď ATV k Mezinárodní kosmické stanici
  • Sonda MRO nalezla další stopy vody na Marsu
  • Sonda Mars Odyssey potvrdila rozsáhlé masy vody na Marsu
  • Děkuji, Ježíšku, pořetí! (Viz blog 29. a 30. prosince 2008.) Podpisy posádky lodi Shen Zhou-7 (zleva): Zhai Zhigang, Liu Boming a Jing Haipen.

    TOPlist