Tomáš PŘIBYL (www.kosmonaut.cz) - blog (nejen) o kosmonautice

PÁTEK 31. ŘÍJNA 2008

Pár obrázků z Kennedyho kosmického střediska (Florida). Oproti předchozí návštěvě (viz blog 15. října 2008) se raketoplán Endeavour přemístil z rampy 39B na rampu 39A - a raketoplán Atlantis z rampy 39A do hangáru VAB (škoda, že jsme neviděli ani jeden přesun, ale dali jsme přednost cestám do vzdálenějších lokalit a jiným událostem - viz blog v minulých dnech).

ČTVRTEK 30. ŘÍJNA 2008

Druhé "kolečko" se uzavírá - Astronauts Hall of Fame, město Titusville (stát Florida).

STŘEDA 29. ŘÍJNA 2008 (EDT)

Stát Jižní Karolína, přístav Charleston, místo Patriots Point - návštěva letadlové lodi USS Yorktown a ponorky USS Clamagore.

ÚTERÝ 28. ŘÍJNA 2008 (EDT)

Dnes tři menší "kosmická" zastavení po cestě. První řada: Michoud Assembly Facility na okraji New Orleans - továrna, kde se montovaly první stupně raket Saturn-5 a kde se nyní vyrábějí hlavní nádrže kosmických raketoplánů. Druhá řada: raketa Saturn-1B (letuschopný exemplář, žádný model) stojící na dálnici I-65 na hranicích Alabamy a Tennessee jako poutač (reklama na návštěvu Alabamy). Třetí řada: Fernbank Science Center v Atlantě, kde je malá kosmická expozice obsahující mj. loď Apollo-6.

PONDĚLÍ 27. ŘÍJNA 2008 (EDT)

Jedno kolečko po USA jsme uzavřeli (viz blog 25. října 2008), takže otevíráme druhé... Nyní Marshall Space Flight Center v Alabamě. Překrásná "zahrada raket", škoda přeškoda jen toho prachmizerného počasí. (A ještě drobná informace z cest: naší výpravy si povšimnul i známý "kosmický" server Collectspace - v pravém sloupci máme hned tři "zářezy".)

NEDĚLE 26. ŘÍJNA 2008 (EDT)

Zážitek lepší než start raketoplánu: osm a půl minuty trvající test motoru SSME ve Stennisově kosmickém středisku (viz blog 25. října 2008). Test je možné sledovat z bezprostřední blízkosti (na rozdíl od startujícího raketoplánu), zkušební stav nikam neodlétá (na rozdíl od startujícího raketoplánu), hluk a chvění země (navíc prostupující celým tělem) nezapomenutelné... A to vše ve dne a dlouho (žádné "vžum" - a je pryč). Tohle opravdu - bez diskuse - stálo za cestu přes půl planety.

SOBOTA 25. ŘÍJNA 2008 (EDT)

Kolečko po USA se uzavírá: po přejezdu napříč Texasem bylo na řadě Stennisovo kosmické středisko (proč jsme ho vynechali na trase "tam", prozradíme zítra), stát Mississippi. (Je to kousek od New Orleans.) Kromě návštěvy zkušebních stavů raketových motorů byla milým překvapením přítomnost několika astronautů - dokonce spojená s oficiální autogramiádou!

PÁTEK 24. ŘÍJNA 2008 (EDT)

A další dvě zastávky: jednak White Sands Missile Test Range (více než padesát raket, především vojenských, pod širým nebem) a soukromé muzeum Space Murals (o jehož existenci jsem neměl ani tuchy, leží u Las Cruces a kromě zde zobrazené venkovní expozice je docela zajímavé a bohaté i uvnitř).

ČTVRTEK 23. ŘÍJNA 2008 (CDT)

Po historické a legendární (a dnes již oficiálně neexistující) Route 66 jsme se přesunuli do Nového Mexika a zakotvili v Alamogordu, kde je Museum of Space History. Slavná "kostka", proslulá především coby mezinárodní Kosmická dvorana slávy. Pro znalce: ve druhé řadě uprostřed složená družice Echo, hned vedle pak "skafandr" opičáka Hama.

STŘEDA 22. ŘÍJNA 2008 (CDT)

General Thomas Stafford Museum ve Weatherfordu (Oklahoma) - nejprve jsem ho považoval jen za jakousi "povinnou" zastávku (když už teda jedeme kolem...). Tento dojem byl umocněný i faktem, že muzeu patřící kosmickou loď Gemini-6A jsme našli v Oklahoma Historic Center. Co by tedy v tomto provinčním muzeu umístěném v hangáru na kraji lokálního letiště mohlo být? Šeredně jsem se mýlil - pro fajnšmekry to bylo snad nejlepší muzeum, jaké jsem kdy navštívil. Stovky kusů letového hardware (většinou pořádně velké věci, žádné "tato poštovní známka letěla na kosmickou stanici"), unikátní podepsané věci, předměty ze zákulisí (jaké jinde nenajdete - třeba "poslední láhev" několika posádek, která putuje z ruky do ruky otevírá se jen, když někdo z posádky zemře a zůstává poslednímu) atd. Opravdu VYNIKAJÍCÍ muzeum!

ÚTERÝ 21. ŘÍJNA 2008 (MDT)

Návštěva pěti muzejí během jednoho dne - slušný výkon, ne? Stalo se ve městech Oklahoma City a Weatherford (oba stát Oklahoma). První řada fotek je z Oklahoma Historic Center (ta kosmická loď je Gemini-6A), druhá a třetí z Omniplexu v Oklahoma City (něco mezi muzeem vědy a školou hrou).

PONDĚLÍ 20. ŘÍJNA 2008 (MDT)

Ač se nám zatím daří doplňovat blog každý den (včetně víkendu), je toho mnohem víc, co jsme viděli a zažili - a tak dnes přinášíme trochu "nekosmického" z naší cesty. Aneb "pouliční směska" fotek z různých států, míst a událostí.

Vysvětlivka: MDT je Mountain Daylight Time, horský letní čas. Platí pro druhou čtvrtinu států USA (bráno zprava).

NEDĚLE 19. ŘÍJNA 2008 (CDT)

Představte si, že jste v muzeu (první foto) a že si prohlížíte kosmickou loď (foto dva a tři) - a na rameno vám klepe kosmonaut, který jí před čtyřiceti lety letěl (foto čtyři) a ptá se, zdali byste neodmítli jako suvenýr minci, k jejíž výrobě byl použitý kov z této lodi (foto pět). Zdá se Vám to přitažené za vlasy? Přesně toto se nám stalo v Dallasu (stát Texas) - muzeum bylo kvůli oslavám čtyřicátého výročí letu Apolla-7 zavřené, ale naše výprava trička-kraťasy-tenisky se dostala na VIP párty ředitel-starosta-guvernér s osmi kosmonauty navíc jako doplňkem. (Podotýkáme, že šlo o neplánovanou akci - ještě ráno jsme se rozmýšleli, jestli z Houstonu pojedeme na západ nebo na sever. Vyhrál sever...)

SOBOTA 18. ŘÍJNA 2008 (CDT)

Času je málo, zážitků moc, takže jen stručně: další zastávka minivýpravy z Česka ve Spokojených státech amerických se jmenovala Johnsonovo kosmické středisko (stát Texas, město Houston).

PÁTEK 17. ŘÍJNA 2008 (CDT)

Floridu jsme prozatím nechali za zády (pro větší názornost budu ode dneška doplňovat mapu) - a vyrazili na okružní vyhlídkovou jízdu. První zastávka (hygienické, benzínové a občerstvovací v to nepočítaje) měla jméno Naval Aviation Museum v Pensacole. Kosmonautiky spíše méně než více (nejzajímavější je návratový modul lodi Apollo Skylab SL-2), ale jinak MOC pěkné!

ČTVRTEK 16. ŘÍJNA 2008 (CDT)

Přímo u zdroje se mi podařilo získat dosud zřejmě utajované informace o skutečné podobě programu Constellation. Náhodou jsem narazil na modely v aktuální podobě (zleva) lodi Orion, rakety Ares-I (za povšimnutí stojí zláště záchranný systém, který byl dosud přirovnávaný k horské dráze, teď dostal atypický tvar šrobovnice), Ares-V a lunárního modulu Altair.

Vysvětlivka: CDT je Central Daylight Time, centrální letní čas. Je to jedno z časových pásem ve Spojených státech, týká se států, které se - lidově řečeno - nacházejí ve druhé čtvrtině USA (bráno od východu).

STŘEDA 15. ŘÍJNA 2008 (EDT)

Takový zvláštní pocit to je. Ráno vykouknu z okna - ejhle, na obzoru se rýsují dva bráškové. Ten na prvním snímku se jmenuje Atlantis, ten na druhém snímku Endeavour (škoda jen, že ten třetí - Discovery - byl zrovinka zalezlý v boudě). Ale co, aspoň jsme viděli dědu Crawlera (první obrázek, druhá řada), jak právě dnes do hangáru VAB dostrkal plošinu MPL (právě pro Discovery). Zpovzdálí se koukala sestřenice Delta i bratránek Orion...

Bez mučení se přiznám, že tam, kde jsem, jsem původně chtěl jet sledovat vertikální pohyb raketoplánu. Bohužel, události dnů minulých (viz blog 30. září 2008) zapříčinily, že se oba bráškové budou zatím hýbat jen směrem horizontálním (viz blog 10. října 2008). Ale co - když už jsem měl letenky koupené... A tak naše malá česká výprava vyjela na bratrskou pomoc zachraňovat americký turistický průmysl... Aneb zachovejte nám přízeň, budu se pokoušet blog aktualizovat (v rámci možností) co nejčastěji.

(Vysvětlivka: EDT je Eastern Daylight Time, východní letní čas. Platí na východním pobřeží Spojených států. Takže se omlouvám, pokud se datum zveřejňování informací na blogu bude v nejbližších dnech odlišovat od data/času, ve kterém žije většina jeho čtenářů.)

PONDĚLÍ 13. ŘÍJNA 2008

Ve věku 63 let podlehl mozkovému nádory Jim Benson, zakladatel vizionářské firmy SpaceDev. Ta se kromě mnoha nových technologií a nápadů podepsala např. pod motorem, který poháněl letoun SpaceShipOne (v roce 2004 se několikrát dostal jako první soukromý stroj nad "magickou" stokilometrovou hranici).

NASA v pátek 10. října 2008 oznámila své rozhodnutí udělat vše pro to, aby sonda MSL mohla odstartovat v plánovaném termínu, tedy 15. září 2009 (viz blg 9. října 2008). Nezaznělo ale, kolik to bude stát ani odkud se na to vezme.

Jablko nepadlo daleko od stromu. V daném případě spíše od rakety. Syn amerického astronauta Owena Garriotta Richard se "potatil" zásluhou včerejšího startu v lodi Sojuz TMA-13 (společně s ruským kosmonautem Jurijem Lončakovem a americkým Edwardem Finckem). Garriott senior má mezi astronauty pořadové číslo 62, junior 483.

Ředitel Roskosmosu Anatolij Perminov dle tiskové agentury RIA/Novosti zpochybnil, že by se posádka Mezinárodní kosmické stanice od příštího roku rozrostla ze tří na šest osob. "Konečné rozhodnutí ještě nebylo přijato," údajně řekl.

Tři mé články v měsíčníku Letectví+kosmonautika 10/2008: "Záchranáři a opraváři" (před startem Endeavouru STS-126), "Evropský sen o pilotované lodi" a "Kosmické muzeum v Leicesteru". Na posledně jmenované reportáži se přitom podílel i jistý nadějný fotograf - ač nejsem majitelem a provozovatelem křišťálové koule, něco mi říká, že reportáží této autorské dvojice už brzy vznikne mnohem více...

PÁTEK 10. ŘÍJNA 2008

NASA nyní počítá se startem raketoplánu Atlantis k odložené misi STS-125 dne 12. února 2008. Na případnou záchrannou misi STS-401 (dosud designovaná STS-400) by raketoplán Discovery startoval 19. února 2008. Nebude-li potřeba, poletí Discovery na řádnou výpravu STS-119 k ISS v dubnu (v březnu je konflikt s příletem ruské lodi Sojuz). Zatím ale jde o pracovní plán, který počítá s hladkým průběhem příprav. NASA nevylučuje ani start STS-119 v únorovém termínu a posunutí STS-125 až na duben/květen. Pak by jako záchranný raketoplán mohl posloužit (opět) Endeavour STS-127 s plánovaným startem právě v květnu 2009. Jenže... Kombinace startů STS-125 a -127 je nepříjemná, protože dochází ke konfliktu s blíže nespecifikovaným vybavením, které je potřeba pro obě mise.

Sonda Mars Odyssey provedla poslední zářijový den šestiminutový zážeh motorů, který upravil její dráhu, aby mohla studovat oblasti planety Mars vždy uprostřed místního odpoledne - a ne až v odpoledni pozdním. Díky tomu budou tyto oblasti teplejší a pomocí přístroje THEMIS (Thermal Emission Imaging System) budou získány přesněji informace o složení hornin. Mise sondy Mars Odyssey byla nedávno prodloužena do roku 2010, pohonné látky by jí měly stačit do roku 2015.

Nemám ve zvyku kritizovat "cenové úpravy" (terminus technikus pro zdražování), ale jsou situace, nad kterými zůstává rozum stát... Nejde totiž ani tak o výši zdražování, jako spíše o jeho souvislosti. Mám na mysli připravované "nové jízdné" Českých drah. Aneb přijde mi opravdu přitažené za vlasy, aby pro mě (bydliště Brno) byla cesta do Prahy autem cenově srovnatelná s cestou vlakem druhou třídou (a to, i když jedu v autě sám!). A to nemám auto s kdovíjak nízkou spotřebou! Nejsem žádný ekologický magor, ale pokud se budu pro příště rozhodovat, zdali se trmácet na nádraží a cestovat do Prahy vlakem (jeden směr se započítáním dopravy na nádraží minimálně 3,5 hodiny, nečekaná zpoždění způsobenou nečekanou výstavbou koridorů v to nepočítaje) nebo zdali u domu sednout do auta (cca poloviční čas; i D1 může být zasekaná, samozřejmě - ale musím konstatovat, že častěji dojedu včas autem, než vlakem) při stejné výši nákladů, tak se obávám, že příroda zapláče. Opravdu nemám na to, abych si mohl dovolit dvakrát týdně luxus cestování s Českými drahami (navíc bez pořádného spojení do Prahy ráno a zpět do Brna večer). A že jsem (resp. byl jsem) dosti velkým uživatelem služeb Českých drah - na památku mi zůstanou Kilometrické banky, které jsem projel za poslední tři roky. Je jich 24, což znemaná 48 tisíc kilometrů (což je více, než obvod zeměkoule - něco z toho sice připadá na zvýšený odpočet za cesty první třídou, ale cestu kolem světa mám určitě absolvovanou).

ČTVRTEK 9. ŘÍJNA 2008

Už zítra by měla NASA rozhodnout o budoucím osudu sondy Mars Science Laboratory, s jejímž startem se počítalo na podzim 2009. Důvodem rozhodování je fakt, že náklady na tuto misi (jinak technicky i technologicky mimořádně náročnou) překročily o více než 30 procent schválený rozpočet - a tato částka by ještě neměla být konečná. Ve hře jsou tři možnosti. Jednak uvolnit dodatečných cca 150 mil. USD na dokončení MSL, aby robot mohl startovat v roce příštím. Jednak odložit start na rok 2011, ovšem s tím, že bude potřeba až 400 mil. USD navíc. A jednak celou misi zrušit. Mimochodem, není to jediná v současnosti ohrožená mise k Marsu: Itálie totiž oznámila, že do budoucna bude dávat přednost národním kosmickým programům před mezinárodními (což by se mělo dotknout i již schválených projektů). Vyjádřeno řečí čísel půjde o pokles z 370 mil. USD ročně na 300 až 320 mil. Problém je v tom, že dramaticky narostla očekávaná cena plánovaného evropského robota ExoMars/Pasteur (start 2013), která měla být kolem 800 mil. USD narostla na 1,2 mld. USD. A Itálie měla mít dle původního rozpisu na misi téměř třetinový podíl. Otázkou tak je, zdali ostatní partneři projektu budou schopni výpadek z apaninského poloostrova nahradit. Optimističtí moc nejsou...

Upřesnění informace z blogu 7. října 2008: NASA chce nakoupit jen ruské lodě Sojuz (resp. jejich přepravní kapacitu: nekupuje si totiž loď, ale dopravní službu), ale nikoliv dopravní kapacitu družic Progress. Jak oznámil tiskový mluvčí NASA David Steitz: "NASA bude využívat americké dopravní služby pro zásobování Mezinárodní kosmické stanice po ukončení provozu raketoplánů a nemá zájem nakoupit služby (ruských dopravních) progressů po roce 2011." Na mysli měl program COTS, v jehož rámci nyní dvě společnosti (SpaceX a Orbital Sciences Corp.) vyvíjejí automatické zásobovací družice pro dopravu na Mezinárodní kosmickou stanici. Doufám, že tato "sázka za půl miliardy dolarů" (jak program COTS označil) současnému administrátorovi NASA Michaelu Griffinovi vyjde.

Aktuální číslo měsíčníku Svět - kromě obvyklého přídělu kosmických aktualit jsem do něj přispěl i větším článkem na téma "hvězdné války" (nikoliv ty filmové, nýbrž reálné).

STŘEDA 8. ŘÍJNA 2008

Náhradníkem "kosmického turisty" Charlese Simonyiho pro let Sojuz TMA-14 (viz blog 1. října 2008) stala Esther Dyson(ová), 57letá podnikatelka a komentátorka v oblasti informačních technologií ze Švýcarska. Jen pro úplnost dodávám, že Simonyi za svůj druhý let platí 35 mil. USD (za první dal 25 mil. USD).

Jako mávnutím kouzelného proutku se vyřešila rok trvající patová situace s thajskou družicí pro dálkový průzkum THEOS, která se minulý týden dostala do vesmíru. Startovala jižním směrem (viz blog 25. srpna 2008).

V Izraeli bylo vystaveno několik stránek z deníku astronauta Ilana Ramona (zahynul při havárii raketoplánu Columbia STS-107 1. února 2003). Deníky jako zázrakem přečkaly havárii - nemenším zázrakem přežily i několik následných měsíců ve volné přírodě a stejným zázrakem se 37 stránek podařilo objevit. Z pracně restaurovaných deníků je vystavována jen malá část. Zbývající nalezené stránky nechce vdova po Ramonovi Rona zveřejnit, protože obsahují informace "osobního charakteru".

ÚTERÝ 7. ŘÍJNA 2008

V desítkách zemí už několik dní zuří Světový kosmický týden. Jeho účastníky pozdravil i americký prezidentský kandidát Barack Obama. Při vší úctě - dle mého osobního názoru jen zneužil tuto akci k politickému boji. Na jedné straně napadl svého protikandidáta, že jeho plán na kosmonautiku nemá hlavu ani patu (McCain přitom dlouhodobě slibuje pokračování programů Orion/Ares) a že jen jeho vlastní (Obamova) vize má šanci na úspěch. Aniž by řekl, v čem jeho vize spočívá - nějak přitom zapomněl, že ještě před rokem označoval kosmonautiku za plýtvání prostředky, sliboval její redukci a investici peněz do školství. Že mění s blížícím se termínem voleb názor (který ale nakonec bude platný?) a rétoriku je celkem pochopitelné. Ale překvapuje mě, že "kandidát změny" tluče prázdnou slámu... Inu, hlavně se zalíbit všem, však ono to nějak dopadne.

Ostatně, není to jediné americké politické "vyloučeno", které v kosmonautice dostalo v minulých dnech na frak. Tím dalším se stal nákup ruských kosmických lodí Sojuz a Progress pro dopravu amerických astronautů na Mezinárodní kosmickou stanici v letech 2012 až 16. Zatímco ještě před dvěma měsíci (po začátku rusko-gruzínského konfliktu) znělo z Kongresu USA unisono "peníze do Ruska nepošleme ani omylem", nyní Sněmovna reprezentantů prakticky bez debaty schválila poměrem hlasů 370 ku 58 přesný opak. Američtí kosmonauti tak ruskou techniku budou moci dále využívat. Spojené státy mají dnes evidentně jiné starosti.

Páté letošní číslo obměsíčníku Kozmos jsem obohatil o dva články: "Phoenix v plné práci" (s doplňujícími fotografiemi na třetí straně obálky) a "Velký skok pro člověka" (o seskocích z prahu vesmíru).

PONDĚLÍ 6. ŘÍJNA 2008

Americká meziplanetární sonda MESSENGER dnes proletěla ve vzdálenosti 200 kilometrů od planety Merkur. V plánu má ještě jeden průlet kolem této planety (září 2009) před tím, než se stane její umělou družicí (březen 2011).

Takže na Floridě se budou v nejbližších dnech konat "škatule-škatule, hejbejte se" s raketoplány. Atlantis poputuje zpátky do haly VAB (20. listopadu) a Endeavour provede přesun z rampy 39B na rampu 39A (25. listopadu). Atlantis pak bude pravděpodobně odmontovaný ze sestavy pomocné motory/hlavní nádrž a umístěný na hangáru OPF (i když ve hře je i varianta, že by zůstal několik měsíců připojený k této sestavě). Endeavour by se měl do OPF dostat oklikou přes Mezinárodní kosmickou stanici, k níž má startovat 14. listopadu 2008. NASA dosud neví, zdali Atlantis k misi STS-125 odstartuje v únoru 2009 nebo až počátkem května 2009 (i když druhá možnost se začíná jevit jako pravděpodobnější).

Americká nadace Space Frontier Foundation vypsala konkurs na dvojici učitelů (uzávěrka přihlášek 4. prosince 2008), které by vyslala v roce 2010 nebo 11 na práh vesmíru - a potom je zase vrátila zpátky do školních tříd. Do budoucna hodlá nadace na tuto činnost shromáždit každoročně 20 mil. dolarů. což by mělo umožnit suborbitální lety dvou set učitelů (po čtyřech z každého státu USA). Emblém programu - viz snímek. Pro úplnost: NASA kdysi měla podobný program "Teacher In Space", nyní "Educator Astronauts". Současný program ale má - dle Space Frontier Foundation - jednu podstatnou vadu na kráse. Učitelé kvůli němu na mnoho let (de facto natrvalo) opouštějí školy a stávají se plnohodnotnými astronauty. Na tom něco bude: zatím jediná učitelka, která přežila kosmický let, Barbara Morganová, nedávno opustila NASA a přijala práci na univerzitě (dříve učila na střední škole). Viz blog 20. června 2008. Což ale už není o inspiraci: jednak inspiruje už rozhodnuté a jednak na univerzitách po celém světě působí desítky bývalých astronautů. Návrat učitele z vesmíru do středních škol by tak skutečně byl něčím jiným...

PÁTEK 3. ŘÍJNA 2008

Rusko začalo vést jednání s Kubou o možnosti vybudování svého nového kosmodromu na území Ostrova svobody. Díky jeho blízkosti u rovníku by po startech odtud totiž vzrostla díky doplňkovému využití zemské rotace nosnost ruských raket až o desítky procent.

V německém Speyeru se dnes pro veřejnost otevírá expozice místního technického muzea věnovaná historii kosmonautiky. Jejím středobodem je zkušební exemplář kosmolánu Buran BTS-002 (viz např. blog 28. srpna 2008).

NASA přejmenovala družici GLAST (vypuštěná 11. června 2008) na na počest profesora Enrico Fermiho (1901 - 1954), průkopníka výzkumů v oblasti beta- a gama-záření.

Raketoplán Atlantis připravující se k letu STS-125 by měl putovat zpět z rampy 39A do hangáru VAB dne 20. října 2008. Datum přesunu Endeavouru (mise STS-126) z rampy 39B na 39A nebylo zatím stanoveno.

A do třetice nové přírůstky do sbírky (zleva): Aleksej Jelisejev a Vladimir Šatalov (Sojuz-8/1969, nicméně letěli společně i na Sojuzu-4 a -10), Valerij Bykovskij (na obálce společného letu Vostok-5 a -6) a Vitalij Sevasťjanov (veterán z letů Sojuz-9/1970 a Sojuz-18/1975).

ČTVRTEK 2. ŘÍJNA 2008

Jaký bude mít na další program raketoplánů dopad odklad startu raketoplánu Atlantis STS-125 (viz blog 30. září 2008)? V tuto chvíli těžko říct, protože zatím se ani neví, jak dlouhý tento odklad bude... Jisté tak je, že raketoplán Atlantis STS-125 už letos nepoletí a Endeavour STS-126 bude startovat kolem 14. listopadu 2008 (a to z rampy 39A, kterou mu uvolní právě Atlantis). Potom NASA pracuje s dvojicí scénářů. První počítá s letem Atlantis STS-125 v únoru 2009, Discovery STS-119 v březnu 2009 (před tím by posloužil jako záchranné plavidlo pro STS-125) a při troše štěstí by Endeavour STS-127 mohl letět podle plánu v květnu 2009. Druhý scénář předpokládá start Discovery STS-119 v únoru 2009, Atlantis STS-125 až v dubnu 2009 a Endeavour STS-127 v květnu 2009 (před tím by opět posloužil na rampě 39B jako záchranný člun). Ač to opticky vypadá, že od května 2009 bude vše zase podle původního plánu (viz blog 9. července 2008), není tomu tak. Tento posun totiž bude mít negativní dopad na další přípravu raketoplánů (např. poletí-li Atlantis v dubnu, nemůže znovu startovat už v červenci k letu STS-128 - ani únorový start by toto datum neumožnil zachovat). Interní informace hovoří o tom, že se v roce 2009 nestihne minimálně jeden (což je jisté) až dva (což je pravděpodobné) starty raketoplánů.

Bývalý astronaut Robert Cabana (veterán z letů veterán z letů Discovery STS-41/1990, Discovery STS-53/1992, Columbia STS-65/1994 a Endeavour STS-88/1998) bude novým ředitelem Kennedyho kosmického střediska na Floridě (dosud působil jako ředitel Stennisova kosmického střediska v Mississippi - viz blog 15. srpna 2007).

Druhá dávka z nových podpisů ve sbírce (první viz blog 1. října 2008; zleva): Jevgennij Chrunov + Aleksej Jelisejev (přestoupili v lednu 1969 z lodi Sojuz-5 do -4), Pjotr Klimuk + Valentin Lebeděv (Sojuz-13/1973) a Pavel Popovič + Jurij Artjuchin (Sojuz-14/1974).

STŘEDA 1. ŘÍJNA 2008

Podnikatel Charles Simonyi, který absolvoval start v lodi Sojuz TMA-10 jako "účastník kosmického letu" (tedy kosmický turista), se chystá vrátit do vesmíru. Dle prohlášení společnosti Space Adventures by měl letět již v březnu 2009 jako člen posádky lodi Sojuz TMA-14. Stal by se tak prvním "turistou", který by si "dovolenou" na oběžné dráze zopakoval.

Na dnešní den připadá padesáté výročí zahájení fungování amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) - pro úplnost dodáváme, že založený byl 29. července 1958.

Tento týden začíná v Německu řada akcí "Setkání s astronautem". Mělo by jít o občasná setkání určená pro uzavřenou společnost i širokou veřejnost - organizátoři slibují zajímavá jména (velitelé raketoplánů, mnohonásobní kosmonauti, astronauti z programu Apollo apod.).

V minulých dnech jsem zaznamenal úspěšný "lov" v oblasti podpisů kosmonautů (zleva): posádka lodi Apollo-ASTP (Thomas Stafford, Donald Slayton a Vance Brand), dvakrát posádka lodi Sojuz-12 (Vasilij Lazarev a Oleg Makarov). Tu už mám ve sbírce i z dřívějška (viz blog 5. května 2008, 21. července 2008 a 19. srpna 2008), ale snad se neztratí.