Archiv blogu (nejen) o kosmonautice Tomáše Přibyla - srpen 2006

NEDĚLE 31. PROSINCE 2006

Úplně poslední obálka roku 2006 - z firmy Scaled Composites mi přišla podepsaná fotografie všech čtyř jejích "komečních astronautů", kteří se chystali pro lety na stroji SpaceShipOne (v roce 2004 získal cenu Ansari X-Prize). Nakonec letěli jen dva: Michael Melvill a Brian Binnie, další dva by měli dostat příležitost později (snad v roce 2008 společně se zahájením letů SpaceShipTwo). Kromě jejich podpisů jsem dostal i fotku podepsanou Burtem Rutanem, tvůrcem mnoha úspěšný letounů historie (a zakladatelem společnosti Scaled Composites) - o tu jsem nežádal a byla (milým) překvapením...

SOBOTA 30. PROSINCE 2006

Letošní poslední týdeník Respekt obsahuje článek "Iluze rudého Měsíce" z mé osobní laboratoře. Snaží se vyvracet obecně rozšířenou představu o to, že Čína chystá pilotovaný program přistání na Měsíci - a že toto je motorem amerických plánů obnovení lunárních letů. Obsah článku jednou větou: Čína nikdy oficiálně pilotovaný let na Měsíc neproklamovala, veškeré informace tohoto druhu jsou pouze nepřesně vyložené zprávy o bezpilotním programu.

Předevčírem jsem psal, že mi ve sbírce chybí dvanáct podpisů kosmonautů, co kdy byli ve vesmíru. Den se se dnem sešel - a už to není pravda, neboť mi jich chybí jen jedenáct. Pošta mi včera doručila podepsanou litografii dvojnásobného astronauta Ronalda Segy (Discovery STS-60/1994 a Atlantis STS-76/1996), kterou jsem za mírný peníz zakoupil. Jeho absence ve sbírce mě přitom štvala více než v případě jiných kosmoletců - protože jsem jej v březnu 1996 osobně viděl startovat do vesmíru na palubě raketoplánu Atlantis...

PÁTEK 29. PROSINCE 2006

Vánoce, vánoce neodcházejí... Aneb koukejte, co mi včera přišlo poštou. Posádka Discovery STS-121 (červenec 2006). Skoro všechny podpisy a věnování, chybí pouze Thomas Reiter (zanechaný touto posádkou na ISS) - kterého si ale (pevně věřím) doplním někdy v průběhu roku 2007. Už teď vím o několika akcích, kde ho můžu "chytit"...

ČTVRTEK 28. PROSINCE 2006

Jak už jsem psal před několika dny, pod stromečkem jsem našel tři nové podpisy astron astronautů, které jsem zatím ve sbírce neměl. Jmenovitě jsou to: Manley Carter (letěl na Discovery STS-33/1989, pak byl nominovaný do posádky Discovery STS-42, ale zahynul při letecké katastrofě malého dopravního letounu), Mary Cleaveová (Atlantis STS-61B/1985 a Atlantis STS-30/1989) a Catherine Colemanová (Columbia STS-73/1995 a Columbia STS-93/1999). Ze všech 451 astro/kosmonautů, kteří kdy absolvovali kosmický let, mi tak ve sbírce chybí už jen posledních dvanáct jmen (křížkem označení již nežijí):
  • Ansari(ová) Anouseh (USA)
  • Bowersox Kenneth (USA)
  • Fei Junlong (Čína)
  • Grissom Virgil (USA)+
  • Levčenko Anatolij (Rusko)+
  • McNair Ronald (USA)+
  • Nie Haisheng (Čína)
  • Onizuka Ellison (USA)+
  • Resnik(ová) Judith (USA)+
  • Roosa Stuart (USA)+
  • Sega Ronald (USA)
  • White Edward (USA)+
  • PONDĚLÍ 25. PROSINCE 2006

    Štědrej večer nastal... Asi jsem byl moc hodný, protože pod stromečkem jsem měl dva podpisy Jurije Gagarina, několik dalších podpisů kosmonautů, které jsem ještě ve sbírce neměl (budu informovat později), nějaké knížky s kosmickou tématikou... A to nejlepší: československou vlaječku, která letěla na lodi Sojuz-28 s kosmonautem Vladimírem Remkem. Podepsaná Remkem a Gubarevem (to byl jeho velitel), navíc doplněná o palubní razítko stanice Saljut-6. Moc pěkná věcička, která se stala perlou mé sbírky. Děkuji, Ježíšku!

    SOBOTA 23. PROSINCE 2006

    Tři úspěšné lety raketoplánů během půl roku - to je solidní výsledek, ne? Aneb Discovery je zpátky (a bezpečně) na Zemi. Tím se otevřely dveře pro další lety raketoplánů v roce příštím: ten by měl být z hlediska ISS klíčovým (= kritickým). Čtyři montážní starty raketoplánů dopraví na stanici téměř kompletní příhradový nosník a dva hermetizované moduly: Node-2 a Columbus (JEM, o kterém jsem psal 20. prosince, byl odložený na rok 2008). Navíc se čeká start evropské zásobovací družice ATV-1/Jules Verne, dva ruské sojuzy a tři bezpilotní progressy. Když už jsme u raketoplánu Discovery STS-116: pevně věřím, že když byli ve vracející se posádce dva evropští kosmonauti, tak se celá posádka v dohledné době vydá do Evropy. Zn. dojedu kamkoliv.

    V souvislosti s Evropany na STS-116 zatím vím jen, že Thomas Reiter i Christer Fuglesang budou dne 18. ledna 2007 v European Astronaut Center (Kolín nad Rýnem). Kéž by nebyli sami - to bych pak asi dal přednost jistému výletu do Německa před nejistým výletem do ukrajinského Žitomiru. Tam by se 19. ledna 2007 měly konat oslavy stého výročí narození hlavního konstruktéra Sergeje Pavloviče Koroljova...

    V časopise Click! číslo 12/2006 (ex-Softwarové noviny) vyšel celostránkový materiál o mé maličkosti. Sestavený byl zajímavým způsobem: odpovídal jsem na otázky redaktorky v přesvědčení, že to vyjde jako rozhovor. Chyba lávky! Ponechány byly pouze odpovědi, otázky byly vyškrtnuty... Nicméně navzdory této neobvyklé metodice nedopadl výsledek úplně nejhůře (alespoň si to myslím).

    PÁTEK 22. PROSINCE 2006

    Novinář a publicista Karel Pacner oslavil letošní vánoční svátky tak, že "rozchodil" nový web: www.karelpacner.cz.

    Pod hlavičkou České kosmické kanceláře vyšlo další číslo elektronického měsíčníku Kosmický kurýr. Ke stažení je ZDE (ev. si můžete stáhnout i všechna dosud vyšlá čísla) - s tím, že k odběru se lze zaregistrovat (stačí zaslat e-mail na adresu info[zavináč]czechspace[tečka]cz, není třeba vyplňovat žádné složité a nejisté formuláře) a následně budete Kosmického kurýra dostávat do schránky každý měsíc...

    Protože máme na krku vánoční svátky a navíc se blíží začátek zbrusu nového roku, mám tu dvě pé-efka...

    ČTVRTEK 21. PROSINCE 2006

    Mám další "zářez" za kosmický článek v časopise - tentokráte ve 21. století. Je čtyřistránkový a jmenuje se "Mohou po Marsu skákat průzkumné koule?" Věnuje se problematice netradičním způsobů průzkumu čtvrté planety naší sluneční soustavy. Tisíc skákacích koulí, letouny, miniletouny velikosti přerostlé mouchy, ruský Marschod... Prostě různé nekonvenční nápady, jak se o Marsu dozvědět více.

    Známý fyzik Stephen Hawking by se mohl stát prvním invalidním astronautem (již několik desetiletí trpí degenerativní nervovou poruchou a je upoután na speciální vozík; s okolím komunikuje jen díky speciálnímu hlasovému syntetizátoru). Nyní vede vážná jednání se společností Virgin Galactic ohledně možnosti letu na letounu SpaceShipTwo (raději se vyhýbám označení "raketoplán", jak je často prezentovaný). S nápadem prý přišel sám fyzik Hawking a společnost Virgin Galactic není proti. Jen bude potřeba pečlivě zvážit všechna pro a proti: pokud by Hawking letěl, doprovázeli by jej dva asistenti, kteří by jej v beztíži nejprve odpoutali a posléze mu pomohli zpět do sedadla.

    Raketoplán Discovery STS-116 se odpojil od stanice ISS, kde zanechal mj. Sunitu Williamsovou. Ale pozor, nikoliv celou - Williamsová (v inventáři označovaná jako "položka 811") si nechala ve vesmíru ostříhat svoji "lví hřívu" a vlasy poslala zpátky na Zemi raketoplánem (coby "položku 811.1"). S tím, že mají posloužit dobročinným účelům a budou prostřednictvím nadace Locks of Love věnovány nějakému dítěti, které kvůli léčbě těžké nemoci přišlo o vlasy vlastní. (Jen pro zajímavost: předpisy NASA zapovídají astronautkám s dlouhými vlasy je ve vesmíru nechat takto "plavat". A to z bezpečnostních důvodů, aby se třeba někde nezasekly, nezamotaly do ventilátoru apod. Nicméně v praxi je porušování tohoto předpisu tolerováno - jde jen o to, aby v případě nějakého průšvihu měla NASA "krytá záda" s tím, že došlo k porušení směrnic.)

    STŘEDA 20. PROSINCE 2006

    Milan "Kosmos News" Halousek mě upozornil, že jsem se procpal i na stránky České národní banky (viz Prameny textu). To jsou teda věci...

    Ruský Institut I. V. Kurčatova zjistil, že bez Rusů nemohou Američané na Mars letět. Prý kvůli náskoku Ruska v některých technologiích, např. jaderných. Zajímalo by měl, zdali k podobnému zjištění dospěla i americká strana...

    Byla jmenována (byť zatím neoficiálně) posádka raketoplánu Endeavour STS-123 (start prosinec 2007). Velitelem bude Dominic Gorie (dosud Discovery STS-91/1998, Endeavour STS-99/2000 a Endeavour STS-108/2001), jako pilot mu bude asistovat nováček Gregory H. Johnson. Do křesel letových specialistů usednou Richard Linnehan (Columbia STS-78/1996, Columbia STS-90/1998 a Columbia STS-109/2002), Takao Doi (Japonsko, Columbia STS-87/1997), Michael Foreman a Robert Behnken (oba nováčci). Kromě nich poletí raketoplánem Endeavour "nahoru" Robert Thirsk (Kanada, Columbia STS-78/1996) a "dolů" Léopold Eyharts (Francie/ESA, Sojuz TM-27/1998), kteří budou pracovat na ISS v rámci tzv. mikroexpedice.

    Byl zveřejněný osobní emblém příštího "kosmického turisty" Charlese Simonyiho (start duben 2007, Sojuz TMA-10). Pěkný až na jeden detail: stanice ISS bude v době jeho příletu vypadat poněkud jinak, než je na emblému zakresleno...

    ÚTERÝ 19. PROSINCE 2006

    Všiml jsem si jedné zajímavé věci týkající se posádek raketoplánů. NASA se snaží do posádek raketoplánů oproti minulým letům "nacpat" co nejvíce nováčků - což ale kompenzuje jinak! A to tím, že se do vesmíru vydávají společně astronauti, kteří už dříve spolu letěli: zkušenost z mnoha letů je tak vlastně nahrazována sehraností části posádky (což má pochopitelně příznivý vliv na všechny). A tak na současném letu STS-116 letí jediní dva veteráni, kteří ale už letěli spolu (Polansky a Curbeam na STS-98). Příští let STS-117 (březen 2007): Sturckow a Forrester už letěli společně na STS-105. STS-122: Frick a Walheim na STS-110. STS-125: všichni tři veteráni (Altman, Grunsfeld, Massimino) letěli na STS-109...

    V poslední době jsem se několikrát dobře pobavil nad reklamou na idnes.cz. Její princip spočívá v tom, že si inzerenti zaplatí za to, že některá klíčová slovíčka jsou zvýrazněna - a když na ně najete myší, zobrazí se vám reklamní okýnko. A tak když čtete článek o startu raketoplánu a řeč je o tom, že na ISS jsou solární baterie, tak u slovíčka "baterie" na vás vyskočí reklama svádějící ke koupi tužkových baterií. Hovoří-li se o "masách lidí", vybafne na vás reklama na masové psí konzervy... Je-li řeč o strádání německých vyhnanců, zve vás reklama na výlet do Německa (možná je tematický, co já vím). Nejvíce jsem se černo-humorně pobavil u nekosmického článku, kdy zde byla informace v tom duchu, že vrah zabil svoji oběť lahví o vína. Při najetí myší na slovo "víno" vyskočil veselý box "Nejlepší je veltlínské zelené!" (Vím, že podobná "zábava" je cílem tohoto marketingu - člověk hledá, co za blbost se tam objeví. Ale je to důkazem, že i v reklamě lze stále vymyslet něco nového a vtipného.)

    Jako postav na orloji bude mít patnáctá základní posádka ISS. Už nyní je ve vesmíru Sunita Williamsová (proto se nezúčastila tiskové konference v Houstonu, na níž byla pořízena tato fotka). V dubnu 2007 přiletí na ISS Fjodor Jurčichin (vpravo) a Oleg Kotov (druhý zprava). Pro úplnost: do vesmíru je doprovodí "účastník kosmického letu" (= kosmický turista) Charles Simonyi (uprostřed). Na přelomu června a července 2007 vystřídá Williamsovou na ISS Clayton Anderson (druhý zleva), který přiletí raketoplánem Endeavour STS-118. Protože poletí na tzv. mikroexpedici, na ISS se dlouho neohřeje a už v září 2007 jej vystřídá Daniel Tani (úplně vlevo). (Na toto místo patří hluboký povzdech sběratele podpisů kosmonautů. Takovéto posádky se podaří zkompletovat snad jen zázrakem - vždyť je problém dát dohromady i některé dvoučlenné...)

    PONDĚLÍ 18. PROSINCE 2006

    Světlo světa spatřil Svět - nový měsíčník o vědě, technice, historii apod. Myslím, že ke kosmonautice je velmi milosrdný (dovolím si počítat některé články z astronomie, která je v daném čísle kosmonautice velmi blízká): osm planet sluneční soustavy (2 tiskové stránky), fotky od robotů Spirit a Opportunity (2), astronomické aktuality (2), rozhovor s Jiřím Grygarem (2), současnost a budoucnost raketoplánů (4), reportáž z Kennedy Space Center (2), aktuality z kosmonautiky (2), družicová navigace (3) a Sergej Koroljov (8). Suma sumárum: 27 stran (více než čtvrtina čísla) s kosmonautikou velmi úzce souvisejících! (Zcela neskromně doplňuji, že raketoplány, aktuality z kosmonautiky, družicovou navigaci a Koroljova jsem psal osobně.) Jinak celý časopis Svět má sto stran, stojí 29 Kč (zaváděcí cena prvních dvou čísel, postupně se zvýší na 39 Kč - pro předplatitele ovšem bude 27 Kč). A myslím, že ho můžu s klidným svědomím doporučit: kosmonautiky by v něm mělo být stále dosti...

    Na dnešní den se chystá čtvrtá (neplánovaná) kosmická vycházka z raketoplánu Discovery STS-116, jejímž hlavním cílem je domluvit panelu slunečních baterií, který se tak něj nechtěl složit podle plánu. Výstup mají provést americký astronaut Robert Curbeam a švédský specialista Christer Fuglesang. Bez zajímavosti jistě není fakt, že Curbeam provede během sedmi dnů už čtvrtý fyzicky i psychicky nesmírně namáhavý výstup: což je rekord v historii kosmonautiky...

    Minulou středu jsem chatoval (čti: četoval) na serveru www.lidovky.cz - archív otázek a odpovědí si lze přečíst ZDE. Jinak jsem moc rád, že jsem se zase jednou dostal do dobré společnosti...

    NEDĚLE 17. PROSINCE 2006

    Vyšlo Letectví+kosmonautika 12/2006. Kromě dvojice mých článků (o resuscituované misi k teleskopu Hubble a rozhovor s kosmonautem Krikaljovem - viz blog 15. listopadu) je zde ještě velký článek o letu Atlantis STS-115 a další o letounu Zero-G pro vytváření krátkodobého pobytu ve stavu beztíže. Nejvíce mě ovšem potěšil seznam článků v celém ročníku LK: vyšlo jich čtyřicet. U plných 34 z nich jsem podepsaný jako autor... Pokud mám jmenovat autory "nepřibylovských" článků, pak jsou to L. Lejček (3 ks), A. Vítek (2 ks) a M. Gyurosi (1 ks článku). Možná bych měl mít radost, ale jsem z toho smutný - autorů je jako šafránu, těch kvalitních ještě méně. Když to trochu přeženu: pokud si chci něco pořádného o kosmonautice přečíst, musím si to napsat...

    V posledních dnech mi vyšla spousta článků o kosmonautice. Kromě výše zmíněného LK to byly třeba dva ve slovenském Kozmosu (o družicích STEREO a pokračování letu Venus Express) a jeden v Respektu (o družicovém navigačním systému Galileo). A hromada v časpise Svět: informaci přinesu zítra.

    Kromě vánočních a novoročních přání mi v uplynulém týdnu přistály také dvě obálky s podpisy kosmonautů. Jednu z nich posílal Léopold Eyharts (Francie/ESA), jednu Michael "Mike" Mullane. Jsem opravdu rád, že chodí!

    Koupil jsem si posilovací přístroj. Kromě akutní potřeby mě k tomu přivedla i velmi mírná cena dotyčného vercajku ("když se na to nakonec bude prášit, tak to žádná velká škoda nebude") a jeho mírumilovný vzhled (poloha ležmo mi při cvičení tak nějak vyhovuje). Nicméně ta bestie mi dává řádně do těla (takto neprobíhá každé mé cvičení, to jsem jen napoprvé zaměnil nastavení a namísto zdířky "začátečníci a hroši" jsem si zadal úroveň "vícečetní olympijští vítězové a superman" - svůj omyl jsem ale zjistil záhy).

    NEDĚLE 10. PROSINCE 2006

    Dnes v noci se seznam osob, které kdy uskutečnily kosmický let, rozrostl o dalších pět jmen. A to díky úspěšnému startu raketoplánu Discovery k misi STS-116 ve 2:47 hod našeho času. Jen dvě osoby ze sedmičlenné posádky mají za sebou zkušenosti z předchozích kosmických letů: velitel Mark Polansky a letový specialista Robert Curbeam (shodou okolností letěli i společně na misi Atlantis STS-98/2001 - viz první obrázek). Jinak posádku tvoří nováččci (zleva): pilot William Oefelein, letoví specialisté Christer Fuglesang (reprezentuje na palubě Evropskou kosmickou agenturu ESA), Joan Higginbothamová, Nicolas Patrick a Sunita Williamsová (která zůstane na palubě stanice ISS k dlouhodobému půlročnímu pobytu). Jen podotýkám, že počet letů není absolutní vypovídajícím kritériem o kvalitách astronautů - i když se nejlépe srovnává. Vezměte si třeba Fuglesanga, který sice letí poprvé - ale ve výcviku je od roku 1992 (!). Za tu dobu dělal náhradníka pro dlouhodobý pobyt na stanici Mir nebo získal jako jeden z velmi mála neruských kosmonautů kvalifikaci coby velitel lodi Sojuz.

    PÁTEK 8. PROSINCE 2006

    Tak nám dnes v noci nevypustili raketoplán... Aneb natankováno bylo, posádka nachystána byla - ale vhodné počasí jaksi nebylo. Příští pokus o start Discovery STS-116 s pěti nováčky na palubě (pět "zelenáčů" ze sedmi astronautů - to už tu dlouho nebylo, ale počet letů rozhodně není jediným kritériem kvality, byť se nejlépe měří) by se měl uskutečnit v neděli 10. prosince ve 2:47 hod našeho času.

    Ve včerejším hlavním zpravodajství televize Prima se hovořilo o tom, že na Marsu se našla tekoucí voda. Přesněji: našly se strouhy, které vypadají jako by je vytvořila tekoucí voda. Je to vlastně "závěť" sondy Mars Global Surveyor, která planetu zkoumala téměř deset let - a díky tomu na ní mohla sledovat několik ročních cyklů. Rozhodně jde o objev zajímavý, nicméně bych varoval před přehnaným optimismem: neobjevili jsme tekoucí vodu, ale "jen" stopy jejího působení. Pozor tedy na jednoznačné výklady, definitivní závěry a zprávy o téměř jistém životě na Marsu!

    ČTVRTEK 7. PROSINCE 2006

    Polévá mě studený pot - v těchto dnech měli do Vídně (což je z mého rodného Brna "coby granátem dohodil") přijet dva ruští aktivní kosmonauti. Nevím jejich jména, neznám další podrobnosti... A děsím se chvíle, kdy se dozvím, že "tam včera byli".

    NASA oznámila jak bude vypadat její pilotovaný lunární program. Oznámila to tak, že v podstatě nic neřekla - a přesto naplnila titulní stránky novin a hlavní zpravodajské relace v rozhlase či televizi. Kdo čekal podrobnosti, byl hluboce zklamán. Dozvěděli jsme se v podstatě to, že astronauti poletí na Měsíc a že se tam pokusí postupně své pobyty prodlužovat. Ale na druhou stranu budiž zajímavým zjištěním, že lunární program stále přitahuje pozornost médií - a tudíž i veřejnosti. A to je dobře.

    Taky jsem se přidal ke komentování americké základny na Měsíci. Včera mi v Lidových novinách vyšel rozhovor na toto téma (původně plánovaný na dvojnásobek velikosti, ale nakonec ho zredukovala inzerce). Snad jsem nebyl jako ti komentátoři, kteří netuší, z kolika modulů se stanice bude skládat, jak budou velké, kolik startů pro její vybudování a zásobování bude potřeba, jak dlouho bude fungovat apod., ale zato přesně vědí, že její cena bude závratných 600 až 800 mld. dolarů... Rozhovor z Lidovek s mou maličkostí si můžete přečíst ZDE - a můžete jej srovnat s plnou verzí (ta je výrazně delší, úplnější a zajímavější), která je ZDE.

    STŘEDA 6. PROSINCE 2006

    Dnes nad ránem (po dvou nocích se třemi hodinami vydatného spánku) jsem dopsal skoro třicetistránkový článek o Sergeji Koroljovovi pro časopis Svět (vyjde 15. prosince). Moc zajímavá práce - a když člověk jen tupě neopisuje data, ale snaží se najít a pochopit souvislosti, je to ještě zajímavější. Existuje třeba zažitý mýtus, že Koroljov odmítal pro lunární raketu N-1 motory s toxickým palivem (asymetrický dimetylhydrazin, oxid dusičitý), které mu nabízel Gluško. Prý proto, že nechtěl toxické látky v raketě, která bude vozit lidi. Pravda je ale taková, že Koroljov odmítal toxické pohonné látky z principu - tedy ne kvůli tomu, že raketa bude vozit lidi, ale z jiných důvodů. Třeba pro nebezpečnost skladování látek, obsluhy rakety apod. Daní za používání toxických látek byly v SSSR desítky zbytečně zmařených životů vojáků, obsluhujícího personálu apod. - lidí, kteří s nimi museli pracovat a kteří neměli odpovídající kvalifikaci.

    Při psaní materiálu o Korolovovi mě napadla jedna věc: nechybí současné světové kosmonautice osobnosti jako Koroljov nebo von Braun? Lidé charismatičtí, uznávaní, zapálení, schopní strhnout davy... A taky mě napadla ještě jedna podotáztka: může podobná osobnost v současnosti vůbec vzniknout? V době automatické neuznávání (a záměrného ponižování) autorit (= lidí, kteří něco dokázali, nikoliv těch, kdo dostali funkci), schopností, kdy každý pitomeček si uzurpuje právo rozumět naprosto všemu?...

    Máme tu emblém pro misi ISS-15 (start duben 2007). Poletí ji ruští kosmonauti Fjodor Jurčichin a Oleg Kotov (viz snímek), jako "třetí do mariáše" se u nich postupně vystřídá Sunita Williamsová (na ISS přiletí už za několik dní), Clayton Anderson a Daniel Tani. Jen podotýkám, že se objevily verze emblému i se všemi jmény posádky, ale ty asi neprojdou - co by se dělo třeba v případě odkladu startu Taniho?

    ÚTERÝ 5. PROSINCE 2006

    Byl jsem včera v Praze. Na tom by nebylo nic zvláštního (ostatně, už v dobách mé rodičovské dovolené odpovídal tříletý syn na otázku "kde bydlíš?" bezelstným dětským úsměvem a konstatování "nádraží Praha-Holešovice"). ZVláštní ale bylo, že jsem se zúčastnil natáčení pořadu Víkend pro TV Nova. Někdy koncem prosince či počátkem ledna (datum se snad dozvím včas) by se měl vysílat. Téma? Zkáza raketoplánu Columbia.

    Nedávno jsem se (opět) rozhodl přestat pít. Včera jsem jako pozornost od jedné firmy dostal tester alkoholu. Přijde mi škoda takovou krásnou věcičku nechat zahálet, takže nejspíše své původní rozhodnutí poupravím...

    Každopádně doufám, že své rozhodnutí vypustit 8. prosince 2006 raketoplán Discovery na misi STS-116 nepoupraví NASA... Odpočítávání bude zahájeno dnes v 5:00 středoevropského času, startovat se bude v pátek ve 3:36 (opět našeho času). Jako zajímavost přikládám fotografii původní posádky. Měla startovat v červenci 2003, měla být čtyřčlenná (protože měla svézt novou základní posádku ISS a vracet se s původní) a měl jí velet Terrence Wilcutt. Wilcutta nahradil Mark Polansky (NASA usoudila, že Wilcutt už se nalétal raketoplány dost a že popáté cestovat nemusí), posádka se rozrostla a start byl kvůli Columbii odložený o téměř 3,5 roku... Všimněte si jedné zajímavosti: na Wilcutta se podepsal Curbeam a naopak. (A jako smutné konstatování dodávám, že novou fotku posádky STS-116 podepsanou nemám. Což mě nečiní ani trochu šťastným, protože od Columbie vím, že podepsanou fotku posádky je nejlépe míti již před startem.)

    PONDĚLÍ 4. PROSINCE 2006

    Se slzou v oku a s hlubokým zármutkem v srdci musím konstatovat, že Mark Shuttleworth (druhý "kosmický turista, Sojuz TM-34/2002) na zamýšlenou návštěvu České republiky příští rok nedorazí. Co naděláme...

    Tak toto je posádka lodi Sojuz TMA-10, která má startovat 9. dubna 2007. Zleva velitel Fjodor Jurčichin, dále "účastník kosmického letu" (= kosmický turista) Charles Simonyi a palubní inženýr Oleg Kotov. Jurčichin a Kotov jsou Rusové, Simonyi má americké občanství, nicméně narodil se v Maďarsku.

    NEDĚLE 3. PROSINCE 2006

    Skoro před týdnem, minulé pondělí (já vím, jsem bídák, který zoufale nestíhá), vyšel v Deníku Rovnost (nebo jak se ty noviny teď jmenují) celostránkový materiál na téma "otcové na rodičovské". Samozřejmě jsem tam nemohl chybět - a při té příležitosti jsem trošičku zpropagoval i kosmonautiku... Celý naskenovaný článek naleznete ZDE. Jen upozorňuji, že novináři jako obvykle zkreslili informace a prohlašuji, že o nějaké pláštěnce pro dítě když prší jsem rozhodně neřekl ani slovo (díte přežije v dešti i bez pláštěnky a za dva čtverečky čokolády to ani nehlásí mámě, což mám opakovaně ověřeno).

    ÚTERÝ 28. LISTOPADU 2006

    Vypadá to, že zpráva o nedostatečné nosnosti rakety Ares-I (viz blog 16. listopadu) byla kachnou. Dle vyjádření NASA může dopravit náklad o hmotnosti 26100 kg, přičemž limit pro plně natankovaný Orion má NASA ve výši 21825 kg. A vývoj kosmické lodi zatím probíhá tak, že je 15 až 20 procent pod tímto limitem. Samozřejmě, že s tím, jak bude vývoj postupovat, hmotnost Orionu se bude zvyšovat. Nicméně i tak je Ares-I schopen s ním bez problémů létat. (Jen upozorňujeme, že rozdíl mezi hmotností Orionu a nosností Aresu-I činící 4275 kg nelze využít, protože bude představovat záchrannou věž lodi a konstrukci mezi Orionem a raketou.)

    Indický kosmický program uvažuje o pilotovaném letu (viz blog 9. listopadu). Přestože program ještě nebyl schválený, už se začíná tvořit posádka pro první zkušební misi v roce 2014. Letět chce Rákeš Šarma, který už ve vesmíru jednou byl: v roce 1984 se na palubě sovětské lodi Sojuz T-11 stal prvním (a dosud jediným) indickým kosmonautem ve vesmíru. Prohlásil, že je stále ve stoprocentní kondici a že bude připravený i na první start - i když mu bude 65 let...

    Vyšlo nulté číslo nového vědecko-technického časopisu Svět. Kromě startujícího raketoplánu na titulní straně obsahuje plno kosmonautiky: dvoustránku o planetě Pluto (i když to je spíše astronomie, přece jen má ke kosmonautice blízko), dále dvoustránku parádních snímků z Marsu od robotů Spirit a Opportunity, čtyřstránka o raketoplánech (historie, Columbie, současnost, budoucnost), dvoustránková reportáž z Kennedyho kosmického střediska a ještě jedna celá tisková stránka perliček z kosmonautiky (vypuštění družic STEREO, tři kandidáti na misi Discovery, Progress měl problémy u ISS, indická pilotovaná kosmická loď, resuscituovaná mise k teleskopu Hubble, družice zabalená do reklamy). Celkem 12 stránek kosmonautiky z 36ti - to je slušné, ne? Nulté číslo ale není volně k získání - je jen pro autory, spolupracovníky, inzerenty apod. Nicméně 15. prosince má vyjít první regulérní číslo časopisu Svět: bude mít sto stránek, budou v něm zopakovány všechny výše uvedené články z nultého čísla (kromě stránky perliček z kosmonautiky, která bude aktualizovaná) a ještě mnohem více: třeba opravdu velký materiál o Sergeji Koroljovovi. Cena za časopis přitom bude vpravdě lidová: 29 Kč.

    PONDĚLÍ 27. LISTOPADU 2006

    O víkendu proběhl už tradiční seminář o kosmonautice a raketové technice ve Valašském Meziříčí. Osobně jsem měl možnost zapojit se trojicí přednášek: Mercury a Gemini - nerealizované plány (o představách a realitě v prvních amerických pilotovaných programech), Superstavby pro superzbraně (o stavbách postavených nebo budovaných pro nacistické tajné zbraně V-1, -2 a -3 aneb zápisky z cest) a Co jste (možná) nevěděli o posádkách pro ISS (pohled do zákulisí sestavování posádek pro stanici ISS, zajímavosti a málo známá fakta). Pro úplnost: v plánu jsem měl původně jen jednu přednášku, zbytek jsem připravil na "last minute" coby záskok za nemocného Tondu Vítka. (Myslím, že nejen za sebe můžu vzkázat: brzké uzdravení!)

    Indie připravuje svoji vlastní výzkumnou sondu k Marsu. Ta by měla odstartovat v roce 2013 s tím, že náklady na ni mají být 67 mil. USD!

    Víte, co to je? Přilba skafandru Střiž vyvinutého pro kosmoplány Buran. Skafandr Střiž měl chránit posádky stroje i při katapultáži ve výškách přes 30 km a rychlosti nad 3 M. Tato přilba prošla testováním v tepelných podmínkách, jakým by byla při reálné katapultáži vystavena - proto je hledí částečně roztavené. Kosmonaut by prý přežil...

    SOBOTA 18. LISTOPADU 2006

    Čtyřnásobná astronautka Wendy Lawrencová (veteránka z letů Endeavour STS-67/1995, Atlantis STS-86/1997, Discovery STS-91/1998 a Discovery STS-114/2005) opouští oddíl amerických astronautů, aby se mohla věnovat práci ve firmě Andrews Space, Inc. "Proslavila" se mj. tím, že se chystala k dlouhodobému pobytu na stanici Mir, ale z přípravy byla vyřazena, protože měla malý tělesný vzrůst a nemohla projít přípravou pro práci v otevřeném prostoru ve skafandrech (ta původně nebyla v plánu a byla do výcviku zařazena až dodatečně po problémech na stanici). Loni v červenci pak byla členkou prvního letu raketoplánu po zkáze Columbie...

    "Start nanečisto" si vyzkoušela posádka raketoplánu Discovery STS-116 (pokud se nestane nic mimořádného, načisto to bude už 7. prosince). Ten pán vepředu je velitel letu Mark Polansky - s ním jsem měl tu čest povečeřet na konci minulé zimy u amerického velvyslance v Praze. Ten pán za ním se švédskou vlaječkou na rukávku je první švédský kosmonaut Christer Fuglesang - toho jsem potkal na podzim 2004 v Kolíně nad Rýnem. Černoch za ním se jmenuje Robert Curbeam - toho jsem potkal na aerosalónu ILA v Berlíně v roce 1998. A ten pán úplně vpravo vzadu v tričku do vesmíru tentokrát nepoletí, protože letěl už sedmkrát - je to astronaut Jerry Ross, se kterým jsem se potkal v roce 2002 v německém Neubrandenburgu. Řeknu vám, že člověka tato "blízká setkání kosmického druhu" docela hřejí u srdíčka...

    ČTVRTEK 16. LISTOPADU 2006

    NASA zveřejnila, že zvažuje použití lodi Orion pro pilotovaný let k některému z asteroidů, které se přibližují k Zemi. A to někdy mezi lety 2015 až 20. Mise by trvala 60 až 90 dnů, přičemž by se nevydala do vzdálenosti více než několik miliónů kilometrů od Země. Jejím cílem bude podrobně prozkoumat vybraný asteroid (složení, odběr vzorků apod.) s cílem zjistit o těchto tělesech co nejvíce. Třeba z toho důvodu, že pro Zemi mohou představovat velké nebezpečí... Co dodat? Volám "hip-hip-hurá", protože toto je skutečný průzkum vesmíru (a plné využití nové americké kosmické Vize). Jen podotýkám, že zase o takové překvapení nejde, protože o realizaci podobné expedice (resp. expedic) hovořila NASA otevřeně už po vyhlášení nové Vize. Ale novináři a posluchači chtěli slyšet jen lety na Měsíc a na Mars, takže podobný návrh poměrně zanikl. Jsem ale rád, že nezanikl docela!

    Pokud jsem včera psal o prosincovém čísle LK, pak vězte, že už jsem odevzdal první články lednového čísla. Týkají se požáru v kabině Apollo-204 (později přejmenované na Apollo-1), ke kterému došlo 27. ledna 1967, před čtyřiceti lety. Snažil jsem se přitom sesbírat informace u nás dosud nezveřejněné... Takže: věděli jste třeba, že mnoho nechybělo a při požáru mohli přímo v kabině zahynout čtyři astronauti? Jak to, když posádka byla tříčlenná? A kdo byl oním čtvrtým? Pokud to nevíte, kupte si lednové LK - vyjde 10. ledna 2007...

    STŘEDA 15. LISTOPADU 2006

    Okna ve všech bytech vyměněna - viz včerejší příspěvek. Brajgl je sice všude, ale hlavní je, že nám skoro až abnormálně přálo počasí. Nebylo ani moc sychravo, vítr nevanul... Navíc je to neuvěřitelný pokrok: vidím na ulici pohybovat se auta - ale neslyším je! Stará dřevěná shnilá okna asi už opravdu potřebovala do výslužby...

    Kosmická raketa Ares-1 má první vývojový problém. Na základě dosavadního vývoje bylo zjištěno, že její nosnost bude zhruba o jednu tunu nižší, než se předpokládalo. Což by znamenalo vážné potíže při letech s lodí Orion k ISS, ale především k Měsíci, kde by tato kapacita chyběla...

    Přesně za týden, ve středu 22. listopadu, se uskuteční ze stanice ISS kosmický výstup, v jehož rámci má Michail Tjurin odpálit golfový míček. Akce sponzorovaná jistou kanadskou firmou byla už několikrát odložena "z bezpečnostních důvodů". A američtí i ruští vědci se nemohou shnout, jak dlouho bude odpálený míček kroužit na oběžné dráze než zanikne. Zatímco NASA spočítala jeho životnost na tři dny, ruští balistici nejméně na tři roky. Jak vidno, kosmická mechanika má pro nás dodnes mnoho neznámých. Nebo mají Američané jiné představy o golfových schopnostech a síle úderu Michaila Tjurina než Rusové...

    Měli jste někdy v roce pozítřejší noviny? Právě tak jsem si připadal včera, když se mi dostal do ruky článek z prosincového časopisu Letectví+kosmonautika (podotýkám, že ještě nevyšlo ani listopadové číslo!). Rozhovor s šestinásobným kosmonautem Sergejem Krikaljovem...

    ÚTERÝ 14. LISTOPADU 2006

    V roce 2001 mi vyšla kniha "Příběh stanice Mir". Teď jsem se dozvěděl, že o tři roky později vyšla ve Velké Británii kniha "The Story of Space Station Mir"- což je "Příběh kosmické stanice Mir". Jejího autora, Davida Harlanda, nechám zavřít - až zčerná. (Ne, vážně: pana Harlanda nepodezírám ani v nejmenším ze zlého úmyslu. Navíc tak kvalitní publicista nemá potřebu se k něčemu podobnému snižovat. Rozhodně ale jde o zajímavou shodu názvů...) Navíc je tato shoda názvů knih výbornou záminkou k navázání mezinárodní spolupráce...

    Pokud šetříte na turistický výlet do vesmíru a už se dvacetimiliónové hranici (v dolarech, pochpitelně) blížíte, pak vězte, že budete muset ještě chvíli šetřit. Roskosmos oznámil, že zvedá cenu "letenky" z 20 na 21 mil. USD. Důvodem je vyšší cena materiálu a komponentů... Neodpustím si poznámku: celé to má jeden háček, a to že 20 mil. dolarů zatím ŽÁDNÝ turista v lodi Sojuz neplatil. Dennis Tito letěl na 12,5 mil. dolarů, Mark Shuttleworth za 14 mil., Gregory Olsen si musel odříci 15 mil. a Anouseh Ansariová údajně něco mezi 16 až 18 mil. USD. Jak vidno, cena výletu na ISS má sice stoupající tendenci, ale vysněné dvacetimiliónové hranice zatím nedosíhla. Možná se jí dosáhne s výše uvedeným "zdražením".

    Dnes nám budou ve všech bytech, co bydlíme, měnit okna. Pánbu s námi a zlý pryč...

    PONDĚLÍ 13. LISTOPADU 2006

    Kniha "Russia´s Cosmonauts" (momentálně deponovaná na toaletě - viz příspěvek z 8. listopadu): proč do vesmíru neletěla na Sojuzu T-6 v roce 1982 původní posádka pod vedením velitele Malyševa? Protože on držel linii nastolenou vůči interkosmonautům - v kosmické lodi je hlavní velitel, zahraniční člen posádky (v daném případě Jean-Loup Chrétien z Francie) je jen pasažérem. A praktikoval "syndrom červené ruky" (na to nesahej - plesk! - na to nesahej - plesk!...). Což Chrétien nesl s nelibostí a jednou si do trenažéru lodi Sojuz přinesl polštářek a na něm také v průběhu simulace usnul... Nácvik byl přerušený a následně došlo k výměně velitele posádky (za Vladimira Džanibekova, který měl díky účasti v programu Apollo-Sojuz větší "zkušenosti se západními kosmonauty").

    Konečně jsem zjistil, komu patří Lunochod-2 na Měsíci (toto veleúspěšné vozítko z roku 1973 nabídlo svého času Rusku na prodej v aukční síni Sothebys). Šťastným majitelem není nikdo jiný než Richard Garriott, syn amerického astronauta Owena Garriotta. Vzhledem k tomu, že jablko nepadá daleko od stromu, tak Richard (úspěšný programátor a podnikatel, známý pod přezdívkou Lord British) je jedním ze žhavých kandidátů na let lodí Sojuz na ISS v letech příštích.

    NEDĚLE 12. LISTOPADU 2006

    Zprovoznění laické části webu na kosmo.cz je jistě chvályhodným počinem. Ale přesto si neodpustím: zkusili se autoři zeptat deseti laiků na ulici, co to je let STS nebo sonda MER? Když pro laiky, tak srozumitelné pro laiky... Tedy: i za cenu drobných ústupků z odborné dokonalosti. Když pro LAIKA, tak by tomu měla rozumět i LAJKA!

    Sonda Mars Global Surveyor "oslavila" deset let od svého startu (7. listopadu 2006) tím, že ztratila kontakt se Zemí. Druhého listopadu měla provést změnu orientace svých slunečních baterií, ale hlavní motor mající za cíl provést tento úkon selhal. Proto byl vydaný příkaz přejít na záložní systém. Následující dva dny jsme o sondě nedostali žádnou zprávu. Pátého listopadu byl zachycený slabý signál indikující, že sonda po mimořádné události přešla do bezpečnostního režiu a že očekává další příkazy. Spojení se ale navázat nepodařilo - a od té doby NASA nezachytila žádný signál. Není vyloučeno, že se fotografie Mars Global Surveyoru pokusí pořídit jiná americká sonda MRO. Obě stanice se několikrát týdně míjejí ve zhruba stokilometrové vzdálenosti. I kdyby se spojení Mars Global Surveyorem nepodařilo obnovit, půjde o jednu z nejúspěšnějších výprav v historii průzkumu čtvrté planety sluneční soustavy...

    Minulý týden (pátek 3. listopadu) byl v Norsku na jedné podnikatelské konferenci exastronaut Neil Armstrong. Za své vystoupení (45 minut) dostal zhruba 155 tisíc USD plus úhradu nákladů (cestovné, ubytování...). Potěšující zprávou rozhodně je, že je ochoten cestovat a že není vyloučeno, že by se jednoho krásného dne mohl objevit třeba na setkání Kosmos News Party v Lázních Bohdaneč...

    SOBOTA 11. LISTOPADU 2006

    Raketoplán Discovery dorazil v rámci příprav k prosincovému startu na vypouštěcí rampu. Pevně věřím, že jediná cesta pro něj bude vzhůru - a ne že bude bloumat po Floridě jako jeho předchůdce Atlantis, který se snažil/nesnažil schovat před hurikánem/nehurikánem.

    Při letu STS-125 nedostane teleskop Hubble raketový motor, který byl jej na konci životnosti navedl do hustých vrstev atmosféry. NASA předběžně s instalací takovéhoto motoru počítá, ale až kolem roku 2020. Připojený má být při jednom z letů lodi CEV/Orion. Jak vidno, Orion bude mít opravdu široké možnosti použití...

    A když už hovoříme o Orionu: záchranný systém nové americké lodi bude mít podobu horské dráhy. Posádka v případě potřeby naskočí na rampě do vozíku, který se rozjede po kolejnicích horizontálně, následně změní svůj směr na vertikální, aby opět přešel do horizontální polohy - a takto skončil v podzemním bunkru.

    Jak už jsem psal (viz 9. listopadu), Indie uvažuje o vývoji vlastní kosmické lodi. Bez zajímavosti jistě není fakt, že své vlastní kosmonauty hodlá titulovat jako "gaganauty". Opět jazykový paskvil - první polovina je z indického jazyka sankrí a znamená "vesmír", zatímco druhá polovina je z řeckého "nautiké" - plavba (podobně jako uměle vytvořené slovíčko taikonaut, napůl čínsky a napůl řecky).

    K mému předvčerejšímu příspěvku : potrefená husa nejvíc kejhá. Aneb jsem opravdu rád, že blog někdo čte, to dává jeho existenci smysl...

    ČTVRTEK 9. LISTOPADU 2006

    Indická kosmická agentura ISRO po třech letech úvah dospěla k názoru, že "nastal správný čas zahájit vlastní indický pilotovaný kosmický program". Projekt nyní předloží vládě. Pokud bude schválený (předpokládá výdaje ve výši 2,2 mld. USD), pak by první indický kosmonaut ve vlastní indické lodi mohl letět v roce 2014.

    Holandská pivovarnická skupina Heineken spouští ve spolupráci s IBM pilotní projekt Beer Living Lab, jehož cílem je sledovat pohyb piva pomocí družicových technologií. V praxi to funguje tak, že prozatím bylo dvacet kontejnerů vybaveno technologiemi GPS, GPRS a GSM, takže je možné v každém okamžiku sledovat jejich pohyb. Heineken si od tohoto pilotního projektu slibuje snížení nákladů, redukci administrativy (uvádí, že ročně potřebuje pět miliard papírových dokumentů jen v rámci mezinárodní přepravy!) a zlepšení přehledu o stavu zásob. Každopádně zajímavá myšlenka spojení družicové technologie a piva.

    Na kosmo.cz jsem se zase dočetl věci... Třeba, že svoboda dané země se dá měřit podle toho, jestli se může pít (alkohol) na ulicích. Dle tohoto kritéria byl Svaz sovětských socialistických republik nejsvobodnější zemí v historii lidstva...

    STŘEDA 8. LISTOPADU 2006

    Jedna rozečtená kniha na nočním stolku, jedna na stole jídelním, další v pracovně, jedna na - ehm - toaletě, jedna rozečtená je dokonce v přední přihrádce automobilu... Takto nějak vypadá můj svět poté, co dorazilo devět nových knih o kosmonautice. Chcete z nich nějakou perličku? Dobře, máte ji mít! I tak vysoce postavený subjekt v bývalém Sovětském svazu jako byl oddíl kosmonautů musel čekat na přidělení služebních vozidel koncem šedesátých let plných šest let! Vedoucí oddílu generál Kamanin si z toho rval vlasy: tím, že kosmonauti hlavně na "detašovaných" pracovištích (Bajkonur, Krym...) neměli k dispozici služební vozidla, museli cestovat autostopem! Což znamenalo, že byli častými účastíky dopravních nehod, protože šlo o kouty SSSR, kde se na nějaké dopravní předpisy a technický stav nehledělo...

    Do schránky mi přistálo listopadové číslo měsíčníku Kosmos News. Jedná se už o 81. výtisk časopisu od roku 1999! Poprvé v historii je tentokráte součástí měsíčníku komiks. Nechci se chlubit, ale myslím, že se autorovi docela povedl... A kromě toho mi připomněl úžasné chvíle prožité s kosmonautem Sergejem Krikaljovem v Německu před třemi týdny...

    ÚTERÝ 7. LISTOPADU 2006

    Oddíl amerických astronautů opouští James Halsell, pětinásobný veterán kosmických letů. Absolvoval mise raketoplánů Columbia STS-65/1994, Atlantis STS-74/1995, Columbia STS-83/1997, Columbia STS-94/1997 a Atlantis STS-101/2000). Navštívil stanice Mir i ISS. Bez zajímavosti jistě není fakt, že koncem roku 2002 byl jmenovaný velitelem šestého letu, a to mise STS-120 (společně s pilotem Poindexterem, letovými specialisty Foremanem, Lawrencovou, Sellersem, Wilsonovou a údajně též Nespolim z Itálie). Jenomže zkáza Columbie znamenala změny v programu raketoplánů i v posádkách - a také to, že mnohonásobní piloti byli vyřazeni z postů velitelů kosmických misí, aby jejich místo mohli zaujmout ti, kdo čekají na svoji příležitost. To postihlo třeba Terryho Wicutta (chystal se k pátému startu, měl velet raketoplánu STS-116, který startuje právě za měsíc - své místo předal Markovi Polanskému, který poletí podruhé) nebo právě Jamese Halsella (svoji šestou "letenku" předal Pamele Melroyové, která poletí potřetí do vesmíru - a stane se teprve druhou ženou v historii, která bude velet raketoplánu).

    Všechny klíčové komponenty příští čínské pilotované kosmické lodi ShenZhou-7 už byly vyrobeny. Teď je čeká testování a montáž. Ovšem to nic nemění na skutečnosti, že třetí čínský pilotovaný start je prozatím plánovaný na září 2008. Kdo si počká, ten se dočká...

    Čína podruhé. Toto jsou obrázky nového čínského lunárího vozidla, které by nejlidnatější země světa chtěla vysadit na Měsíci v roce 2012... Jen houšť a častěji!

    PÁTEK 3. LISTOPADU 2006

    Dostal se mi do ruky letáček s programem tradičního setkání příznivců kosmonautiky ve Valašském Meziříčí (letos 24. až 26. listopadu). Program vypadá (jako každoročně) zajímavě, já osobně budu mít v pátek večer přednášku "Mercury a Gemini - plány a realita". O tom, jak to v počátcích kosmonautiky bylo plánované - a jako to nakonec bylo jinak. Věděli jste třeba, že prezident Kennedy nastupoval do úřadu s tím, že ZRUŠÍ agenturu NASA?!? Proč? A proč ji nakonec nezrušil? Přijeďte do Valmezu, tam se to dozvíte...

    Vidíte tu hromadu obálek? Je připravena ke vhození do poštovní schránky (spíše do poštovních schránek) a k cestě za kosmonauty do celého světa. Ano, jsou to žádosti o podpisy. Držte palce, ať alespoň některé padnou na úrodnou půdu a dočkám se odpovědí. Rád o nich budu na těchto stránkách informovat...

    ČTVRTEK 2. LISTOPADU 2006

    Poštou mi dorazilo devět knih, které jsem si objednal u britského vydavatelství Springer-Praxis... Je to odhadem čtyři tisíce stránek čtení... A jedna stránka lepší než druhá. Nevím, kterou mám číst dřív... Cena vysoká, ale hodnota tohoto studijního materiálu je nesrovnatelně vyšší...

    Včera se mi zhroutil svět... Koncem listopadu a počátkem prosince se bude ve Velké Británii pohybovat posádka raketoplánu Discovery STS-121. I plánoval jsem spolu s družinou nejvěrnějších její stíhání (a dostižení, pochopitelně) spojené s návštěvou několika kosmických muzejí a pamětihodností. Leč právě včera jsem se dozvěděl, že posádka do Británie nedorazí celá - a bez velitele (Steven Lindsey, čtyři kosmické starty, letěl mj. s Johnem Glennem) je jako bez hlavy. Cestu jsme proto stornovali.

    "Odvolávám, co jsme odvolali a slibuji, co jsme slíbili." Jen trošičku pozměněný citát klasika přesně ilustruje situaci, kdy NASA nejprve v roce 2004 zrušila poslední servisní misi k teleskopu Hubble, aby ji v úterý 31. října 2006 slavnostně vzkřísila z mrtvých. Sedm astronautů (viz snímek) má letět dát teleskopu poslední generálku nejspíše v dubnu 2008...

    NEDĚLE 29. ŘÍJNA 2006

    V dnešním Nedělním světě si lze přečíst článek "John Glenn: Američan každým coulem". Článek vyšel z mé osobní dílničky...

    Rusko dá na kosmonautiku v letech 2008 až 10 celkem 171,7 mld. rublů. Dle aktuálního kurzu je to asi 144,5 mld. Kč. Ročně tedy něco kolem padesáti miliard korun. V přepočtu na dolary je to pak něco nad dvěma miliardami. Rozpočet NASA je asi osmkrát větší, nicméně prosté srovnání obou čísel je zkreslující. Třeba proto, že v Rusku je jiná úroveň platů, cena surovin apod.

    Díval jsem se na seznam astronautů z výběru NASA 1998 (oddíl 17), pak z aktivních astronautů jsou dosud bez letové nominace piloti Gregory C. Johnson a Gregory H. Johnson stejně jako letoví specialisté Timothy Creamer, Garrett Reisman (chystal se coby člen záložní posádky ISS, ale byl z přípravy vyřazený) a Neil Woodward III (nyní ovšem člen managementu NASA, takže v dohledné době jej asi nominace nečeká). Kromě těchto astronautů existují ovšem dva členové oddílu 16, kteří stále marně čekají na nominaci: Yvonne Cagleová a Fernando Caldeiro.

    SOBOTA 28. ŘÍJNA 2006

    Ve čtvrtek překonal robot Spirit hranici jednoho tisíce dní práce na Marsu a na svůj věk se těší výtečnému zdraví. Nezbývá než hluboce smeknout přede všemi, kdo se na jeho vývoji a výrobě podíleli. Protože konstruovaný byl pro 90denní pobyt na Marsu... Stejně jako jako bratříček Opportunity, který tisícovky dosáhne za pár dní. Někdo si holt NASAdil laťku zatraceně vysoko...

    Indie oznámila, že během tří až šesti měsíců se definitivně rozhodne o vlastní kosmické lodi. O tomto projektu hovoří už od roku 2003 - jedinou překážkou jsou přitom finance, neboť vývoj by si vyžádal něco kolem dvou miliard dolarů. Uvidíme - já osobně bych indickou kosmickou loď uvítal. Třeba by se konečně probraly z letargie i další země. "Konkurence" by zkrátka do kosmonautika přinesla oživení...

    NASA oznámí v úterý 31. října 2006 zda (=že) poletí ještě jeden raketoplán na servisní misi k teleskopu Hubble. Mělo by se tak stát v dubnu 2008. Posádka sice ještě nebyla oficiálně jmenována, ale nějaká jména už neoficiálně víme. Velitelem bude Scott Altman, který poletí už počtvrté (a jednou už u teleskopu byl). Pilotem byl měl být Kenneth Ham (nováček). A dále známe jména tří letoých specialistů: John Grunsfeld (pátý start, dvakrát už byl u HST), Michael Massimino (druhý start, při svém předchozím letu taky navštívil HST) a Megan McArthurová (nováček a zároveň první astronaut z oddílu 2000, který získal letovou nominaci).

    STŘEDA 25. ŘÍJNA 2006

    V časopise EKOlogie a společnost mi vyšel článek "Skleníky na oběžné dráze" - o historii pěstování rostlinek ve stavu beztíže.

    Nevídáno! Po dlouhé, předlouhé době jsem ve schránce opět našel dopis z Hvězdného městečka. Sice byl hubený jako pes u vegetariánů, ale pořád lepší než drátem do oka... Vevnitř byly čtyři fotky podepsané pětinásobným kosmonautem Anatolijem Solovjovem. Dvě nejhezčí přikládám - už se teším, až je příští rok v září nechám podepsat jeho parťákem Pavlem Vinogradovem při osobním setkání...

    PÁTEK 20. ŘÍJNA 2006

    Včera jsem při návštěvě Prahy zavítal i do redakce Letectví+kosmonautiky na přátelskou návštěvu (dá se v případě, kdy odchází s balíkem dvaceti starých časopisů z remitendy v podpaží, ještě o přátelství hovořit - neb toto už snad hraničí s rabováním...). Měl jsem možnost nahlédnout do listopadového čísla časopisu - pěkné! Z kosmonautiky tam bude dokončení reportáže pana Vítka o letu STS-121, dále pak současný průzkum Marsu, nerealizované lety Gemini a informace o připravovaném startu Discovery STS-116.

    Dne 19. září 2006 nás navždy opustil americký (nikdy neletěný) astronaut John L. Finley (70). Připravoval se k letu do vesmíru v rámci programu MOL.

    STŘEDA 18. ŘÍJNA 2006

    Rošády ve startech raketoplánů... Zatímco třetí (a poslední) letošní start amerického kosmického letounu Discovery STS-116 zůstává stanoven na 7. prosince 2006, první tři lety v roce příštím se dočkaly odkladů. STS-117 má startovat 16. března (dosud 22. února), STS-118 28. června (dosud 11. června) a STS-119 7. září (dosud 9. srpna). NASA pak ve zbývajících třech měsících roku 2007 plánuje ještě dva starty raketoplánů.

    Několik fotek ze setkání se Sergejem Krikaljovem tuto sobotu, které se uskutečnilo v Německu i v Česku...

    ÚTERÝ 17. ŘÍJNA 2006

    Na kongresu IAF ve španělské Valencii byl i první čínský kosmonaut Jang Li-wej. Díky přátelům z České kosmické kanceláře (nebudu jmenovat, ale oni se určitě poznají) mám jeho podpis na dvou překrásných fotkách. Konečně - posuďte sami.

    PONDĚLÍ 16. ŘÍJNA 2006

    K jednomu z vrcholů mé "kosmické" kariéry dosud patřila večeře s Eugenem Cernanem (velitel Apolla-17, kdy se prošel po Měsíci). Dalším vrcholem se tuto sobotu stalo setkání se Sergejem Krikaljovem, držitelem všech možných i nemožných rekordů. Strávil jsem s ním skoro celý den, v jehož rámci vznikl nejen rozhovor pro Letectví+kosmonautiku a podepsal mi hromadu fotek (přestože jindy je extrémně neochotný, neb sběratele podpisů nemá rád), ale zúčastnili jsme se oslav padesátého výročí založení jednoho zemědělského učiliště, společně poobědvali i pivo popili a na konec ještě skončili v lese na příjemné procházce spojené s trháním borůvek! Poděkování za zprostředkování akce patří Julkovi Cackovi i Sigmundovi Jahnovi! A co víc: Sergej Krikaljov dokonce navštívil poprvé v životě i Českou republiku!

    Fotky ze setkání se Sergejem Krikaljovem se pokusím připravit do zítřka.

    Čína v posledním týdnu zveřejnila mnohé o svém kosmickém programu. V příští pětiletce plánuje uskutečnit výstup kosmonautů ve skafandru (let ShenZhou-7 je prozatím plánovaný na rok 2008 s tím, že přesné datum startu bude určeno podle připravenosti programu), dále nacvičit setkávací a spojovací aktivity ve vesmíru... PO první lunární sondě připravované ke startu v roce 2007 jsou plánovány ještě dvě mise do roku 2010, přičemž druhá by měla být zakončena hladkým přistáním na Měsíci. Nejlidnatější země světa také zveřejnila informaci o tom, že během uplynulého roku podepsala šestnáct smluv o spolupráci s třinácti různými zeměmi a kosmickými agenturami. A že její roční "kosmický rozpočet" je zhruba 1,7 mld. USD, což je zhruba destina rozpočtu NASA... (Samozřejmě ale že jsou obě čísla nesrovnatelná: třeba kvůli rozdílným platům nebo dalším cenám v obou zemích, v rozdílné orientaci a filozofii agentur apod.)

    Proč byl vyřazený japonský podnikatel Daisuke Enomoto z posádky Sojuzu TMA-9? Zdravotní problémy byly skutečně jen záminkou: Enomoto byl totiž obviněný z finančních podvodů a zpronevěry, za což mu v Japonsku hrozí nepodmíněné tresty. Jakmile se to ruská strana dozvěděla, okamžitě jej z přípravy vyřadila a nahradila Anouseh Ansariovou.

    Rusko představilo sedm nových kandidátů na kosmonauty, kteří začnou výcvik v lednu 2007. Jmenovitě jsou to (v abecedním pořadí) Alexandr Misurkin, Oleg Novickij, Alexej Ovčinin, Maxim Ponomarjov, Sergej Ryžikov, Jelena Serová a Nikolaj Tichonov. Tichonov a Serová (manželka kandidáta na kosmonauta Marka Serova vybraného před třemi lety) jsou inženýři z konstrukční kanceláře Eněrgija, ostatní jsou vojáci.

    SOBOTA 7. ŘÍJNA 2006

    Chtě nechtě jsem si musel vzpomenout na pasáž z knihy Patricka Ryana "Jak jsem vyhrál válku". Jak jde pouští arabský muž s velbloudem a za nimi žena. Dojdou na okraj minového pole, kde si pořadí vymění - a ženě je dovoleno jít první... Neb Anouseh Ansariová připustila, že by i její manžel mohl absolvovat kosmický let...

    Čtu teď knihu The Right Stuff (Správný předpoklad) od Toma Wolffa. Dílko staré bez dvou let tři desetiletí, nicméně vynikající svědectví o vojenských pilotech létajících na tryskáčích a prvních astronautech. Sice jsem dříve několikrát viděl film natočený podle této knihy (u nás promítaný pod názvem Posádka), ale kniha je úplně něco jiného. Vynikající studie motivací a životů pilotů - i jejich manželek. Místy velmi surové a syrové čtení, které si ovšem na nic nehraje. Nevíte někdo, zdali tato kniha nebyla přeložena do češtiny? Pokud ne, věčná škoda pro kosmickou komunitu anglickým jazykem nevládnoucí.

    Abych jen netlachal naprázdno: v paměti mi utkvěla scénka z knihy, kdy piloti bojovali v korejské válce. Tehdy bylo naprostým tabu používat rádiové spojení pro cokoliv jiného než pro kritické informace - věci, které se týkaly jen jedinců (emoční výkřiky, stav osobní situace apod.) prostě do rádia nepatřily. A tak když jeden z pilotů do rádia vykřikl "Na ocas se mi pověsil MiG!", druhý jej upozornil: "Zavři hubu a zemři jako letec!"

    PÁTEK 6. ŘÍJNA 2006

    Ač jsem měl původně připravené na dnešek jiné zprávičky, budete si je moci přečíst až zítra (pokud budu ve stavu je sem vložit). Dnešní zprávou dne číslo jedna je pro mě to, že se mi v noci narodil druhý syn... Jmenuje se Michal, váží 3,65 kg, měří 51 cm a má se k světu! Aneb takto si představuji příspěvek ke Světovému kosmickému týdnu...

    ČTVRTEK 5. ŘÍJNA 2006

    Včera začal Světový kosmický týden - i v České republice. Sám jsem k němu připravil tři rozhlasové vstupy (Český rozhlas Leonardo, Český rozhlas Brno, Radio Progla). A co vy ostatní? Bližší informace o Světovém kosmickém týdnu najdete na stránkách České kosmické kanceláře.

    Pevně jsem doufal, že když manželka už osmý den přenáší nového človíčka, tak že se rozhodne ho přivést na svět právě 4. října - v den výročí startu Sputniku. A v předvečer výročí to už chvíli vypadalo, že to vyjde... Nakonec nevyšlo. Škoda, měl jsem připravená krásná jména - kluk by se jmenoval Sputnik nebo Jurij, holka Valentina nebo Lajka...

    Dnes čeká posádku ISS (Michael Lopez-Alegria z USA, Michail Tjurin z Ruska a Thomas Reiter z Německa) krátký výlet: mají za úkol přeparkovat loď Sojuz TMA-9 z jednoho stykovacího uzlu na modulu Zvezda na uzel na modulu Zarja. Důvodem je potřeba uvolnit uzel pro přijetí nákladní lodi Progress M58, která má startovat 23. října.

    SOBOTA 30. ZÁŘÍ 2006

    Kosmická loď Sojuz TMA-8 je bezpečně zpět na Zemi. A na její palubě se zpět do sevření gravitace vrátila Anouseh Ansariová, první žena kosmo-turistka. (A já ve skrytu duše doufám, že bude milosrdná ke sběratelům podpisů kosmonautů...)

    V souvislosti s letem Ansariové jsem v ruském tisku zaznamenal jedno zajímavé nové slovíčko. Turpolet. Je to zkomolená zkratka z "tustisticij poljot", turistický let. Zní dobře, mohla by se ujmout.

    To, o čem si povídali i vrabci na střeše, je venku. Start raketoplánu Discovery STS-116 bude o týden dříve, než se plánovalo. Vzlétnout má už 7. prosince 2006 (dosud se počítalo se startem 14. prosince). Hlavním důvodem je snaha nemít raketoplán ve vesmíru v průbehu vánočních svátků.

    Zveřejněný byl emblém letu raketoplánu Endeavour STS-118, který by měl startovat v červnu 2007. V posádce bude i Barbara Morganová, která dělala v osmdesátých letech náhradnici Christě McAuliffeová. Ta do vesmíru letěla v rámci programu "Teacher In Space" (Učitel ve vesmíru), ale zahynula na palubě raketoplánu Challenger při havárii v lednu 1986.

    PONDĚLÍ 25. ZÁŘÍ 2006

    Přišel mi honorář ze slovenského časopisu Kozmos. Co je na tom tak zaznamenáníhodného? Především skutečnost, že poštovní poukázka dorazila na adresu, kde už 13,5 roku nebydlím. Nemyslete si: po celou tu dobu se snažím redakci, vydavatele a celou půlku Slovenska k tomu přesvědčit, ať mi honoráře posílají jinam. Marnost nad marnost a všechno je marnost. (Velkým štěstím je, že na inkriminované adrese bydlí moje babička. Snad jí Pánbů dá dlouhá léta, jinak jsem bez honorářů z Kozmosu.)

    Následující zpráva sice není z "kosmického" soudku, ale přesto jsem si ji dovolil sem "propašovat". Pro nejnovější vydání časopisu SECURITY jsem připravil rozsáhlý materiál na téma "děti a informační bezpečnost" (rozsáhlý = 14 tiskových stran). Troufám si tvrdit, že je to poprvé, co podobný materiál vyšel v Česku. Máte-li více či méně dospívající děti, vřele doporučuji časopis zakoupit a materiál prostudovat - navíc časopis pořídíte za pouhých 49 Kč.

    NEDĚLE 24. ZÁŘÍ 2006

    Říjnové číslo časopisu "21. století" obsahuje pětistránkový článek o proměnách podoby Mezinárodní kosmické stanice. Moc pěkné čtení. Bodejť by ne, sám jsem to psal...

    NASA zveřejnila oficiální fotografii posádky Discovery STS-116 (start prosinec 2006). Pěkná, teď ji ještě doplnit o podpisy...

    SOBOTA 23. ZÁŘÍ 2006

    Americká astronautka Stefanyshin Heidemarie-Piperová zkolabovala na poletové hangár-párty na Ellingtonově letecké základně v Houstonu. Zkolabovala, když měla jako pátá ze šesti astronautů pronést řeč. Kolegové z posádky raketoplánu jí pomohli na nohy a celý hangár propukl v potlesk. Následně prohlásila: "Kluci, jestli tohle nebylo trochu trapné..." A zkolabovala znovu. Tentokrát už ji pracovníci NASA pomohli ven ze sálu, kde skončila v péči lékařů. Ti konstatovali vyčerpání organismu a šupem ji poslali domů.

    Rozhodně bude zajímavé sledovat, jaký vliv bude mít tento poletový kolaps na její další kariéru, protože už před startem k misi Atlantis STS-115 se hovořilo o tom, že je díky výborným výsledkům v přípravě žhavým kandidátem na dlouhodobý pobyt na ISS někdy kolem roku 2010. Takže uvidíme. Každopádně: Heidi, držíme palce!

    Úplně jsem zatajil, že vyšlo další číslo (79té!) superčasopisu Kosmos News. Reportáž z letu Discovery STS-121, unikátní fotografie (u nás v papírovém tisku ještě nepublikované) z autonehody Johna Glenna, před startem první ženy-kosmoturistky, výběr kontraktora lodi Orion¨, Paris Hiltonová se chystá do vesmíru a mnoho dalších zajímavostí...

    PÁTEK 22. ZÁŘÍ 2006

    T mínus pět dní a stále odpočítáváme. T jako Termín (narození druhého potomka). Bohužel probíhající odpočítání mi znemožňuje vzdálit se z rodného města, natož pak z republiky. A to se právě dnes koná v německém Kolíně nad Rýnem velkolepá tisková konference (no, spíš tiskový den), kdy ESA chce představit své pilotované lety chystané do konce roku 2007. A že jich bude! Nyní dlouhodobě pracuje na ISS německý kosmonaut Thomas Reiter (i ten by měl vystoupit v průběhu tiskového dne vystoupit prostřednictvím telemostu). Už v prosinci poletí raketoplánem Discovery STS-116 první švédský astronaut Christer Fuglesang (po téměř patnáctiletém výcviku!). V srpnu 2007 poletí raketoplánem italský astronaut Paolo Nespoli (i pro něj půjde o kosmickou premiéru - je posledním členem evropského oddílu kosmonautů, který zatím nebyl na oběžné dráze). V říjnu 2007 raketoplánem doprovodí evropskou laboratoř Columbus německý kosmonaut Hans Schlegel. A nakonec ještě má mezi říjnem a prosincem na několik týdnů Mezinárodní kosmickou stanici i francouzský kosmonaut Leopold Eyharts... Kromě všech výše uvedených budou v Kolíně nad Rýnem i další a další kosmonauti. Ach jo, tak příště.

    A abych nezapomněl: raketoplán Atlantis je bezpečně na Zemi po misi STS-115, která trvala 11 dní 19 hodin 6 minut a 35 sekund.

    ČTVRTEK 21. ZÁŘÍ 2006

    Dnes se vrací raketoplán Atlantis - pokud počasí umožní. Držím palce! Půjde o teprve třetí přistání raketoplánu od zkázy Columbie (únor 2003). A zvláště držím palce veliteli Brentu Jettovi, ke kterému mám velmi blízký vztah (jen on to neví) - neb jsem ho v lednu 1997 viděl osobně startoval do vesmíru (Atlantis STS-81).

    Večer mě čeká vystoupení v Asociaci českých manažerů (proto se nemohu zúčastnit v pražském Planetáriu setkání Kosmo Klubu) na téma "Vesmír je nám blíže, než si myslíme". Držte mi palce!

    Co máme společného s Iránem? Považovat vlastnictví majetku za něco automaticky špatného je typická vlastnost Čechů. (Typická česká modlitba: Pane Bože, dej, ať sousedovi chcípne koza...) A teď se k nám přidává i Irán, jehož deníky kritizují Anouseh Ansariovou (t.č. trávící dovolenou na palubě ISS) za to, že dává špatný příklad mládeži. A to tím, že si může dovolit zaplatit cestu na oběžnou dráhu... Jen drobná poznámka: ke stejnému "názoru" dospělo v jediném dni několik "nezávislých" komentátorů v různých iránských denících. Obdivuhodná náhoda... (Komentátoři se jen rozcházejí v tom, jak se k situaci postavit. Jedni doporučují Ansariovou úplně ignorovat, jiní prezentovat jen určité informace, další pak poukazovat i na další aspekty, které zatím nejsou zveřejňované. Inu, příkazy asi nebyly kompletní...)

    STŘEDA 20. ZÁŘÍ 2006

    Přistání raketoplánu Atlantis bylo odloženo o 24 hodin - na čtvrtek 21. září 2006. Jedním z důvodů je nejisté počasí nad primární přistávací plochou na Floridě. Dalším je pak záhadný předmět, který byl pozorovaný pod raketoplánem. Pokud se příznivci létajících talířů už zvedají ze židle a dávají ruce nad hlavu, pak je musíme zklamat. Předmět se pohybuje po stejné dráze jako raketoplán, takže se z něj pravděpodobně uvolnil... Existuje tak obava, že by mohlo jít o některou z keramických destiček tepelného štítu stroje... Právě poškození tepelného štítu způsobilo v únoru 2003 zkázu raketoplánu Columbia...

    Dostal jsem chuť na pořádnou poraci kvalitních knížek o kosmonautice - z produkce britského vydavatelství Springer Praxis. Doma jich mám už několik a mají pohádkově vysokou kvalitu. Zkusil jsem se poptat po českých knihkupectvích - samozřejmě, že je lze objednat. Ale přirážka je přes padesát procent oproti britským cenám. Což při objednání deseti knih představuje už poměrně solidní pálku. I napsal jsem přímo do vydavatelství, zdali by bylo možné knihy objednat přímo. Odpověď přišla obratem: můj e-mail byl předaný distrtibučnímu oddělení firmy. Pak přišel e-mail z distribučního oddělení, že můj e-mail byl předaný distribuční divizi pro kontinentální Evropu. Pak přišel e-mail, že můj e-mail předali distribuční pobočce ve Vídni... Vše za jedno odpoledne. Už je to blízko - jestli se předání e-mailu bude ještě chvíli přibližovat, čekám, že tak kolem desáté večer zazvoní soused s plnou náručí knih...

    Vyšel mi článek v časopise Elektroinstalatér. Jmenuje se "Kosmonautika a energie" - v zásadě je to o tom, jakým způsobem lze ve vesmíru získávat při kosmických letech energii. (A taky trochu o tom, co z toho plyne pro nás, Pozemšťany.)

    PONDĚLÍ 18. ZÁŘÍ 2006

    Do vesmíru se dostala první kosmická turistka. Odstartovala na palubě lodi SOjuz TMA-9 společně s novou základní posádkou ISS (Michail Tjurin z Ruska a Michael Lopez-Alegria z USA). Musím si postesknout: podpis Ansariové bohužel nemám ve sbírce, čímž se mi počet chybějícího podpisů všech letěných kosmonautů rozrostl na 15 (z 446ti). Z technického hlediska není na misi nic zvláštního, z mediálního ano:
  • Ansariová je první žena-turistka.
  • Ansariová se narodila v Iránu, v 16ti letech odešla do USA. Právě současné napjaté vztahy mezi oběma zeměmi dodávají jejímu letu pikatní příchuť.
  • Ansariová byla do letu zařazena cca čtyři týdny před startem, přestože byla podle původních zpráv "jen v symbolickém výcviku". Dovoluji si spekulovat, že byla od počátku hlavním kandidátem pro let - a že její pozice v ústraní byla dána pouze bezpečností. Přesné důvody této spekulace jsem psal před několika dny na kosmo.cz a v nejbližší době je přepíšu i sem.
  • V dnešním týdeníku Respekt mi vyšel článek "Souhvězdí pro let k Měsíci". O tom, zdali raketoplány opravdu byly slepou uličkou americké kosmonautiky, o jejich nástupci (lodi Orion), v čem jsou si podobné a jak se liší, jaké úkoly plnily, plní a budou plnit.

    Někdy před jedenáctou hodinou (v 10:52 je pořad "Zahraniční událost" - tak to možná bude ono, ale bez záruky) bych měl být slyšet na Českém rozhlase Česko. Téma: Sojuz TMA-9 a Anouseh Ansariová.

    NEDĚLE 17. ZÁŘÍ 2006

    Amerika připravuje desetiměsíční let kosmonauta! Přesněji - kosmonautky. Peggy Whitsonová (v roce 2002 strávila na ISS půl roku) se chystá ke startu v září 2007 (Sojuz TMA-11), ale přistávat má až v červenci 2008 (Endeavour STS-119). Bude velitelkou šestnácté i sedmnácté základní posádky stanice - dosud nikdo nevelel dvěma po sobě jdoucím posádkách (ostatně, dosud nikdo nevel na ISS ani dvěma posádkám). Whitsonová bude létat deset měsíců, pokud se ovšem nezpozdí letový řád raketoplánů... Jinak může na oběžné dráze kroužit klidně i rok... Každopádně i těch deset měsíců jí bude stačit na několik rekordů. Třeba nejdelší non-stop let ženy kosmonautky v historii. Nejdelší americký kosmický let. A díky své předchozí výpravě se stane i Američanem, který strávil na oběžbné dráze nejvíce času. Držím palce!

    A ještě jedna zajímavost k posádkám ISS. Právě v rámci šestnácté základní dojde k tomu, že se v jejím rámci vystřídá na palubě ISS několik kosmonautů. "Zdravé jádro" bude tvořit právě americká velitelka Peggy Whitsonová a ruský palubní inženýr Jurij Malenčenko, nicméně... Od srpna do října 2007 je bude jako třetí člen posádky doprovázet Daniel Tani (USA), od října do prosince 2007 Leopold Eyharts (ESA/Francie), od prosince 2007 do února 2008 Robert Thirsk (Kanada) a nakonec za nimi ještě na jeden měsíc zavítá Kojči Wakata (Japonsko). Tento krok je pochopitelný: na stanici se vystříédá víc kosmonautů, jejich příprava bude jednodušší a uspokojeno bude víc zahraničních partnerů... Ale co chudáci my, sběratelé podpisů? Autogramy téhle ekipy těžko dostaneme na jednu fotku...

    Letectví+kosmonautika číslo 9: vyšly mi články "Letový řád raketoplánů", "Astronaut Charles Brady", velký materiál "Quo vadis, indická kosmonautiko?" a jště "Zapomenutý oddíl vojenských astronautů". Kromě toho je v časopise ještě jeden článek věnovaný kosmonautice - o žitomirském muzeu S. P. Koroljova. Ten jsem alespoň recenzoval - vyjádřil jsem přitom pochybnost o tom, zdali je v žitomirském muzeu skutečně skafandr Vladimíra Remka. Doporučil jsem doložit konstatování fotografií. Fotografie přiložena nebyla, informace (které moc nevěřím) tam zůstala.

    Navštívil jsem setkání filatelistů. Přišel jsem, koupil jsem - a nelitoval jsem. Filatelisté nemají rádi, když jim někdo maluje po obálkách - hlavně pak kosmonauti. Pomalovaná obálka pro ně ztrácí cenu a snaží se ji prodat... Což je pak požehnání pro sběratele podpisů kosmonautů. Na snímcích je několik přírůstků do mé sbírky. Hned první obálka představuje posádku lodi Voschod-2 (Alexej Leonov a Pavel Běljajev), která v březnu 1965 realizovala první výstup člověka do otevřeného prostoru ve skafandru. Pavel Běljajev ale necelých pět let po kosmické cestě zemřel, a tak tato posádka patří k tomu vzácnějšímu, co lze ze sovětských podpisů získat. Cena? 104 Kč (130 původní, ale dostal jsem dvacet procent množstevní slevu). (Jo, a to Apollo-11 jsou autopeny - tedy podpisy strojové, nikoliv ruční. Ale jsou krásné, že?)

    SOBOTA 16. ZÁŘÍ 2006

    Moc se omlouvám všem, kdo na můj blog v minulých dnech zavítali za to, že jsem jej nedoplňoval. Ale bylo práce nad hlavu a nedá se žít nadoraz na litrech silného černého čaje a energetických břečkác (nápojích). Ke vší smůle se toho právě ve dnech minulých dělo v kosmonautice HODNĚ zajímavého. Takže se to pokusím telegraficky shrnout...

    Raketoplán Atlantis si mezi techniky v Kennedyho kosmickém středisku vysloužil přezdívku "tučňák". Proč? Protože je černý a bílý a nelétá...

    "Tučňák" se ale nakonec létat naučil. Raketoplán Atlantis změnil svůj směr pohybu z horizontálního na vertikální a odstartoval! Stalo se tak v sobotu 9. září 2006. Měl jsem tu čest živě komentovat start na slovenské televizní stanici TA3 (je označována jako "slovenská CNN", což mě těší - dobrá reference!). O dva dny později se připojil k ISS - a astronauti z posádky následně uskutečnili trojici pracovních výstupů do otevřeného prostoru ve skafandru.

    Minulý víkend byla v německém Neubrandenburgu trojice kosmonautů: Viktor Gorbatko, Alexandr Alexandrov a Valerij Tokarev. Ač na akci jezdím pravidelně každým rokem, letos jsem vynechal. Důvodů bylo několik, ale tím hlavním je manželka v očekávání... Termín sice máme až koncem září, ale přece jen se mi nechtělo cestovat nějakých 700 kilometrů z Brna - co kdybych byl potřebnější na porodním sále...

    Od středy do pátku byl v Brně na pracovní návštěvě Milan "Kosmos News" Halousek. Od rána do večera a od večera do rána jsme řešili kosmonautiku - a nebylo to prázdné tlachání a smutnění nad situací. Naopak: každý si odnášíme několik stran A4 hustě popsaných poznámkami se zajímavými nápady a koncepty do budoucna. Kéž by alespoň polovina z nich vyšla! Jinak jsme debatovali nad vynikajícím pivem ("U Richarda" v Žebětíne - vřele doporučuji a nesedím-li u počítače, najdete mne s vysokou mírou pravděpodobnosti zde), neméně vynikajícími žebry a meditací nad tím, proč nám oběma doktoři zakazují pivo a žebra.

    Včera jsem měl příjemnou půlhodinku na Českém rozhlase Brno - o současném letu raketoplánu Atlantis, o plánech na novou americkou kosmickou loď, o chystaném startu první kosmické turistky...

    Do ruky se mi (konečně) dostalo zářijové vydání časopisu 21. století. Obsahuje zajímavý článek o problematice "kosmických" výtahů. A dále dva materiály, které pro mne nebyly žádnou novinkou, protože jsem je sám psal. Prvním je "Pozor, padá družice" - o užitečných tvrdých dopadech na tělesa ve slunečním systému. Druhým pak článek "Jak se hlídají ledovce?" o monitorování světových zásob ledu z vesmíru. A abych nezapomněl: říjnové číslo 21. století (vychází 19. září - pohled do kalendáře mi ukazuje, že to už bude!) přinese další příspěvek z mé dílny "Nový jízdní řád pro Mezinárodní kosmickou stanici".

    PÁTEK 8. ZÁŘÍ 2006

    Čekání na bouřku? Po pozorném vyslechnutí reportáže o odkladu startu raketoplánu Atlantis STS-115 ve středečních "Událostech, komentářích" na ČT1 se můj syn zamyslel a pravil "Aha, čekají na bouřku!" Na vině tentokráte nebylo domotané zpravodajství, ale spíše fakt, že syn oslavil minulý měsíc své teprve třetí narozeniny...

    "Bouřky" bychom se tedy mohli dočkat dnes - a to pokud se probudí k životu motory raketoplánu Atlantis. Stát by se tak mělo/mohlo v 17:40:37 hodin středoevropského letního času. Tak co, dočkáme se?

    Vyšlo letošní čtvrté číslo (dvouměsíčník) časopisu EKO - ekologie a společnost. A v něm mám dvoustránkový článek "Smetiště nad našimi hlavami". Název je doufám dost výmluvný a dalšího komentáře snad již netřeba...

    ČTVRTEK 7. ZÁŘÍ 2006

    Víte, co mají společného Kalousek, Topolánek, Paroubek, Rath a Přibyl? Bohudík jen to, že jde o prvních pět hostů v novém pořadu Radiožurnálu "20 minut Martina Veselovského". Ve středu 6. září 2006 jsem zde hovořil o směrování americké kosmonautiky a o programu Orion (společně s Tondou Vítkem, což pro mě byla veliká pocta, neb by mě asi před dvaceti lety, když jsem hltával jeho reportáže o letech raketoplánů a další články v Letectví+kosmonautice těžko napadlo, že mu jednou budu dělat sparingpartnera...). Pokud jste pořad zmeškali, pak se dá poslechnout dodatečně třeba z http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/?p_po=3169 (zároveň prosím laskavého posluchače o shovívavost, protože jsem dopředu neznal otázky - jen jsem věděl, že řeč bude o Orionu - to jen, abyste si udělali představu, jak to i v nejsledovanějším rádiu v nejsledovanějším čase chodí...).

    Abych nezapomněl: raketoplán Atlantis se asi pobíháním po Floridě minulý týden vyčerpal natolik, že teď sedí na zadku na rampě a odmítá se hnout... Start se včera nekonal (problém s palivovou baterií číslo 1) - zbývá tedy jen možnost vypustit ho zítra. Pokud půjdeme na start, pak v pátek 8. září 2006 v 17:40:37 hodin středoevropského letního času... (Při zachování stávajících podmínek se další - jen dvoudenní - startovací okno otevírá až koncem října.)

    STŘEDA 6. ZÁŘÍ 2006

    Pro posádku Atlantisu STS-115 je dnes velký den - po téměř pětileté přípravě by se měla vydat do vesmíru (posádka byla oznámena 26. února 2002, ale společně byla ve výcviku už od konce roku 2001). Jako zajímavost dodávám, že jde o JEDINOU posádku, která po zkáze Columbie v únoru 2003 nezaznamenala ŽÁDNOU změnu. Raketoplán Atlantis STS-115 by měl z Kennedyho kosmického střediska odstartovat v 18:28:49 hod. letního středoevropského času. Kdyby se nestartovalo dnes, může být raketoplán vypuštěný ještě zítra nebo pozítří.

    Dnes budu mít velký rozhlasový den. Nejprve mě čeká vystoupení na ČRo Radižurnál (17:30 až 17:50 hod) ohledně výběru dodavatele na novou americkou kosmickou loď Orion. (V rámci programu vystoupí i Tonda Vítek.) A ve 22:00 pak na stanici Radio Proglas půlhodinové "Kosmické procházky" - o indické kosmonautice. Radiožurnál je živý, Proglas jede ze záznamu.

    ÚTERÝ 5. ZÁŘÍ 2006

    Za rok, v září 2007, bychom se měli dočkat letu ruské lodi Sojuz TMA-11 s prvním kosmonautem z Malajsie na palubě. Po dlouhém vyčkávání (jména dvou finalistů měla být známa už v březnu letošního roku!) jsme se konečně dočkali oficiálního oznámení kandidátů. Do vesmíru by měl letět 34letý lékař-ortoped z univerzitní nemocnice v Kuala Lumpuru Šejch Mušafar Šukor (vlevo), náhradníka mu bude dělat 26letý vojenský lékař-stomatolog Faiz Bin Chalíd. Pokud tedy Šukora nezradí zdravíčko nebo si neudělá ve výcviku velkou černou kaňku, nesmazatelně vstoupí do dějin Malajsie - a zároveň se stane jedním z kosmických cestovatelů...

    PONDĚLÍ 4. ZÁŘÍ 2006

    154800... 154799... 154798 sekund... Jinými slovy: zahájili jsme odpočítávání ke startu raketoplánu Atlantis STS-115. 43 hodin, na konci start. Ten čekáme ve středu 6. září 2006 v 18 hodin 28 minut 49 sekund letního středoevropského času. Dočkáme se?

    "Jsem šťastný jak tornádo na Manhattanu!" (Zdroj: Burák letící helikoptérou ve filmu Cars, Auta.) Opět mi do schránky přišel pozdrav od některého z amerických astronautů. Po třech letech čekání mi odepsal Frank Culbertson, jinak notorický neodepisovač. Podepsal nejen svoji litografii, ale i litografii třetí základní posádky ISS (na které už byly podpisy ruských členů Michaila Tjurina a Vladimira Děžurova). I věnování připsal...

    SOBOTA 2. ZÁŘÍ 2006

    A máme tady první ohlasy na výběr dodavatele lodi Orion. Namísto zhodnocení, zdali se NASA rozhodla správně ve věcech technických nebo odborných parametrů, můžeme poslouchat typicky čecháčkovské "je to drahé", "nepřináší to nic nového", "určitě se to zdrží"... Prostě opravdu pozitivní myšlení. Mám-li být upřímný: kosmické lety jsou jediným oborem, kde se setkávám s tím, že jej vlastní "příznivci" veřejně (čím veřejněji, tím lépe) uráží, hanobí a shazují, kde mohou. Opravdu výborná služba! Když vidím, jak se linuxáři bijí do krve za Linux, jak se pejskaři bojí za své čtyřnohé miláčky, jak se ekologové rvou do krve za každou píď chráněného území... Ne vždy a všichni přitom mají pravdu. Ale to není podstatné, podstatným je společný zápal pro věc. A proti tomu stojí naše komunita, která naprosto všechno pomluví, zkritizuje, roznese na kopytech...

    Výzkumné sondě SMART-1, prvnímu zařízení "Made in Europa", které se vydalo k Měsíci, už zbývají jen hodiny života. Zítra (3. září 2006) bude řízeně navedena proti lunárnímu povrchu s cílem hledat stopy vody. Dopad se má uskutečnit v 7:41:51 hod středoevropského letního času v oblasti o souřadnicích 46.2o západní délky a 33.3o jižní šířky.

    PÁTEK 1. ZÁŘÍ 2006

    Šampaňské bouchalo ve firmě Lockheed Martin - právě jí vedené konsorcium získalo lukrativní a prestižní zakázku NASA na vývoj a výrobu nové kosmické lodi Orion/CEV. Prvotni hodnota kontraktu běžícího od 8. září 2006 do 7. září 2013 je 3,9 mld. USD. Do roku 2019 pak může překročit osm miliard dolarů - v závislosti např. na tom, kolik lodí bude NASA požadovat postavit. První pilotovaný start se plánuje nejpozději na rok 2014, první let na Měsíc dle optimistických předpovědí o čtyři až šest let později.

    "Rusko plánuje první let k Měsíci v roce 2011 až 12," hlásají zase novinové titulky. Ach jo. Už je to tady zase... Když si ale článek jen trochu pozorně přečtete, zjistíte, že let neplánuje Rusko, ale NPO Eněrgija. Což je sice dvorní dodavatel ruské kosmonautiky, ale nikoliv strůjce ruské kosmické politiky. A že na něj sama NPO Eněrgija pochopitelně nemá peníze, nicméně se musí teprve (někde, nějak...) získat. Není to poprvé (a zřejmě ani naposledy), co jsou prohlášení představitelů NPO Eněrgija záměrně formulována jako oficiální stanovisko ruské kosmonautiky... Jinde by si dodavatel něco podobného těžko dovolil...

    Raketoplán Atlantis už se uklidnil a nepobíhá splašeně po Kennedy Space Center. Pokud na něj někdo v noci nebafne (včera jsem s rodinou viděl film "Auta" - viz scéna, jak Blesk McQueen a Burák jdou v noci strašit traktory, mimochodem film doporučuji, je minimálně nadprůměrný), bude startovat ve středu 6. září 2006 ve 12:29 EDT (což je 18:29 SELČ, počítám-li dobře). Jak naschvál končí viditelné průlety ISS nad Brnem 4. září 2006 (v některých městech ČR, bude stanice pozorovatelné ještě o den později - ale pak už ani ťuk.

    ČTVRTEK 31. SRPNA 2006

    Dnes v 16:00 EDT (po americku: 4 p.m. EDT) oznámí NASA, kdo bude dodavatelem nové kosmické lodi CEV/Orion. Zdali konsorcium vedené firmou Northrop Grumman nebo Lockheed Martin. Pro úplnost: za Northropem stojí Boeing, Alenia Spazio, ARES Corporation, Draper Laboratory a United Space Alliance. Za firmou Lockheed Martin pak EADS SPACE Transportation, United Space Alliance, Honeywell, Orbital Sciences, Hamilton Sundstrand a Wyle Laboratories. Proti sobě tedy stojí velmi silní protivníci - ale jen jeden dnes bude slavit, protože vývoj lodi CEV/Orion znamená nejen prestiž, ale i státní zakázky za desítky miliard dolarů v příštích desetiletích...

    Americký kandidát Garrett Reisman už není náhradníkem pro patnáctou základní posádku kosmické stanice. Není to sice zpráva úplně nová, ale je zajímavá tím, že se původně chystal už jako náhradník čtrnácté - a i z tohoto postu byl vyřazen. Jak o tom svědčí podpis na kartičce z mé sbírky, ke kterému přidal i "Exp. 14 b/c" - Expedition 14 Back-up, záloha čtrnácté základní posádky...

    Zajímavé je, že ze šesti kosmonautů je v patnácté základní posádce ISS jediný veterán - Fjodor Jurčichin, a to ještě z krátkodobého letu raketoplánem (Atlantis STS-112/2002). Posádka je tedy opravdu zelená jako brčál...

    A kdože ji tvoří? Fjodor Jurčichin je velitel stanice a palubní inženýr lodi Sojuz TMA-10, Oleg Kotov (oba Rusko) je velitel lodi a palubní inženýr stanice. Americkou stranu bude reprezentovat druhy palubni inzenyr stanice Clayton Anderson. V záložní posádce je pak velitel stanice i dopravní lodi Roman Romaněnko, palubní inženýr stanice i lodi je Michail Kornijenko (oba Rusko) a druhy palubni inzenyr stanice Gregory Chamitoff.

    Oba ruští kosmonauti budou startovat na palubě lodi Sojuz TMA-10 v březnu 2006 (pravděpodobně s dalším "turistou", Charlesem Simonyim), Američan k nim přiletí až o tři měsíce později na raketoplánu STS-118. S ruskou směnou tak bude "přesluhovat" Sunita Williamsová ze čtrnácté základní (USA), která má na ISS začít pracovat letos v prosinci (přílet na Discovery STS-116).

    STŘEDA 30. SRPNA 2006

    Ráno jsem se probudil a utíkal k počítači s tím, že jsem byl zvědavý, kde se právě dnes courá raketoplán Atlantis. Asi už ho pojíždění unavilo, stál na startovací rampě... Takže pokud už se nebude znovu promenádovat po Floridě, může k misi STS-115 startovat v úterý 6. září 2006...

    Hltám teď knížku "Project Mercury" (napsal John Catchpole) - o prvním americkém pilotovaném kosmickém programu. Moc zajímavě jsou v ní popsány počátky kosmonautiky před startem prvních družic. Když to řeknu zjenodušeně: SSSR tehdy prohlašoval, že jeho výsostný prostor zasahuje i do kosmu a že jej žádná (americká) družice nesmí narušit. Dokonce takovouto rezoluci prosadil i v OSN! Americké vojenské rakety proto při mezikontinentálních testech dostávaly do maket hlavic/nákladu balastní zátěž navíc - aby "nedopatřením" či "omylem" nedosáhly oběžné dráhy a nevytvořily tak první umělou družici Země. Kromě toho USA chtěly udělat vše pro to, aby jejich první družice letěla na palubě nevojenské rakety... Pak SSSR vypustil Sputnik (první družice se opravdu jmenovala Sputnik, nikoliv Sputnik-1, jak se někdy nepřesně uvádí) a vůbec se netrápil tím, že porušuje dle svých vlastních standardů výsostné území Spojených států (i dalších zemí)...

    ÚTERÝ 29. SRPNA 2006

    Nenávidím blogy. Ale protože nevím o tom, že by se někde nacházel byť jen jediný v českém jazyce věnovaný kosmonautice, rozhodl jsem se zkusit takový malinkatý spáchat... Aneb kdo nic nedělá, nic nepokazí.