Archiv blogu (nejen) o kosmonautice Tomáše Přibyla - listopad 2006

ÚTERÝ 28. LISTOPADU 2006

Vypadá to, že zpráva o nedostatečné nosnosti rakety Ares-I (viz blog 16. listopadu) byla kachnou. Dle vyjádření NASA může dopravit náklad o hmotnosti 26100 kg, přičemž limit pro plně natankovaný Orion má NASA ve výši 21825 kg. A vývoj kosmické lodi zatím probíhá tak, že je 15 až 20 procent pod tímto limitem. Samozřejmě, že s tím, jak bude vývoj postupovat, hmotnost Orionu se bude zvyšovat. Nicméně i tak je Ares-I schopen s ním bez problémů létat. (Jen upozorňujeme, že rozdíl mezi hmotností Orionu a nosností Aresu-I činící 4275 kg nelze využít, protože bude představovat záchrannou věž lodi a konstrukci mezi Orionem a raketou.)

Indický kosmický program uvažuje o pilotovaném letu (viz blog 9. listopadu). Přestože program ještě nebyl schválený, už se začíná tvořit posádka pro první zkušební misi v roce 2014. Letět chce Rákeš Šarma, který už ve vesmíru jednou byl: v roce 1984 se na palubě sovětské lodi Sojuz T-11 stal prvním (a dosud jediným) indickým kosmonautem ve vesmíru. Prohlásil, že je stále ve stoprocentní kondici a že bude připravený i na první start - i když mu bude 65 let...

Vyšlo nulté číslo nového vědecko-technického časopisu Svět. Kromě startujícího raketoplánu na titulní straně obsahuje plno kosmonautiky: dvoustránku o planetě Pluto (i když to je spíše astronomie, přece jen má ke kosmonautice blízko), dále dvoustránku parádních snímků z Marsu od robotů Spirit a Opportunity, čtyřstránka o raketoplánech (historie, Columbie, současnost, budoucnost), dvoustránková reportáž z Kennedyho kosmického střediska a ještě jedna celá tisková stránka perliček z kosmonautiky (vypuštění družic STEREO, tři kandidáti na misi Discovery, Progress měl problémy u ISS, indická pilotovaná kosmická loď, resuscituovaná mise k teleskopu Hubble, družice zabalená do reklamy). Celkem 12 stránek kosmonautiky z 36ti - to je slušné, ne? Nulté číslo ale není volně k získání - je jen pro autory, spolupracovníky, inzerenty apod. Nicméně 15. prosince má vyjít první regulérní číslo časopisu Svět: bude mít sto stránek, budou v něm zopakovány všechny výše uvedené články z nultého čísla (kromě stránky perliček z kosmonautiky, která bude aktualizovaná) a ještě mnohem více: třeba opravdu velký materiál o Sergeji Koroljovovi. Cena za časopis přitom bude vpravdě lidová: 29 Kč.

PONDĚLÍ 27. LISTOPADU 2006

O víkendu proběhl už tradiční seminář o kosmonautice a raketové technice ve Valašském Meziříčí. Osobně jsem měl možnost zapojit se trojicí přednášek: Mercury a Gemini - nerealizované plány (o představách a realitě v prvních amerických pilotovaných programech), Superstavby pro superzbraně (o stavbách postavených nebo budovaných pro nacistické tajné zbraně V-1, -2 a -3 aneb zápisky z cest) a Co jste (možná) nevěděli o posádkách pro ISS (pohled do zákulisí sestavování posádek pro stanici ISS, zajímavosti a málo známá fakta). Pro úplnost: v plánu jsem měl původně jen jednu přednášku, zbytek jsem připravil na "last minute" coby záskok za nemocného Tondu Vítka. (Myslím, že nejen za sebe můžu vzkázat: brzké uzdravení!)

Indie připravuje svoji vlastní výzkumnou sondu k Marsu. Ta by měla odstartovat v roce 2013 s tím, že náklady na ni mají být 67 mil. USD!

Víte, co to je? Přilba skafandru Střiž vyvinutého pro kosmoplány Buran. Skafandr Střiž měl chránit posádky stroje i při katapultáži ve výškách přes 30 km a rychlosti nad 3 M. Tato přilba prošla testováním v tepelných podmínkách, jakým by byla při reálné katapultáži vystavena - proto je hledí částečně roztavené. Kosmonaut by prý přežil...

SOBOTA 18. LISTOPADU 2006

Čtyřnásobná astronautka Wendy Lawrencová (veteránka z letů Endeavour STS-67/1995, Atlantis STS-86/1997, Discovery STS-91/1998 a Discovery STS-114/2005) opouští oddíl amerických astronautů, aby se mohla věnovat práci ve firmě Andrews Space, Inc. "Proslavila" se mj. tím, že se chystala k dlouhodobému pobytu na stanici Mir, ale z přípravy byla vyřazena, protože měla malý tělesný vzrůst a nemohla projít přípravou pro práci v otevřeném prostoru ve skafandrech (ta původně nebyla v plánu a byla do výcviku zařazena až dodatečně po problémech na stanici). Loni v červenci pak byla členkou prvního letu raketoplánu po zkáze Columbie...

"Start nanečisto" si vyzkoušela posádka raketoplánu Discovery STS-116 (pokud se nestane nic mimořádného, načisto to bude už 7. prosince). Ten pán vepředu je velitel letu Mark Polansky - s ním jsem měl tu čest povečeřet na konci minulé zimy u amerického velvyslance v Praze. Ten pán za ním se švédskou vlaječkou na rukávku je první švédský kosmonaut Christer Fuglesang - toho jsem potkal na podzim 2004 v Kolíně nad Rýnem. Černoch za ním se jmenuje Robert Curbeam - toho jsem potkal na aerosalónu ILA v Berlíně v roce 1998. A ten pán úplně vpravo vzadu v tričku do vesmíru tentokrát nepoletí, protože letěl už sedmkrát - je to astronaut Jerry Ross, se kterým jsem se potkal v roce 2002 v německém Neubrandenburgu. Řeknu vám, že člověka tato "blízká setkání kosmického druhu" docela hřejí u srdíčka...

ČTVRTEK 16. LISTOPADU 2006

NASA zveřejnila, že zvažuje použití lodi Orion pro pilotovaný let k některému z asteroidů, které se přibližují k Zemi. A to někdy mezi lety 2015 až 20. Mise by trvala 60 až 90 dnů, přičemž by se nevydala do vzdálenosti více než několik miliónů kilometrů od Země. Jejím cílem bude podrobně prozkoumat vybraný asteroid (složení, odběr vzorků apod.) s cílem zjistit o těchto tělesech co nejvíce. Třeba z toho důvodu, že pro Zemi mohou představovat velké nebezpečí... Co dodat? Volám "hip-hip-hurá", protože toto je skutečný průzkum vesmíru (a plné využití nové americké kosmické Vize). Jen podotýkám, že zase o takové překvapení nejde, protože o realizaci podobné expedice (resp. expedic) hovořila NASA otevřeně už po vyhlášení nové Vize. Ale novináři a posluchači chtěli slyšet jen lety na Měsíc a na Mars, takže podobný návrh poměrně zanikl. Jsem ale rád, že nezanikl docela!

Pokud jsem včera psal o prosincovém čísle LK, pak vězte, že už jsem odevzdal první články lednového čísla. Týkají se požáru v kabině Apollo-204 (později přejmenované na Apollo-1), ke kterému došlo 27. ledna 1967, před čtyřiceti lety. Snažil jsem se přitom sesbírat informace u nás dosud nezveřejněné... Takže: věděli jste třeba, že mnoho nechybělo a při požáru mohli přímo v kabině zahynout čtyři astronauti? Jak to, když posádka byla tříčlenná? A kdo byl oním čtvrtým? Pokud to nevíte, kupte si lednové LK - vyjde 10. ledna 2007...

STŘEDA 15. LISTOPADU 2006

Okna ve všech bytech vyměněna - viz včerejší příspěvek. Brajgl je sice všude, ale hlavní je, že nám skoro až abnormálně přálo počasí. Nebylo ani moc sychravo, vítr nevanul... Navíc je to neuvěřitelný pokrok: vidím na ulici pohybovat se auta - ale neslyším je! Stará dřevěná shnilá okna asi už opravdu potřebovala do výslužby...

Kosmická raketa Ares-1 má první vývojový problém. Na základě dosavadního vývoje bylo zjištěno, že její nosnost bude zhruba o jednu tunu nižší, než se předpokládalo. Což by znamenalo vážné potíže při letech s lodí Orion k ISS, ale především k Měsíci, kde by tato kapacita chyběla...

Přesně za týden, ve středu 22. listopadu, se uskuteční ze stanice ISS kosmický výstup, v jehož rámci má Michail Tjurin odpálit golfový míček. Akce sponzorovaná jistou kanadskou firmou byla už několikrát odložena "z bezpečnostních důvodů". A američtí i ruští vědci se nemohou shnout, jak dlouho bude odpálený míček kroužit na oběžné dráze než zanikne. Zatímco NASA spočítala jeho životnost na tři dny, ruští balistici nejméně na tři roky. Jak vidno, kosmická mechanika má pro nás dodnes mnoho neznámých. Nebo mají Američané jiné představy o golfových schopnostech a síle úderu Michaila Tjurina než Rusové...

Měli jste někdy v roce pozítřejší noviny? Právě tak jsem si připadal včera, když se mi dostal do ruky článek z prosincového časopisu Letectví+kosmonautika (podotýkám, že ještě nevyšlo ani listopadové číslo!). Rozhovor s šestinásobným kosmonautem Sergejem Krikaljovem...

ÚTERÝ 14. LISTOPADU 2006

V roce 2001 mi vyšla kniha "Příběh stanice Mir". Teď jsem se dozvěděl, že o tři roky později vyšla ve Velké Británii kniha "The Story of Space Station Mir"- což je "Příběh kosmické stanice Mir". Jejího autora, Davida Harlanda, nechám zavřít - až zčerná. (Ne, vážně: pana Harlanda nepodezírám ani v nejmenším ze zlého úmyslu. Navíc tak kvalitní publicista nemá potřebu se k něčemu podobnému snižovat. Rozhodně ale jde o zajímavou shodu názvů...) Navíc je tato shoda názvů knih výbornou záminkou k navázání mezinárodní spolupráce...

Pokud šetříte na turistický výlet do vesmíru a už se dvacetimiliónové hranici (v dolarech, pochpitelně) blížíte, pak vězte, že budete muset ještě chvíli šetřit. Roskosmos oznámil, že zvedá cenu "letenky" z 20 na 21 mil. USD. Důvodem je vyšší cena materiálu a komponentů... Neodpustím si poznámku: celé to má jeden háček, a to že 20 mil. dolarů zatím ŽÁDNÝ turista v lodi Sojuz neplatil. Dennis Tito letěl na 12,5 mil. dolarů, Mark Shuttleworth za 14 mil., Gregory Olsen si musel odříci 15 mil. a Anouseh Ansariová údajně něco mezi 16 až 18 mil. USD. Jak vidno, cena výletu na ISS má sice stoupající tendenci, ale vysněné dvacetimiliónové hranice zatím nedosíhla. Možná se jí dosáhne s výše uvedeným "zdražením".

Dnes nám budou ve všech bytech, co bydlíme, měnit okna. Pánbu s námi a zlý pryč...

PONDĚLÍ 13. LISTOPADU 2006

Kniha "Russia´s Cosmonauts" (momentálně deponovaná na toaletě - viz příspěvek z 8. listopadu): proč do vesmíru neletěla na Sojuzu T-6 v roce 1982 původní posádka pod vedením velitele Malyševa? Protože on držel linii nastolenou vůči interkosmonautům - v kosmické lodi je hlavní velitel, zahraniční člen posádky (v daném případě Jean-Loup Chrétien z Francie) je jen pasažérem. A praktikoval "syndrom červené ruky" (na to nesahej - plesk! - na to nesahej - plesk!...). Což Chrétien nesl s nelibostí a jednou si do trenažéru lodi Sojuz přinesl polštářek a na něm také v průběhu simulace usnul... Nácvik byl přerušený a následně došlo k výměně velitele posádky (za Vladimira Džanibekova, který měl díky účasti v programu Apollo-Sojuz větší "zkušenosti se západními kosmonauty").

Konečně jsem zjistil, komu patří Lunochod-2 na Měsíci (toto veleúspěšné vozítko z roku 1973 nabídlo svého času Rusku na prodej v aukční síni Sothebys). Šťastným majitelem není nikdo jiný než Richard Garriott, syn amerického astronauta Owena Garriotta. Vzhledem k tomu, že jablko nepadá daleko od stromu, tak Richard (úspěšný programátor a podnikatel, známý pod přezdívkou Lord British) je jedním ze žhavých kandidátů na let lodí Sojuz na ISS v letech příštích.

NEDĚLE 12. LISTOPADU 2006

Zprovoznění laické části webu na kosmo.cz je jistě chvályhodným počinem. Ale přesto si neodpustím: zkusili se autoři zeptat deseti laiků na ulici, co to je let STS nebo sonda MER? Když pro laiky, tak srozumitelné pro laiky... Tedy: i za cenu drobných ústupků z odborné dokonalosti. Když pro LAIKA, tak by tomu měla rozumět i LAJKA!

Sonda Mars Global Surveyor "oslavila" deset let od svého startu (7. listopadu 2006) tím, že ztratila kontakt se Zemí. Druhého listopadu měla provést změnu orientace svých slunečních baterií, ale hlavní motor mající za cíl provést tento úkon selhal. Proto byl vydaný příkaz přejít na záložní systém. Následující dva dny jsme o sondě nedostali žádnou zprávu. Pátého listopadu byl zachycený slabý signál indikující, že sonda po mimořádné události přešla do bezpečnostního režiu a že očekává další příkazy. Spojení se ale navázat nepodařilo - a od té doby NASA nezachytila žádný signál. Není vyloučeno, že se fotografie Mars Global Surveyoru pokusí pořídit jiná americká sonda MRO. Obě stanice se několikrát týdně míjejí ve zhruba stokilometrové vzdálenosti. I kdyby se spojení Mars Global Surveyorem nepodařilo obnovit, půjde o jednu z nejúspěšnějších výprav v historii průzkumu čtvrté planety sluneční soustavy...

Minulý týden (pátek 3. listopadu) byl v Norsku na jedné podnikatelské konferenci exastronaut Neil Armstrong. Za své vystoupení (45 minut) dostal zhruba 155 tisíc USD plus úhradu nákladů (cestovné, ubytování...). Potěšující zprávou rozhodně je, že je ochoten cestovat a že není vyloučeno, že by se jednoho krásného dne mohl objevit třeba na setkání Kosmos News Party v Lázních Bohdaneč...

SOBOTA 11. LISTOPADU 2006

Raketoplán Discovery dorazil v rámci příprav k prosincovému startu na vypouštěcí rampu. Pevně věřím, že jediná cesta pro něj bude vzhůru - a ne že bude bloumat po Floridě jako jeho předchůdce Atlantis, který se snažil/nesnažil schovat před hurikánem/nehurikánem.

Při letu STS-125 nedostane teleskop Hubble raketový motor, který byl jej na konci životnosti navedl do hustých vrstev atmosféry. NASA předběžně s instalací takovéhoto motoru počítá, ale až kolem roku 2020. Připojený má být při jednom z letů lodi CEV/Orion. Jak vidno, Orion bude mít opravdu široké možnosti použití...

A když už hovoříme o Orionu: záchranný systém nové americké lodi bude mít podobu horské dráhy. Posádka v případě potřeby naskočí na rampě do vozíku, který se rozjede po kolejnicích horizontálně, následně změní svůj směr na vertikální, aby opět přešel do horizontální polohy - a takto skončil v podzemním bunkru.

Jak už jsem psal (viz 9. listopadu), Indie uvažuje o vývoji vlastní kosmické lodi. Bez zajímavosti jistě není fakt, že své vlastní kosmonauty hodlá titulovat jako "gaganauty". Opět jazykový paskvil - první polovina je z indického jazyka sankrí a znamená "vesmír", zatímco druhá polovina je z řeckého "nautiké" - plavba (podobně jako uměle vytvořené slovíčko taikonaut, napůl čínsky a napůl řecky).

K mému předvčerejšímu příspěvku : potrefená husa nejvíc kejhá. Aneb jsem opravdu rád, že blog někdo čte, to dává jeho existenci smysl...

ČTVRTEK 9. LISTOPADU 2006

Indická kosmická agentura ISRO po třech letech úvah dospěla k názoru, že "nastal správný čas zahájit vlastní indický pilotovaný kosmický program". Projekt nyní předloží vládě. Pokud bude schválený (předpokládá výdaje ve výši 2,2 mld. USD), pak by první indický kosmonaut ve vlastní indické lodi mohl letět v roce 2014.

Holandská pivovarnická skupina Heineken spouští ve spolupráci s IBM pilotní projekt Beer Living Lab, jehož cílem je sledovat pohyb piva pomocí družicových technologií. V praxi to funguje tak, že prozatím bylo dvacet kontejnerů vybaveno technologiemi GPS, GPRS a GSM, takže je možné v každém okamžiku sledovat jejich pohyb. Heineken si od tohoto pilotního projektu slibuje snížení nákladů, redukci administrativy (uvádí, že ročně potřebuje pět miliard papírových dokumentů jen v rámci mezinárodní přepravy!) a zlepšení přehledu o stavu zásob. Každopádně zajímavá myšlenka spojení družicové technologie a piva.

Na kosmo.cz jsem se zase dočetl věci... Třeba, že svoboda dané země se dá měřit podle toho, jestli se může pít (alkohol) na ulicích. Dle tohoto kritéria byl Svaz sovětských socialistických republik nejsvobodnější zemí v historii lidstva...

STŘEDA 8. LISTOPADU 2006

Jedna rozečtená kniha na nočním stolku, jedna na stole jídelním, další v pracovně, jedna na - ehm - toaletě, jedna rozečtená je dokonce v přední přihrádce automobilu... Takto nějak vypadá můj svět poté, co dorazilo devět nových knih o kosmonautice. Chcete z nich nějakou perličku? Dobře, máte ji mít! I tak vysoce postavený subjekt v bývalém Sovětském svazu jako byl oddíl kosmonautů musel čekat na přidělení služebních vozidel koncem šedesátých let plných šest let! Vedoucí oddílu generál Kamanin si z toho rval vlasy: tím, že kosmonauti hlavně na "detašovaných" pracovištích (Bajkonur, Krym...) neměli k dispozici služební vozidla, museli cestovat autostopem! Což znamenalo, že byli častými účastíky dopravních nehod, protože šlo o kouty SSSR, kde se na nějaké dopravní předpisy a technický stav nehledělo...

Do schránky mi přistálo listopadové číslo měsíčníku Kosmos News. Jedná se už o 81. výtisk časopisu od roku 1999! Poprvé v historii je tentokráte součástí měsíčníku komiks. Nechci se chlubit, ale myslím, že se autorovi docela povedl... A kromě toho mi připomněl úžasné chvíle prožité s kosmonautem Sergejem Krikaljovem v Německu před třemi týdny...

ÚTERÝ 7. LISTOPADU 2006

Oddíl amerických astronautů opouští James Halsell, pětinásobný veterán kosmických letů. Absolvoval mise raketoplánů Columbia STS-65/1994, Atlantis STS-74/1995, Columbia STS-83/1997, Columbia STS-94/1997 a Atlantis STS-101/2000). Navštívil stanice Mir i ISS. Bez zajímavosti jistě není fakt, že koncem roku 2002 byl jmenovaný velitelem šestého letu, a to mise STS-120 (společně s pilotem Poindexterem, letovými specialisty Foremanem, Lawrencovou, Sellersem, Wilsonovou a údajně též Nespolim z Itálie). Jenomže zkáza Columbie znamenala změny v programu raketoplánů i v posádkách - a také to, že mnohonásobní piloti byli vyřazeni z postů velitelů kosmických misí, aby jejich místo mohli zaujmout ti, kdo čekají na svoji příležitost. To postihlo třeba Terryho Wicutta (chystal se k pátému startu, měl velet raketoplánu STS-116, který startuje právě za měsíc - své místo předal Markovi Polanskému, který poletí podruhé) nebo právě Jamese Halsella (svoji šestou "letenku" předal Pamele Melroyové, která poletí potřetí do vesmíru - a stane se teprve druhou ženou v historii, která bude velet raketoplánu).

Všechny klíčové komponenty příští čínské pilotované kosmické lodi ShenZhou-7 už byly vyrobeny. Teď je čeká testování a montáž. Ovšem to nic nemění na skutečnosti, že třetí čínský pilotovaný start je prozatím plánovaný na září 2008. Kdo si počká, ten se dočká...

Čína podruhé. Toto jsou obrázky nového čínského lunárího vozidla, které by nejlidnatější země světa chtěla vysadit na Měsíci v roce 2012... Jen houšť a častěji!

PÁTEK 3. LISTOPADU 2006

Dostal se mi do ruky letáček s programem tradičního setkání příznivců kosmonautiky ve Valašském Meziříčí (letos 24. až 26. listopadu). Program vypadá (jako každoročně) zajímavě, já osobně budu mít v pátek večer přednášku "Mercury a Gemini - plány a realita". O tom, jak to v počátcích kosmonautiky bylo plánované - a jako to nakonec bylo jinak. Věděli jste třeba, že prezident Kennedy nastupoval do úřadu s tím, že ZRUŠÍ agenturu NASA?!? Proč? A proč ji nakonec nezrušil? Přijeďte do Valmezu, tam se to dozvíte...

Vidíte tu hromadu obálek? Je připravena ke vhození do poštovní schránky (spíše do poštovních schránek) a k cestě za kosmonauty do celého světa. Ano, jsou to žádosti o podpisy. Držte palce, ať alespoň některé padnou na úrodnou půdu a dočkám se odpovědí. Rád o nich budu na těchto stránkách informovat...

ČTVRTEK 2. LISTOPADU 2006

Poštou mi dorazilo devět knih, které jsem si objednal u britského vydavatelství Springer-Praxis... Je to odhadem čtyři tisíce stránek čtení... A jedna stránka lepší než druhá. Nevím, kterou mám číst dřív... Cena vysoká, ale hodnota tohoto studijního materiálu je nesrovnatelně vyšší...

Včera se mi zhroutil svět... Koncem listopadu a počátkem prosince se bude ve Velké Británii pohybovat posádka raketoplánu Discovery STS-121. I plánoval jsem spolu s družinou nejvěrnějších její stíhání (a dostižení, pochopitelně) spojené s návštěvou několika kosmických muzejí a pamětihodností. Leč právě včera jsem se dozvěděl, že posádka do Británie nedorazí celá - a bez velitele (Steven Lindsey, čtyři kosmické starty, letěl mj. s Johnem Glennem) je jako bez hlavy. Cestu jsme proto stornovali.

"Odvolávám, co jsme odvolali a slibuji, co jsme slíbili." Jen trošičku pozměněný citát klasika přesně ilustruje situaci, kdy NASA nejprve v roce 2004 zrušila poslední servisní misi k teleskopu Hubble, aby ji v úterý 31. října 2006 slavnostně vzkřísila z mrtvých. Sedm astronautů (viz snímek) má letět dát teleskopu poslední generálku nejspíše v dubnu 2008...